Gabriel Shear Skrevet 7. mars 2003 Del Skrevet 7. mars 2003 Master: WD 80 GB - (Brukt plass 7,67 GB) Slave: WD 200 GB - (Brukt plass 101 GB) Da jeg satt i en WD 200 GB for en uke siden, formaterte jeg den i Win XP PRO + SP 1, og det såg ut til å funke helt fint med de 186 GB pc'en oppgidde. Problemet startet da jeg hadde fyllt hd'en opp med ca 100 GB, da begynnte pc'en å fryse seg hver gang jeg kopierte, spillte eller utførte andre litt tunge operasjoner. Det virker som om maskina fryser oftere når pc'en har stått på en stund også. Tok å oppdaterte On board IDE driver, men pc'en ble tydeligvis bare verre av det (frøs oftere). Nå fryser sikkert pc'en 10 ganger daglig slik at jeg blir tvungen til å trykke på reset knappen. Hvordan finner jeg ut om hovedkortet mitt støtter "48-bits adressering" ? Vist ikke hovedkortet mitt støtter det hva skal jeg gjøre da? BIOS oppdatering? Hvordan funker det? Er det noen som har en anelse om hva som er galt? Begynner å bli ganske irriterende. Er det noen support telefoner jeg kan ringe og spør om slike dataproblem? I så fall hvor finner jeg det? Om det er noen som har peiling på data som kan bidra med noen tips om hva jeg kan gjør for å få fikset dette, setter jeg STOR pris på det. På forhånd takk for alle svar PS: PC specs? Se signatur. Lenke til kommentar
SirHartge Skrevet 7. mars 2003 Del Skrevet 7. mars 2003 Prøv www.western-digital.com og under support. Tror det er dette som er problemet: http://support.microsoft.com/default.aspx?...B;en-us;q303013 Lenke til kommentar
lan x Skrevet 7. mars 2003 Del Skrevet 7. mars 2003 Høres ut som systemet ikke får nok strøm... Lenke til kommentar
Gabriel Shear Skrevet 7. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2003 Tror det er dette som er problemet:http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=KB;en-us;q303013 Ble ikke det problemet fikset i SP 1? Lenke til kommentar
HunterExtreeme Skrevet 7. mars 2003 Del Skrevet 7. mars 2003 Om du sjekker med et tidligere innlegg "hardisk over 137GB" og innlegger "Yngvejos" sitt svar der så finner du godt med bakgrunns info når det gjelder hvorledes XP takler slike disker. Sirhartg eller hva han enn kaller seg skriver at du kan sjekke med hardisk produsent, men der finner du nok lite interesangt....jeg mener -har du kjøpt en 200 gigs disk så støtter den i seg selv 200 gigs, det burde være opplagt for alle og en hver, det du må sjekke er web siden til din hovedkort produsent med tanke på BIOS oppdateringr. Men det at systemet er ustabilt og går tregt kan vel heller tenkes å være noe med XP installasjone, nå kjenner jeg ikke så mye til XP så der kan jeg ikke bidra med noe særlig. Lenke til kommentar
SirHartge Skrevet 7. mars 2003 Del Skrevet 7. mars 2003 Tror det er dette som er problemet:http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=KB;en-us;q303013 Ble ikke det problemet fikset i SP 1? Jo. Har du en gammel strømforsyning? Det kan også være minnebrikkene, de fører ofte til maskinfrys. Lenke til kommentar
Gabriel Shear Skrevet 7. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2003 Så jeg slepper å aktivere 48 bit LBA om jeg har SP 1 installert? Lenke til kommentar
SirHartge Skrevet 7. mars 2003 Del Skrevet 7. mars 2003 Så jeg slepper å aktivere 48 bit LBA om jeg har SP 1 installert? Ja. Jeg har ikke testet dette selv, men det ligger en lignende tråd på siste 24timer om det samme problemet. Lenke til kommentar
Gabriel Shear Skrevet 7. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2003 Har du en gammel strømforsyning? Tenkte litt på det med støm.. Har en 300W strømforsyning som fulgte med suntek kabinettet som jeg kjøpte på komplett.. PC'en fryser faktisk konstant når den har stått på noen timer.. Trenger liksom pause for å funke igjen uten å fryse. Er dette et tegn på for lite strøm? Lenke til kommentar
