Gå til innhold

Vi bør forby Russefeiringen


Anbefalte innlegg

Slike saker dukker opp ved hver eneste russefeiring og det er ikke noe å bagatellisere. Dessuten sier du jo ikke om du mener de sakene jeg har vist til er alvorlige eller ikke, du bare sier "kan være". Betyr det at du ikke bryr deg så my om akkurat disse sakene?

Hva jeg personlig mener om sakene du linker til er ikke relevant for diskusjonen, da poenget mitt er som Stoddart sier; at slike saker dukker opp resten av året også.

 

 

Hvordan skal dette gjøres da? Ved å styrke vaktholdet? Og hva med dem som spruter vann og kaster egg ut fra bussene mens de kjører forbi folk eller på gaten? Alt skjer ikke på disse festene.

Bedre vakthold kan være én løsning, ja. Mer synlig politi er en annen. Hvis du blir sprutet vann på av russ som kjører forbi, så tar du det enten med et smil eller du skriver ned skiltet og anmelder de.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På samme måte som med annen kriminalitet og vold? Bedre organiserte treff og fester, mer synlig politi og strengere straffer til de som blir tatt i å gjøre noe dumt.

 

Vil du ha mer politi på gaten også da døgnet rundt ettersom det skjer mye dritt der og. Og da ikke bare på hovedgatene eller i sentrum men rundt over hele byen?

Lenke til kommentar

Vil du ha mer politi på gaten også da døgnet rundt ettersom det skjer mye dritt der og. Og da ikke bare på hovedgatene eller i sentrum men rundt over hele byen?

Ja, jeg vil ha mer synlig politi generelt, både i helgene (da folk går på byen) og vanlige dager. Jeg mener ikke at bevæpnet politiet skal stå på hvert hjørne, men det er ingen hemmelighet at politiet i dag er kraftig underbemannet.

Lenke til kommentar

 

Hvorfor blir jeg ikke overrasket... Russen innbiller seg mer og mer at de er fritatt for alt og kan oppføre seg som de vil! Å gå med russeklær begynner mer og mer å bli en slags uniform som vitner om at man tror man er hevet over alt og alle akkurat som nazistene!

Lenke til kommentar

Årets russekull samlet inn 11 millioner kroner til kreftforskning. Det er ikke alle som bare gjør f***skap. De fleste av oss er godhjerta, og jeg har ikke opplevd mye vold i russetiden.

 

Er ikke meningen at innsamlingen skal "nøytralisere" alt det andre dårlige som skjer. Men russefeiringa gjør faktisk at mange drikker litt fra seg, og personlig orker jeg ikke å feste mer før sommerferien. Russetiden har vært fantastisk, men jeg er glad det bare er én gang i livet.

 

- Kristoffer

Lenke til kommentar

Vel, du har aldri vist meg den. Og du har bare sagt at den ligger bak i tråden og jeg har sett litt og finner ikke en dritt.

 

Har du sjekket alle linkene jeg nylig la fram? Hvis den ikke er der så ligger den bak i tråden et sted. Skal se etter den i kveld når jeg har bedre tid.

 

 

Nei seff, det er "farlig" og ulovlig, men poenget er at de var en del av det, de hadde lyst og dette forekommer utenfor russetiden også, at det gikk så langt som det gjorde med denne gjengen er uflaks. Uansett så drikker tenåringer i Norge fra de er 14, så skjønner ikke hva disse 16 åringene hadde problemer med.

 

Men dette er altså en trend hos russen ser man utifra artikklen. Altså er problem som kommer til å øke om det fortsetter.

 

Fordi all normal logikk tilsier det, kan du dokumentere at dette ikke er tilfellet? Nei, nei, nei, de drikker ikke mer fordi de er russ, de drikker mer fordi de er i den alderen, det er dems første fest som er på en slik størrelse og de har tilgang til alkoholen, når jeg sier identisk stevne må også dette være faktorer.

 

Fyll er status blant russ akkurat som sex så selvsagt drikker russen mer! At det er flere voldtekter i russetiden også er heller ikke underlig...

 

Ja jeg sikter til innvandrere fordi de står bak mesteparten av voldtekter og det er ett forbud som faktisk er gjennomførbart. Og for å pekte ut hvor idiotisk tankegang du har. Du angriper en hel gruppe mennesker som ikke nødvendigvis har gjort noe galt eller kommer til å gjøre det.

 

Hva er det du sikter til her? At noe nødvendgvis ikke går galt under russefeiringen? Er du virkelig seriøs?

 

Jeg har alt sagt hva jeg mener om kriminelle innvandrere, men det er altså ikke tema for denne tråden.

