Gå til innhold

Får ikke bruke min "idiot" forsikring hos elkjøp


Anbefalte innlegg

Har en xbox360 med "idiot" forsikring. Denne har vist seg å være nyttig tidligere da min første 360 hadde en leit problem med at den hang seg random.

 

Dette er ca 1,5 år siden og jeg fikk da byttet den i en splitter ny maskin + at jeg kjøpte ny forsikring på den jeg mottok.

 

Nå har den ene usb-porten sluttet å fungere samt at den henger seg en gang i blandt. Den står luftig etc. så det er ikke problemet.

 

Tok en tlf til elkjøp kundesenter og får beskjed om følgende:

 

1. Jeg får ikke bruke min "idiot" forsikring før xbox-Norge har sjekket maskinen for å sjekke om den kan repareres. Ergo må jeg vente i 3-4 uker for å se samt at jeg da får et reparert produkt.

 

2. Jeg kan ikke "velge" om jeg vil bruke forsikringen i stede. Den må sendes inn.

 

3. Om jeg "knuser" xboxen så skal den fortsatt inn til xbox-Norge for vurdering.

 

Er det jeg som er vanskelig her? Jeg burde da for svarte kunne bruke min forskring som jeg vil om produktet er ødelagt? Jeg vil jo ikke ha et reparert produkt når jeg da kjøper en forsikring til x antall hundrelapper. Greit nok at den forsikringa går "videre" på den reparerte enheten. Men det er jo ikke det jeg vil. Det betyr jo at de "sniker" seg unna hele poenget med forsikringen mener nå jeg. :nei: Om jeg f.eks kjøper en "idiot" forsikring hos hifiklubben så velger jeg jo selv om jeg vil bruke den om produktet er ødelagt.

 

Har elkjøp lov til dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har en xbox360 med "idiot" forsikring. Denne har vist seg å være nyttig tidligere da min første 360 hadde en leit problem med at den hang seg random.

 

Dette er ca 1,5 år siden og jeg fikk da byttet den i en splitter ny maskin + at jeg kjøpte ny forsikring på den jeg mottok.

 

Nå har den ene usb-porten sluttet å fungere samt at den henger seg en gang i blandt. Den står luftig etc. så det er ikke problemet.

 

Tok en tlf til elkjøp kundesenter og får beskjed om følgende:

 

1. Jeg får ikke bruke min "idiot" forsikring før xbox-Norge har sjekket maskinen for å sjekke om den kan repareres. Ergo må jeg vente i 3-4 uker for å se samt at jeg da får et reparert produkt.

 

2. Jeg kan ikke "velge" om jeg vil bruke forsikringen i stede. Den må sendes inn.

 

3. Om jeg "knuser" xboxen så skal den fortsatt inn til xbox-Norge for vurdering.

 

Er det jeg som er vanskelig her? Jeg burde da for svarte kunne bruke min forskring som jeg vil om produktet er ødelagt? Jeg vil jo ikke ha et reparert produkt når jeg da kjøper en forsikring til x antall hundrelapper. Greit nok at den forsikringa går "videre" på den reparerte enheten. Men det er jo ikke det jeg vil. Det betyr jo at de "sniker" seg unna hele poenget med forsikringen mener nå jeg. :nei: Om jeg f.eks kjøper en "idiot" forsikring hos hifiklubben så velger jeg jo selv om jeg vil bruke den om produktet er ødelagt.

 

Har elkjøp lov til dette?

 

 

På sett og vis er du litt "vanskelig" ja. Elkjøp har sin fulle rett til å kreve at xbox Norge skal sjekke den for feil, dette er noe de gjør med alle produkter de selger. De har ingen support eller service på sånt, men sender det videre.

 

Brukte selv garanti (vel og merke har jeg også idiot forskring) på oppvaskmaskinen min, og ble litt paff da jeg måtte ta kontakt med et firma som Elkjøp hadde avtale med. Gikk forsåvidt raskt og fyren kom hjem til meg.

 

Poenget er at de sniker seg ikke unna, men krever at de som har peiling på om produktet skal få vurdere det først. Må huske på at Xbox360 har et noe frynsete ryktet pga "ring of death" og at garanti perioden ble utvidet. Det er ikke merkeligere enn at mobiler blir sendt til andre selskaper som reparerer de fremfor Elkjøp selv.

 

Det jeg tror skader deg mest er ventetiden. Og den ser jeg er kjip, men sånn er det bare. Tolmodighet er en dyd ;)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Er veldig usikker på hvordan reglene er med forsikring kontra garanti/reklamasjon. Det må dere nesten se i forsikringsvilkårene for å finne ut. Men jeg mener at det ikke skulle være nødvendig med forsikring. For slike ting skulle gått rett på reklamasjonen evt garanti. Slik det er nå så betaler dere for en tjeneste som dere egentlig alerede har krav på. Men ved å gjøre det slik så tjener elkjøp noen ekstra kroner, og dere tjener ved at dere slipper å krangle med elkjøp.

 

Personlig så liker jeg en god fight så jeg tegner sjelden slike forsikringer.

 

Når det er sagt så dekker selvfølgelig ikke reklamasjon skader dere har påført enheten selv og da er det greit med forsikring. Men ved begge tilfellene over så er det nok med reklamasjon.

Endret av SmoPe
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Samtlige uhellsforsikringer jeg har sett dekker ikke tilfeller som faller inn under reklamasjonsretten/garantien.

 

5. Forsikringen omfatter

Forsikringen omfatter nedenstående skadehendelser på forsikret produkt,

med de unntak som angis i punkt 6 nedenfor:

• Skade på grunn av sviktende funksjon gjennom plutselig og uforutsett

ytre hendelse som ikke omfattes av produktgaranti eller selgers/

produsents ansvar for feil i henhold til forbrukerkjøpsloven.

Vilkår Elkjøp Happycare forsikring.

 

Stort sett er slike idiotforsikringer bare tull og - vel, for idioter. :p

Lenke til kommentar
Dersom reprasjon av produktet tar mer enn 1 uke har du krav på låneprodukt i mellomtiden, du kan derimot ikke fremme dette kravet dersom det medfører vesentlig ulempe for selger, noe jeg ikke ser de kan påberope seg her.

 

Det må også ses i samenheng med behovet brukeren har av låneproduktet. Kan ikke se at det er "livsnødvendig" å ha en xbox.

Lenke til kommentar

Ta med deg maskina tilbake der du kjøpte den. Du sier at du ønsker å benytte deg av forsikringen din. Når de da sier at den må sendes inn for vurdering sier du at du kommer du til å kjøpe en ny maskin og benytte deg av "30 dager åpent kjøp" muligheten din og returnere denne når den originale kommer tilbake. Da BØR personen se at de er bedre tjent med å gi deg en ny med en gang.

Lenke til kommentar
Ta med deg maskina tilbake der du kjøpte den. Du sier at du ønsker å benytte deg av forsikringen din. Når de da sier at den må sendes inn for vurdering sier du at du kommer du til å kjøpe en ny maskin og benytte deg av "30 dager åpent kjøp" muligheten din og returnere denne når den originale kommer tilbake. Da BØR personen se at de er bedre tjent med å gi deg en ny med en gang.

Den var faktisk ganske smart.

Lenke til kommentar
Ta med deg maskina tilbake der du kjøpte den. Du sier at du ønsker å benytte deg av forsikringen din. Når de da sier at den må sendes inn for vurdering sier du at du kommer du til å kjøpe en ny maskin og benytte deg av "30 dager åpent kjøp" muligheten din og returnere denne når den originale kommer tilbake. Da BØR personen se at de er bedre tjent med å gi deg en ny med en gang.

Åpent kjøp er en frivillig ordning, og Elkjøp kan nekte deg åpent kjøp dersom de mistenker at du kommer til å misbruke det.

 

Og hva i all verden er poenget her? Å tvinge seg til å få det på forsikring? Det kommer i så fall ikke til å gå. Forsikringsselskapet kommer til å avslå å dekke kostnad for reparasjon med begrunnelsen at dette ikke er en skade, men en kjøpsrettslig mangel. De viser så til betingelsene sine og sier at kunden må reklamere.

 

Det du altså oppnår er å kaste bort enda mer tid, da reklamasjonen blir forsinket, Xbox'en må uansett til et verksted for å bli reparert, og du har ikke oppnådd noe som helst annet enn å kaste bort tid, drive med unødvendig krangling og oppført deg som en drittsekkunde som ikke kommer til å få noen som helst service utenom det butikken er lovpålagt å gi deg.

 

Ved neste eventuelle reklamasjon får du ingen tilbud om låneprodukt før dag nummer 7 av reparasjon, du får ikke butikken til å gidde å purre en gang før service nærmer seg 4 uker, og om de er ekstra uvillige har de Xbox'en liggende noen dager i butikken før de gir deg beskjed om at den er ferdig.

 

Men joda, du har jo retten på din side til å forlange forsikringsvurdering.

Lenke til kommentar
Stort sett er slike idiotforsikringer bare tull og - vel, for idioter. :p

Vanligvis er det veldig mye kvalitet i dine poster, sindres, men denne var meningsløs. Det blir som å si at "fisker smaker dritt, og er bare for idioter".'

 

Over til trådstarter: Du har kjøpt en forsikring hos Elkjøp. Denne dekker skader du selv har forårsaket. Dersom produktet har en mangel jfr. forbrukerkjøpsloven, så vil den bli tatt inn på reklamasjon. Da er det produsent som dekker utbedring av mangel, og ikke noe forsikringsselskapet skal belastes - av åpenbare grunner.

 

Så det interessante: Du sier at du fikk ny maskin på forsikringen for 1,5 år siden pga at den var ustabil. Var dette en selvforskylt skade? For meg så høres det ut som en reklamasjonsak. Hvis det i så fall var det, så skulle den ikke ha blitt tatt inn på forsikring. Du ville da hatt krav på å få dette dekket gjennom forbrukerkjøpsloven. Når du da får denne reparert eller ny enhet, så skal du selvfølgelig ikke måtte trenge å tegne en ny forsikring. Forsikringen skal da overføres til det nye produktet. Videre skal ikke en forsikring brukes til å reparere et produkt som har en mangel jfr. forbrukerkjøpsloven. Jeg tror nok forsikringsselskapet ville ha sett rødt på et slikt forsøk. Går det raskere å få en ny enhet på denne måten? Ja. Er det riktig overfor forbruker og forsikringsselskap? Nei.

 

Så hva skjedde egentlig den første gangen for 1,5 år siden?

Lenke til kommentar

Fra egen erfaring er garanti, reklamasjon og forsikring veldig flytende begreper blant mange forbrukere. Dels på grunn av dårlig opplysning fra selgere, dels på grunn av dårlige journalister og dels fordi de ikke gidder å undersøke hva som egentlig blir gjort når de leverer inn en vare til reparasjon.

Lenke til kommentar
Åpent kjøp er en frivillig ordning, og Elkjøp kan nekte deg åpent kjøp dersom de mistenker at du kommer til å misbruke det.

 

Og hva i all verden er poenget her? Å tvinge seg til å få det på forsikring? Det kommer i så fall ikke til å gå. Forsikringsselskapet kommer til å avslå å dekke kostnad for reparasjon med begrunnelsen at dette ikke er en skade, men en kjøpsrettslig mangel. De viser så til betingelsene sine og sier at kunden må reklamere.

 

Det du altså oppnår er å kaste bort enda mer tid, da reklamasjonen blir forsinket, Xbox'en må uansett til et verksted for å bli reparert, og du har ikke oppnådd noe som helst annet enn å kaste bort tid, drive med unødvendig krangling og oppført deg som en drittsekkunde som ikke kommer til å få noen som helst service utenom det butikken er lovpålagt å gi deg.

 

Ved neste eventuelle reklamasjon får du ingen tilbud om låneprodukt før dag nummer 7 av reparasjon, du får ikke butikken til å gidde å purre en gang før service nærmer seg 4 uker, og om de er ekstra uvillige har de Xbox'en liggende noen dager i butikken før de gir deg beskjed om at den er ferdig.

 

Men joda, du har jo retten på din side til å forlange forsikringsvurdering.

 

Jeg er fullstendig klar over at dette er drittsekkvarianten av hvordan løse problemstillingen, men nå var vel trådstarter interessert i å vite hvordan han kjappest mulig kunne få spille konsoll igjen? Ikke hvordan servicerutinene til Elkjøp fungerer?

 

Hvorfor skal dette føre til dårligere service neste gang? Har du som kundebehandler et personlig forhold til folk som "lurer" systemet ditt. Har du mandat til å bestemme hvordan Elkjøp skal forvalte sine forsikringer? Har du tenkt tanken på at kanskje Elkjøp ikke har 30 dagers åpent kjøp som en service til kunden, men heller som en smart markedsstrategi hvor de har regnet på at eventuelle tap som følge av denne ordningen blir spist opp av fortjenesten de har på kundene som velger Elkjøp fremfor andre leverandører rett og slett pga denne muligheten?

 

Poenget mitt er at det er alt for mange kundebehandlere der ute som ser på sin butikk som sin egen og skal alltid gjøre det som sparer butikken for mest tid og penger. Det er ikke sikkert at en slik oppførsel tjener butikken din i den store sammenhengen. Når du da i tillegg skal gi "vanskelige kunder" problemer med service neste gang de tar kontakt så skader du kun din egen butikks markedsposisjon i bytte mot personlig tilfredsstillese av å være vanskelig...

Lenke til kommentar

Om kundebehandler "eier" butikken, så speiler det jo norges største folkesykdom.. Janteloven. Skulle ikke forundret meg det spøtt om så var tilfellet. Men hvis en ansatt i Elkjøp går åpent ut og sier at det er trynefaktor for god service og behandling selv om man benytter seg av systemet sine muligheter, så forteller det jo veldig mye om Elkjøp og ikke kunden.

 

Ikke det at jeg påstår at det er tilfellet her...

 

Var jeg trådstarter, ville jeg ha brukt tid og ressurser på å få til en service på xboxen. Og er man så opphengt i spilling, så kan det vel passe godt nå at det er meldt sol og sommer. Videre er det vel sunt for sjelen å ikke sitte forran skjermen hele tiden, tolmodighet er en dyd som så ofte tar tid å lære. Kjipt å være uten sin beste leke, men som jeg sier til min unge, det er mange leker her i verden ;)

Lenke til kommentar
Jeg er fullstendig klar over at dette er drittsekkvarianten av hvordan løse problemstillingen, men nå var vel trådstarter interessert i å vite hvordan han kjappest mulig kunne få spille konsoll igjen? Ikke hvordan servicerutinene til Elkjøp fungerer?

Problemet er at han ikke kommer til å få konsollen noe raskere. Han kommer derimot til å kaste bort tid på å vente på avslag fra forsikringen før han så må reklamere å vente på service. Det raskeste er å gjøre det riktig, å få reklamasjonsservicen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...