Gå til innhold

Vi bør forby Russefeiringen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er altså russen du har et problem med, ikke det at enkelte oppfører seg idiotisk. Det hjelper ikke å straffe de som ødelegger for andre da det er idéen bak russ og det de står for du misliker. For hvis jeg hadde tatt feil her, hadde du godtatt en så enkel løsning som å straffe de få som ødelegger hardt og la resten holde på som de gjør.

 

For siste gang: Problemet er alt det drittet russen gjør mot andre! Det er riktig at det ikke gjelder alle russ, men hvordan skal du klare å få tak i dem det gjelder? Ved mindre du kjenner godt til dem er det vanskelig å si hvem det var som dynket den og den ungen i barnevognen med egg og iskaldt vann når de forsvinner like etterpå og på den videregående skolen er det så mange russ at du ikke aner hvor du skal begynne å lete etter de skyldige. Et eksempel fra en av artikklene jeg har lagt ut her forøvrig. Det er altfor enkelt for dem å stikke seg vekk i mengden når alle ser så like ut med samme type klær ved mindre du ser ansiktet på dem svært godt først.

 

Og når slike problemer og enda værre ting bare fortsetter hvert eneste år så finner iallefall ikke jeg noen annen løsning enn å droppe hele tradisjonen til slutt. Ikke helt rettferdig ovenfor alle avgangselever, men det har skjedd mange ganger før det at noen (i dette tilfelle svært mange) ødelegger for alle og de kan garantert klare å markere og feire at de snart er ferdig med skolen på andre måter.

Lenke til kommentar

For siste gang: Problemet er alt det drittet russen gjør mot andre! Det er riktig at det ikke gjelder alle russ, men hvordan skal du klare å få tak i dem det gjelder? Ved mindre du kjenner godt til dem er det vanskelig å si hvem det var som dynket den og den ungen i barnevognen med egg og iskaldt vann når de forsvinner like etterpå og på den videregående skolen er det så mange russ at du ikke aner hvor du skal begynne å lete etter de skyldige.

Du vil med andre ord straffe alle bare fordi det er vanskelig å få tak i de få som ødelegger. Hva med prinsippet om at vi er uskyldige inntil det motsatte er bevist?

Lenke til kommentar

Når jeg er russ, skal jeg faen meg dra på en fredfull camping-tur med noen venner så skal jeg faen meg kontakte VG og si at vi var på en fredelig camping tur med god oppførsel og se hva jeg får i svar.

 

Tviler jeg sterkt på at noen vil være interessert i. Dersom du vil gi russen et bedre inntrykk foreslår jeg at du gjør slik andre har nevnte her i tråden, sammler inn penger til syke eller til et annet veldedig formål eller underholder barn i en barnehage ol. Den slags vil folk sikkert være interessert i at en russ gjør istedefor å sprute vann og kaste egg på folk eller bedrive hærverk ol, men bare en campingtur noen venner imellom tviler jeg på at noen som helst har interesse av.

Lenke til kommentar

Når jeg er russ, skal jeg faen meg dra på en fredfull camping-tur med noen venner så skal jeg faen meg kontakte VG og si at vi var på en fredelig camping tur med god oppførsel og se hva jeg får i svar.

 

Tviler jeg sterkt på at noen vil være interessert i. Dersom du vil gi russen et bedre inntrykk foreslår jeg at du gjør slik andre har nevnte her i tråden, sammler inn penger til syke eller til et annet veldedig formål eller underholder barn i en barnehage ol. Den slags vil folk sikkert være interessert i at en russ gjør istedefor å sprute vann og kaste egg på folk eller bedrive hærverk ol, men bare en campingtur noen venner imellom tviler jeg på at noen som helst har interesse av.

 

Som bare poengterer at russen som oppfører seg ikke får noe oppmerksomhet, de som ikke oppfører seg får oppmerksomhet og nyhetsbildet blir skjevt slik at det ser ut som at trenden blant russen er særdeles dårlig oppførsel. Du mener ingen har interesse av det? Likevel så vil du forby russen å stikke på campingtur og drikke.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Som med annen kriminalitet? Du tar de når de gjør noe galt.

 

Og som jeg nettopp poengterte er det vel enkelt for dem å stikke seg vekk.

 

Og det er et argument for å ikke prøve å ta dem? For å ikke nevne at bare man får tak i noen så kan man gjøre eksempler ut av de, viljen til å angripe noen reduseres drastisk når det plutselig blir svært kostbart.

Lenke til kommentar

Du har helt rett, det forekommer i langt større skala på utesteder, derav vil det følge naturlig at man stenger ned dette alternativet?

 

Nope, til vanelig foregår det langt roligere på utesteder. Noe bråk iblant ja, men det er mindre og det er fordelt utover året.