Endret av Glimti
Lenke til kommentar

Vil stanse Hells Angels-sponsing i russetog

 

Politiet på Hamar ønsker ikke å se reklame for Hells Angels i byens russetog på 17. mai.

 

De sju guttene ble sponset av Hells Angels på Bergshøgda i Hedmark etter at de skrev brev til klubben og ba om støtte.

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/russen/artikkel.php?artid=10085751

 

Akkurat ja, glimrende prioritering fra disse russene. :thumbup: Siden russ bedriver masse lovbrudd og elendighet, hvorfor ikke markere tilknyttningen til kriminalitet litt tydeligere...

Lenke til kommentar

Hva jeg personlig mener om sakene du linker til er ikke relevant for diskusjonen, da poenget mitt er som Stoddart sier; at slike saker dukker opp resten av året også.

 

Som sagt er det mye mer av det i russetiden. Ikke minst utsettes barn og småbarn for mye mer. Når slike saker minst dobbles i russetiden er det alvorlig og da er det også relevant hva du mener om dem som enkeltsaker.

 

Bedre vakthold kan være én løsning, ja. Mer synlig politi er en annen. Hvis du blir sprutet vann på av russ som kjører forbi, så tar du det enten med et smil eller du skriver ned skiltet og anmelder de.

 

Det med vakthold og politi et gode forslag. Strengere reaksjoner for dem som blir tatt må også til! Det er ikke alltid man har skrivesaker eller rekker å skrive ned nummeret på en bil i fart.

 

Ja, jeg vil ha mer synlig politi generelt, både i helgene (da folk går på byen) og vanlige dager. Jeg mener ikke at bevæpnet politiet skal stå på hvert hjørne, men det er ingen hemmelighet at politiet i dag er kraftig underbemannet.

 

De må være overalt, også i smågater og på stier. Det er der det er lettest flor russen å angripe folk med vann og egg, binde barn fast i trær og stolper, dynke småbarn i barnevogner såvel som foreldrene ol. siden det ikke er noen til stede der.

Lenke til kommentar

Tragisk, men langt ifra en vanlig hendelse.

 

Nei, det er enda godt det. Var på Biltema i sted for å kjøpe noen bremseklosser til bilen, og da stod det en tre russ foran meg i køen. Gjett hva de kjøpte, duct tape. Mistenker at dette kan være en eller annen såkalt knute, men det håper jeg ikke. Vet at noen lager sine egne knuter som ikke er offisielle.

Lenke til kommentar

Årets russekull samlet inn 11 millioner kroner til kreftforskning. Det er ikke alle som bare gjør f***skap. De fleste av oss er godhjerta, og jeg har ikke opplevd mye vold i russetiden.

 

Er ikke meningen at innsamlingen skal "nøytralisere" alt det andre dårlige som skjer. Men russefeiringa gjør faktisk at mange drikker litt fra seg, og personlig orker jeg ikke å feste mer før sommerferien. Russetiden har vært fantastisk, men jeg er glad det bare er én gang i livet.

 

- Kristoffer

 

Hvorfor skaper ikke russen litt oppmerksomhet rundt dette selv dersom de mener at de blir sett på urettferdig? Synes de det er urettferdig at de selv er nødt til å fortelle om det også nå?

 

At det er mye drikking og festing i russefeiringen er alle klar over. At det tar innpå enn er også en kjent sak. Og du har helt rett i at en slik innsammling ikke unnskylder russens oppførsel ellers.

Lenke til kommentar

Jeg er nå selv russ, og derfor vil meningene mine bli partiske.

Noen russ lager jævelskap for andre. Greit. Men betyr dette at disse skal ødelegge moroa for alle oss andre? På samme måte bør alkohol bli forbudt, fordi et par lager kvalme for alle de andre?

Burde kniver bli forbudt, fordi noen blir knivstukket?

 

Om man tar utgangspunkt i medias oppfatting av russen, er vi alle sammen en gjeng med bedritne unger som kun er ute etter å lage kvalme. Men i mine øyne er aviser ute etter en ting nemlig å selge aviser. Katastrofer, eksplosjoner og bråk selger. Snille russ selger ikke aviser.

 

Etter det jeg har sett og hørt er 95% av russen nærmest å regne for gullunger.

 

Russen i år har fått både skryt fra politi og andre for god oppførsel (fra Bergen) Tallet på trafikkulykker er kraftig redusert. Om jeg husker rett var det bare en russ som ble skadet i trafikken i fjor.

 

Russen blir også godt informert fra både politi og helsesøster om rimelig dannet oppførsel. Og vi er også i grighallen for å høre på et foredrag om trafikksikkerhet. Alt dette er forebyggende tiltak som fungerer. Samtidig har russestyret i Bergen tett samarbeid med politiet her.

 

Om jeg nevner noen russeknuter som jeg og andre har tatt under. Så ser man kanskje et litt annet bilde av russen. Disse knutene er det svært mange som jeg kjenner som har tatt.

 

Her er årets knuteliste

 

http://bergensruss.com/russeknuter/

 

Legg merke til at det er få knuter som er der kun for å lage kvalme. Eneste er fåtallet av drikkeknuter. 24 øl på 12 timer er det ingen jeg kjenner som har prøvd seg på, da denne er helsefarlig. Men resten er bare kos og fryd.

 

§028 – Matpapir

Lage matpakke med favoritt pålegget på, til rektor på skolen din

 

§029 – Tepose

Lage frokost til favorittlæreren

 

§047 – Kjærlighet på pinne

Dele ut russekort til barn på sykehus i edru tilstand.

 

§058 – Avisutklippet

Få hederlig omtale i media

 

061 – Blomst

Sende blomster til en du er hemmelig forelsket i.

 

§064 – Bit av gavepapir

feire bursdag til en lærer (læreren trenger ikke å ha bursdag)

 

§076 – Glorie

For de som var bøssebærere på Russens Humanitæraksjon

 

§078 – Bussbillett

Stoppe russebussen/vanen på en bussholdeplass, plukke opp en som står der, og kjøre vedkommende dit han/hun skal. Må være frivillig!

 

§080 – Legofigur

Spandere is på en hel barnehageavdeling

 

§101 – PEACEMERKE

Holde seg unna vold og oppfordre medruss til ikke vold gjennom hele russetiden

 

§103 – Lykketroll

Spante en Pils på en i HiB.

 

§104 – Champagne etikett

Spante en champagne på en i HiB

 

§122 – KVITTERING FRA LEGESENTER

Sjekke seg for kjønnssykdommer

 

 

Osv. Osv.

 

Så ja, jeg mener at russefeiringen er en flott feiring. Hvor man kommer sammen og lager god stemning. Mener at de som ikke oppfører seg skal bli straffet, gjene få både lue og antrekk fjernet. Men det at ett par lager kvalme, betyr ikke at det skal ødelegge moroa for oss andre.

 

Og jeg har aldri blitt så rørt som når jeg delte ut kort på sykehuset. Barna der ble så glade når vi kom for å dele ut kort.

 

I fjor var det mange søte jenter jeg fikk klemmer fra. Da var en av skoleknutene å gi bort 100 klemmer. Russefeiringen har virkelig flere sider og...

Endret av Nebuchadnezzar
Lenke til kommentar

Tragisk, men langt ifra en vanlig hendelse.

 

Nei, det er enda godt det. Var på Biltema i sted for å kjøpe noen bremseklosser til bilen, og da stod det en tre russ foran meg i køen. Gjett hva de kjøpte, duct tape. Mistenker at dette kan være en eller annen såkalt knute, men det håper jeg ikke. Vet at noen lager sine egne knuter som ikke er offisielle.

 

Ja, gud forby noen å kjøpe duct tape! Synes det burde være ulovlig i seg selv.

 

Kanskje de rett og slett skulle fikse ting hjemme? Kanskje de rett og slett skulle fikse russebilen/bussen på en litt jalla måte?

 

Duct tape har en del andre bruksområder enn å bare henge folk opp i trær eller lignende.

Lenke til kommentar

 

Flott artikkel. Men da de bare peker på det positive ansvaret som kansje noen viser hjelper det ikke stort.

 

Nei for fiskeboller!. Nå får du gi deg. Dine artikler peker bare på det negative som noen går. Enten får begge typer artikler gå. Eller så kan ta ta en diger løkball og klemme over tastaturet så du ikke får trøkt inn noen flere taster!

 

 

Dette blir nok slettet - og jeg tar gjerne i mot advarsel for dette!

Endret av Stoddart
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor drar du alle over én kam hele tiden, Glimti?

 

Jeg gjør ikke det. Jeg snakker om russefeiringen i sin helhet og det at noen (i dette tilfelle mange) ødelegger for alle er ikke noe nytt slik jeg har skrevet en del ganger nå.

 

Jeg har ikke begått lovbrudd i løpet av russetida. De fleste jeg kjenner har vært snille de også. Hvordan har dette for seg, siden du tydeligvis mener at russen er en gjeng med kriminelle?

 

Jeg kjenner ikke deg eller dine venner så det kan jeg ikke kommentere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...