Gå til innhold

3 uker i Brasil i juli

Anbefalte innlegg

Jeg skal til Brasil i sommer og har kjøpt tur/retur billett til Rio.

Har tre uker, og på den tiden har vi lyst til å feste og ligge på stranden i Rio, se amazonas, og muligens finne en øy eller et sted som er litt varmt og godt.. Trenger tips!

Har hørt at Ipanema er stedet å bo mens man er i Rio - noen som vet om ok hoteller, nærme stranden som ikke er altfor dyre?

Ellers er jeg interessert i å reise opp til Amazonas: noen som har noen gode tips om hvor/hva og hvor lenge jeg bør være der?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husk at det er vinter sør for ekvator nå, så utpreget varmt er det ikke i Rio på denne tiden av året. Riktig nok er det ikke kaldt i norsk forstand, men kalde perioder kan forekomme. På en annen side kan det være en fordel da høysesongen er desember til februar og da er det fullt til randen i Rio og ellers langs hele kysten. Personlig er jeg ikke så imponert av Rio, men forstår at det er noe man bør få med seg. Skal du f.eks bade i Rio, MÅ du ha noen til å passe på eiendelene dine, eller legge alt igjen på hotellet, hvis ikke er det overhengende stor sjangs for at det blir stjålet. Dette trenger du vanligvis ikke å tenke så mye på hvis du beveger bort fra Rio, og det er finfine strender langs hele kysten av Brasil. Plass på hotell skulle ikke by på problemer på denne tiden av året, snakk med informasjonen på flyplassen, de kan anbefale hoteller i ønsket prisklasse og sted. Snakk også med resepsjonen på hotellet, da de sansynligvis samarbeider med et turistguide selskap som arrangerer turer rundt om i byen og tar for seg "nødvendigheter" som Sukkertoppen, Kristustatuen, Sambódromo (karnevalarenaen) og for de som er interessert i fotball, Maracanã stadion osv osv.

Vil anbefale deg å leie en bil (hvis du har føferkort) og kjør kystveien i retning Santos (sørvestover), der er det strender mer eller mindre hele veien hvor du kan kose deg på.Er du intressert i dykking, kan Ilhabela være et alternativ. En tidligere piratøy hvor det ligger over 50 skipsvrak rundt og noen av dem er dykkbare. Øya ligger en 15 minutters ferjetur fra fastlandet rundt 35 mil fra Rio. Kan også anbefale at du fortsetter i retning Santos, men tar av til Bertioga og tar ferja over til øya Santo Amaro og videre til Guarjá. Meget pent stykke natur.

Å "se Amazonas" kommer ann på hva du legger i det, området dekker 7 millioner km² (tilsvarer godt over halve Europa) og det er fortsatt områder der hvor ingen har satt sin fot. Som utgangspunkt ville jeg ha valgt en av de større byene i område med gode flyforbindelser.

PS Skal du bevege deg litt utenfor de større turiststedene (for utlendinger), MÅ du kunne gjøre deg forstått på Portugisisk, da den jevne brasilianer snakker ikke engelsk.

Endret av Oceanborn
Lenke til kommentar

Med gulfebervaksine og malariatabletter kommer du langt i Amazonas (i tillegg til de andre du bør ta mtp på Rio).

Angående Amazonas så vil jeg anbefale Manaus. Når jeg var i Brasil for 2 år siden lå temperaturen på rundt 30 grader i skyggen i Rio og mellom 35 og 40 i Manaus. Bør nevnes at i Amazonasområdet har du rimelig heftig luftfuktighet.

Hvis du først har planer om å reise sørover vil jeg anbefale Foz do Iguazu.

PS: Du sier du vil feste osv... Hver OBS på at forskjellen på en løssluppen dame/jente og en hore er veldig liten i Brasil. Det finnes nok av tilfeller hvor folk tror de ender opp med en jente/dame, men dama skal ha penger etterpå... Du er fort kneedeep in shit da, spesielt hvis du ikke er klar til å betale. Bør også nevnes at det snart et 1 million HIV-smittede mennesker i Brasil, så vær forsiktig.

Når det gjelder billig steder å bo så kan jeg anbefale Che Lagarto Ipanema. Det er ikke et hotell, men et herberge hvor de legger opp til mye gøy ( tour i favelaen, fest i favelaen, tur til Sukkertoppen og Kristustatuen samt turer for å se fotballkamper) og betjeningen den gang var rimelig OK på engelsk.

Lenke til kommentar

Jeg lå på ett hotell like ved ipanema, på copacabana street eller noe sånt.. Det så fint ut, men kosta ikke noe spesielt mye fordet.. husker da dessverre ikke hva det het.. men var like ved en liten park også :p

Jeg fikk vite at festingen ikke var noe særlig der.. Fikk vite at jeg ikke ville gå dit, husker ikke hva det var, men det var vel en del horer og andre som lurte gringos.. Så når jeg drakk var det på hotellet, samba-skole og stranda.. Selvom stranda også kunne være utsatt for kriminalitet.. Mange av de små kioskene har oppe så lenge du eller noen sitter der, og det er egentlig ganske koselig med musikk og greier :)

-Nå er det vel ikke noe liv på samba-skolene i sommmerferien selvom de har begynt treningen, men 2 uker før carnivalet var det en kjempefest! :D

Lenke til kommentar

Foz do Iguaçu er en fin liten by med en relativt stor foss med samme navn like ved, ca tre ganger større vannføring enn Niagara. I samme området ligger også Itaipu, det vannkraftverket som produserer mest strøm i verden (kunne ha skrevet bare "størst", men da hadde det sikkert kommet noen og nevnt Three Gorges, men selv om den har kapasitet til å produsere mer, er det for lite vannføring til å opprettholde høy produksjon hele året). Begge er verdt en titt. Litt ugunstig for trådstarter kanskje, da Foz do Iguaçu ligger på grensen til Paraguay, ikke så langt fra grensen til Argentina, og jeg anslår rundt 24 timer med buss fra Rio (fly er kanskje et bedre alternativ). Like ved utgangen, på andre siden av veien til Iguaçu nasjonalpark (hvor fossen er) er det en fuglepark med store mengder fugler i store bur.

Vær i tillegg oppmerksom på at tollere og politi er ekstra påpasselig og ikke minst nysgjerrige ved grenseområdet til Paraguay, da det er uante mengder smuglervarer av tvilsom kvalitet som kommer over grensen fra Paraguay (brasilianerne spøker alltid med, hvis noe f.eks. går i stykker eller det dukker opp falske penger, at det er laget i Paraguay).

-Nå er det vel ikke noe liv på samba-skolene i sommmerferien selvom de har begynt treningen, men 2 uker før carnivalet var det en kjempefest! :D

Sambaskolene er seriøs business, med én gang årets karneval var over, begynte de å planlegge og øve til neste års karneval.

Tre uker er jo litt, men ikke mye for å få et godt inntrykk av Brasil, landet er jo nesten like stort som Europa...

Lenke til kommentar

Foz do Iguaçu er en fin liten by med en relativt stor foss med samme navn like ved, ca tre ganger større vannføring enn Niagara. I samme området ligger også Itaipu, det vannkraftverket som produserer mest strøm i verden (kunne ha skrevet bare "størst", men da hadde det sikkert kommet noen og nevnt Three Gorges, men selv om den har kapasitet til å produsere mer, er det for lite vannføring til å opprettholde høy produksjon hele året). Begge er verdt en titt. Litt ugunstig for trådstarter kanskje, da Foz do Iguaçu ligger på grensen til Paraguay, ikke så langt fra grensen til Argentina, og jeg anslår rundt 24 timer med buss fra Rio (fly er kanskje et bedre alternativ). Like ved utgangen, på andre siden av veien til Iguaçu nasjonalpark (hvor fossen er) er det en fuglepark med store mengder fugler i store bur.

Vær i tillegg oppmerksom på at tollere og politi er ekstra påpasselig og ikke minst nysgjerrige ved grenseområdet til Paraguay, da det er uante mengder smuglervarer av tvilsom kvalitet som kommer over grensen fra Paraguay (brasilianerne spøker alltid med, hvis noe f.eks. går i stykker eller det dukker opp falske penger, at det er laget i Paraguay).

Jepp.. Tres fronteras. Så lenge du ikke reiser over til Ciudad del Este, så ser du nok neppe noe til de tollerne. Jeg vil anbefale fly dersom man har råd til det. Du slipper da de korrupte politifolkene som skal stoppe deg mellom Rio og Sao Paulo for å plante dop på det i håp om bestikkelser. Det er daglige avganger mellom Rio og Foz. Flyplassen i Foz ligger mellom Foz og selve fossen og et lett tilgjenglig med lokalbusser.

Lenke til kommentar
Så lenge du ikke reiser over til Ciudad del Este, så ser du nok neppe noe til de tollerne.

Tollerne kan like gjerne stoppe deg et godt stykke inne i Brasil, ikke bare på grensen. Smuglerne tar sjelden hovedveien over grensen, men bruker båt.

Du slipper da de korrupte politifolkene som skal stoppe deg mellom Rio og Sao Paulo for å plante dop på det i håp om bestikkelser.

Jeg leste samme påstand her en gang tidligere, da tok jeg det opp med mine venner og bekjente der borte og de sa at dette forekom så godt som aldri. De sa også at hvis dette skulle skje, ville det ha blitt slått stort opp i media med påfølgende oppvask. Jeg har reist flere hundre mil, både med bil, buss, tog og fly i Brasil, og har ikke sett eller opplevd det du sier (har også kjørt Ayrton Senna og Dutra, mototveiene mellom São Paulo og Rio). Sier ikke at det ikke skjer, men du får det til å høres ut som det er overhengende fare for å bli utsatt for dette. Kan du komme med statistikk eller annen dokumentasjon for å bygge opp under din påstand?

Endret av Oceanborn
Lenke til kommentar
Du slipper da de korrupte politifolkene som skal stoppe deg mellom Rio og Sao Paulo for å plante dop på det i håp om bestikkelser.

Jeg leste samme påstand her en gang tidligere, da tok jeg det opp med mine venner og bekjente der borte og de sa at dette forekom så godt som aldri. De sa også at hvis dette skulle skje, ville det ha blitt slått stort opp i media med påfølgende oppvask. Jeg har reist flere hundre mil, både med bil, buss, tog og fly i Brasil, og har ikke sett eller opplevd det du sier (har også kjørt Ayrton Senna og Dutra, mototveiene mellom São Paulo og Rio). Sier ikke at det ikke skjer, men du får det til å høres ut som det er overhengende fare for å bli utsatt for dette. Kan du komme med statistikk eller annen dokumentasjon for å bygge opp under din påstand?

Vet bare at når jeg tok bussen fra Foz til Rio for 2 år siden, så ble bussen stoppet på et checkpoint ca. 1 time utenfor Rio. Jeg og kompisen min (de eneste hvite og de eneste turistene på bussen) ble bedt om å komme ut og åpne bagene våre for en ensom politimann. Han prøvde lenge å kommunisere med oss før han til slutt bare såvidt åpnet ene bagen og pusha oss tilbake på bussen. Hadde han vært litt skarpere i engelsk, eller vi i spansk så ser jeg hvor den samtalen ville gått. Lonely Planet advarer mot nøyaktig det samme i sin bok om Sør-Amerika, så det skjer tydeligvis.

Igjen... Dersom vi hadde blitt tatt, hva er sjansen for at politiet ville trodd på oss som sier at vi ikke hadde noe i bagene våre, og politimannen som står der med dop? Etter en tour i Rocinha så skjønte man litt mer. Alle politifolkene som jobbet der, sto tungt bevepnet i den nederste gata og så inn mot byen, mens doplangerne satt på fortauet bak dems og gjorde sin business. Politimennene tjente ca. det dobbelte på en uke med å bare overse ting der enn det gjorde på en måned som lojalt politi gjorde på en måned.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...