Gå til innhold

Vi bør forby Russefeiringen


Anbefalte innlegg

Jeg er nå selv russ, og derfor vil meningene mine bli partiske.

Noen russ lager jævelskap for andre. Greit. Men betyr dette at disse skal ødelegge moroa for alle oss andre? På samme måte bør alkohol bli forbudt, fordi et par lager kvalme for alle de andre?

Burde kniver bli forbudt, fordi noen blir knivstukket?

 

At noen ødelegger for alle er ikke akkurat noe nytt. Og i dette tilfellet er disse "Noen" temmelig mange! Når slike episoder som det har vært vist til her skjer hvert eneste år er det på høy tid å revurdere hele russetradisjonen. Det er forøvrig fullt mulig for avgangselever å å feire at er ferdige med skolen uten å oppføre seg som mongolide sjimpanser rett før eller under eksamen.

 

Om man tar utgangspunkt i medias oppfatting av russen, er vi alle sammen en gjeng med bedritne unger som kun er ute etter å lage kvalme. Men i mine øyne er aviser ute etter en ting nemlig å selge aviser. Katastrofer, eksplosjoner og bråk selger. Snille russ selger ikke aviser.

 

Hva gjør dere for å få et bedre omdømme selv da?

 

Etter det jeg har sett og hørt er 95% av russen nærmest å regne for gullunger.

 

Skulle gjerne hatt kilde på det der.

 

Russen i år har fått både skryt fra politi og andre for god oppførsel (fra Bergen) Tallet på trafikkulykker er kraftig redusert. Om jeg husker rett var det bare en russ som ble skadet i trafikken i fjor.

 

Hvorfor får ikke alle andre og skryt? Er det noe spesielt med russen? Skal man ikke kunne forvente at de også oppfører seg som alle andre? Dette er en selvfølge og ikke noen ære russen bør få.

 

Russen blir også godt informert fra både politi og helsesøster om rimelig dannet oppførsel. Og vi er også i grighallen for å høre på et foredrag om trafikksikkerhet. Alt dette er forebyggende tiltak som fungerer. Samtidig har russestyret i Bergen tett samarbeid med politiet her.

 

Kan du gi kilder på at disse tiltakene fungerer?

 

Om jeg nevner noen russeknuter som jeg og andre har tatt under. Så ser man kanskje et litt annet bilde av russen. Disse knutene er det svært mange som jeg kjenner som har tatt.

 

At mindre dritt er offisielt endrer ikke mitt bilde av russen.

 

Her er årets knuteliste

 

http://bergensruss.com/russeknuter/

 

Legg merke til at det er få knuter som er der kun for å lage kvalme. Eneste er fåtallet av drikkeknuter. 24 øl på 12 timer er det ingen jeg kjenner som har prøvd seg på, da denne er helsefarlig. Men resten er bare kos og fryd.

 

§028 – Matpapir

Lage matpakke med favoritt pålegget på, til rektor på skolen din

 

§029 – Tepose

Lage frokost til favorittlæreren

 

§047 – Kjærlighet på pinne

Dele ut russekort til barn på sykehus i edru tilstand.

 

§058 – Avisutklippet

Få hederlig omtale i media

 

061 – Blomst

Sende blomster til en du er hemmelig forelsket i.

 

§064 – Bit av gavepapir

feire bursdag til en lærer (læreren trenger ikke å ha bursdag)

 

§076 – Glorie

For de som var bøssebærere på Russens Humanitæraksjon

 

§078 – Bussbillett

Stoppe russebussen/vanen på en bussholdeplass, plukke opp en som står der, og kjøre vedkommende dit han/hun skal. Må være frivillig!

 

§080 – Legofigur

Spandere is på en hel barnehageavdeling

 

§101 – PEACEMERKE

Holde seg unna vold og oppfordre medruss til ikke vold gjennom hele russetiden

 

§103 – Lykketroll

Spante en Pils på en i HiB.

 

§104 – Champagne etikett

Spante en champagne på en i HiB

 

§122 – KVITTERING FRA LEGESENTER

Sjekke seg for kjønnssykdommer

 

 

Som sagt trenger det ikke være knuter innvolvert for at russen skal lage kvalm.

 

Osv. Osv.

 

Hva var det du ville ha fram her?

 

Så ja, jeg mener at russefeiringen er en flott feiring. Hvor man kommer sammen og lager god stemning. Mener at de som ikke oppfører seg skal bli straffet, gjene få både lue og antrekk fjernet. Men det at ett par lager kvalme, betyr ikke at det skal ødelegge moroa for oss andre.

 

Hva om de ikke blir tatt da? Litt lettere å si det enn å gjøre det i praksis.

 

Og jeg har aldri blitt så rørt som når jeg delte ut kort på sykehuset. Barna der ble så glade når vi kom for å dele ut kort.

 

Flott tiltak. Men det unnskylder ikke noe av all dritten russen står for.

 

I fjor var det mange søte jenter jeg fikk klemmer fra. Da var en av skoleknutene å gi bort 100 klemmer. Russefeiringen har virkelig flere sider og...

