Selvin Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 (endret) Heisann! Jeg har nå studert rundt på nettet etter TVer, i hovedsak LCD med 1080p. Alltid når jeg kikker rundt nevnes dette med 100hz teknologien. Er den veldig avgjørende for et mer stabilt og smooth bilde? Det virker som om Samsung sin F86-serie sliter med sin 100hz Motion Plus teknologi, mens f.eks. Sony har en mye bedre løsning på området. Det er også en cinema-teknologi kalt 1080p/24p(fps). Er dette også en viktig faktor å tenke på når det gjelder kjøp av TV? Så kommer jo the great question, er det lurt å kjøpe TV nå, eller er det bedre å vente til høsten kommer? Selvin EDIT: Ble mange spørsmål her, men det å kjøpe TV er mye vanskeligere en jeg først trodde, spesielt når du er ute etter et produkt av topp kvalitet. Endret 21. mai 2008 av Selvin Lenke til kommentar
simmyt Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Alltid når jeg kikker rundt nevnes dette med 100hz teknologien. Er den veldig avgjørende for et mer stabilt og smooth bilde? jeg vil si nei, men du bør jo ta deg en titt selv. spør om de kan sette på noe fotball på et sony center feks og se på x serien m 100hz på versus noe fra w serien. du vil se at det er mest skjemmende forskjell på nært hold. men det aller aller meste av materiale som sendes på tv er meget rolig filmet, ellers blir folk sjøsyke. i filmverdenen er de også meget forsiktige med panorering siden de der har et medium som er enda tregere enn lcd mht bevegelse... jeg vil si at det er fargenøyaktighet som er alfa og omega på en tv. jeg kan leve med at svart ikke er helt svart, og litt uskarp bakgrunn på en og annen fotballkamp, men hvis gress, ansikt, himmel etc ikke ser naturlig ut er det UTROLIG irriterende. heldigvis er det en fargenerd på nettet som skriver ok tester (hdtvtest.co.uk) så når han får oppsettet til å ligge i nærheten av 709 standarden da er det som regel bra saker. nr2 på listen min er oppskalering fra SD. det meste vi ser på er jo dessverre SD, og det må da taes noen grep for å vise det i full hd oppløsning. dette er det mange apparat som ikke er helt stødig på. heldigvis har vi ihvertfall digitale signal på det meste nå, slik at man ikke behøver å tenke på den "analoge" signalbehandlingen man måtte før. Det er også en cinema-teknologi kalt 1080p/24p(fps). Er dette også en viktig faktor å tenke på når det gjelder kjøp av TV? nei dette er nok en teknologi som må til for å tilpasse seg til det dustete frekvensvalget de gjorde over dammen. i pal land har vi 25fps og interlaced per default, så de fleste filmer går pittelitt fortere, men vi kan trygt kjøpe tv uten 24p, pull down 3:2 cadence detection og hva det nå heter. Så kommer jo the great question, er det lurt å kjøpe TV nå, eller er det bedre å vente til høsten kommer? det er aldri lurt å kjøpe "nå" for det kommer alltid noe bedre og billigere om x antall måneder men om du virkelig trenger en god tv nå, er det mange brukbare kandidater og de laveste prisene noensinne, men som sagt, sjekk at farger og oppskalering er ok, om de er det vil tven sannsynligvis funke tilfredstillende, resten er bonus. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 (endret) Vent til høsten og nyt sommeren ute (kommer det fra den hykleriske teknofile som omtrent ikke blir utsatt for sollys selv ) Endret 22. mai 2008 av MrLee Lenke til kommentar
The Walking Dead Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 (endret) Prisene synker alltid før/under modellbytte, unntaket er vel expert/elkjøp som gjerne ikke priser de nye modellene i hyllene før de har solgt/lurt bort de gamle. Endret 22. mai 2008 av audi_a8 Lenke til kommentar
LORD G10 Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 (endret) Prisene synker alltid før/under modellbytte, unntaket er vel expert/elkjøp som gjerne ikke priser de nye modellene i hyllene før de har solgt/lurt bort de gamle. Når det kommer nye modeller fra de store selskapene så synker prisene på de gamle modellene enormt. Samsungs M87 modell som i fjor kostet rundt 20 000 kroner koster nå helt ned i 11 000. Med andre ord så er ikke flat tv noen investering i det hele tatt. Det er et forbrukskjøp og sjansen for at den ikke en gang kan selges brukt er stor. Man kan egentlig legge alle strategier på hyllen og heller handle nå man har lyst og råd. Alle de tekniske finessene flat tv-ene har er stort sett billige salgstriks og billedbehandlingen blir bedre når man skrur dem av. Hva skal man med 24P når man kjører 100hz? Interpolering øker frameraten slik at bevegelsene skal bli mykere. Billedteksturen forandres og det er uansett ikke 24P lenger. Man opererer med dynamisk kontrast som er et forhold uten en standard måleform. Altså alle selskapene har sin egen måte å måle det på. Skal man finne en god tv så må man sjekke med egne øyne. Ta seg god tid å lese så mye man kan før man handler. Tv-ene koster en formue og de skal helst vare en stund, men faktum er at i disse dager bør man bytte tv en gang i året. En distansert drøm for de fleste:) Endret 25. mai 2008 av Bava Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå