Gå til innhold

Lydkort til musikkproduksjon

Anbefalte innlegg

Jeg har en datamaskin med en relativ høy ytelse (2 GB, 2,4 AMD). Problemet er at jeg tror at lydkortet er mye svakere enn enn resten av maskinen. Grunnen til det er at når jeg starter opp musikkprogramvarer, som for eksempel synther, henger ofte maskinen seg opp, eller noen av programvarene vil rett og slett ikke starte opp. Dette skjer faktisk ikke på en mye eldre PC jeg har (256 MB), for den har sikker bedre lydkort.

Noen som kan bekrefte at det er det som er grunnen?

Det er da trenger hjelp til er en anbefalning til ett nytt. Lydkortet bør helst være eksternt, hvis det ikke går utover noen kvalitet eller ytelse. Kortet trenger ikke være altfor bra, men et relativt greit ett som kan brukes til musikkproduksjon.

Jeg bruker mye MIDI ved å spille rett til maskinen, så det er viktig at kortet har en rask reaksjonsytelse (noe jeg ikke synes jeg har nå).

Noen anbefalninger?

Takk på forhånd!

Endret av bendikho
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her tror jeg du har misforstått litt.

Lydkort til PC-er er ikke som grafikk kort og lignende. De gir ikke DSP til å drive plugins eller lignende, utenom vist de er spesielt laget for dette.

Dette er såkalte rene DSP kort for å kjøre en del plugins som kommer med kortet, og er ofte rimelig dyre og laget av produsenter som UAD, Focusrite, SSL, T.C, osv osv.

Disse kortene er ikke lydkort i ordets forstand, og har ikke preamps og utganger og slikt, men de har ofte Motorola CPU'er som kverner tall for plugins'ene du bruker. Disse pluginsene er ofte i VST formatet, og spesialaget for hardwaren. Disse "letter" altså CPU bruken.

PC-en din er ikke kraftig når man ser på musikkproduskjon. De kreves MYE av å kjøre musikk, det seg være innspilling, mastering, osv, da dette skjer i "real time"

Ved å kjøpe et profesjonelt kort for innspilling, så letter det ikke CPU'en heller. Det blir faktisk MERE pes for CPU'en da profesjonelle kort bruker ofte ASIO drivere for å kunne få "latency" (forsinkelse eller hva man skal kalle det) ned til så få millisekund som mulig. Jo mindre forsinkelse, jo høyere CPU last.

Du sier du bruker Midi, og da regner jeg med du bruker VST'er, eller andre software instrumenter. Disse bruker ekstremt mye CPU, og bare ett eneste krevende instrument kan faktisk få en PC med dine specs til å knele.

Om du "bouncer" ned midi vst sporene dine. Eller bruker Freeze funksjonen som de større DAW programmene har, så kan du spare CPU bruken, da disse ikke trenger og prosesseres i "real time" mere.

Om du lurer på noe bruk Google. Eller forum som Soundonsound, http://www.musicradar.com/forum/ eller www.kvraudio.com

Stabilitet ved bruk av programmer er ofte ned til hvor bra driverne til kortet ditt er. Jeg vil anbefale litt dyrere kort av produsenter som RME eller Motu, da disse lager knallbra drivere med lav latency. Du må nok betale litt, men det lønner seg istedenfor å ha en PC som klikker hele tiden.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...