Swe Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Det er snakk om å luke bort de som kjører i en altfor høy hastighet, så man trenger ikke å snakke om mannen i gata som av og til ligger 10km/t over grensa. Men det kan bli vanskelig med en eventuell skive i bilen som viser hvor fort man har kjørt, med mindre den kan vise på hvilke veier man har kjørt så og så fort. Vel, det er jo nettopp "mannen i gata" som kommer til å rammes uforholdsmessig hardt av en slik vannvittig overvåkning (tro ikke at politiet bare hadde nøyd seg med å gå etter verstingene!). Gutta boys fra Stasi hadde nok nikket annerkjennende om en slik løsning ble innført i Norge. Skremmende nok er man jo på god vei inn i et slikt totalt overvåkingssamfunn, men det er vel streng tatt en avsporing av debatten om gradert førerkort... Lenke til kommentar
KNB Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 det som kunne ha godt er at alle som ska ta førerkotet må gjennom en fysiske evaluering før de får lov og engang starte med Trafikalt grunnkurs på den måten blir en del av risiko gruppen fjernet før de kommer bak rattet og de som kjører vanlig kommer gjennom og får vanlig førerkort Hvordan skal dette foregå, det er vel så og si umulig å evalurer om en ungdom kommer til å svinkjøre når han/hun blir eldre. Lenke til kommentar
BECMST Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 sa ikke at skive var noe godt forslag. men sa det var et forslag BEDRE enn å forby ungdom å kjøre i det heletatt. å er å nei man ser ikke hvor man har kjørt, men man ser om kjøretøyet har liggi i 90 km/t, eller 190 km/t. og dagens skiver er digitale, så skal ikke mer til enn å setta inn et "bank-kort" i dash-bordet, så fikser bilen resten. Funker fjell på lastebiler å busser, så hvorfor kan det ikke virke på personbiler også? Lenke til kommentar
-Night- Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 det som kunne ha godt er at alle som ska ta førerkotet må gjennom en fysiske evaluering før de får lov og engang starte med Trafikalt grunnkurs på den måten blir en del av risiko gruppen fjernet før de kommer bak rattet og de som kjører vanlig kommer gjennom og får vanlig førerkort Hvordan skal dette foregå, det er vel så og si umulig å evalurer om en ungdom kommer til å svinkjøre når han/hun blir eldre. nei men de kan evalurer deres forhold til fart (det er også kjøre lærern sin jobb som også bort innraporte dette til vegvesnet ved oppkjøring) Lenke til kommentar
KNB Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Ja, men selfølgelig vil eleven holde fartsgrensene og kjøre fint når han/hun kjører med kjørelærer eller tar denne "evalueringen". Lenke til kommentar
GeirG Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Sånn rent bortsett fra at aldersgrensen for brennevin er 20 år Hmmm....ja....litt kjapp der. Lenke til kommentar
Dkdaffy Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Selvom disse forslagene ser flotte og shiny ut, så kommer de til å feile i praksis...why? Dette vil bare straffe de som faktisk følger reglene, de som tøffer seg og sånn kommer til å gjøre det i helgen uansett, men kanskje enda hardere, ettersom det er ekstra ulovlig.. Nei fysj... Om de absolutt skal inføre dette bør det inføres for folk som har rota seg borti slikt før, ikke oss som faktisk kjører med vettet i behold! Dessuten vil det by på problemer med transport, når er det folk flest trenger transport? Jo i helgene når man skal hjem til mors kjøttkaker fordi man er drittlei tørr grandis Lenke til kommentar
-Night- Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 men tør grandis er jo godt da. et lite og gjøre me ungdomen bortsett fra eletrinisk fart sperre på bilene som bilene som blir satt med GPS + førerkortet GPS. Lenke til kommentar
MaSo Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Om dem de nå først skal innføre en idiotisk regel så bør de vel heller sette det på de som har hatt lappen i under 2 år Lenke til kommentar
mikaragua Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 nei men de kan evalurer deres forhold til fart Hvordan skal man bli evaluert før man tar trafikalt grunnkurs? Da har man ikke engang lov til å kjøre bil. Og som nevnt, man kjører da ikke fortere enn tillatt sammen med kjørelæreren. Om dem de nå først skal innføre en idiotisk regel så bør de vel heller sette det på de som har hatt lappen i under 2 år Hvorfor det? Sånn at du akkurat slipper unna? Hva med de som faktisk følger grensa? Det er ikke en veldig stor gruppe ungdommer som til stadighet ligger langt over grensa (og krasjer). Jeg vet i hvert fall ikke om noen i min omgangskrets (18-20 år) som har for vane å kjøre gris. Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Det er vel viktigere å se på kjøreerfaring enn alder? En som tok førerkort som 24-åring () har like lite erfaring det første året som en som tok lappen på 18-årsdagen. Altså mener jeg at eventuelle restriksjoner bør settes de(t) først(e) året(-ene) man kjører, uavhengig hvor gammel man er. Men føler ærlig talt ikke at dette har noe for seg. Enten har man lov til å kjøre bil, eller så har man det ikke. Å bare kunne kjøre på dager uten -r og mellom klokka 11:25 og 17:34 blir helt håpløst. Lenke til kommentar
Oly Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 Jeg har hatt lappen i 2,5 år nå, og i løpet av denne tiden er det en ting jeg har reagert på; det er så å si aldri farts kontroller de stedene jeg ferdes (Karmøy). I tillegg har jeg forstått det slik at når det først er en fartskontroll på veiene, så er det som regel på bestemte plasser de befinner seg gang på gang. På noen distanser på denne øya har jeg aldri hørt at det har vært kontroll, og etter det jeg har hørt, har dette blitt en slags "frisone" for fartspøbler. Hvis det hadde vært oftere kontroller på veiene, og ofte tilfeldig plassert (på de såkalte "frisonene"), trur jeg samfunnet kunne spart seg for mange ulykker med høy fart. Men er planen fremover fra staten sin side å fortsatt spare på fartskontrollene, er kanskje restriksjoner på førerkort for unge en av de få utveiene for å få ned antall ungdomsulykker. Mer kontroller sier bare jeg, slik at en må tenke seg om to ganger før en planlagt fartsovertredelse. Min spådom er at ulykkes-statistikkene ville sett mye penere ut med en slik ordning. Lenke til kommentar
Graute Knappstjert Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Restriksjoner rammer bare de som bryr seg. Problemet her er jo folk som IGNORERER de eksisterende reglene. Skal alle 18-åringer si opp jobben som som nattevakt på bensinstasjoner o.l. bare fordi de ikke har lov å kjøre til og fra jobb? Skal ettermiddagsvakten be sjefen om å få fri en time tidligere så hun rekker å kjøre hjem før mørkets frambrudd? Gjett hva: De som bryter dagens regler kommer til å gi en god dag i de nye reglene også. så medmindre bilen har startssperre eter mørkets frambrudd, kommer ulykkene til å være de samme + at ungdommen blir arbeidsledig. Lenke til kommentar
BaronSlask Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 Restriksjoner rammer bare de som bryr seg. Problemet her er jo folk som IGNORERER de eksisterende reglene. Skal alle 18-åringer si opp jobben som som nattevakt på bensinstasjoner o.l. bare fordi de ikke har lov å kjøre til og fra jobb? Skal ettermiddagsvakten be sjefen om å få fri en time tidligere så hun rekker å kjøre hjem før mørkets frambrudd? Gjett hva: De som bryter dagens regler kommer til å gi en god dag i de nye reglene også. så medmindre bilen har startssperre eter mørkets frambrudd, kommer ulykkene til å være de samme + at ungdommen blir arbeidsledig. Er enig i det du sier. Håper ikke det blir gradert for så mange år, hvis ikke betyr det døden for meg som telekommunikasjonsmontør. Er bare å forte seg å ta lappen, siden de har vel ikke har lov til å lage lover med tilbakevirkende kraft? Lenke til kommentar
Graute Knappstjert Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Tja, noen lover har tilbakevirkende kraft. Som at sæddonorer som ble garantert anonymitet risikerer at ungen får spore dem opp 18 år senere. Lover skal generellt ikke ha tilbakevirkende kraft. Tenk om alkohol ble forbudt i år 2009. Da blir det forbudt å drikke etter 2009. Men de som drakk i 2008 arresteres ikke. Det du beskriver, anser jeg ikke for å være tilbakevirkende kraft, slik jeg har oppfattet definisjonen av ordet. Men har man allerede en lapp som er gyldig hele døgnet, er det en avskyelig tanke å erstatte det med et som kun er gyldig når det er lyst ute. dette vil, hvis vedtatt, kun gjelde de som tar lappen etter at restriksjonene innføres. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Er en sær greie dette.. Hadde ikke overrasket meg om det blei satt tilbakevirkende kraft på dette, og at de som allerede hadde lappen måtte betale for en ny med ovennevnte merknad.. Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Dette er det dummeste forslaget ever. Selvfølgelig skal man ikke dra inn førerkortet til ungdom på helg og nattestid!?? Hva med de som bor på landet og er veeldig avhengig av bil med tanke på arbeid? Jeg stemmer heller for forslaget å kutte ned på antall prikker. At folk blir sure fordi de får seg en prikk eller to når de kjører for fort er egentlig altfor dumt. Seff er det utrolig kjipt. men når fartsgrensen faktisk ER 80 feks, så er den det. Og de som da kjører i 120 får ta konsekvensene av det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå