Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Norsk eksamen 2008 - Påvirkning

Anbefalte innlegg

Hadde vært fint om flere kunne delt notatene sine her.. Også er det fint å ta med kilder på hvor dere har fått tankene fra, siden vi skulle ha med kilder bak teksten vår.

Her er mine notater:

Påvirkning -> vanskelig å avgrense

Hvordan ungdommer blir påvirket, 21. århundre

Media og tv -> kjendiser, Hollywood, fokus på ting, gjør folk bevisst på ting, f.eks miljøproblene -> kan påvirke utdanningen (få flere til å ta utdanning som er relevant for miljøproblemene, kjøp av varer -> reklame, innflytelserike mennesker f.eks Oprah

Venner -> gruppepress -> alkohol, røyk osv., klær, sminke, miljøer, kjøpe ting som "alle de andre", gjøre som "de andre", være som "de andre", være best i noe f.eks skolen, fotball

Familie/foreldre -> press om gode karakterer, ting du skal gjøre, utdanning, valg av venner, "hvorfor er du ikke som dem?", "tjen penger", "du er eldst, vær et godt forbilde", "hvorfor er du ikke som broren din?",

Miljøet -> godt miljø -> gode "snille" mennesker,

dårlig miljø -> onde "slemme" mennesker

Andre ting som påvirker oss: Språk, teknologi, klær, oppførsel, kultur, globaliseringen, "før i tiden", historie, musikk & film -> humøret til folk, religion

Hvordan påvirke folk?

Være overbevisende, gode argumenter osv.

Endret av Anixion
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg tenker er at alt og alle rundt oss påvirker oss, om det er bevisst eller ei.

Tanker:

>venner, familie, gruppepress, fiktivt gruppepress, foreldre, miljø

>religion, kultur, tradisjoner, krig, fattigdom, sult, nød, propaganda, manipulering

>media(tv,avis, blader,radio osv), reklame, kjendiser, hollywood, reklame-midler(bevisste midler).

>musikk, kultur, skole, fritid, idrett, miljø, vær

>Negativ og positiv påvirkning, situasjoner, kriminalitet, rus/narkotika, miljø, grenser, teste.

Jeg mener så å si alt og alle påvirker den enkelte, bevisst eller ubevisst.

Lenke til kommentar

IndR, du nevnte Hollywood. Dette jeg skal skrive om, eller lettere sagt Amerikanisering. Hvor enorm effekt Usa har og har hatt på verden. Dette er påvirkining i stor skala. Tror at det blir dette jeg skriver om.

Folk som har noen tanker rundt dette? :)

Endret av Artico01
Lenke til kommentar

Kan tenkte litt rundt dette med HVORFOR alle bryr seg så mye om USA akkurat?

Kan det ha noe med å gjøre at USA er en stormakt, og har hatt en blomstrende utvikling innenfor økonomoni og teknologi? At de nå til dags er et av verdens økonomiske og teknologiske land.

Hvorfor ser vi opp til disse kjendisene? Hva har de som vi ikke har? Det ukjente tiltrekker oss, det ekosotiske osv.

Er uendelige tips og råd, men prøv å bestem deg for noen punkter og gå i dybden for disse. Forlemper/ulemper osv.

Skal du skrive artikkel eller?

Lenke til kommentar

en del ord knyttet til "påvirkning" kan jo i grunn være venner, media, reklame, miljø, populær kultur, rusmidler, idealer, mote, familie, politikk, økonomi, religion, idoler, været, fristelser. alt dette påvirker oss. frihet er også noe som påvirker oss. alt dette går det ann å skrive om i dette temaet.

et godt råd er å IKKE, IKKE IKKE IKKE IKKE skrive om mord osv, og dermed en happy ending grunnet dette! har selv fått en del dårlige karakterer grunnet karakterer som "fritjåff nænsen" og kebabhistorier. det å være saklig trekker opp karakteren.

Lenke til kommentar
:!:
Tja, du kan skrive en historie om Per Leif Jan Gustav som blir presset til å bruke narkotika av gjengen. Da tar han den nyinnkjøpte hagla og dreper dealeren og tar overdose. Happy ending.

Haha, kan faktisk bruke det med å bli presset til å prøve narkotika, for han/hun blir påvirket av en venn som bruker narkotika..

Er så vanskelig å tenke til seg oppgaver egentlig... Får skrive stikkord om det som slår meg først i morgen..

Men du kan jo øve deg på å argumentere, for det får vi sikkert på del 1 "sakpreget"

Ja men på skjønlitterær er det litt vanskeligere, men jeg kan komme med noen forslag, i frm av stikkord så det blir litt lettere morgen.

