chma Skrevet 7. mars 2003 Del Skrevet 7. mars 2003 Vil en tv kabel, coxial eller hva det heter forstyrre for en kat. 5e tp kabel om de ligger helt inntil hverandre? Christian Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 7. mars 2003 Del Skrevet 7. mars 2003 min vanlige cat5 ligger intill stikkontakter og skjøteledninger ikke noe problem så tror det går greit, men kanskje en skjermet kabel hvis du har penger Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 7. mars 2003 Del Skrevet 7. mars 2003 men siden det ser ut som om du skal kjøre gb nettverk så vet jeg ikke om den er noe mer følsom for støy... Lenke til kommentar
chma Skrevet 7. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2003 skal kjøre 100 ikke 1000 hakke noen hensikt til den maskinen, men hvis du/dere vet en slik kabel list for to kabler. Det er det de skal ligge i, vet at det ikke er værre enn å prøve, men hakke lyst å borre opp før jeg vet litt mer. Noen steder på nett det står noe om dette rundt kabling? Christian Lenke til kommentar
eugynon Skrevet 7. mars 2003 Del Skrevet 7. mars 2003 Vil en tv kabel, coxial eller hva det heter forstyrre for en kat. 5e tp kabel om de ligger helt inntil hverandre? Christian En UTP cat.5enhanced kabel, skal ikke ligge i nærheten av strømkabler over lengre strekk. Når vi installerer slikekabler, så gjør vi det i kanaler, og i denne kanalen finnes det ett skille, sterkstrøm på nedsiden, og svakstrøm på oppsiden av kanalen. Dog, en 75ohm's antennekabel, vil ikke ha så stor effekt på din utp cat.5e kabel, da det ikke er så store spenninger i sving i denne antennekabelen.... Får håpe d ette var ett godt svar Lenke til kommentar
chma Skrevet 8. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2003 Vil en tv kabel, coxial eller hva det heter forstyrre for en kat. 5e tp kabel om de ligger helt inntil hverandre? Christian En UTP cat.5enhanced kabel, skal ikke ligge i nærheten av strømkabler over lengre strekk. Når vi installerer slikekabler, så gjør vi det i kanaler, og i denne kanalen finnes det ett skille, sterkstrøm på nedsiden, og svakstrøm på oppsiden av kanalen. Dog, en 75ohm's antennekabel, vil ikke ha så stor effekt på din utp cat.5e kabel, da det ikke er så store spenninger i sving i denne antennekabelen.... Får håpe d ette var ett godt svar ble en del klokere ja, en fordel når man skal henge opp på utsiden av huset og litt inne i huset, kjedelig å klarte 16m for å kable på nytt får flytte en av pcene i huset og prøve med antenne, men jeg tror og det går greit, en elektrikker som hadde lagt opp noe antenne greier la den nesten oppå utp kabelen.. Lenke til kommentar
eugynon Skrevet 8. mars 2003 Del Skrevet 8. mars 2003 Vil en tv kabel, coxial eller hva det heter forstyrre for en kat. 5e tp kabel om de ligger helt inntil hverandre? Christian En UTP cat.5enhanced kabel, skal ikke ligge i nærheten av strømkabler over lengre strekk. Når vi installerer slikekabler, så gjør vi det i kanaler, og i denne kanalen finnes det ett skille, sterkstrøm på nedsiden, og svakstrøm på oppsiden av kanalen. Dog, en 75ohm's antennekabel, vil ikke ha så stor effekt på din utp cat.5e kabel, da det ikke er så store spenninger i sving i denne antennekabelen.... Får håpe d ette var ett godt svar ble en del klokere ja, en fordel når man skal henge opp på utsiden av huset og litt inne i huset, kjedelig å klarte 16m for å kable på nytt får flytte en av pcene i huset og prøve med antenne, men jeg tror og det går greit, en elektrikker som hadde lagt opp noe antenne greier la den nesten oppå utp kabelen.. Jeg ser at du skal henge denne utp kabelen utendørs, da vil jeg _STERKT_ anbefale å ikke bruke en vanlig "hvit" kabel, da "kappen" på denne kabelen er svært dårlig... Det er en grunn til at man ikke skal sprikre den på veggs. En elektriker