SirHartge Skrevet 7. mars 2003 Del Skrevet 7. mars 2003 Har du en gammel strømforsyning? Tenkte litt på det med støm.. Har en 300W strømforsyning som fulgte med suntek kabinettet som jeg kjøpte på komplett.. PC'en fryser faktisk konstant når den har stått på noen timer.. Trenger liksom pause for å funke igjen uten å fryse. Er dette et tegn på for lite strøm? Jeg kan nok ikke svare på dette. En ok 300W har ingen problemer med oppsettet ditt. Funker maskina fint med en harddisk? Altså når den med problemet ikke sitter i... Jeg tror kanskje det kan være ram, har du to brikker så prøv å kjør med den ene, og så den andre.. Lenke til kommentar
Gabriel Shear Skrevet 7. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2003 Problemet kom etter at jeg heiv i WD 200'en. Tok å kobla den fra nå i stad og nå fryser ikke pc'en seg.. Men hva er ATA 100? Stod noe om at det har begrensning på 137 GB. Fant ut at det stod spesifisert ATA 100 på noen opplysninger på hovedkortet mitt. K7S5A hovedkort mitt Hva betyr det? Hva må jeg gjøre for å få det til å funke? Takker for all hjelp hittil men trenger litt mer hjelp Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 8. mars 2003 Del Skrevet 8. mars 2003 http://www.ecs.com.tw/download/bios_m.htm?...3&function_id=1 Du glemte hele navnet, men du må se etter om du har en bios som støtter disker opptil 200GB. Lenke til kommentar
Dr.X Skrevet 8. mars 2003 Del Skrevet 8. mars 2003 Men hvis hovedkortet ikke støtter ATA 133 tror jeg ikke den finner 200GB'en.. men det er helt klart HDD*en... Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 8. mars 2003 Del Skrevet 8. mars 2003 Men hvis hovedkortet ikke støtter ATA 133 tror jeg ikke den finner 200GB'en.. men det er helt klart HDD*en... Mitt hovedkort støtter max 160GB disker, det er bios'en som bestemmer det ikke om du har ata66/100/133. Eg har ata100 kontroller på mitt msi hovedkort. Lenke til kommentar
Dr.X Skrevet 8. mars 2003 Del Skrevet 8. mars 2003 Men hvis hovedkortet ikke støtter ATA 133 tror jeg ikke den finner 200GB'en.. men det er helt klart HDD*en... Mitt hovedkort støtter max 160GB disker, det er bios'en som bestemmer det ikke om du har ata66/100/133. Eg har ata100 kontroller på mitt msi hovedkort. mm.. derfor flashe BIOS'n. Lenke til kommentar
Gabriel Shear Skrevet 8. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2003 OK! Jeg tok å oppgraderte BIOS'en til siste versjon.. trodde pc'en hadde sluttet å fryse seg først, men tok vist feil.. Jeg lastet ned et HD temp. prog som skulle måle temperaturen på diskene, men fikk bare målt WD 80'en, ikke 200'en. Men WD 80 låg på ca 45-50 C konstant. Lastet ned andre temp. progs i håp om at de ville funke på WD 200'en, men det gjorde det ikke. Fikk vite senere at hd'en ikke hadde innebygd temperatur sensor AHA? Prøvde å la en stor vifte blåse inn i kabinettet mens jeg kopierte og gjor tunge operasjoner (gjør det nå), og pc'en har fortsatt ikke frøset. WD 80 GB'en har sunke med temperatur fra 45-50 til 30 grader og den går fortsatt nedover. Men merk at det har aldri vert lignende problem med den (ALL frysingen begynnte når jeg heiv i WD 200'en utenom noen få unntak), så WD 200'en har nok hatt litt høy temperatur den og (men har nå selvfølgeli sunket) Men da er ihvertfall problemet funnet Takk for all hjelpen folks EDIT: Tok vekk endel spørsmål som hovedsaklig ikke hadde noe med topic som jeg hiver opp i en ny thread Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå