A-Jay Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Jeg har et par tilbakemeldinger om denne geniale tråden som du finner i tenkologi/vitenskap-forumet, jeg synes denne tråden er fint fordi vi får samlet mange spørsmål så vi slipper at de "roter til" forumet. I det siste har det vært en del spørsmål som ikke handler om strengt "teknologi og vitenskap", og jeg får inntrykk av at tråden sklir mer og mer ut til å handle om "alt mulig rart". Det synes jeg man bør gjøre noe med da det blir feil å ha en slik tråd under "teknologi og vitenskap". Enten ved å opprette tvillingtråder i andre forum og henvise de relevante spørsmålene dit, ved å kreve at ikke-relevante spørsmål opprettes som egne tråder i andre forum, eller ved å flytte hele tråden til et forum som reflekterer mer dens generelle stilling (men jeg vet ikke helt hvor det skulle flyttes i så fall). En annen ting er at jeg mener det burde vært en eksplisitt regel mot å poste spørsmål som man lett kan finne svaret ved å søke litt i Google og Wikipedia. Å stille slike spørsmål er ren latskap, og tar plass/oppmerksomhet fra andre spørsmål som fortjener mye mer å bli besvart. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Tråden lå tidligere under Off topic - annet. Den ble flyttet fordi spørsmålene stort sett gikk på teknologi og vitenskap. Å avslutte tråden og opprette to nye tråder med hver sin variant kan være en god idé, men idéen bør nok debatteres grundig før vi tar en avgjørelse på det. Evt. at man lager en tvillingtråd for ikke-teknisk vitenskapelige snedige spørsmål. Kanskje også en trillingtråd for ikke-snedige spørsmål. Hittil har ikke-snedige spørsmål enten blitt slettet, flyttet til passende kategorier eller blitt oversett og latt være i den raskt voksende tråden. Godt poeng det med regel mot enkle googlepedia-spørsmål. Det synes jeg vi bør ha. Lenke til kommentar
GeO Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 (endret) Jeg er stort sett veldig enig i det du skriver. Det fine er at de spørsmålene som folk stiller som er av mindre googliserbar art, ofte er mer teknisk rettet, og da passer de jo fint inn i kategorien tråden ligger i. Ja, dette er også spørsmål man kan finne svaret på på Google/Wikipedia, men det er ikke alltid så rett frem hvis man f.eks. ikke vet hva et teknisk begrep heter på engelsk, eller artiklene man finner er uforståelige i seg selv. De spørsmålene som er snedige, men som kanskje ikke passer fullt så godt inn i kategorien, er gjerne av mer filosofisk art, men det er ikke så mange av dem av det gjør noe etter min mening. Oppsummert: tråden fungerer bra i den kategorien den ligger i (hvis man ser bort fra alle Google-emnene som kommer opp). Red.: Her er det altså trådstarter jeg skriver til. Endret 21. mai 2008 av TwinMOS Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 21. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2008 (endret) Ja, jeg er egentlig enig i at tråden stort sett funker bra. Support-spørsmål blir slått hardt ned på, og jeg synes det ser ut som det hjelper. Men det irriterer meg fortsatt at googlepedia-spørsmål dukker opp relativt ofte, og at vi tillater så mange "off-topic" (feks juridiske eller religiøse) spørsmål i et teknologi/vitenskap-forum. En eventuell googlepedia-regel må vi formulere slik at spørsmål av typen "kan noen slå opp i wikipedia for meg" forbys, samtidig som vi fortsatt tillater klassiske "snedige" spørsmål (som TwinMOS skriver). Endret 21. mai 2008 av A-Jay Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 /signed Det er uten tvil mange ikke-snedige spørsmål i tråden, men det er egentlig et aldri så lite problem som strekker seg langt utenfor tråden for snedige spørsmål. Det er uhorvelig mange googlepedia-spørsmål ellers på forumet og muligens burde en generell regel mot dette legges til i Nettiketten, men det er en annen sak. Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Jeg har ikke noe i mot av tråden blir liggende i "Teknologi og vitenskap", og synes faktisk den hører hjemme der. Synes heller ikke det er problematisk med spørsmål som ikke passer direkte under "teknologi og vitenskap" så lenge de er snedige. En splittelse av tråden vil medføre at jeg kommer til å fokusere på delen som ligger igjen i "teknologi og vitenskap", og dermed ikke får med meg svar på andre interessante spørsmål. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg