Gå til innhold

Redde filer fra HD med bad sectors

Anbefalte innlegg

En av hardiskene mine ble corrupted og har en del bad sectors.

Jeg har greid å kopiere over det meste men det er ennå en del filer jeg ikke får tilgang til.

Jeg har ikke så mye peiling på disse hardrive recovery programene. Trenger bare å gjenopprette filene på en eller annen måte.

Er det noen programmer dere kan anbefalle?

Har søkt rundt på google men er ennå usikker på hvilke programmer beholder filene etter de har fikset hardisken eller bare fjerner alt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

SpinRite (- litt i dyreste laget; ca. USD80-90 -) jobber direkte mot disken og bryr seg ikke om partisjonering, formattering eller filer. Den kan "freshe" opp enhver disk, såfremt den ikke har "hard errors", fysiske/magnetiske feil, da. Mange har opplevd at disker som er vanskelige å boote fra eller lese fra, blir "friske" etter at SpinRite har vært gjennom dem.

Vanlige File Recovery-programmer jobber på et høyere nivå og kan gjenkjenne enkeltfiler. Jeg har god erfaring med Active@ File Recovery (USD35). Filtabellen (bl.a.) ble ødelagt på en disk her forleden, men vha. Active@ fikk jeg kopiert ut eller "recovered" alle de viktige filene som jeg selvsagt ikke hadde backup av ...

Det finnes også gratis-programmer som kan hjelpe deg (- GetDataBack ? -), men de har jeg ingen erfaring med.

Felles for alle file recovery-situasjoner er at du må unngå å skrive til den partisjonen der de skadete/slettede filene ligger. Recovery-programmene vil bare kopiere filer (hvis den kan), den vil ikke slette filene e.l. etterpå.

Når/hvis du får ut filene kan du jo spørre deg om du fortsatt kan stole på denne disken, eller om det kan være lurt å bytte den ut før evt. det neste kræsjet kommer ....

Lenke til kommentar
SpinRite (- litt i dyreste laget; ca. USD80-90 -) jobber direkte mot disken og bryr seg ikke om partisjonering, formattering eller filer. Den kan "freshe" opp enhver disk, såfremt den ikke har "hard errors", fysiske/magnetiske feil, da. Mange har opplevd at disker som er vanskelige å boote fra eller lese fra, blir "friske" etter at SpinRite har vært gjennom dem.

Vanlige File Recovery-programmer jobber på et høyere nivå og kan gjenkjenne enkeltfiler. Jeg har god erfaring med Active@ File Recovery (USD35). Filtabellen (bl.a.) ble ødelagt på en disk her forleden, men vha. Active@ fikk jeg kopiert ut eller "recovered" alle de viktige filene som jeg selvsagt ikke hadde backup av ...

Det finnes også gratis-programmer som kan hjelpe deg (- GetDataBack ? -), men de har jeg ingen erfaring med.

Felles for alle file recovery-situasjoner er at du må unngå å skrive til den partisjonen der de skadete/slettede filene ligger. Recovery-programmene vil bare kopiere filer (hvis den kan), den vil ikke slette filene e.l. etterpå.

Når/hvis du får ut filene kan du jo spørre deg om du fortsatt kan stole på denne disken, eller om det kan være lurt å bytte den ut før evt. det neste kræsjet kommer ....

Takker!

Ska sjekke ut det der

Selve hardisken hiver jeg nok tenker jeg ja

Lenke til kommentar

Verd å prøve:

Gå i command promt (start-kjør-cmd=enter): skriv chkdsk e: /r (endre e: til label på hdd du skal ha fikset)

Ev. ta chkdsk e: /f først om det ikke fungerer med /r

Så tar du en chkdsk e: /r etterpå.

Dette fungerte på mitt problem med en Hitachi 60gb 2.5 disk som ikke fungerte i det hele tatt!

Endret av Master Chiun
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Fint med tilbakemelding på om noen av tipsene fungerte eller om du ordnet det med andre løsninger. Slik at andre med samme problem kan ta lærdom.

Hei ja

Jeg klarte å redde de fleste filene ved å bruke Active@ File Recovery.

Har ikke prøvd å kjøre chkdsk e: /r fra cmd. Lurer på om jeg skal ta og prøve det og..

Lenke til kommentar
Gå i command promt (start-kjør-cmd=enter): skriv chkdsk e: /r (endre e: til label på hdd du skal ha fikset)

Stasjonsbokstav og Label er to forskjellige ting og må ikke blandes sammen. I tillegg kan Chkdsk gjøre mer ugang enn nytte.

Dessverre (noe som trådstarter allerede har erfart) er det vanskelig (ofte umulig) å redde alle data på harddisk som er "corrupted og har en del bad sectors", evt har crosslinked files.

Lenke til kommentar
Stasjonsbokstav og Label er to forskjellige ting og må ikke blandes sammen. I tillegg kan Chkdsk gjøre mer ugang enn nytte.
Enig, ville vært svært skeptisk til å kjøre chkdsk på en disk med viktige data, men jeg hadde nok hatt det i hue som en nødløsning.
Lenke til kommentar

Brukte chkdsk på en disk som var nesten heeelt ubrukelig. Disken var ikke synlig fra bios heller.

Koblet fra og prøvde på annen laptop med samme specs uten at den ble synlig fra Bios der heller.

Brukte MiniPe fra DigiWiz. Der var endel finfine verktøy for hdd repair. Men MiniPe klarte heller ikke den.

og ja, var inne på diskbehandling, men disken var ikke synlig der heller.

Etter mye om og men så koblet jeg den på som "ekstern" usb disk. Da fikk den stasjonsbokstav, men var alikevel ubrukelig. Testet da med chkdsk og etter 2-3 timer var den ferdig og alt var tilsynelatende OK

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...