IcedInsanity Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Lurt på det en stund...Kan en vanlig blodprøve vise om du har kreft noensted? Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 (endret) En blodtest kan gir antydninger til kreft. edit: nørsk Endret 17. juni 2008 av Vaio Lenke til kommentar
IcedInsanity Skrevet 21. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2008 Så den kan verken bekrefte eller avkrefte? Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Ja. Kreft kan kun diagnostiseres med histologi. vaio Lenke til kommentar
IcedInsanity Skrevet 21. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2008 Hva er histologi Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 studier av vev under mikroskop Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Hva er histologi http://www.google.com/search?hl=en&q=histologi Lenke til kommentar
IcedInsanity Skrevet 21. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2008 Hehe..ja satt nettopp å leste der nå..hehe Lenke til kommentar
staljin Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 (endret) Hvis noen lurer på hva slags blod "krefttest" er mest vanlig så er det senkning. Forhøyet senkning er en enkel måte for legen å bestemme om de skal gå videre med å lete etter kreften eller. Den er ikke så voldsomt sikker da pasienter med reumatiske lydelser har som oftest forhøyet senkning, men i kombinasjon med andre kreft tegn, tretthet, vekttap osv. kan det gi en pekepinne. Som oftest blir kreft oppdaget med CT, MR eller ultralyd. Hystologi undersøkelse gir svar på hva slags kreft er det snakk om og hjelper leger i å velge den beste mulige behandlingmetode. Kansje litt mer info enn trådstarter ønsket, men jeg var "in the mood" i dag. Endret 21. mai 2008 av staljin Lenke til kommentar
Gjest Ellabeth Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Hvis noen lurer på hva slags blod "krefttest" er mest vanlig så er det senkning. Forhøyet senkning er en enkel måte for legen å bestemme om de skal gå videre med å lete etter kreften eller. Den er ikke så voldsomt sikker da pasienter med reumatiske lydelser har som oftest forhøyet senkning, men i kombinasjon med andre kreft tegn, tretthet, vekttap osv. kan det gi en pekepinne. Som oftest blir kreft oppdaget med CT, MR eller ultralyd. Hystologi undersøkelse gir svar på hva slags kreft er det snakk om og hjelper leger i å velge den beste mulige behandlingmetode. Kansje litt mer info enn trådstarter ønsket, men jeg var "in the mood" i dag. Lenke til kommentar
Gjest Ellabeth Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Jeg har svulst på hjernen, en sånn "snill" en som legene sier. Uansett er jeg veldig bekymra, det går ikke en dag uten at jeg tenker på det. Jeg har ei lita jente på 3år, tenk om jeg ikke får se henne vokse opp. Jeg skjønner ikke hvordan en svulst kan være snill. For 5 1/2 år siden fikk jeg svulst for første gang, da opererte de den vekk, men i fjor hadde den grodd ut igjen. Var til stråling i okt./nov., og bærer fremdeles preg av det, er er til tider veldig svimmel og sliten. Politiet har inndratt førerkortet mitt, så jeg kommer ingen vei heller. Verden er ikke slik den var. Jeg pleide å være party-jenta, ho som fikk i gang sammenkomster med venner og bekjente, men nå sitter jeg bare hjemme stort sett, redd for at noe skje meg. Jeg er sikker på at det er svulsten jeg kommer til å dø av, legene vil jo ikke si noe. Lenke til kommentar
staljin Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Det er mange typer av kreft som hovedsakelig deles i 2 grupper. Som du sier de snille eller godartet og "the bad guys" eller ondartet. Legene kaller de for benign og malign. Forskjell mellom dem er i det at de gode er innkapslet (som en ball) og de gjør skade ved å vokse seg større og større og dermet trykker de på vevet rundt, de gir ikke metastaser og kan skjelden slå over til ondartet. De onde har 3 hoved trekk ekspansjon (de vokser fort), infiltrasjon (vokser seg gjennom vevet) og destruksjon slik at de ødeleger vevet i området de vokser ved å infiltere den (flette). De gir metastaser og dermed blir det dannet en ny kreft et annet sted, og det er nok at 1 kreftcell kommer seg videre i kroppen via blodbanen til at det oppstår ny kreft et annet sted i kroppen som er like agressiv som "originalen". Det med strålingen hos deg vil jeg tro er blitt gjordt for å bremse svulsten i å vokse. De problemene med svimmelheten og tretthet er ganske vanlige etter strålingen, dog jeg har erfaring med folk som hadde svulst/kreft i halsen/nesen/øre. Har legene snakket om en ny opperasjon? Har du vurdert "Second Oppinion", da du har rett etter loven å få verdering av din helsetilstand i et annet helseinstitusjon. Hilsen Staljin Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå