-Tord Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 (endret) Hei! PSU'en på min gamle PC røk, så jeg er på utkikk etter en ny. (Gidder ikke å få fikset den gamle, det var en dårlig Dell) Trenger en PC som fungerer til gaming, og med min svært begrensede hardware-kunnskap må jeg ha litt hjelp til å finne en som er bra. Vil helst ha en ferdigbygd en, men kan bygge selv hvis det blir vesentlig billigere. Jeg har skjerm, tastatur osv, trenger bare selve maskingen og OS. Budsjett er ca. 10 000 kr. Har sett på denne og denne, de ser bra ut i mine øyne, men som sagt kan jeg lite om hardware. Trenger derfor uttalelse om hvordan de er, evt. forslag til andre PC-er. På forhånd takk Endret 21. mai 2008 av ﴾ρaranoid~﴿ Lenke til kommentar
Tosha0007 Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 må ikkje finne på å kjøpe pc frå elkjøp , går noko skeis slit du. Då blir det lang, lang tid utan pc. Komplett pcen er eit relativ bra kjøp, kan alltids gjera noko endringar. Men uansett, gå for den frå komplett. Kan tilpassas betre til ditt behov. Lenke til kommentar
-Tord Skrevet 23. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2008 må ikkje finne på å kjøpe pc frå elkjøp , går noko skeis slit du. Då blir det lang, lang tid utan pc. Komplett pcen er eit relativ bra kjøp, kan alltids gjera noko endringar. Men uansett, gå for den frå komplett. Kan tilpassas betre til ditt behov. Tusen takk for svar! (Bruker Elkjøp lang tid på å reparere ødelagte PC-er?) Hvordan er Quad core sammenlignet med Dual core? Har hørt at ytelsen er omtrent lik for enketlt-applikasjoner, men vil ikke en Quad core yte bedre ved multi-tasking? Har hørt at AMD-prosessorer er bedre enn Intel for spill, men det er en stund siden. Det har kanskje forandret seg? Sorry hvis dette ble veldig teite spørsmål, har bare ikke lyst til å sitte med ubesvarte spørsmål når det er snakk om så mye penger. Har også i større grad begynt å vurdere å bygge selv, med tanke på mye bedre konfigurasjonsmuligheter. Har lyst til å kjøre Vista 64-bit for å utnytte minne fullt ut osv. Jeg aner ikke hvilke deler som passer sammen, og heller ikke hvilke som fungerer best, men hvis noen er så greie å sette opp et forslag, skal jeg alltids klare å sette den sammen. Budsjett ca. 10 000, inkl. OS. Lenke til kommentar
Tosha0007 Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 (endret) elkjøp brukte 6 veke på å skifta ein dvd brennar I tillegg var kabinett oppskrapt, lekre og fine merker på alle sider. Per dags dato vil nok berre AMDs største fan boys sei at det er best. Sjølve meiner eg intel gir mest for pengane. Sidan du skal spela vil eg ikkje anbefala quad core, dei yter dårlegare i spel enn dual core. E8400 er nok det beste prosessorkjøpet per dags dato. Sjølve anbefaler eg dette oppsettet her: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=70632 Det manglar: kabinett: velg eit DU likar dvd-brennar: finn noko den butikken du handlar hos har OS: velg anten XP eller vista etter ynskje. Vista Home Premium 64-bit anbefalast harddisk: kan kjøpast større, alt etter kor mykje plass du treng. Ta samme harddisken berre med større kapasitet. Alt inkludert vil du kome litt underkant av 10000 kroner. Vil anbefala å handla hos komplett, sjølve har eg god erfaring med servicen deira. Endret 24. mai 2008 av tosha0007 Lenke til kommentar
-Tord Skrevet 24. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2008 (endret) Tusen takk for utfyllende svar, det hjalp masse! Edit: Hadde visst noen flere spørsmål: Trenger prosessoren ekstra vifte, eller holder den som følger med? Er det noen andre kjølekomponenter jeg trenger? Passer det hovedkortet med all nyere Nvidia grafikkort? Jeg er veldig lost når det kommer til grafikkort, blir forvirret av alle kortene som ser ut til å være det samme (eks. alle 9800 GTX). Er det bare software-bundelen som følger med som varierer, eller er kortene forskjellige? Endret 24. mai 2008 av ﴾ρaranoid~﴿ Lenke til kommentar
