Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Nylig sammensatt PC starter ikke

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har litt problemer med den nye PCen min. Jeg kjøpte delene og satte den sammen selv, og tenkte at alt skulle gå like fint som forrige gang. Maskinvaren jeg har står i signaturen min. Uansett, når jeg plugget i strømmen og fyrte opp, skjedde det fint lite. Viftene begynte å gå, ting lyste her og der, men jeg fikk ikke noe bilde på skjermen. Så jeg gravde alt ut av PCen igjen, satte det på et stykke papp og forsøkte "barebone". Men nei, fremdeles ikke noe bilde. Alt summet og gikk, men ikke noe bilde. Litt spesielt var det likevel; ting spant opp og gikk i en 7-8 sekunder, og så stoppet alt. Så etter vel 3 sekunder startet det igjen, og etter det startet det ikke på nytt. Men fremdeles ikke noe bilde. Jeg tok ut skjermkortet også, slik at det kun var hovedkortet og CPUen igjen. Likevel startet alt på nytt etter 7-8 sekunder. Det kommer ingen pipelyd fra kabinetthøyttaleren, så det er ikke lett å si om den kommer seg til POST eller ikke. Så, hva kan være problemet? Er det hovedkortet som er defekt, eller CPUen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er sikker på at hovedkortet ditt støttet den Xeon prosessoren? Eller om du må ha en biosoppdatering for å få den til å funke? Prøv også å starte med ei rambrikke.

Du har forresten ei strømforsyning som ikke står helt i stil med resten - selv om svært mange later til å tro det.... Men den fungerer nok , iallefall ei stund.

Lenke til kommentar

Har letet litt rundt på Asus forumene, og der er det brukere som har sagt at de har fått Xeon til å fungere helt uten problemer på det hovedkortet jeg har, selv om den ikke står i listen over støttede prosessorer. Uansett, jeg skiftet til den 500W Antec strømforsyningen som fulgte med kabinettet, og da sluttet i det minste PCen å restarte. Nå får jeg faktisk pipelyd når jeg starter PCen uten RAM i, men det kommer ingen lyd når jeg bruker en eller flere brikker, og fremdeles ikke noe bilde på skjermen. Jeg regner med at den får POSTet siden den sier i fra hvis den ikke finner RAM, men hva kan jeg gjøre videre da, når skjermen fremdeles er blank?

Lenke til kommentar

Har nok bare denne CPUen ja. Så jeg stikker nok innom lei-en-nerd seinere i da, så får heller de ta og sjekke litt med forskjellig utstyr og se hva som har tatt kveld. Men ut av nysgjerrighet, hva mener du med at MIST strømforsyningen ikke står i stil med resten? Er det heller laber kvalitet på den?

Lenke til kommentar

Ikke laber kvalitet, men heller ikke high end som mange tror - før Microplex klistrer på Mist merke på dem er de bare et vanlig oem budsjettpower som selges billig under navn som f.eks Rosewill, selv om Microplex priser dem som high end blir de ikke det, de er i klasse med f.eks NorthQ, Chieftec og kanskje Coolermaster, helt ok, men ikke i nærheten av f.eks Corsair, Thermaltake Toughpower, Gigabyte Odin, Fortron Source, Enermax, OCZ blant andre.

Mange tror de er norskprodusert og det har hjulpet mye med å få gang opphypingen av Mist.

Lenke til kommentar

Jeg opplevde det samme når jeg bygde min PC (vifter starter, lys på men ingenting mer), og da viste det seg at den ene klipsen til RAMen ikke var helt god, så selv om brikken så ut som den var på plass, var den ikke det. Jeg måtte bruke mye makt for å få brikken skikkelig i.

Ergo: Sjekk slot'en til rambrikken(e) dine...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...