sverrelerre Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Hei, Jeg (som så mange andre) har kjøpt et nikon D40 og oppdaget at jeg faktisk skulle ønsket meg støtte for god gammeldags "skrutrekker"-autofokus. Jeg skulle gjerne kunnet bruke autofokus med f.eks. nikons 50mm f/1.8 (eller 1.4) og 85mm f/1.8, men det blir for mye gjetning involvert i den manuelle fokuseringen. Jeg ønsker å bruke disse først og fremst til portretter, og bruk av smal DOF er da et sentralt virkemiddel i mange settinger. Et alternativ er da selvsagt å oppgradere til D80/90/200/300 for å kunne bruke AF-objektiver, men jeg velger foreløpig å bruke pengene på objektiver. Mulig en oppgradering blir mer aktuelt når D90 kommer på banen. Jeg lurer derfor sterkt på om det er aktuelt å bytte ut glasset i søkeren på kameraet mitt med en matt skive med "split-screen", a la Katz Eye. Her er et billig alternativ på Ebay. Mitt spørsmål blir dermed: har noen brukt denne typen hjelpemidler i kombinasjon med lyssterk optikk? Jeg husker at mitt gamle filmbaserte speilrefleks hadde dette, men da var det aldri aktuelt å fininstille fokusen så mye som en trenger ved portretter på 50mm @ f/1.8. Jeg er usikker på hvor nøyaktig en kan justere fokusen med et slikt hjelpemiddel, har noen erfaringer med slikt? På forhånd takk! Lenke til kommentar
fototim Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Den ebay saken er såpass rimelig at du ikke risikerer stort. Mitt råd er prøv den, og se om den hjelper deg. Jeg vil tro at den gjør det. Men, KatzEye er nok en mye bedre mattskive. Så hvis du liker det du ser etter å ha testa, ville jeg nok vurdert å ta skrittet fullt ut. Men det er ikke sikkert at dette er veien å gå for deg, derfor anbefaler jeg det rimligste alternativet som en test. Bruk den en periode, og bestem deg da. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Godt lys når du fokuserer og en adapter som forstørrer søkebildet vil også hjelpe på nøyaktigheten. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Godt lys når du fokuserer og en adapter som forstørrer søkebildet vil også hjelpe på nøyaktigheten.Ja jeg mener at Nikon har en søkeadaptor som forstørrer som passer D40. Det er og et alternativ. En ulempe med en slik løsning er at du mister deler av søkerbildet, tall og slikt blir vanskeligere å se, spesielt for brillebrukere. Dette til tross bruker jeg det selv. Men ingen ting slår nøyaktigheten du får med slittprimse mattskive. Et tredje alternativ er en custom made KatzEye uten splitt prisme. Selve mattskiva er så mye bedre at du lett ser når objektet "popper" inn i fokus. Lenke til kommentar
sverrelerre Skrevet 21. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2008 Godt lys når du fokuserer og en adapter som forstørrer søkebildet vil også hjelpe på nøyaktigheten.Ja jeg mener at Nikon har en søkeadaptor som forstørrer som passer D40. Det er og et alternativ. En ulempe med en slik løsning er at du mister deler av søkerbildet, tall og slikt blir vanskeligere å se, spesielt for brillebrukere. Dette til tross bruker jeg det selv. Men ingen ting slår nøyaktigheten du får med slittprimse mattskive. Et tredje alternativ er en custom made KatzEye uten splitt prisme. Selve mattskiva er så mye bedre at du lett ser når objektet "popper" inn i fokus. Hm, jeg har vurdert slike forstørrelsesmekanismer, men er nok litt redd for at det allikevel ikke blir nøyaktig nok. Dessuten bruker jeg stort sett briller, så dersom det betyr at jeg går glipp av informasjon om lukker / blender i søkeren eller ikke får sett hele søkeren, er nok det uaktuelt for min del. KatzEye uten splitt prisme? Hva er fordelen med det vs en variant med splitt prisme? Lenke til kommentar
fototim Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 KatzEye uten splitt prisme? Hva er fordelen med det vs en variant med splitt prisme?Standard KatzEye har to hjelpemidler for å hjelpe til ved fokus. Først har du slitt prismen. Og i tillegg er resten av mattskiva laget slik at det skal bli lettere å bedømme fokus. Men så er det en del som ikke liker splitt prisma, fordi de synes at den forstyrrer søkerbildet. Så har det kanskje og noe med at du med prisme kanskje har lettere for å legge motivet i senter når du fokuserer der. Det kan gi litt kjedelige komposissjoner. Uansett så er denne utgaven lite solgt. Det er ikke for ingen ting at den blir kalt custom, jeg tror faktisk ikke de annonserer den en gang. Så jeg nevnte det mer som en kuriosistet for spesielt intereserte. Lenke til kommentar
sverrelerre Skrevet 21. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2008 skjønner, hadde ikke tenkt på at det kunne påvirke komposisjonen på den måten. Jeg bruker kun fokuspunktet i sentrum, og rekomponerer etterpå uansett, så det vil ikke ha noe å si for meg. Tipper jeg kommer til å kjøpe meg et billig prisme, og se hvordan det funker. Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 (endret) Jeg har også vurdert å bytte ut mattskiva i D40-en min, men er litt nervøs for å bytte ut den som sitter der. Hvordan gjør jeg det? Noen som kan forklare, eller har egne erfaringer? EDIT: fant en video her: Ser egentlig ganske lett ut. Da lurer jeg bare på kvaliteten til de sakene som de selger på eBay ... EDIT 2: har har vi også noe, gitt ... http://www.focusingscreen.com/index.php?cu...amp;cPath=22_51 Endret 25. mai 2008 av C₈H₁₀N₄O₂ Lenke til kommentar
fototim Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 (endret) Jeg har også vurdert å bytte ut mattskiva i D40-en min, men er litt nervøs for å bytte ut den som sitter der. Hvordan gjør jeg det? Noen som kan forklare, eller har egne erfaringer? EDIT: fant en video her: Ser egentlig ganske lett ut. Da lurer jeg bare på kvaliteten til de sakene som de selger på eBay ... EDIT 2: har har vi også noe, gitt ... http://www.focusingscreen.com/index.php?cu...amp;cPath=22_51 Det å produsere mattskiver er presisjonsarbeid. Ebay alternativene og den du lenker til er mattskiver som er filt ned for å passe til et annet kamera enn det de er laget til. Det er mye som kan gå galt eller halvgalt i den prosessen. Bla. så mener jeg at en mattskive som ikke er nøyaktig plassert kan være ugunstig for autofokus. KatzEye produserer sine fra grunnen av, og de har svært godt ord på seg. Så det er vanlig og anbefale dem. De er ofte en del dyrere, men matsskive er kanskje ikke den beste plassen å spare i et kamera. En ting er å kjøpe en superbilig bare for å teste hvordan det fungerer. Men når de koster 70-100$ da syns jeg det er lurt å sikre kvalitet. Skulle ikke forundre meg om de du finner på focusingscreen.com er ebay varer kjøpt for 10$, som så blir solgt videre med høy fortjenenste. Endret 25. mai 2008 av fototim Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 Hm, jeg skjønner. Tror nok jeg går rett på en KatzEye med OptiBrite når det blir aktuelt da, gidder ikke så masse mellomledd. Takk for oppklaringen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå