Gå til innhold

Papirbiler fra dias?

Anbefalte innlegg

Før var jo dette helt vanlig, og f.eks Japan Photo gjorde dette med en OK kvalitet til en overkommelig prislapp.

Nå har min onkel på 70 fått tilbake fotointeressen og gått over til digitale bilder, men han har hauge rmed dias han vil ha på papir eller scannet inn med brukbar kvalitet.

Hvem gjør slikt i dag til en vettug pris ?

Det aller meste er god gammel Kodachrome i papprammer (uten glass).

/Avo

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bensinbiler er bedre enn papirbiler ;)

Sorry, men skrivefeilen ble for morsom til å motstå.

Jeg tror faktisk at Japan Photo driver med scanning av dias. Sjekk websida deres, der finner du sikkert svaret. Ellers så er det andre som driver med dette. Uansett så er dette det klart beste alternativet i dag.

Jeg vil ikke anbefale å kjøpe egen scanner for å gjøre jobben selv, i hvert fall ikke hvis det ikke er veldig mange bilder det er snakk om. Dette er tidkrevende og kjedelig, og krever mye prøving og feiling før det blir bra. Særlig om det er glassløse rammer.

EDIT: Ikke sett bort hele jobben på en gang. Mange labber gjør en dårlig jobb på slikt. Så det kan være lurt med et lite prøveprosjekt først. Da risikerer han ikke å kaste bort masse penger på et halvgodt resultat.

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Har du tilgang til en god scanner så er det abselut å andbefale

se bare på dette bilde av meg som har blitt scanet fra dias ca 37år gamelt

Har dessverre ikke tilgang til noen bra scanner nå, og om jeg husker riktig fra sist jeg prøvde meg var Kodachrome vanskelig å scanne... Ble ganske uggene farger.

Desuten - papirbiler er det ønskede sluttresultatet, ikke filer.

Lenke til kommentar
Har dessverre ikke tilgang til noen bra scanner nå, og om jeg husker riktig fra sist jeg prøvde meg var Kodachrome vanskelig å scanne... Ble ganske uggene farger.

Desuten - papirbiler er det ønskede sluttresultatet, ikke filer.

Det er scannejobben som er vanskelig. Det er det du trenger en god løsning på. Og det enkleste er nok å overlate det til gode profesjonelle.

Utskriftjobben er billg og enkel. Det kan du gjøre hvor som helst. Hjemme, eller i ei fotosjappe.

Lenke til kommentar

Skulle jo tro det var noe som kunne laget papirbilder av Dias også, faktisk er det meget mulig at det kan gjøres i den ordinære minilabben da de fleste minilabber i dag er digitale og i realiteten scanner filmen før de lager bildene, er det godt mulig de har en egen innstilling og mater til DIAS. Hvis det er snakk om små kopier av dårlig kvalitet da.

PS. Kvase hvorfor er dias bildet av deg i svathvit, var det reversal processed svart hvit film, eller er det bare fargene som er tatt vekk?

Endret av modin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...