Thade Skrevet 7. mars 2003 Del Skrevet 7. mars 2003 Kjøpte meg et nytt MSI845PE Hovedkort for noen uker siden. På det tidspunktet hadde eg en Pentium 4 1.8 NW CPU. I bios hadde eg da inge valg som hadde med Hyperthreading å gjøre. Kjøpte samme HK og en 2.0 Celeron CPU til jobben, der dukket Hyperthreading opp som et alternativ i bios. Tenkte ikke mer over det på dette tidspunkt. Litt viktig å bemerke at HK har samme bios. Så kjøpte eg meg en ny 2.4 NW cpu hjemme. Da dukket plutselig HyperThreading opp som et valg i bios hjemme også. Kan det være at Celeron CPU'en og den nye 2.4 NW CPU'en er nedgraderte CPU'er fra Intel? Ville Hyperthreading fungere hvis eg aktiverer det? Vil ikke prøve før eg har ghostet partisjonen med OS på. Har noen andre prøvd dette??? Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 7. mars 2003 Del Skrevet 7. mars 2003 HT vil i skrivende stund kun fungere med P4 3.06... Lenke til kommentar
C0bra Skrevet 7. mars 2003 Del Skrevet 7. mars 2003 HT vi likke fungere hvis du aktiverer det, nei Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 7. mars 2003 Del Skrevet 7. mars 2003 Det finnes rykter og teorier om akkurat dette. Siden ingen av oss kan se forskjellen på en CPU MED og UTEN HT, så er det en mulighet. Videre er det beskrevet en SMT (= hyperthreading)-funksjon allerede i de første white-paper's'ene som kom om NetBurst-arkitekturen og P4. Faktisk er P4 med og uten HT nøyaktig like store; noe som er veldig vanskelig å forklare siden logikken bak HT er stor og plasskrevende. De har også like mange transistorer; igjen er det i beste fall vanskelig å forklare. Men når det er sagt, så er HT definitivt ikke tilgjengelig på annet enn P4 3066Mhz og Xeon P4'ene. Jeg vil tippe at Intel ville sjekke hvordan HT fungerte i praksis før de slapp nyheten, og dermed lot en del software-firmaer teste ut HT. Da ville Intel slippe å miste ansikt hvis HT i realiteten floppa helt, og fikk sjangsen til forbedre HT uten at vi vanlig dødlige fikk greie på det. (blant annet må jo Microsoft ha fått nok tekniske deltajer om HT, siden Windows 2000 og Windows XP begge skjønner hva HT er, og kan utnytte det. WinXP skjønner jo i tillegg at det kun er SMT og ikke SMP det dreier seg om, så "her må noen ha snakka sammen", for å sitere en kjent AP-politikker. Lenke til kommentar
jevel Skrevet 8. mars 2003 Del Skrevet 8. mars 2003 HT finnes i de fleste nyere P4 CPUer, men er disablet. (Laserkuttet ala AMD, mest sannsynlig. Mange rykter her...) Mange har prøvd både det ene og det andre for å prøve å enable HT igjen, men jeg har enda til gode å lese om noen som har klart å reprodusere effekter som har enablet HT. Svaret på spørsmålet til den som startet tråden blir altså; nei, det vil ikke virke. MEN; CPUen har HT innebygget... -KJ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå