Doier Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 (endret) Hei, holder på med en presentasjon i historie. Oppgaven lød: "Presenter en historisk person før 1700 og diskuter hvordan samtidige samfunnsrammer påvirket denne personens handlinger." Jeg valgte Aristoteles. Å presentere Aristoteles liv og produksjon er ikke noe problem. Jeg har med noe straightforward om hans liv generelt og i tillegg noe om hans kritikk av Platons tro på en idèverden. Det jeg har problemer med er "diskutere de samtidige ..." biten. Jeg har planer om å si litt om at Aristoteles måtte forlate Athen fordi han var lærer for Alexander den store, og derfor ble sett på som pro-Makedonia. Jeg synes det blir litt tynt. Noen som har noe de kan legge til? Endret 21. mai 2008 av Doier Lenke til kommentar
Strappado Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 (endret) Eh, måtte redigere her. Men samtidens kvinnesyn mener jeg var viktig for hvordan Aristoteles resonnerte. Endret 22. mai 2008 av Strappado Lenke til kommentar
Howard_Roark Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Det kan se ut til at Aristoteles var veldig påvirket i sin samtid. Leser du blant annet Den Nikomakiske Etikk, tar han ofte utgangspunkt i hva folk flest mener når han drøfter sine spørsmål, og gir dem alltid i hvert fall noe rett. På den annen side, så kan dette være snakk om litt diplomatisk strategi for å trekke til seg tilhørere. Å studere tenkning i forbindelse med samfunnsrammer, er feltet for idé-historie, anbefaler deg å lese idéhistoriske bøker om Aristoteles fremfor filosofiske. Trond Berg Eriksen er for eksempel en anerkjent idéhistoriker i Norge, og mye av det han har skrevet / vært medredaktør for er overkommelig for elever på videregående Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå