Gå til innhold

Vi bør forby Russefeiringen


Anbefalte innlegg

Ikke på noen måte! Spruting med vann og kasting av egg, binde barn til trær eller lyktestolper og male dem i ansiktet, dynke barn med vann og egg eller kaste dem uti vannet, kline til prostituerte med egg og vann, rase rundt i sentrum uten mål og mening i en kassebil og tute med hornet, blåse i leketrompeter og spille så høy musikk som mulig og annet som kjennetegner russen er ikke noe som vaneligvis skjer på utesteder eller andre steder der folk nyter alkohol!

Barn i alle aldre spruter vann, og jeg har personlig sett personer som ikke er russ kaste egg på andre. Det samme gjelder å binde fast hverandre til trær eller lyktestolper. Det er ikke mange som blir malt i ansiktet, heldigvis, men det forekommer. Det er også vanlig med vannkrig, hvor deltakerne blir dynket med vann og/eller kastet i vannet. Å kaste egg på prostituerte fordi de er prostituerte er bare teit, og det er langt ifra et flertall av russen som gjør slikt. Å kjøre rundt i sentrum uten mål og mening kalles å råne. Høy musikk og generelt støy er noe som skjer på hjemmefester svært ofte, og langt ifra unikt for russen.

 

 

Hvor har jeg sagt det? Alvorlig talt, har du i det hele tatt fått med deg noen av argumentene mine nå? Dette innlegget ditt virker bare som om du mener å være vanskelig og vil ødelegge for hele diskusjonen. Ta deg heller av alle de innleggene som burde fjernes her istedefor å komme med enda et som ikke har noe med tema å gjøre.

Du må lære deg forskjellen på et spørsmål og en påstand. Jeg sa ikke du hadde sagt noe slikt, jeg spurte ganske enkelt om du mener politiet skal slutte å lete etter forbrytere hvis det er vanskelig å finne den ene skyldige fordi han er en del av en større gruppe "like" mennesker, som er tilfelle med russen.

 

Hvis du mener innlegg burde bli fjernet så rapportér de. Selv om det står "moderator" under navnet mitt er jeg ikke alltid på "jakt" etter innlegg jeg kan slette.

 

 

Kan du peke på sammenligningen mellom om politiet burde slutte å lete etter de skyldige i alvorlige saker og det å avskaffe en tradisjon som bare fører til bråk og spetakkel år etter år?

Du mener jo russen står bak alvorlige saker som går utover andre. Det er sammenlikning nok.

 

 

Jo, det gjorde det da. Hva slags svar ønsker du egentlig? Det Rampage sa om alkohol generelt har jeg alt svart på.

Nei, du ignorerte glatt det jeg sa om at alle, selv russen, er uskyldige inntil det motsatte er bevist.

Endret av Runar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke fått med meg hva som har skjedd i løpet av tryvannstreffene i år, men de har 60.000 besøkende i løpet av arrangementene sine. Hvis du samler 60.000 mennesker som er på byen på ett lite området skal jeg love det det hadde blitt mye bråk! Trolig mye mer enn på Tryvann.

Lenke til kommentar

Det er jo akkurat det du vil, du vil forby russen i seg selv, og da må du forby alkohol og sammenkomster. Herunder russ som vil på camping og drikke. Du vil jo faktisk forby dem sålenge de ikke plager noen fordi noen andre plager noen.

 

Jeg er for å avskaffe russefeiringen ja pga. alt det drittet russen gjør mot andre. De lærer jo aldri og det er samme elendighet år etter år med russekull etter russekull. Hvorfor fortsette med en tradisjon som aldri forbedrer seg? Da er det bedre å oppheve hele tradisjonen selvom det er noen (mange forøvrig) som ødelegger for alle. Sånt er langt ifra unikt. Det kan føles urettferdig mot dem som ville oppført seg, men husk nå at de fint kan feire og markere at de snart er ferdig med skolen på andre måter enn å være russ. Hvorfor er russetradisjonen så viktig i det hele tatt?

Lenke til kommentar

Og det er et argument for å ikke prøve å ta dem? For å ikke nevne at bare man får tak i noen så kan man gjøre eksempler ut av de, viljen til å angripe noen reduseres drastisk når det plutselig blir svært kostbart.

 

Nei, det er det selvsagt ikke. Men det tydeliggjør problemet. Som jeg nettopp skrev om eksempelet fra en link er det nærmest umulig for dem som kommer til den videregående skolen for å se etter russen som bombarderte ungen i barnevognen med iskaldt vann og egg å finne igjen en eller to russ blant alle på skolen. Og det blir ikke noe enklere for politiet heller. De er avhengi av at noen røper hvem det var.

 

Hvem gjør det? Du som ALLTID maser om source her i tråden, hvorfor henviser du ikke til en dritt selv?

 

Vel jeg mener og huske gjennom oppveksten min at beskrivelsen "av utenlands opprinnelse" blir brukt VELDIG mye (og ekstremt mye mer en "russ") av politiet og media. Betyr dette at det er det beste og forby alle mennesker i Norge som er av akkurat utenlandsk opprinnelse?

 

 

 

Jeg trodde det fortsatt var politiets oppgave å spore opp forbrytelser og voldsmenn, slik de alltid har gjort? Skal politiet slutte å lete etter mørke voldtektsmenn fordi det er så mange av de, og vanskelig å finne den éne som gjorde det?

 

Hvor har jeg sagt det? Alvorlig talt, har du i det hele tatt fått med deg noen av argumentene mine nå? Dette innlegget ditt virker bare som om du mener å være vanskelig og vil ødelegge for hele diskusjonen. Ta deg heller av alle de innleggene som burde fjernes her istedefor å komme med enda et som ikke har noe med tema å gjøre.

 

Kan du peke på sammenligningen mellom om politiet burde slutte å lete etter de skyldige i alvorlige saker og det å avskaffe en tradisjon som bare fører til bråk og spetakkel år etter år?

 

 

Poenget til Runar her er VELDIG relevant.

Endret av L4r5
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Glimti: Så hva om 19åringene i mai ikke bruker russebukser men drar på fester med alle vennene sine..Og finner på masse gøy og tull fordi de skal feire at de er ferdig på vgs?

 

Ja, hva da? Så lenge det går greit for seg ser jeg ikke noe problem med det

 

Eneste forskjellen blir jo bare at de ikke bruker russebukser og ikke kjører rundt i busser og ikke deler ut russekort...

 

Eller spruter vann og kaster egg på andre og finner på nye måter å plage folk på...

 

Og ja, hva skal man forby? som noen skrev tidligere her... at 19åringer i røde bukser ikke får kjøpe alkohol? De får ikke lov til å feste? Røde klær og biler forbudt i mai perioden?

Ikke lov for 19åringer å ha vannpistol?

 

Jeg har skrevet hvordan jeg ser for meg et forbud og gidder ikke å gjenta meg selv. Begynn heller å følg med på det som blir skrevet.

 

Hva om noen avgangselever sitter og har fest, skal de bli forbudt det fordi at de kan være russ?

 

Hvorfor gidder du å stille de samme spørsmålene om og om igjen? Jeg har sagt hva som er problemet.

 

En avgangselev i rød bukse slår ned noen på gata.. skal han få høyere straff enn en mann på 40 i olabukse som slår ned noen?

 

Nei, hvorfor spør du?

Lenke til kommentar

Hvorfor er det et problem? Noen må bare ta tak i det, og det skjer ikke hvis de som mener at sånt burde gjøres, som du, bare sitter og syter på internett... kontakt avisene eller noe... de vil ta opp sånt.

 

Syter... :!: Det er et problem fordi du kan ikke garantere for at alle vil følge dem. Og du snakker om at vedkommede skal miste adgangen til ofisielle treff. Er det garantert at man finner ut hvem som bryter disse reglene? Om to russ stikker vekk fra skolen i storefri og dynker et par småjenter i isvann og egg for så å returnere til skolen, er det garantert at foreldre som sikkert vil komme og lærerne vil finne ut hvilke russ det var? Nei, selvsagt er ikke det garantert.

 

Folk som opplever episoder med russen sier ofte ifra. det er nettopp derfor disse tingene står om i media hvert eneste år.

Lenke til kommentar

Hvorfor er det et problem? Noen må bare ta tak i det, og det skjer ikke hvis de som mener at sånt burde gjøres, som du, bare sitter og syter på internett... kontakt avisene eller noe... de vil ta opp sånt.

 

Syter... :!: Det er et problem fordi du kan ikke garantere for at alle vil følge dem. Og du snakker om at vedkommede skal miste adgangen til ofisielle treff. Er det garantert at man finner ut hvem som bryter disse reglene? Om to russ stikker vekk fra skolen i storefri og dynker et par småjenter i isvann og egg for så å returnere til skolen, er det garantert at foreldre som sikkert vil komme og lærerne vil finne ut hvilke russ det var? Nei, selvsagt er ikke det garantert.

 

Folk som opplever episoder med russen sier ofte ifra. det er nettopp derfor disse tingene står om i media hvert eneste år.

Ingen i byen min som drev med tull. Og hadde det skjedd, hadde de fleste fått vite om det før eller siden uanett. Det er vel bevis nok på at sånt fungerer?

 

 

Men du mener da at det er garantert at ingen avgangselever vil finne på tull om man forbyr hele greia?

 

Link til hvordan du mener det bør forbys da, quote.

 

Du kan jo linke meg noen artikkler som har skjedd iår der russen direkte har fysisk plagd andre mennesker?

Endret av lillepy
Lenke til kommentar

Hvorfor gidder du å stille de samme spørsmålene om og om igjen? Jeg har sagt hva som er problemet.

------------

Problemet ditt er at ungdommer i røde og svarte bukser flyr rundt og har det gøy, mens noen tilbakestående idioter går rundt og skaper uro...

 

 

 

Nei, hvorfor spør du?

----------------

 

Fordi du driver med forskjellsbehandling.

Lenke til kommentar

Barn i alle aldre spruter vann, og jeg har personlig sett personer som ikke er russ kaste egg på andre. Det samme gjelder å binde fast hverandre til trær eller lyktestolper. Det er ikke mange som blir malt i ansiktet, heldigvis, men det forekommer. Det er også vanlig med vannkrig, hvor deltakerne blir dynket med vann og/eller kastet i vannet. Å kaste egg på prostituerte fordi de er prostituerte er bare teit, og det er langt ifra et flertall av russen som gjør slikt. Å kjøre rundt i sentrum uten mål og mening kalles å råne. Høy musikk og generelt støy er noe som skjer på hjemmefester svært ofte, og langt ifra unikt for russen.

 

Jeg snakket ikke om barn, men om russ. Om avgangselever som skulle kunne ha vokst litt mer... Jaså, når var disse hendelsene du snakket om? I russetiden eller utenfor? Nei, heldigvis er det ikke ofte russen går så langt, men det har forekommet flere ganger. Tydelig at en del russ er livredde for å bli tatt igjen på da de bare tør å gå etter barn... Men nå er det ikke snakk om vannkrig. Russen spruter på hvem som helst uansett om de er med på leken eller ikke. Nei, det er heldigvis ikke flertallet, men det forekommer og det er et problem. Og når det først skjer er det russen som står bak. Ikke unikt for russen nei, men det minst dobbles i russetiden.

 

Du må lære deg forskjellen på et spørsmål og en påstand. Jeg sa ikke du hadde sagt noe slikt, jeg spurte ganske enkelt om du mener politiet skal slutte å lete etter forbrytere hvis det er vanskelig å finne den ene skyldige fordi han er en del av en større gruppe "like" mennesker, som er tilfelle med russen.

 

Hvis du mener innlegg burde bli fjernet så rapportér de. Selv om det står "moderator" under navnet mitt er jeg ikke alltid på "jakt" etter innlegg jeg kan slette.

 

Nei, selvsagt skal de ikke det. Det ville vært et katastrofalt samfunn. Tvert imot burde det settes langt mer inn på å ta slike folk og på straffen/konsekvensen. Men det er et sidesprang fra denne tråden.

 

Det er gjort.

 

Du mener jo russen står bak alvorlige saker som går utover andre. Det er sammenlikning nok.

 

Ja, mener ikke du også det?

 

Nei, du ignorerte glatt det jeg sa om at alle, selv russen, er uskyldige inntil det motsatte er bevist.

 

Feil. Jeg har flere ganger sagt at det er en straff som rammer alle selvom noen ødelegger for alle, men at dette er langt ifra unikt og iblant nødvendig. Så jeg har gjort det klart for lengst at jeg vet det ikke er alle som driver med disse tingene.

Lenke til kommentar

Feil. Jeg har flere ganger sagt at det er en straff som rammer alle selvom noen ødelegger for alle, men at dette er langt ifra unikt og iblant nødvendig. Så jeg har gjort det klart for lengst at jeg vet det ikke er alle som driver med disse tingene.

-----------------

 

så hvorfor mener du da at ALL russen skal straffes fordi kanskje 0.3% av all russ holder på teite ting?

Det er jo fordi du personlig har noe imot de.

Prøv å ta dette opp med politikerne, politiet, de vil gi deg et blankt nei, fordi sånne ting går på enkeltpersoner og ikke på en hel gruppe mennesker.

AKURATT som fks utlendinger. Det er mye problemer med de (ifølge media) men man kan ikke bare ta å kaste ut alle for den grunn.

 

Og det vil nok ikke komme noen lover som sier at russ er forbudt fordi NOEN driver med tull... Loven skal være lik for alle.. Skal russefeiringen forbys må det til endring av andre lover, for hvis ikke blir det forskjellsbehandling, og sånn driver ikke lovgivningen i Norge med.

Lenke til kommentar

Hvem gjør det? Du som ALLTID maser om source her i tråden, hvorfor henviser du ikke til en dritt selv?

 

Det har jeg gjort hauevis av ganger. Les igjennom tråden.

 

Vel jeg mener og huske gjennom oppveksten min at beskrivelsen "av utenlands opprinnelse" blir brukt VELDIG mye (og ekstremt mye mer en "russ") av politiet og media. Betyr dette at det er det beste og forby alle mennesker i Norge som er av akkurat utenlandsk opprinnelse?

 

Nei, men kriminelle utlendinger burde kastes rett ut av landet uansett om de så risikerer å bli henrettet i hjemlandet! Og la oss nå vende tilbake til tema.

 

Poenget til Runar her er VELDIG relevant.

 

På hvilken måte?

Lenke til kommentar

Det har jeg gjort hauevis av ganger. Les igjennom tråden.

 

Nei, men kriminelle utlendinger burde kastes rett ut av landet uansett om de så risikerer å bli henrettet i hjemlandet! Og la oss nå vende tilbake til tema.

 

Hvorfor skal de behandles bedre en Norsk russ? Hvorfor har de rett på en "du er uskyldig inntil det motsatte er bevist" og ikke russ?

 

På hvilken måte?

 

At du peker ut en gruppe med mennesker og peker ut at alt de gjør er feil og galt fordi noen i denne gruppen gjør slik faenskap, som de faktisk ville gjort uansett. Kanskje ikke samme tidspunkt men de ville gjort faenskap.

Lenke til kommentar

Hva baserer du dette på?

 

De som driver med sånn dritt finner alltid en eller annen grunn for å gjøre det.

Se på hooligans/casuals, de bruker fotball som unnskyldning. Men vi skal vel ikke forby fotball fordet?

 

Som jeg har sagt flere ganger, at russetiden er en unnskyldning for dem til å ta ekstra av. Og da er det enklere for dem å snike seg vekk også.

Skulle gjerne hatt en kilde på den påstanden din.

Lenke til kommentar

jeg skjønner ikke vitsen med å kaste bort så forbanna mange tusen på dress å greier for noe en virkelig SKAL grise ned og som IKKE må vaskes,som det lukter spy å fyll å helvette av,for så å gå og drekke seg fra sans å samling mens en gjør en haug med teite greier,ikke at jeg driter meg ut offentlig jøssenavn god på det jeg.. Men jeg er ikke full når jeg gjør det,å i tillegg gå å bite folk i leggen for å få ett forbanna kjøttbein i lua!??? Å hva mer er,det er FLER voldteker å overgrep på russetreffa en ellers i norge! Sier bare litt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ingen i byen min som drev med tull. Og hadde det skjedd, hadde de fleste fått vite om det før eller siden uanett. Det er vel bevis nok på at sånt fungerer?

 

Hvilken by er det snakk om?

 

Men du mener da at det er garantert at ingen avgangselever vil finne på tull om man forbyr hele greia?

 

Nei, men vesentlig færre.

 

Link til hvordan du mener det bør forbys da, quote.

 

Jeg har skrevet til flere og da ganske nylig. Bla litt bakover.

 

Du kan jo linke meg noen artikkler som har skjedd iår der russen direkte har fysisk plagd andre mennesker?

 

Linkene ligger her i tråden. Er du interessert nok til å lese igjennom eller skal jeg finne dem? Tror det er et stykke bak.

Lenke til kommentar

Hvorfor gidder du å stille de samme spørsmålene om og om igjen? Jeg har sagt hva som er problemet.

------------

Problemet ditt er at ungdommer i røde og svarte bukser flyr rundt og har det gøy, mens noen tilbakestående idioter går rundt og skaper uro...

 

 

 

Nei, hvorfor spør du?

----------------

 

Fordi du driver med forskjellsbehandling.

 

Problemet er at det blir automatisk mye mer bråk og elendighet utav feiringen. Og det er ikke bare bråkmakerne som bidrar til det.

 

Forskjellsbehandling... :!: Forklar.

Lenke til kommentar

Hvilken by er det snakk om?

----------

Jeg ønsker å være veldig anonym her, så jeg vil ikke gi noen sånne opplysninger om meg selv, men den er vel på størrelse med Hamar. I tillegg til at nabobygdene var med på feiringen og hadde rundt de samme reglene som oss.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...