Gå til innhold

Noen basic spørsmål


alb55

Anbefalte innlegg

Hei, har bare noen spørsmål som er litt vanskelig å se i boka: svar med de grunnleggende svarene

 

- Har man vikeplikt for buss alt under 60 men ikke over

- Hva er de tingene man MÅ huske når det gjellder egenvekt og totalvekt ? Gjelder

det både på bil og tillhenger : at egenvekt er bare bilen/tillhenger og totalvekt er bil pluss last/personer ?

Er det 3500 egenvekt på bil eller er det totalvekt ? Tillhenger egenvekt 750 ?

 

-Hva er vikeplikt for syklist og trikk. Mener jeg fant ut at trikk følger skilt.

 

- Fletting ? Hvordan er det, mener gjelder det alltid og er høyrefelt som er hovedfeltet ?

- Forkjørs skilt, når vet man at det gjelder hele gata mener, noen ganger

står det etter hvert kryss. Lillestrøm

 

takk, kommer sikkert på fler

Endret av alb55
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1: Ja

2: No idea

3: Du skal følge vanlig vikeplikt når det gjelder syklister, trikker er eg ikke sikkert på i og med at eg aldri har kommet opp i en slik situasjon, men eg ville ha viket for en trikk.

4: Høyrefelt er som oftest hovedfelt, men når det er fletting så skal bare biler som skal inn på veien som skal benytte dette.

5: Når det er forkjørsskilt så gjelder det hele gata framover, der eg kjører er det bare 2-3 skilt og 5-6 kryss, men forkjørsveien gjelder hele gata.

 

Beklager viss det er noen feil her :blush:

Lenke til kommentar
1: Ja

2: No idea

3: Du skal følge vanlig vikeplikt når det gjelder syklister, trikker er eg ikke sikkert på i og med at eg aldri har kommet opp i en slik situasjon, men eg ville ha viket for en trikk.

4: Høyrefelt er som oftest hovedfelt, men når det er fletting så skal bare biler som skal inn på veien som skal benytte dette.

5: Når det er forkjørsskilt så gjelder det hele gata framover, der eg kjører er det bare 2-3 skilt og 5-6 kryss, men forkjørsveien gjelder hele gata.

 

Beklager viss det er noen feil her :blush:

 

takk

Lenke til kommentar

Egenvekt: Vekten av kjøretøyet i fullt driftsferdig stand med permanent montert utstyr, smøreolje, vann og fulle drivstofftanker samt eventuelt reservehjul, verktøy m.v

 

Totalvekt er egenvekt pluss nyttelast. Nyttelast: Den vekt som fremkommer som differansen mellom totalvekt og summen av kjøretøyets egenvekt og vekten av eventuell fører (75 kg).

 

3500kg er totalvekten på bilen eller vogntoget.

Dvs at du ikke kan laste bil + henger så det veier mer enn 3500kg tilsammen.

Unntaket er en tilhenger på maks 750kg totalvekt. Den kan du dra med deg selv om bilen alene har en totalvekt på 3500kg.

 

Det er også fler regler angående bruk av tilhenger innen klasse B. Tilhengerens totalvekt skal ikke overstige bilens egenvekt, og heller ikke være tyngre enn det som er angitt i bilens vognkort.

 

Vegvesen.no - førerkort klasse B

Lenke til kommentar
Egenvekt: Vekten av kjøretøyet i fullt driftsferdig stand med permanent montert utstyr, smøreolje, vann og fulle drivstofftanker samt eventuelt reservehjul, verktøy m.v

 

Totalvekt er egenvekt pluss nyttelast. Nyttelast: Den vekt som fremkommer som differansen mellom totalvekt og summen av kjøretøyets egenvekt og vekten av eventuell fører (75 kg).

 

3500kg er totalvekten på bilen eller vogntoget.

Dvs at du ikke kan laste bil + henger så det veier mer enn 3500kg tilsammen.

Unntaket er en tilhenger på maks 750kg totalvekt. Den kan du dra med deg selv om bilen alene har en totalvekt på 3500kg.

 

Det er også fler regler angående bruk av tilhenger innen klasse B. Tilhengerens totalvekt skal ikke overstige bilens egenvekt, og heller ikke være tyngre enn det som er angitt i bilens vognkort.

 

Vegvesen.no - førerkort klasse B

 

oi der var det en nyttig side takk !

Lenke til kommentar

s206.jpg

 

Forkjørsvei gjelder helt til du kjører inn på en ny vei, eller til den blir opphevet med dette skiltet:

 

s208.jpg

 

 

Grunnen til at det kan stå flere forkjørsvei-skilter etter hverandre, gjerne etter hvert kryss, er for å opplyse om at dette er en forkjørsvei for de som har kjørt inn på veien i det krysset.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...