Andie93 Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Jeg har hørt at noen politikere har snakket om gradert førerkort for ungdom (18-25) Forbud mot helge- og nattkjøring Forbud mot kjøring på motorvei Begrensninger i antall passasjerer Begrensninger som følge av trafikkforseelser Synes dere at det er nødvendig? Lenke til kommentar
KNB Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Det er sant at ungdommer ikke er så erfarne og mer fyllekjøring, hurtigkjøring på motorvei ect ect. Det er fornuftig, men om det er nødvendig vet eg ikke helt. Lenke til kommentar
Andie93 Skrevet 21. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2008 Blir jo litt feil å straffe alle for noe kun noen gjør da Lenke til kommentar
KNB Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Sant nok, men de fleste ungdommer liker å "råne"/kjøre fort når du har fått sertifikat. Så det er sikkert best å ta alle. Ingen annen ordning de kan ha ellers egentlig. Men 18-25 var litt drøyt, syns 18-20/21 kunne ha funka fint. Lenke til kommentar
Andie93 Skrevet 21. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2008 Hva synes du om gradert førerkort fra man er 16-18? Da får jo man litt mere erfaring, Lenke til kommentar
mikaragua Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Hva synes du om gradert førerkort fra man er 16-18? Hvilken forskjell gjør det? Erfaring kommer med tida uansett om det er fra 16 eller 18 år. Lenke til kommentar
Andie93 Skrevet 21. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2008 (endret) Så kanskje det hadde vært et bedre forslag enn fra 18-25 år.. Endret 21. mai 2008 av Andie93 Lenke til kommentar
GeirG Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 At noe må gjøres i trafikken, er det ingen tvil om. Men om alle disse forslagene har noe for seg, er en annen sak. Forbud mot kjøring i helger og nattestid kan kanskje ha noe for seg. Da er mange yngre ute på veiene og skal være ekstra tøffe. For meg har det lenge virket slik at ungdommer tror de "eier" veiene spesielt fredag og lørdag kveld. Det er ekstra mye høy fart i tettbygde strøk, mye rævkjøring..... Forbud mot kjøring på motorvei....er det her de fleste ulykkene med ungdom skjer da? Motorvei er jo noe av det enkleste å kjøre på. Fart ja, men fart kan man holde på mindre, mer svingete og dermed mindre egnede steder også. Begrensninger i antall passasjerer. Det blir nesten som å si at: "Greit, kjør fort. Men du får ikke ha med deg andre du kan drepe". Fint at de bare dreper seg selv om uhellet er ute, men det skaper et problem for de som er flinke til å kjøre, og trenger bilen til persontransport. Begrensninger som følge av trafikkforseelser. Kommer litt an på graden av forseelser. Alvorlige forseelser som f.eks. kjøring mot rødt lys, brudd på vikeplikt, betydelige fartsovertredelser....Ja, de må gjerne kvalifisere til inndragning av førerkort for en fersk innehaver....gjerne for eldre bilførere også. At noen ødelegger for massen er jo ikke noe nytt. Men slik må det av og til bli. Jeg stemmer gjerne for å HEVE aldersgrensen for førerkort. Alt går ikke på erfaring, mye går på ren dumhet. Og en mer voksen person, vil i de fleste tilfeller oppføre seg deretter også. Man må være 21 år for å få drikke brennevin lovlig, men å føre et metallmonster på opptil 3,5tonn, ja det får man. Lenke til kommentar
KNB Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Man må være 21 år for å få drikke brennevin lovlig, men å føre et metallmonster på opptil 3,5tonn, ja det får man. Godt sagt Lenke til kommentar
sbstn Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 (endret) . Endret 2. februar 2009 av sbstn Lenke til kommentar
bøllefrøet Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Jeg har hørt at noen politikere har snakket om gradert førerkort for ungdom (18-25) Forbud mot helge- og nattkjøring Forbud mot kjøring på motorvei Begrensninger i antall passasjerer Begrensninger som følge av trafikkforseelser Synes dere at det er nødvendig? Helge- og nattekjøring kan være greit. Som det er sagt tidligere her er det gjerne da folk vil "tøffe seg" litt ekstra. Forbud mot kjøring på motorvei er derimot latterlig. Flesteparten av ulykker skjer ikke her, og de er de tryggeste veiene vi har. Begrensning i antall passasjer- på kvelden ja. Dagtid- nei. Begrensning som følge av trafikkforseelser- her har vi noe. Denne syns jeg absolutt vi burde anskaffe. Det er kanskje slik at fotobokser f.eks. gjør at vi kjører saktere fordi vi er redd for å bli tatt og ikke fordi vi mener at sakte fart er riktig- men det funker! Skrem dem litt og ha kontroller oftere. Total gradering er jeg fullstendig imot. At et par idioter skal få ødelegge for resten, nei takk. Gi dem en sjans- gjør de noe de ikke skal så får de ta konsekvensene av det da. Lenke til kommentar
