Gå til innhold

Vi bør forby Russefeiringen


Anbefalte innlegg

Ja russefeiringen har litt feil fokus det kan jeg innrømme, men det var mye verre før. Bare se på nyhetssendingen fra Landstreffet i Stavanger hvor de sa at ungdommen oppførte seg veldig bra i forhold til andre år. Når ting blir gjort på en ordentlig måte å tilrettelagt så går ting greit.

 

Men å bare avlyse hele greia blir altfor drastisk og latterlig. Heller prøve å forandre litt fokus.

 

Hvordan vil du forandre fokuset da? Og hvordan vil du forsikre deg om at alle skjerper seg og det ikke skjer slike alvorlige hendelser som dem det er linket til?

 

Vel første prioritet er å at alle arrangementer blir gjort på en god organisert måte. Slik at det er vanskeligere for dumme ting å skje. Slå ekstremt hardt ned på ting som kidnapping, egg kasting etc. Etter hvert så er det ikke lenger aktuelt for russen å gjøre dette fordi slike ting blir sjeldnere og sjeldnere. Hvordan folk oppfører seg kan ikke forandres over natten. Ting må skje gradvis. Så lenge ting blir tilrettelagt så vil vi se en stor forandring innen noen år.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du prøver å konstruere opp en story-line for at det skal virke formidlene. Det kan selvsagt også skje enkelttilfeller som er slikt, men også russejente-voldtekter har preg av overfall i mange tilfelle

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=304178

http://www.nettavisen.no/nyheter/article3141613.ece

http://www.smp.no/nyheter/alesundogomland/article336312.ece

http://www.radio3.no/les/14291.html

 

Hva slags kulturpåvirkning er det som får norsk undom til å begå slike handlinger?

 

Og "russeknute" for voldtekt? Hva faen? Er jo mer ekstremt enn islam

Jeg forsvarer ikke voldtekter som er voldtekter, der jenta blir tvinget fysisk til sex.

Lenke til kommentar

Hvordan vil du forandre fokuset da? Og hvordan vil du forsikre deg om at alle skjerper seg og det ikke skjer slike alvorlige hendelser som dem det er linket til?

På samme måte som med annen kriminalitet og vold? Bedre organiserte treff og fester, mer synlig politi og strengere straffer til de som blir tatt i å gjøre noe dumt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Burde det ikkje være ein smal sak for politiet og luke ut dei enkeltpersonane som utdøver hærverk og vold? Det står jo både fornavn, russenavn, skulenavn, klassetrinn og årstall på bekledninga til dei fleste russ.

Politiet kan vel ikkje få noken betre vitneobservasjonar en "Det var ein raudruss med navnet Tore frå Bakkeby vidaregåande skule som gjorde det"?

Lenke til kommentar

Russefeiring bør være lovlig, men det bør være ulovlig å ta ut profitt på russefeiringa! Jeg husker for 10 år tilbake når russen sprang rundt med vanngevær og hadde det kjempegøy, i år har jeg vært med på et par raid, og det har gått i egg, mel, sild og dyreblod. Det er ikke gøy heller, fordi det er så jævlig å bli tatt.

 

Russetid er bra! Men det må skje etter 17. mai, folk må ikke kunne tjene penger og det bør være en makspris per person på bussene for å kunne være med på bussekåringene.

Lenke til kommentar

Det er jeg helt uenig i.

Men skal få bruke sine egne penger på det man selv vil uansett om jeg eller du syns det er helt idiotisk.

 

Jeg har flere i klassen som er 23år + som fortsatt bor hjemme å kjører biler til 300k, det syns jeg er helt sykt at de bruker penger på i stede for å investere i en leilighet. Men de må da få lov til det, det er jo deres penger.

Lenke til kommentar

Okey, greit, kan jeg få kilde til denne ekstrem hendelsen du har nevnt? (Barnevogn saken)

 

Trodde jeg hadde funnet fram alle de gamle linkene. Hvis ikke ligger den et sted her i tråden.

 

Altså, jeg syns ikke det å skjenke småsøsknene sine er så alvorlig som du skal ha det til. For det første så var det 16 år! De var ikke 8 år. De vist godt hva som skjedde. Tror du de ble fysisk tvunget til å drikke alkohol, for det står nemlig ikke noe om det i artikkelen og om det foregikk skal jeg love deg at de hadde skrevet det! Jeg mener de hadde like mye skyld i det selv. Tror du at de ikke viste at de drakk alkohol? Tror du de ble servert så små mengder alkohol at de verken kunne lukte eller smake det? For da får du ikke 3-4 i promille som artikkelen hevder.

 

Det er farlig og det er poenget. Ulovelig også for den saks skyld.

 

Ehmm? Nå husker jo jeg at både politiet, organisasjoner og grupper har kommet for å "snakke" med oss om forskjellige ting under hele grunnskolesystemet. Altså, dette er den første ordentlig STORE festen for mange av folkene som er der. Voldsektfaren hadde ikke vært noe mindre på ett identisk stevne for sivile. Altså, politiet vet spesifikk hvem som skal dra dit, hvorfor ikke advare de og gjøre de forberedt på at slik forekommer?