er ikke helt din mann å høre på, jeg får ofte forspørsel fra nettopp elektrikkere om "hva en skal gjøre i slike tilfeller". Jeg har til og med sett klovner som har satt opp utp cat. 5 kabel nett, med UY klemmer..... Dette er ikke lov i forhold til standaren... Det som og er viktig å legge til er at, slik som du nevner er utendørs 16meter...er det UTE eller er det rett under rennesteinen din? Om det er utendørs ville jeg ha brukt en svart kabel, denne er ikke så veldig dyr, bor du i bergens området skal jeg skaffe en slik kabel til deg billig, og jeg skal legge den opp gratis (jeg har drukket) men ja, jeg mener det..... Om du legger en på åpen jord, _skal_ du legge den mekanisk beskyttet.... og du legger bare ikke en "vanlig" utp kabel ute på jorden... det er imot ALT som heter lover og normer...... Lenke til kommentar
chma Skrevet 8. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2003 Vil en tv kabel, coxial eller hva det heter forstyrre for en kat. 5e tp kabel om de ligger helt inntil hverandre? Christian En UTP cat.5enhanced kabel, skal ikke ligge i nærheten av strømkabler over lengre strekk. Når vi installerer slikekabler, så gjør vi det i kanaler, og i denne kanalen finnes det ett skille, sterkstrøm på nedsiden, og svakstrøm på oppsiden av kanalen. Dog, en 75ohm's antennekabel, vil ikke ha så stor effekt på din utp cat.5e kabel, da det ikke er så store spenninger i sving i denne antennekabelen.... Får håpe d ette var ett godt svar ble en del klokere ja, en fordel når man skal henge opp på utsiden av huset og litt inne i huset, kjedelig å klarte 16m for å kable på nytt får flytte en av pcene i huset og prøve med antenne, men jeg tror og det går greit, en elektrikker som hadde lagt opp noe antenne greier la den nesten oppå utp kabelen.. Jeg ser at du skal henge denne utp kabelen utendørs, da vil jeg _STERKT_ anbefale å ikke bruke en vanlig "hvit" kabel, da "kappen" på denne kabelen er svært dårlig... Det er en grunn til at man ikke skal sprikre den på veggs. En elektriker er ikke helt din mann å høre på, jeg får ofte forspørsel fra nettopp elektrikkere om "hva en skal gjøre i slike tilfeller". Jeg har til og med sett klovner som har satt opp utp cat. 5 kabel nett, med UY klemmer..... Dette er ikke lov i forhold til standaren... Det som og er viktig å legge til er at, slik som du nevner er utendørs 16meter...er det UTE eller er det rett under rennesteinen din? Om det er utendørs ville jeg ha brukt en svart kabel, denne er ikke så veldig dyr, bor du i bergens området skal jeg skaffe en slik kabel til deg billig, og jeg skal legge den opp gratis (jeg har drukket) men ja, jeg mener det..... Om du legger en på åpen jord, _skal_ du legge den mekanisk beskyttet.... og du legger bare ikke en "vanlig" utp kabel ute på jorden... det er imot ALT som heter lover og normer...... 16 meter er det som er høyden fra loftet og ned i kjelleren....men skal ikke feste kabelen til no heller tror jeg, må finne en "skinne" løsning som jeg kan putte de og antenne kabler i. Noen som vet om det finnes noen spesielle skinner som funker til dette, som tåler utendørs bruk ? Ellers så har jeg sett på "utendørskabler siden utp kabler er jo ikke veldig solide eller godt isolerte Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 9. mars 2003 Del Skrevet 9. mars 2003 Teori: Cat.5 kabel skal ligge minst 5 cm frå 230V kurser opp til og med 20A. Cat.5 kabel skal ligge minst 5 cm ifrå antennekabler. Praksis: Ingen problem å legge dei kloss i kvarandre. Cat.5 utendørs: Det går normalt an å legge vanlig cat.5 utendørs. Men man må legge den i ein kanal. Kjøp Rehau eller Thorsman kanal. Koster fra ca. 12kr meteren. Kjøp direkte fra grosist, eller gjennom elektrofirma. Eit lite tips: www.gulesider.no Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå