Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Installering av OS (Vista/XP/Ubuntu) feiler etter oppgradering av hovedkort (abit fatal1ty)

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp oppgradert maskinen med nytt hovedkort (Abit Fatal1ty FP-IN9), prosessor (Intel core 2 duo 3ghz) og skjermkort (nvidia 8800GT). Men jeg klarer ikke å installere noe på maskinen.

Alt ser ut til å fungere helt fint, maskinen booter og finner det den skal finne. Jeg booter fra Vista cd-en og den progressbaren hvor det står "Windows is loading files..." tikker oppover. Det er når den har gjort seg ferdig at jeg får en feilmelding. Den forteller meg at "it's possibly because of a recent change in hardware or software". Den forteller meg også at det er noe galt med /windows/system32/boot/winloader.exe og at den er "possibly corrupt" og at "it's header checksum does not match the computed checksum"

Tilsvarende feil skjer når jeg prøver XP CD-en også (den loader filene, og så gir den meg BSOD). Ubuntu klikker etter at jeg har valgt Install, i tillegg klikker den hvis jeg prøver å "Try ubuntu without installing".

Det er garantert ikke noe galt med install cd'ene da det ikke er lenge siden jeg har brukt alle 3. Har aldri vært borti noe lignende så jeg aner ikke hvor jeg skal begynne for å finne ut av hva som er galt. Håper noen snille sjeler klarer å hjelpe meg :)

Jan-Fredrik

Endret av fome
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lag deg en UBCD. http://www.ultimatebootcd.com/

Hvis du kan boote denne så prøver du å kjøre MemTest86.

Ubuntu Live CD-en har faktisk MemTest86 så jeg kjørte den derfra. Etter et par minutter hadde den funnet noe sånt som 200k feil, så det er mulig det er dette som er problemet :)

Prøvde å bruke bare én av de to rambrikkene jeg hadde kjøpt, men det ser ut til å være feil på begge to (maks uflaks). Bestilt nå RAM fra komplett nå, så får vi se om det løser saken.

Takk for hjelp så langt! :)

Lenke til kommentar

Kan like godt være hovedkortet, det er et Nforce 650i basert kort og et av de mange problemene som plager Nforce kort er defekte eller "skrullete" ramslotter - med mindre du har eller er sikker på du skal ha to skjermkort hadde jeg skaffet meg et mye bedre hovedkort med Intel chipset.

Lenke til kommentar
Kan like godt være hovedkortet, det er et Nforce 650i basert kort og et av de mange problemene som plager Nforce kort er defekte eller "skrullete" ramslotter - med mindre du har eller er sikker på du skal ha to skjermkort hadde jeg skaffet meg et mye bedre hovedkort med Intel chipset.

Så er det noen mulighet til å finne ut av om det er slottene, eller chippene det er noe galt med? (Hvis ikke rambrikke nummer 3 heller fungerer så tyder det vel kanskje på at det slottene...)

Lenke til kommentar
Prøv å gi dem 2.0v, som sagt er Nforce sære og vrange greier.

Prøvde dette uten hell...

Jeg får bare vente til den nye ram'en kommer og se om det hjelper. Hvis ikke ser det ut til at jeg må bytte hovedkort. I såfall har jeg skjønt at nForce baserte kort ikke er tingen. Er det andre ting jeg evt bør passe på? Håper på å slippe å returnere halvparten av delene jeg kjøper ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...