 

Hvordan vet du at det ikke hadde vært større fare på et sivilt stevne som du kaller det? Russen drikker gjerne langt mer enn folk vanelig og blir langt mer beruset. Faren for slikt øker dermed kraftig på disse russefestene.

 

Og jeg mener alt av volds saker er alvorlig, russ eller ei. Og jeg mener om vi faktisk skal starte med å straffe grupper med mennesker før NOEN av de faktisk har gjort noe, så er det andre grupper vi kan gå løs på før russen. Selv om jeg er totalt mot kommunal straff.

 

Hvilke grupper tenker du på. Om det er innvandrere du sikter til så er ikke de en identisk gruppe slik russen er slevom mange av dem står bak voldtekter.

Lenke til kommentar

Neida, sakene kan være alvorlige de. Triste saker forekommer dessverre, men det gjør det uten russen også. Det jeg bagatelliserer er hele saken, det du mener om russefeiringen.

 

Slike saker dukker opp ved hver eneste russefeiring og det er ikke noe å bagatellisere. Dessuten sier du jo ikke om du mener de sakene jeg har vist til er alvorlige eller ikke, du bare sier "kan være". Betyr det at du ikke bryr deg så my om akkurat disse sakene?

Lenke til kommentar

Okey, greit, kan jeg få kilde til denne ekstrem hendelsen du har nevnt? (Barnevogn saken)

 

Trodde jeg hadde funnet fram alle de gamle linkene. Hvis ikke ligger den et sted her i tråden.

 

Vel, du har aldri vist meg den. Og du har bare sagt at den ligger bak i tråden og jeg har sett litt og finner ikke en dritt.

 

Altså, jeg syns ikke det å skjenke småsøsknene sine er så alvorlig som du skal ha det til. For det første så var det 16 år! De var ikke 8 år. De vist godt hva som skjedde. Tror du de ble fysisk tvunget til å drikke alkohol, for det står nemlig ikke noe om det i artikkelen og om det foregikk skal jeg love deg at de hadde skrevet det! Jeg mener de hadde like mye skyld i det selv. Tror du at de ikke viste at de drakk alkohol? Tror du de ble servert så små mengder alkohol at de verken kunne lukte eller smake det? For da får du ikke 3-4 i promille som artikkelen hevder.

 

Det er farlig og det er poenget. Ulovelig også for den saks skyld.

 

Nei seff, det er "farlig" og ulovlig, men poenget er at de var en del av det, de hadde lyst og dette forekommer utenfor russetiden også, at det gikk så langt som det gjorde med denne gjengen er uflaks. Uansett så drikker tenåringer i Norge fra de er 14, så skjønner ikke hva disse 16 åringene hadde problemer med.

 

Ehmm? Nå husker jo jeg at både politiet, organisasjoner og grupper har kommet for å "snakke" med oss om forskjellige ting under hele grunnskolesystemet. Altså, dette er den første ordentlig STORE festen for mange av folkene som er der. Voldsektfaren hadde ikke vært noe mindre på ett identisk stevne for sivile. Altså, politiet vet spesifikk hvem som skal dra dit, hvorfor ikke advare de og gjøre de forberedt på at slik forekommer?

 

Hvordan vet du at det ikke hadde vært større fare på et sivilt stevne som du kaller det? Russen drikker gjerne langt mer enn folk vanelig og blir langt mer beruset. Faren for slikt øker dermed kraftig på disse russefestene.

 

Fordi all normal logikk tilsier det, kan du dokumentere at dette ikke er tilfellet? Nei, nei, nei, de drikker ikke mer fordi de er russ, de drikker mer fordi de er i den alderen, det er dems første fest som er på en slik størrelse og de har tilgang til alkoholen, når jeg sier identisk stevne må også dette være faktorer.

 

Og jeg mener alt av volds saker er alvorlig, russ eller ei. Og jeg mener om vi faktisk skal starte med å straffe grupper med mennesker før NOEN av de faktisk har gjort noe, så er det andre grupper vi kan gå løs på før russen. Selv om jeg er totalt mot kommunal straff.

 

Hvilke grupper tenker du på. Om det er innvandrere du sikter til så er ikke de en identisk gruppe slik russen er slevom mange av dem står bak voldtekter.

 

Ja jeg sikter til innvandrere fordi de står bak mesteparten av voldtekter og det er ett forbud som faktisk er gjennomførbart. Og for å pekte ut hvor idiotisk tankegang du har. Du angriper en hel gruppe mennesker som ikke nødvendigvis har gjort noe galt eller kommer til å gjøre det.

Lenke til kommentar

¨Glimti: trur du seriøst at de forslagene du kommer med er mulig å gjennomføre?

 

Ja. I aller høyeste grad.

 

Hva slags straffer skal produsenter få for å produsere russeprodukter? Hva slags straff skal ungdom få for å være i besittelse av det?

 

Det har jeg ikke tenk over bortsett fra at det blir inndratt og ødelagt.

 

Du sier jo selv at russen kommer til å dekorere klær og sånt uansett. Så hvordan vil kun å forby russeprodukter fungere da?

 

Jeg tror svært få kommer til å gjøre det. Dessuten vil de offisielle festene og russetog samt tale være fjernet fra 17. maiprogrammet.

 

Det er jo bare for en produsent å kalle sitt firma 'Lolol omg butikken' der han selger røde snekkerbukser og visittkort... Om han ikke nevner ordet russ på sin side, og heller ikke selger direkte russeprodukter, så blir vel ikke det ulovlig?

 

Utstyr som kan tolkes/brukes akkurat som russeutsyr må det jo legges ned forbud mot det og. Er dette virkelig så vanskelig å se for seg?

 

Du mener det kun bør bli ulovlig å bestille russe effekter fra butikker som spesialiserer det? Men det er OK om russen kjøper snekkerbukser fra andre steder og dekorer de selv?

 

Som sagt tror jeg ikke de fleste ville tatt seg bryet. Uansett er det ikke bare klærne jeg har snakket om å fjerne.

 

Hvordan skal politiet kontrollere at ingen har russefester?

 

Jeg har snakket om de offisielle. Privatfester er noe helt annet. Hvor mange ganger må jeg nevne det?

 

Hvordan skal politiet kontrollere at ingen butikker selger vannpistoler i mai? Hvordan skal politiet kontrollere at ingen ungdom som ER avgangselever flyr rundt med det?

 

Det med butikkene er enkelt nok da det bare er kontroll. Mer politi i gaten og det å slå strengere ned på uro kan ha effekt når det gjelder vannsølingen.

 

Man kan fint vri seg unna disse reglene, og det er ekstremt stort behov for kontroll fra politi osv for å gjennomføre dette. Det blir ikke mulig.

 

Jo, det blir det.

 

Å forby dette vil ikke stoppe de som vil dynke småunger i bensin og kjøre folk på fjellet. Om disse reglene du kommer med skal iverksettes, så overses det du ser på som det største problemet.. som heller burde blitt gjort noe med på en annen måte.

 

Store deler av problemet ville vært borte og bare de som til vanelig er bråkmakere og skaper elendighet ville vært igjen. Og man kunne bruke mer tid og krefter på å konsentrere seg om dem.

Lenke til kommentar

Du sa jo tidligere i et innlegg at du mente at ALL russ oppførte seg dårlig. Du sa ikke 'russ generelt'.. ALL russ betyr bl.a meg og mine venner da vi var russ.

 

Russ generelt oppfører seg jo som noen tullinger og. Forøvrig må du gjerne vise til hvilket innlegg du tenker på.

 

Jeg kommer ikke med noen spydigheter,jeg bare påpeker at du skylder på uskyldig ungdom, og å generalisere på den måten du holder på med er feil. Du trenger ikke ta ting personlig bare fordi jeg ikke har smilyer etter hvert innlegg og ikke er enig med deg :)))

 

Det er du som tar ting personelig her da du trekker inn deg selv og dine venner. Jeg kjenner hverken deg eller dem så hvorfor tar du eksempel i dere?

 

Men sånt som du nevner skjer ikke så mye nålenger.. fordi folk har begynt å gjøre noe med det. Før i tida hadde ikke kvinner stemmerett heller, men det er gjort noe med det. Man kan gjøre noe med slemme russ og! Det er mye enklere å forebgynne enn å forby, det trur jeg nok du veit innerst inne og.

 

De samme hendelsene skjer hvert år og det trenger du ikke engang å gå langt inn i deg selv for å vite!

Lenke til kommentar

Glimti: Det er ikke mer å si. Du er bare uvitende om lovgivning og det er veldig morsomt å lese kommentare dine :p Mn jeg ønsker deg lykke til! Jeg skal personlig komme og gratulere deg om du får igjennom dette forbudet ditt :p hahahahaha

 

Det hadde vært interessant å se hvordan dette hadde blitt diskutert i juss-forumet.

Anbefaler deg å starte en tråd der, så du får diskutert det med folk som faktisk vet mye om hvordan sånt her kan gjennomføres.

 

det verste er jo at du setter alt dette ansvaret på skuldrene til alle andre, men du gidder ikke gjøre noe med det selv.

Endret av lillepy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel første prioritet er å at alle arrangementer blir gjort på en god organisert måte. Slik at det er vanskeligere for dumme ting å skje. Slå ekstremt hardt ned på ting som kidnapping, egg kasting etc. Etter hvert så er det ikke lenger aktuelt for russen å gjøre dette fordi slike ting blir sjeldnere og sjeldnere. Hvordan folk oppfører seg kan ikke forandres over natten. Ting må skje gradvis. Så lenge ting blir tilrettelagt så vil vi se en stor forandring innen noen år.

 

Hvordan skal dette gjøres da? Ved å styrke vaktholdet? Og hva med dem som spruter vann og kaster egg ut fra bussene mens de kjører forbi folk eller på gaten? Alt skjer ikke på disse festene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...