 

Veldig interessangt... :roll:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da har russetoget vært og russen kastet pakker med kondomer sammen med russekortene. Festlig ide i seg selv, men nå er russetoget først og fremst ment for småbarn...

 

Åja, så hvordan er kondomer skadelig for små barn?

 

Jeg trodde du mente at russen var skikkelige drittunger. Du kan jo fortelle meg om all eddikken, vannpistolene, og kneblingen som foregikk i russetoget i byen din?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vil heller seie at det er ein del av russen som burde bruke fleire enn 2-3 hjerneceller. Var russ i fjor og det var mange som gjekk langt over grensa, som feks ein russ som kasta ei bøtte med vatn på ei gammal dame..

 

Han blei kasta på sjøen so satsa på at han lærte noke i vertfall.

Lenke til kommentar

Da har russetoget vært og russen kastet pakker med kondomer sammen med russekortene. Festlig ide i seg selv, men nå er russetoget først og fremst ment for småbarn...

Hahaha, nå må du gi deg. Jeg sliter med å ta dette seriøst, for ingen kan være så negative og gretne som du nå fremstår som.

 

Du som er så glad i skriftlige, pålitelige kilder: hvor står det skrevet at russetoget er ment for småbarn? Og er det negativt at barn blir utsatt for noe så fryktelig som kondomer?

Endret av Runar
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Vi er da ikke likegyldige til det?

Nå får du slutte å spille dum! Herregud. Har du ikke fått med deg et fnugg av det folk har skrevet her?

 

Jaså, hva vil du da kalle holdningene dere har vist i denne tråden?

 

 

Vi er KLAR OVER at noen russ driver med tull. Og vi syntes det er forkastelig, dårlig gjort, teit, kast dem i fengsel, gi dem bot osv..

Men majoriteten av russ, 99% av russ oppfører seg bra og plager INGEN! Derfor er det ingen grunn til å forby, og et forbud ville også vært EKSTREMT VANSKELIG å gjennomføre.

 

Slutt å spil dum selv! Jo, jeg har fått med meg alt. Og det folk har sagt er stort sett at de fleste blant russen oppfører seg ok eller at de ikke ser for seg hvordan russefeiringen skal forbys. Vesentlig flere har sagt kun det siste.

Lenke til kommentar

Ting viser at russefeiringa er mye bedre nå enn den var før, og hvorfor skal du klandre de som er russ i 2011 for at russefeiringa var verre før? Mange, mange av de som er russ nå går inn for å gjøre bra ting.

 

Hvilke ting er det som viser det?

 

Herregud altså. Tror du virkelig russen samler inn penger fordi de MÅ? Så de går altså rundt med bøsser ufrivillig?

 

Ja, faktisk er det akkurat det jeg tror!

 

Tenk om du hadde fått kreft om noen måneder? Og det en dag hadde kommet en sykepleier og sagt at russen i byen din har jobba hardt for kreftsaken og samlet inn penger, så de nå hadde ekstra midler til å forske på en ny kreftmedisin?

 

Tenk om du hadde hatt en datter på to år og du gikk tur med henne i barnevogn. Plutselig kommer det en russebil kjørende forbi som stanser brått og så blir både du og datteren din oversprøytet med iskaldt vann og egg før russen raser videre.

 

Når det gjelder saken med de prostituerte var det foresten urin russen hadde i vannvåpnene så tenk deg foresten heller at du og datteren din på to år ble oversprøytet med urin og egg. Hva hadde du sagt da?

Endret av Glimti
Lenke til kommentar

Ting viser at russefeiringa er mye bedre nå enn den var før, og hvorfor skal du klandre de som er russ i 2011 for at russefeiringa var verre før? Mange, mange av de som er russ nå går inn for å gjøre bra ting.

 

Hvilke ting er det som viser det?

 

Herregud altså. Tror du virkelig russen samler inn penger fordi de MÅ? Så de går altså rundt med bøsser ufrivillig?

 

Ja, faktisk er det akkurat det jeg tror!

 

Tenk om du hadde fått kreft om noen måneder? Og det en dag hadde kommet en sykepleier og sagt at russen i byen din har jobba hardt for kreftsaken og samlet inn penger, så de nå hadde ekstra midler til å forske på en ny kreftmedisin?

 

Tenk om du hadde hatt en datter på to år og du gikk tur med henne i barnevogn. Plutselig kommer det en russebil kjørende forbi som stanser brått og så blir både du og datteren din oversprøytet med iskaldt vann og egg før russen raser videre.

 

Når det gjelder saken med de prostituerte var det foresten urin russen hadde i vannvåpnene så tenk deg foresten heller at du og datteren din på to år ble oversprøytet med urin og egg. Hva hadde du sagt da?

 

Du har fortsatt ikke kommet med kilden til dette som jeg har spurt om FLERE ganger og fra langt tilbake i tråden!

 

Du er den mest ignorante personen jeg håper jeg aldri møter!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ting viser at russefeiringa er mye bedre nå enn den var før, og hvorfor skal du klandre de som er russ i 2011 for at russefeiringa var verre før? Mange, mange av de som er russ nå går inn for å gjøre bra ting.

 

Hvilke ting er det som viser det?

 

 

 

DOH! Folk ahr fortalt deg det før...

 

Herregud altså. Tror du virkelig russen samler inn penger fordi de MÅ? Så de går altså rundt med bøsser ufrivillig?

 

Ja, faktisk er det akkurat det jeg tror!

 

 

 

HAHAHAHAHAHAHA

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA

nei seriøst....

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA

å herregud.

 

Virkelig? Er du virkelig seriøs?

 

 

Tenk om du hadde fått kreft om noen måneder? Og det en dag hadde kommet en sykepleier og sagt at russen i byen din har jobba hardt for kreftsaken og samlet inn penger, så de nå hadde ekstra midler til å forske på en ny kreftmedisin?

 

Tenk om du hadde hatt en datter på to år og du gikk tur med henne i barnevogn. Plutselig kommer det en russebil kjørende forbi som stanser brått og så blir både du og datteren din oversprøytet med iskaldt vann og egg før russen raser videre.

 

Når det gjelder saken med de prostituerte var det foresten urin russen hadde i vannvåpnene så tenk deg foresten heller at du og datteren din på to år ble oversprøytet med urin og egg. Hva hadde du sagt da?

 

 

Halloooo? Hver gang jeg ser en russ på gata så løper jeg i frykt. Så jeg er aldri ute i mai måned fordi da er det fare for livet. Stenger meg inne på rommet og gråter meg i søvn hver kveld fordi russen ødelegger livet mitt hver dag.

 

 

Hahahaha. Jeg hadde skrevet opp skiltnummeret og anmeldt de. Hadde ikke anmeldt HELE JÆKLA RUSSEKULLET I NORGE!!

 

Men du har ikke svart på mitt spørsmål. Du hadde vel spytta russen det var snakk om i trynet tenker jeg.

 

 

 

 

 

((((ble litt mongo quoting, men jeg gidder ikke ordne det:P))))

Endret av lillepy
Lenke til kommentar

 

Slutt å spil dum selv! Jo, jeg har fått med meg alt. Og det folk har sagt er stort sett at de fleste blant russen oppfører seg ok eller at de ikke ser for seg hvordan russefeiringen skal forbys. Vesentlig flere har sagt kun det siste.

 

Når har jeg latet som jeg er dum?

Du later jo som om at folk er enige med deg når de obviously er ironiske. Eller forstår du ikke ironi?

 

 

 

Har du i det hele tatt vært russ selv, eller hatt venner som har vært det?

Endret av lillepy
  • Liker 2
Lenke til kommentar

13-åring holdt på å drukne

 

Den 13 år gamle jenta, som har vært alvorlig syk, kunne druknet etter at rødruss tok henne i armer og bein og kastet henne på sjøen i Grimstad 17. mai.

 

- En forferdelig opplevelse å komme ned til kaia og se barnebarnet ligge der med oksygenslange, mens hjelpemannskapene forsøke å varme henne og stelle med henne. Hun fikk pusteproblemer i vannet og ble kraftig nedkjølt, forteller mormor Anne Berit Nordhaug til Fædrelandsvennen.

 

Hun står frem med historien fordi hun ønsker at noe lignende aldri skjer igjen.

 

- Hvis ikke russen lærer, vil noen til slutt dø. Russens aktiviteter har gått alt for langt. De kan ødelegge andres liv, men de kan også ødelegge sine egne. Dette er et rop til ungdommen om å tenke seg om, sier mormor.

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article4125348.ece

 

Noen som fortsatt hevder at de alvorlige hendelsene hører tideligere russefeiringer til? Russen fikk nesten dreot en 13-åring og som det også står i artikklen kastet de venninnen hennes uti vannet da hun skulle løpe etter hjelp. Det værste er at russen sannsyneligvis ikke blir anmeldt. De hadde fortjent å drukne selv!

Lenke til kommentar

Det å være russ er en privatsak. Når du omtaler "russen", så omtaler du også meg og mange andre uskyldige. Jeg er da vitterlig ingen drapsmann.

 

Slutt å dra alle over én kam.

 

Det skal også nevnes at de som gjorde dette ikke visste om det, og skjønte alvoret etter hvert i følge VG. Det er selvsagt dumt gjort, men russen generelt har faktisk bidratt til mye glede. Jeg nevner innsamling, russeknuter som går ut på å være snille mot barn og store deler av russen som faktisk er snille.

 

"De hadde fortjent å drukne selv! "

 

Dette er definisjonen på usaklighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etter argumentene dine å dømme, så burde man også forby festing i helger, festivaler og annet.

 

Jeg sier ikke at det er OK å kaste noen på sjøen, men det at du bruker enkelttilfeller til å dømme kanskje over 20 000 russ er ikke akseptabelt. Slik du vinklet det, prøvde ikke disse personene å gjøre noe for å hjelpe jenta. Hva om det hender at noen av helgefyllas ofre dør, har du tenkt på det?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...