BECMST Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Er mye som kan gjøres før man skal ta alle under en kam å si at dem har kjøreforbud. Eksempler på ting som kan bli gjort som tiltak først, er feks farts-sperre på biler, alkolåser, eller ferds-skriver slik det er i tyngere kjøretøy. uansett når du kjører å hvor fort du kjører, så kommer det på skiva, å snuten kan si "du har kjørt i 146 km/t kl 00.34, hit med lappen". å det er det ingen som vil, ikke sant? sier ikke at detta er de riktige måtene å gjøre det på, men det er i allefall bedre tiltak enn å gi alle under 25 kjøreforbud. ulykker for unge folk skyldes ofte dummhet med alkohol og høye hastigheter, like mye som dårlig erfaring. ser på han som tok med seg 2 jenter i døden i oslo her for noen uker siden. 1,9 i promille å 140 km/t er hva politiet offentliggjorde i dag. er slike vi må luke bort, ikke ungdom generelt. Lenke til kommentar
KNB Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Denne skiva du snakker om, det virker ikke som en god ide i det hele tatt, alle kjører over farstgrensa av og til, ja, ALLE. Det er veldig lett å kjøre i ei 80-sone og se ned på speedometeret og du ligger i 90 km/t! Lenke til kommentar
-Night- Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 sant at det er lett og komme over grensen men det er jo ikke en unnskylding. ungdommer som liker og tøffe seg er problemet ikke straff alle for hva en liten del gjør. det som kunne ha godt er at alle som ska ta førerkotet må gjennom en fysiske evaluering før de får lov og engang starte med Trafikalt grunnkurs på den måten blir en del av risiko gruppen fjernet før de kommer bak rattet og de som kjører vanlig kommer gjennom og får vanlig førerkort Lenke til kommentar
mikaragua Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 (endret) Denne skiva du snakker om, det virker ikke som en god ide i det hele tatt, alle kjører over farstgrensa av og til, ja, ALLE. Så det er greit siden alle av og til ligger over grensa? må gjennom en fysiske evaluering før de får lov og engang starte med Trafikalt grunnkurs Fysiske evaluering? Utdyp litt, er du snill. Endret 22. mai 2008 av Mikachu Lenke til kommentar
Quenyth Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Helge- og nattekjøring kan være greit. Som det er sagt tidligere her er det gjerne da folk vil "tøffe seg" litt ekstra. Hva om man skal reise bort en helg, eller kjøre hjem fra sein overtid på jobb etc. ? Lenke til kommentar
-Night- Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 "psychic" hva nå en det er på norsk husker jeg ikke Lenke til kommentar
heismann Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 "psychic" hva nå en det er på norsk husker jeg ikke Psykisk tenker du på. Psykisk er det indre, tanker, følelser, sinnstilstand. Fysisk er det konkrete, selve kroppen. Det du kan ta og føle på. Lenke til kommentar
KNB Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Så det er greit siden alle av og tilligger over grensa? Selfølgelig er dei ikke greit at alle ligger over grensa, men eg sier at viss du ligger i 80, så vet du selv hvor lett det er å krype opp til 90. Ikke kom her å si at du aldri har kjørt over fartsgrensa. (Hvis du har lappen da) Lenke til kommentar
mikaragua Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Ikke kom her å si at du aldri har kjørt over fartsgrensa. (Hvis du har lappen da) Nei, det har jeg ikke sagt heller. Jeg mener bare at det ikke unnskylder noe at mange gjør det. Dessuten mister man ikke lappen av å ligge i 90 i 80-sona. Det er snakk om å luke bort de som kjører i en altfor høy hastighet, så man trenger ikke å snakke om mannen i gata som av og til ligger 10km/t over grensa. Men det kan bli vanskelig med en eventuell skive i bilen som viser hvor fort man har kjørt, med mindre den kan vise på hvilke veier man har kjørt så og så fort. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå