Gå til innhold

Redd filer fra gammel HD

Anbefalte innlegg

Min gamle PC vil ikke boote. HD-lampen lyser konstant under oppstart, normalt blinke det jo litt. Hører heller ikke knatring fra disken under oppstart. Etter en stund slukker HD-lampen helt. Lampene på hovedkortet lyser som normalt og skjermkortet er testet og iorden.

Forsøkte å boote med Windows installasjonsdisk, men heller ikke det nyttet.

Nå luer jeg på om jeg kan sette disken som slave og montere den i en ny maskin for så å kunne lese innholdet.

Eller er det andre måter å løse dette på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Min gamle PC vil ikke boote. HD-lampen lyser konstant under oppstart, normalt blinke det jo litt. Hører heller ikke knatring fra disken under oppstart. Etter en stund slukker HD-lampen helt. Lampene på hovedkortet lyser som normalt og skjermkortet er testet og iorden.

Forsøkte å boote med Windows installasjonsdisk, men heller ikke det nyttet.

Nå luer jeg på om jeg kan sette disken som slave og montere den i en ny maskin for så å kunne lese innholdet.

Eller er det andre måter å løse dette på?

Jeg regner med at du kan sette disken som slave og hente ut de filene du trenger, før du eventuelt installerer Windows på nytt igjen. Har fått til dette før engang. Du kan i vertfall være sikker på at du ikke mister filene dine ved å gjøre dette ;)

Lenke til kommentar

Det gikk greit å sette HD som slave og installer den i den nye maskinen, men jeg fant ikke C-partisjonen. Jeg deaktiverte den ny disken og bootet den gamle med Win-cd og fikk kontakt. Det gikk greit å finne filene, men det oppsto en del spørsmål. Jeg fant en Wordfil som var svært mistenkelig, da jeg åpnet dokumentet fant jeg massevis små firkanter og kinesiske tegn. Åpnet altå med den gamle word-installasjonen.

Jeg har den samme filen på den nye maskinen, men får ikke virusvarsel, ser firkantene men ingen kinesiske tegn. Når jeg åpner dokumentet, får jeg følgene melding: "This error message my be the result of corrupt table in the current document". Får beskjed om å bruke "åpne og reparere", men det hjelper ikke. Har også brukt "WordRepair" uten å lykkes.

Nå tro jeg at det er virus som er årsaken til at den gamle maskinen ikke booter.

Jeg hadde alt av oppdatert virusbeskyttelese, spywarebeskyttelse og branmurer før skaden oppsto, så det hele er et mysterium. Problemet nå er at Norton ikke kjenner igjen det nye oppsettet å må aktiveres på nytt.

På en eller annen måte må jeg få kjørt et virussøk før jeg gjør noe som helst annet.

Siden oppsettet er helt annerledes på den nye maskinen må jeg trolig installere virusprogrammet på nytt.

Funderer på å laste ned et vurusprogram og legge det på en USB-pinne, men hva må jeg gjøre for å kunne kjøre et søk fra pinnen.

Har fundert på å formatere, men jeg er usikker på om viruset på en aller annen måte blokkere booten ved neste oppstart og da er løpt kjørt for hovekortet. Det beste av alt er vel å finne å fjerne viruset?

Har noen erfaring med et slik tifelle og hva bør jeg gjøre nå?

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke du har virus. Firkanter i wordfiler tyder bare på korupt data. Så det er nok feil på disken din. Du sier at du ikke finne c partisjonen om du kobler den til? Du har altså satt disken inn i en ny maskin? helst på sin egen kanal, f.eks. istede for cd spilleren? når du booter i windows så skal du få opp disken der. Hvis ikke høyreklikk på min datamaskin og velg behandle og så gå inn i diskbehandling å se om du får opp den der.

Om du får bootet på windows CD-en mot den gamle disken kan du også kjøre chkdsk /p for å sjekke etter feil på disken.

Om det ikke hjelper kan du skaffe et program som heter hd regenerator som sjekker disken for defekter og prøver å skrive sektorer på nytt. funker strålende. prøv så å boot på disken som normalt.

Endret av tdipower
Lenke til kommentar
Jeg tror ikke du har virus. Firkanter i wordfiler tyder bare på korupt data. Så det er nok feil på disken din. Du sier at du ikke finne c partisjonen om du kobler den til? Du har altså satt disken inn i en ny maskin? helst på sin egen kanal, f.eks. istede for cd spilleren? når du booter i windows så skal du få opp disken der. Hvis ikke høyreklikk på min datamaskin og velg behandle og så gå inn i diskbehandling å se om du får opp den der.

Oppfordrer til piratvirksomhet? er ikke det imot forumreglene? tsk tsk

edit:

last heller ned ultimate boot cd

http://www.ubcd4win.com/contents.htm

er gratis og har mye verktøy

Endret av Hugbees
Lenke til kommentar

Jeg satte disken inn i en ny maskin, men våget ikke å gå inn i bios, overlot alt til maskinen. At c-partisjonen ikke kunne viser første gangen antok hadde med at den nye HDen også hadde c-partisjon, derfor nappet jeg ut den nye og re-staret maskinen med den gamle. På den måten fikk jeg kontakt, fikk til og med startet opp den gamle Windows-versjone. Fikk reddet alt, men jeg fant jo det dokumentet som jeg mener var virusinfisert.

Det er godt mulig det ikke er virus, men det som fikk meg til å tor det var ikke bare disse firkantene. Fant en hele bunch med kinesiske tegn i tillegg.

Forsøkte å scanne disken via en Ulitmatboot CD, gammel versjon, men et eller annet gikk galt. Jeg er dessverre ikke datakyndig.

Det hele endte med at jeg koblet til en gammle diskettstasjon og la inn en gammel dos-versjon 6.22. Da fikk jeg i hverfall formatert disken.

Satte opp den gamle maskinen, men dessverre disken vil fremdeles ikke boote. Svartskjerm-djevelen slo til igjen. Nå står jeg igjen med at hovedkortet er deffekt, forøvrig et godt kort IC7-G fra Abit.

Når det gjelder dette dokumentet med firkantene må jeg spørre om det er mulig å redde det når jeg har fjernet det fra den gamle disken, eller må disken repareres med dokumenter på plass.

Er det mulig å angre en slik formatering som jeg har gjort, for om mulig å redde dokumentet med noe for for verktøy. Eller forsøke å scanne HDen for feil, dersom jeg får tak i riktig verktøy.

Jeg har backup på dokumentet, men fordi jeg jobber på det kontinuerlig så er det mye om er gått tapt.

PS! Savner egentlig diskettstasjon på den mye maskinen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...