 

Jeg vet ikke, kanskje politiet hvis rolle det er å luke ut dem det gjelder skal kunne gjøre jobben sin? Man kan ikke straffe folk for noe de ikke har gjort, så når de faktisk gjør det så kan man luke de ut (dvs. bøter og eventuell samfunnstraff).

 

Så var det dette med å oppspore dem igjen...

Lenke til kommentar

Du har helt rett, det forekommer i langt større skala på utesteder, derav vil det følge naturlig at man stenger ned dette alternativet?

 

Nope, til vanelig foregår det langt roligere på utesteder. Noe bråk iblant ja, men det er mindre og det er fordelt utover året.

 

Så lenge det foregår i større omfang (selv om det er fordelt utover året) så er jo det argumentet i seg selv nok for å avskaffe ordningen med utesteder. Til vanlig foregår det langt roligere i russetiden, men det er noe bråjk iblant ja.

 

Jeg vet ikke, kanskje politiet hvis rolle det er å luke ut dem det gjelder skal kunne gjøre jobben sin? Man kan ikke straffe folk for noe de ikke har gjort, så når de faktisk gjør det så kan man luke de ut (dvs. bøter og eventuell samfunnstraff).

 

Så var det dette med å oppspore dem igjen...

 

Som ikke er verdens største problem og uansett ikke et argument for å avskaffe ordningen, at det er vanskelig å oppspore dem gjør ikke det de gjør noe mindre straffbart. Det er vanskelig å finne folk som har slått ned noen på byen også, mørkt, folk er beruset og det er ikke alltid det er vitner.

 

Basicly, alle argumentene du bruker mot russen kan brukes mot utesteder og alkoholen i seg selv.

Endret av Rampage
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og som jeg nettopp poengterte er det vel enkelt for dem å stikke seg vekk.

Jeg trodde det fortsatt var politiets oppgave å spore opp forbrytelser og voldsmenn, slik de alltid har gjort? Skal politiet slutte å lete etter mørke voldtektsmenn fordi det er så mange av de, og vanskelig å finne den éne som gjorde det?

Lenke til kommentar

Du vil med andre ord straffe alle bare fordi det er vanskelig å få tak i de få som ødelegger. Hva med prinsippet om at vi er uskyldige inntil det motsatte er bevist?

 

Som sagt så er det ikke akkurat første gang det forekommer at noen ødelegger for alle. Og dette er saker som tas opp og diskuteres hvert år, men det skjer alltid det samme. Hvis russen nekter å ta et hint å lære av de forrige kullene år etter år så får man bare gjøre dette som et nødvendig tiltak.

Lenke til kommentar

Som sagt så er det ikke akkurat første gang det forekommer at noen ødelegger for alle. Og dette er saker som tas opp og diskuteres hvert år, men det skjer alltid det samme. Hvis russen nekter å ta et hint å lære av de forrige kullene år etter år så får man bare gjøre dette som et nødvendig tiltak.

Det besvarte ikke spørsmålet mitt. Og som Rampage sier kan alle argumentene dine også brukes mot utesteder og alkohol generelt.

Lenke til kommentar

Som bare poengterer at russen som oppfører seg ikke får noe oppmerksomhet, de som ikke oppfører seg får oppmerksomhet og nyhetsbildet blir skjevt slik at det ser ut som at trenden blant russen er særdeles dårlig oppførsel. Du mener ingen har interesse av det? Likevel så vil du forby russen å stikke på campingtur og drikke.

 

Nei, camping tror jeg ikke får noe oppmerksomhet. Veldedig pengeinnsammling og lek og morro med barna derimot tror jeg får oppmerksomhet. Nevner det siden det er det forsvarere av russen har gått inn på her i tråden. Tror ikke du og at den slags gir mer interesse for folk enn en campingtur?

 

Jeg vil heller ikke forby dem å dra på camping og drikke eller noe annet så lenge de ikke plager noen. Jeg begynner å bli vel lei av å gjenta at det er det jeg kritiserer med russen...

Lenke til kommentar

 

Jeg vil heller ikke forby dem å dra på camping og drikke eller noe annet så lenge de ikke plager noen. Jeg begynner å bli vel lei av å gjenta at det er det jeg kritiserer med russen...

 

Det er jo akkurat det du vil, du vil forby russen i seg selv, og da må du forby alkohol og sammenkomster. Herunder russ som vil på camping og drikke. Du vil jo faktisk forby dem sålenge de ikke plager noen fordi noen andre plager noen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Og det er et argument for å ikke prøve å ta dem? For å ikke nevne at bare man får tak i noen så kan man gjøre eksempler ut av de, viljen til å angripe noen reduseres drastisk når det plutselig blir svært kostbart.

