Gå til innhold

Olje i bensinen


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Eg har ein Tohatsu 40hk modell 1995. Han som eigde motoren før meg sa at den skal bruke 2,5% olje i bensinen, men problemet er at den ryker veldig. Eg har kjørt den i ei tønne og når den har gått i eit par minutter så er vannet heilt svart! Er det nokon som veit kor mykje olje ein slik motor skal ha?

 

-SFS

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

 

Eg har ein Tohatsu 40hk modell 1995. Han som eigde motoren før meg sa at den skal bruke 2,5% olje i bensinen, men problemet er at den ryker veldig. Eg har kjørt den i ei tønne og når den har gått i eit par minutter så er vannet heilt svart! Er det nokon som veit kor mykje olje ein slik motor skal ha?

 

-SFS

 

Den motoren skal ha 2% blanding, dvs. 1 liter olje på 50 liter bensin.

 

(Hold deg langt unna Biltema og REMA oljer)

Lenke til kommentar

Skal du blande olje i bensina er det tull å kjøpe dyr olje, Biltema sin er knall til sånt :yes:

 

Som vbjornevik sier skal du være mer forsiktig hvis du har en motor med seperat oljesystem, feks Yamaha Autolube, Johnson VRO, Tohatusu Automix osv :) Ihvertfall noen av disse systemene er veldig ømfintlige, men da bruker de også lite olje..

Lenke til kommentar
Hvorfor skal han det?

 

Fikk høre at Norge stilte ganske strenge krav til salg av olje her, (hørte det kanskje på forumet her til og med).

 

Med mindre det er sånn spesialolje til motoren, skal det nok gå fint. (Jeg bruker spesialolje)

 

Jeg driver outboard verksted og er forhandler for et par merker outboards, har hatt en del motorhavarier på

motorer både med oljeinnsprøytning og selvblanding der Biltema og annen billigolje ansees som å være synderen.

 

På Johnson/Evinrude ble det oppdaget betydelig korrosjon på veiv, veivlagre og usedvanlig stor sotdannelse.

I et tilfelle brakk veiven like under svinghjulet med det resultat at svinghjulet løsnet og forårsaket store skader.

 

Suzuki, Tohatsu og Yamaha soting, turtallsfall etter en tids kjøring og korrosjon på innvendige deler, samt deffekte tennplugger spesielt etter kaldstart.

 

Mariner/Mercury korrosjon og uvanlig masse soting, i et tilfelle mått vi plukke motorblokk fra hverandre for å fjerne sot fra porter og kanaler.

 

Billigolje (ikke bare biltema) ble sendt til analyse og konklusjonen var at diverse addetiver som skal hindre sotdannelse og korrosjon samt dannelse av enkelte syrer ved lagring hadde langt mindre effekt enn på dyrere kvalitetsolje.

 

De fleste billigoljene som ble testet hadde også høyere viskositet enn dyrere oljer slik at det var nødvendig å justere opp oljepumper på noen av motorene for å få ønsket mengde olje ved et gitt turtall.

 

Alle oljene hadde tilfedsstillende smøreegenskaper.

 

Det stemmer at det stilles visse krav til spesifikasjoner til olje som selges i Norge, men når det gjelder totakts/outboardoljer er kravene tydeligvis ikke spesifikke nok for moderne motorer, da disse stiller helt andre krav til oljen enn firetakts bilmotorer.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg har en suzuki 9,9hk (15) 2007 modell, 2-takt.

Jeg har tenkt litt på dette i det siste og er blitt litt usikker på hvor mange prosent olje jeg skal ha.

I år har jeg brukt 2% og mener det er det jeg gjore i fjord. Er det noen som kan bekrefte hvor mye olje jeg skal bruke?

 

I år har jeg kjøpt oljen fra biltema. Er denne anbefalt eller vil den skade motoren?

 

Takk for svar:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...