Har egentlig en idee: påvirkning av dataspill og film

At folk går å drepe mennesker etter å ha spilt mye voldelig dataspill eller har sett på film,;)

Åh, JA! Skulle nesten sagt at jeg elsker deg! men.. nei :!:

Endelig en Idé å arbeide med!

hehe x)

Lenke til kommentar
et godt råd er å IKKE, IKKE IKKE IKKE IKKE skrive om mord osv, og dermed en happy ending grunnet dette! har selv fått en del dårlige karakterer grunnet karakterer som "fritjåff nænsen" og kebabhistorier. det å være saklig trekker opp karakteren.

Hva mener du med dette? Å ikke lage navn som for eksempel Per Olav Sayid Duddleif?

Lenke til kommentar
Kan tenkte litt rundt dette med HVORFOR alle bryr seg så mye om USA akkurat?

Kan det ha noe med å gjøre at USA er en stormakt, og har hatt en blomstrende utvikling innenfor økonomoni og teknologi? At de nå til dags er et av verdens økonomiske og teknologiske land.

Hvorfor ser vi opp til disse kjendisene? Hva har de som vi ikke har? Det ukjente tiltrekker oss, det ekosotiske osv.

Er uendelige tips og råd, men prøv å bestem deg for noen punkter og gå i dybden for disse. Forlemper/ulemper osv.

Skal du skrive artikkel eller?

Takk for tips :) Regner med at jeg skal skrive artikkel. Passer vel best til dette tema. Hva skal du skrive om?

Lenke til kommentar
Vi kan ta med sammenhengene tekster. Tenkte jeg bare skulle skrive del 1 hjemme(Leserinnlegg om påvirkneing, siden temaet er ganske klart og man kan sikkert velge hvilken sjanger selv) så bruker jeg bare Nyno til å oversett teksten til nynorsk, så er del 1 skrevet, også skal jeg bruke hele fredagen til å skrive del2!

Men er så sykt forbannet fordi vi må skrive sakteksten på nynorsk :realmad: :realmad: :wallbash: :wallbash: :realmad: :realmad: :wallbash: :wallbash:

Kan jeg skrive ny norsk teksten i dag og ta den med på eksamen i morgen?,

det står jo at alle hjelpemiddler som ikke er kommunsierbare kan benyttes :innocent:

Lenke til kommentar
Det er jo veldig vanskeleg å forberede seg når ein ikkje veit kva oppgåver som ventar! Eg såg f.eks. ein her som skulle skrive ein tekst heime før eksamensdagen, men kva om den teksten ikkje treff nokre av oppgåvene? Då er jo teksten heilt bortkasta!

Eg sit heime sjølv no og prøvar å få til eit notatark, men eg veit søren meg ikkje kva eg skal skrive for det er heilt umogleg å vite kva oppgåver ein kan få.

Eg tykkjer det var bra at vi fekk sakprosa-teksten på bokmål og den skjønnlitterere teksten på nynorsk. For læraren har sagt at vi bør leggje mest vekt på den nynorske teksten. Eg tykkjer at det er mykje vansklegare å skrive sakprosa enn skjønnlitteratur. Elles så tykkjer eg også at det er galskap at ein skal skrive to tekstar på 5 klokketimar. Ein kan iallefall ikkje rekne med like godt resultat som før den nye eksamensforma vart innført...!

Ikke nødvendigvis. Om du har skrevet en god stil, kan du forme den til den passer til oppgaven!

Lenke til kommentar

Har en liten god nyhet til alle dere her som skal ha eksamen i morgen :) . Har lagret hele forberedelsessia som en PDF fil ved hjelp av Adobe Acrobat 8 Professional. PDF filer er veldig høvelig siden sia ser ut som på nettet med bilder og alt. Man kan også søke på ord i fila og hele nettadressen og dato (veldig viktig) kommer med. Du må være sikker på at dere har Adobe PDF Reader på skolen hvis du skal ta i bruk dette tilbudet, vi har det i hvert fall på vår. Du kan også eventuelt skrive ut sidene på ark hjemme. Siden jeg regner med de fleste ikke har Adobe Acrobat (koster en del) kan jeg kan gjøre nettsider om til PDF filer på bestilling. Bare skriv i denne tråden hvilke sider dere vil få omgjort, men kom ikke med umulige forslag som hele Wikipedia, Daria osv. Kun enkeltsider, men du kan godt komme med flere enkeltsider ;) .

Norsk_eksamen_pavirkning_forberedelse.pdf

Lenke til kommentar
Kul tråd.

Er ikke musikk fra mp3-spiller lov?

Vi fikk lov til dette av lærerne våre på tentamenene, men så ble det tatt opp og det endte med at vi ikke fikk lov. Så det blir ingen eksamen med musikk :thumbdown: . Skriver mye bedre med musikk siden jeg da ikke forstyrres av sidekameraten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...