 

Nei, det er det selvsagt ikke. Men det tydeliggjør problemet. Som jeg nettopp skrev om eksempelet fra en link er det nærmest umulig for dem som kommer til den videregående skolen for å se etter russen som bombarderte ungen i barnevognen med iskaldt vann og egg å finne igjen en eller to russ blant alle på skolen. Og det blir ikke noe enklere for politiet heller. De er avhengi av at noen røper hvem det var.

Lenke til kommentar

Så lenge det foregår i større omfang (selv om det er fordelt utover året) så er jo det argumentet i seg selv nok for å avskaffe ordningen med utesteder. Til vanlig foregår det langt roligere i russetiden, men det er noe bråjk iblant ja.

 

Nei, for fordelt utover et helt år er det faktisk ikke særlig mye. Få episoder med få innvolverte og som blir stanset av betjeningen med en gang. Har du opplevd noen virkelig store problemer når du har vært ute noen gang?

 

"Rolig" og "russetiden" derimot går ikke i samme settning.

 

Som ikke er verdens største problem og uansett ikke et argument for å avskaffe ordningen, at det er vanskelig å oppspore dem gjør ikke det de gjør noe mindre straffbart. Det er vanskelig å finne folk som har slått ned noen på byen også, mørkt, folk er beruset og det er ikke alltid det er vitner.

 

Jeg beskrev nettopp hvor problemet dukker opp. Og det er gjerne lettere med folk på byen da folk stikker seg mye mer ut der enn en klynge på samme alder i de samme klærne.

 

Basicly, alle argumentene du bruker mot russen kan brukes mot utesteder og alkoholen i seg selv.

 

Ikke på noen måte! Spruting med vann og kasting av egg, binde barn til trær eller lyktestolper og male dem i ansiktet, dynke barn med vann og egg eller kaste dem uti vannet, kline til prostituerte med egg og vann, rase rundt i sentrum uten mål og mening i en kassebil og tute med hornet, blåse i leketrompeter og spille så høy musikk som mulig og annet som kjennetegner russen er ikke noe som vaneligvis skjer på utesteder eller andre steder der folk nyter alkohol!

Lenke til kommentar

Glimti: Så hva om 19åringene i mai ikke bruker russebukser men drar på fester med alle vennene sine..Og finner på masse gøy og tull fordi de skal feire at de er ferdig på vgs?

 

Eneste forskjellen blir jo bare at de ikke bruker russebukser og ikke kjører rundt i busser og ikke deler ut russekort...

 

 

Og ja, hva skal man forby? som noen skrev tidligere her... at 19åringer i røde bukser ikke får kjøpe alkohol? De får ikke lov til å feste? Røde klær og biler forbudt i mai perioden?

Ikke lov for 19åringer å ha vannpistol?

 

Hva om noen avgangselever sitter og har fest, skal de bli forbudt det fordi at de kan være russ?

 

En avgangselev i rød bukse slår ned noen på gata.. skal han få høyere straff enn en mann på 40 i olabukse som slår ned noen?

Endret av lillepy
Lenke til kommentar

Hva slags regler var det?

 

Det var sånn standard; ikke plag andre. De som oppfører seg dritt i russetida blir utestengt fra diverse russearrangement. Og det gjaldt over hele byen.

Og ting som å ikke sprute vann på folk som fks satt å leste en bok, drev med mobilen sin, røyka osv... Og ikke ha annet enn vann i vannpistolen når man brukte den. osv..

 

Sånne regler er mye bedre å ha enn å bare forby hele greia..

 

Det høres bra ut ja. Problemet er bare å få alle til å følge dem...

 

 

Hvorfor er det et problem? Noen må bare ta tak i det, og det skjer ikke hvis de som mener at sånt burde gjøres, som du, bare sitter og syter på internett... kontakt avisene eller noe... de vil ta opp sånt.

Lenke til kommentar

Jeg trodde det fortsatt var politiets oppgave å spore opp forbrytelser og voldsmenn, slik de alltid har gjort? Skal politiet slutte å lete etter mørke voldtektsmenn fordi det er så mange av de, og vanskelig å finne den éne som gjorde det?

 

Hvor har jeg sagt det? Alvorlig talt, har du i det hele tatt fått med deg noen av argumentene mine nå? Dette innlegget ditt virker bare som om du mener å være vanskelig og vil ødelegge for hele diskusjonen. Ta deg heller av alle de innleggene som burde fjernes her istedefor å komme med enda et som ikke har noe med tema å gjøre.

 

Kan du peke på sammenligningen mellom om politiet burde slutte å lete etter de skyldige i alvorlige saker og det å avskaffe en tradisjon som bare fører til bråk og spetakkel år etter år?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...