Tosha0007 Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 viss du ikkje skal overklokka er den cpu-kjølaren som følger med heilt grei. Den støyer nok litt meir enn ein betre kjølar, anten frå thermalright eller noctua. Delane skal passe saman ja, send gjerne ein e-post til butikken du handlar hos berre for å få dette bekrefta. Skilnaden på korta er: bundla saman med program og om nokon er fabrikkoverklokka. Ellers skal det ikkje vera skilnad. Lenke til kommentar
-Tord Skrevet 24. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2008 Tusen takk for nok et svar! Har ingen planer om å overklokke, så da kjøper jeg ingen ekstra kjøler foreløpig. Lenke til kommentar
-Tord Skrevet 25. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2008 Vil dette oppsette fungere? Vil alt få plass i kabinettet? Noen som har forslag til et alternativt oppsett med samme ytelse, men litt lavere pris? Lenke til kommentar
-Tord Skrevet 25. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2008 Trenger virkelig inspill, folkens Lenke til kommentar
-Tord Skrevet 26. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2008 Trenger virkelig inspill, folkens Lenke til kommentar
EB_Veyron Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Kan muligens bli trangt med 9800-kortet i det kabinettet. Spør i P182-tråden. Lenke til kommentar
Stidilko Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Jeg har ett spørsmål, hvordan lager jeg handleliste i hardware? Lenke til kommentar
-Tord Skrevet 26. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2008 (endret) Kan muligens bli trangt med 9800-kortet i det kabinettet. Spør i P182-tråden. Ok, skal gjøre det. Passer delene sammen ellers? Er det mulig å presse ned prisen noe uten å miste ytelse? (fant ut at jeg kanskje trenger ny skjerm også) Jeg har ett spørsmål, hvordan lager jeg handleliste i hardware? Du må logge inn. Tror du kan bruke den du har på forumet, hvis ikke må du registrere deg. Når du ser på en vare, står det "Legg denne varen i aktiv handlevogn" i margen til høyre. Endret 26. mai 2008 av ﴾ρaranoid~﴿ Lenke til kommentar
EB_Veyron Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Tja, et 8800 GT kort gir ikke så mye dårligere ytelse enn 9800, i forhold til pris. Lenke til kommentar
-Tord Skrevet 27. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2008 Hmm, ok. Men tror jeg går får 9800 GTX. Beholder dette oppsettet og finner en skjerm, bestiller i kveld med mindre noen har noen innvendinger. Lenke til kommentar
Phinex Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 hei, mye rart av forslag her. intel er best. det er ingen tvil om. men hvorfor bruke 2100 kroner på et skjermkort som er dårligere enn ett som er på tilbud til 1995? sjekk ut dette forslaget. legg på en skjerm hvis du vil, ta to harddisker så får du masse masse krefter til under 10000 kroner. Ati 3870x2 er bedre enn 9800gtx. faktisk ett av to beste per dags dato på skjermkort fronten. Lenke til kommentar
-Tord Skrevet 27. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2008 hei, mye rart av forslag her. intel er best. det er ingen tvil om. men hvorfor bruke 2100 kroner på et skjermkort som er dårligere enn ett som er på tilbud til 1995? sjekk ut dette forslaget. legg på en skjerm hvis du vil, ta to harddisker så får du masse masse krefter til under 10000 kroner. Ati 3870x2 er bedre enn 9800gtx. faktisk ett av to beste per dags dato på skjermkort fronten. Nå var jo det er jo ikke det oppsettet noe billigere totalt sett da. Er det kortet veldig mye bedre enn det andre? Lenke til kommentar
EB_Veyron Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Sjekk her: http://www.hardware.no/artikler/asus_radeon_hd_3870_x2/48894 Lenke til kommentar
Wiciwato Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Sjekk her: http://www.hardware.no/artikler/asus_radeon_hd_3870_x2/48894 Ja, der er 8800/9800 GTX bedre i hardcore gaming. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå