Gå til innhold

BK: Three flies!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan har du klart å ta så gode bilder ved så lang brennvidde og så stor forstørrelse ved 1/125s?

Det første bildet har selektiv fokus på hodet til flua. For meg var ikke det så spennende. Trolig fordi jeg ikke har noen form for relasjon til hoder på fluer eller ikke kjenner en flue personlig.

Mulig jeg ville likt dette bildet best når jeg ble mer vandt til tanken og temaet, for du har virkelig truffet med selektiv fokus her. Jeg tar jo en haug av slike bilder av mennesker.

I det andre bildet er dybdeskarpheten bedre, men ikke dyp nok. Det var det jo lite du kunne gjøre med. Jeg savner noe i dette bildet, og det er større dybdeskarphet. Jeg finner at komponeringen av dette bildet tiltaler meg mer enn det tredje bildet.

Det siste bildet har bedre skarphet på større deler av flua da flua står mer parallelt med sensorplanet, men fremdeles savner jeg en tanke mer dybdeskarphet. Jeg likte komponeringen bedre på bilde nummer to.

Jeg tror mine preferanser for de to siste kommer av at jeg uvandt til å ta bilder av ting i profil, noe det tredje bildet heller mot. Der ser vi flua mer fra siden.

Du har virkelig truffet fokus i disse bildene! Godt jobba!

Frode

Lenke til kommentar
Jeg er ingen makro mann. Du har klart å fange en flue på ett blad med stativ! Flyr ikke de veldig lett avgårde før du får slått opp stativet og fiklet med kameraet?

Kunne du gått lenger ned i lukker, eller er dette grensen, selv med stativ?

Går nok ikke på kamerarystelser, men det faktum at flua faktisk beveger seg. Begevelsesuskarphet fra motivet er uønsket. På 1:1 skal det ikke mye bevegelse til før det fanges opp på bildet.

Beklager at jeg svarer for deg, Marius, men du er ikke tilstede. ;)

Lenke til kommentar
Jeg likte #2 best. Veldig fint bilde!

Hvilket objektiv ble brukt?

Sigma 150mm f/2.8 Macro ;)

Hvordan har du klart å ta så gode bilder ved så lang brennvidde og så stor forstørrelse ved 1/125s?

Det første bildet har selektiv fokus på hodet til flua. For meg var ikke det så spennende. Trolig fordi jeg ikke har noen form for relasjon til hoder på fluer eller ikke kjenner en flue personlig.

Mulig jeg ville likt dette bildet best når jeg ble mer vandt til tanken og temaet, for du har virkelig truffet med selektiv fokus her. Jeg tar jo en haug av slike bilder av mennesker.

I det andre bildet er dybdeskarpheten bedre, men ikke dyp nok. Det var det jo lite du kunne gjøre med. Jeg savner noe i dette bildet, og det er større dybdeskarphet. Jeg finner at komponeringen av dette bildet tiltaler meg mer enn det tredje bildet.

Det siste bildet har bedre skarphet på større deler av flua da flua står mer parallelt med sensorplanet, men fremdeles savner jeg en tanke mer dybdeskarphet. Jeg likte komponeringen bedre på bilde nummer to.

Jeg tror mine preferanser for de to siste kommer av at jeg uvandt til å ta bilder av ting i profil, noe det tredje bildet heller mot. Der ser vi flua mer fra siden.

Du har virkelig truffet fokus i disse bildene! Godt jobba!

Frode

1/125 er nesten luksus til makro, så det er ikke spesielt lang lukkertid nei.

Ja fluehodet er ganske alene, noe som var meningen å få fram da jeg plukket ut bildene. Veldig mye er dust, som passer til den lyse redigeringen.

Jeg syns også at det er for liten dybdeskarphet, men flua rørte på hodet så mye at jeg måtte ha denne lukkeren, og høyere opp i ISO var jeg ikke interessert i, så da fikk det bare blir slik.

Det baste hadde vært om hele flua sto med hodet like nært meg som bakenden, men ting blir ikke alltid slik man ønsker det, og ikke bare bare å vri hele utstyret når man har greiner på alle kanter, en bevegelse til siden vil gjøre at 20 greiner rører på seg og skremme vekk flua.

Jeg er ingen makro mann. Du har klart å fange en flue på ett blad med stativ! Flyr ikke de veldig lett avgårde før du får slått opp stativet og fiklet med kameraet?

Klarer man å bruke stativ er det en stor fordel, men man har 10 ganger større sjangs for å skremme vekk fluene, når bena kommer borti ting, komposisjonen blir vanskeligere, og uten albuestøtte vil det å holde fokus rett være nermest umulig, men det er mulig, men ikke med f/2.8

Stativet står oppslått i en stilling som passer en liten busk med blader, that's it, setter de seg et annet sted er det bare å droppe det.

Jeg har tatt makro bilder (1:1) på helt ned til 1/2 lukkertid, med blender f/2.8, men da har jeg hatt så bra støtte at det aldri kunne vært mulig at det sitter noe der snuten peker.

Går nok ikke på kamerarystelser, men det faktum at flua faktisk beveger seg. Begevelsesuskarphet fra motivet er uønsket. På 1:1 skal det ikke mye bevegelse til før det fanges opp på bildet.

Beklager at jeg svarer for deg, Marius, men du er ikke tilstede. ;)

Jepp, i dette tilfellet rørte flua seg for mye, så glad for D300 med god ISO-ytelse, men de blir uansett veldig uskarpe i små detaljer på grunn av grums.

Går helt fint at du svarer, du sier jo det som er rett så ;)

Lenke til kommentar

Må si jeg likte #1 veldig, veldig godt med det slørete fokus og de flotte fargene.

Mens vi er inne på det..

Mitt kamera har innebygget bildestabilisator. Er det noen grunn til ikke å bruke denne på macro, siden ingen lager macro objektiver med IS?

Lenke til kommentar
Må si jeg likte #1 veldig, veldig godt med det slørete fokus og de flotte fargene.

Takk!

Mens vi er inne på det..

Mitt kamera har innebygget bildestabilisator. Er det noen grunn til ikke å bruke denne på macro.

Ja, da kan du ha lavere lukkertid om saken du knipser av står i ro.

siden ingen lager macro objektiver med IS?

Tja, Nikon har jo et med bildestabilisator, VR.

Lenke til kommentar
...

Klarer man å bruke stativ er det en stor fordel, men man har 10 ganger større sjangs for å skremme vekk fluene, når bena kommer borti ting, komposisjonen blir vanskeligere, og uten albuestøtte vil det å holde fokus rett være nermest umulig, men det er mulig, men ikke med f/2.8

Stativet står oppslått i en stilling som passer en liten busk med blader, that's it, setter de seg et annet sted er det bare å droppe det.

Jeg har tatt makro bilder (1:1) på helt ned til 1/2 lukkertid, med blender f/2.8, men da har jeg hatt så bra støtte at det aldri kunne vært mulig at det sitter noe der snuten peker.

...

Setter virkelig pris på disse tilbakemeldingene, men jeg er ikke sikker på om jeg forstod deg helt.

Jeg forstod dette med stor bevegelse i motivet, det var greit. Men du skriver også noe om dette med presis fokus. Mener du at hvis jeg skal ta makro på dette nivået så blir det vannskelig å håndholde ett kamera og oppnå presis fokus? Du nevner noe om albue teknikk, men vi snakker vel fort om at den minste bevegelse frem eller tilbake betyr stor forflytning av fokus i forhold til bildet?

"VR" eller hva man nå kaller det hjelper jo ikke mot sånt. "continus focus" er kan det bøte på noe når stativet ikke er der? Kortere lukker hjelper jo ikke det døyt heller hvis fokus er satt feil.

Er jeg inne på riktig spor hvis jeg forstår dette dithen at man må jobbe mye med hvordan man holder kameraet hvis man tar bilder på denne forstørrelsen på frihånd? "VR" hjelper noe, men er vel ikke det viktigste her?

Jeg har planer om å investere i en Minolta 50mm f2.8 eller 100mm f2.8, begge med 1/1 macro. Det som frister med 100mm er arbeidsavstanden. Ville det bli vanskelig å ta dette bildet med en 50mm? Hvordan opplever du arbeidsavstanden på 105mm linsa din?

Frode

Lenke til kommentar
Mitt kamera har innebygget bildestabilisator. Er det noen grunn til ikke å bruke denne på macro, siden ingen lager macro objektiver med IS?
Det vil egentlig ikke hjelpe noe, fordi den bildevinkelen som 1mm forflytning tilsvarer i 1:1 er så stor at ingen sensorer kan flyttes så mye. Av samme grunn vil heller ikke Micro-Nikkor 105mm VR ha noen nevneverdig stabilisering på 1:1 makro.
Lenke til kommentar
Det vil egentlig ikke hjelpe noe, fordi den bildevinkelen som 1mm forflytning tilsvarer i 1:1 er så stor at ingen sensorer kan flyttes så mye. Av samme grunn vil heller ikke Micro-Nikkor 105mm VR ha noen nevneverdig stabilisering på 1:1 makro.

Det er ikke alltid makro taes på 1:1 heller da...

Ja på 1:1 kan man ikke puste uten at fokusplanet endrer seg DRASTISK.

Ang dette med albuene, så bør man ha albuene lenet mot noe stabilt, for å i det hele tatt ha en sjangs.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...