Gå til innhold

Vi bør forby Russefeiringen


Anbefalte innlegg

Hva slags regler var det?

 

Det var sånn standard; ikke plag andre. De som oppfører seg dritt i russetida blir utestengt fra diverse russearrangement. Og det gjaldt over hele byen.

Og ting som å ikke sprute vann på folk som fks satt å leste en bok, drev med mobilen sin, røyka osv... Og ikke ha annet enn vann i vannpistolen når man brukte den. osv..

 

Sånne regler er mye bedre å ha enn å bare forby hele greia..

 

Det høres bra ut ja. Problemet er bare å få alle til å følge dem...

 

Du har fremdeles ikke tatt en titt på linken jeg har lagt frem. Den er veldig relevant og sier noe om at media ikke gidder å skrive om russ som oppfører seg bra.

 

Har kommentert det i et annet innlegg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

selvfølgelig må politiet slå hardt ned på sånne ting.. men det gjør de nok også. sålenge folk anmelder det. Som sagt, får russen mer dressur som dj elmo sier, det gjelder vel moralprekner både fra skole og politi, kanskje andre.. så vil det nok bli bedre der det er ille..

Da vil ingen plage deg Glimti ;) Du kan vel ta en prat med politiet i ditt distrikt, eller med russerepresentant på skolene som ligger nær deg, og høre om de kan få til en ordning. Fordi du og andre blir plaget. Sånne ting blir ikke tatt på alvor om ingen sier ifra.

 

Sånne ting blir da vitterlig sagt ifra om. Hvis du ikke har fulgt med så er det sak på sak i media hver eneste gang denne meningsløse feiringen foregår.

Lenke til kommentar

Glimti; jeg linker fremdeles til denne artikkelen; http://mittfb.f-b.no/artikkel.php?aid=12857&ssoAction=getAuthId

 

hva mener du om det? Mener du at det kun er avisen i sarpsborg som gjør sånt?

og at tiltak som dette og lignende ikke skjer andre steder?

 

Jeg har alt kommentert den. Da jeg gjenopptok denne tråden tidleigere i dag var det sinnsykt med innlegg å besvare så dermed har jeg bare besvart dem etter hverandre. Nå er jeg heldigvis ferdig med alle som ikke er fra i dag så kansje det kan gå litt fortere fra nå av. Dog er ikke dette den tråden jeg henger mest i lenger da det finnes så mange andre saker som er mye viktigere for tiden.

 

Hvor mye salg tror du og en avis ville fått hvis den store overskriften hadde vært: 'Rolig russefest iår. Les om grillfesten til Norge videregående og les intervjuer fra russepresidentene om hvordan de har planlagt russeknuter som å drikke en liter juice på 10 minutter, og å leke med barna i barnehagen i mindt 15 minutter!!!'

 

Trenger egentlig russen å være hovedoverskriften? Om det sto en artikkel om russ som hadde oppført seg bra ville nok folk ha lest det ja, men hovedoppslaget hadde det ikke vært nødt til å være. Men interesse hadde det absolutt gitt, ikke minst blant alle dem som har opplevd russen negativt og klagd på dem selv gjennom årene.

 

Hvor finner jeg stoff om denne festen og disse knutene?

 

Tror du helt alvorlig at media velger bort en forside sak mot en litt mer koselig 1/4 sides innlegg? Jeg tror du har missforstått GROFT!

 

Og det er heller faen ikke russens ansvar og kontakte media om en jævla dritt, VOKS OPP din bittere krok!

Lenke til kommentar

Men vi skal vel ikke forby fotball fordet?

Hvorfor ikke? Det hadde løst mange problemer og fått slutt på vold!

 

Fra spøk til alvor: Dropp personangrepene/persondiskusjonene, folkens. Det at noen har andre synspunkter og meninger enn dere åpner ikke for kallenavn og stygt språk.

Lenke til kommentar

Men vi skal vel ikke forby fotball fordet?

Hvorfor ikke? Det hadde løst mange problemer og fått slutt på vold!

Tru dat!

 

Det beste hadde egentlig vært om alle bare holdt seg for seg selv.

Helst uten å gå ut av ytterdøren. Da er det også best at man forbyr strøm, så man slipper å høre at naboen koser seg med musikk/TV-titting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du vet hvordan det er å være full.. Ofte kan man bruke det som en unnskylding for å gjøre det man har lyst til og allikevel få en aksept for det? Skjønner du? ("Ja, han var jo full, så det er ikke han"). Kanskje er det nettopp slik med russetiden også?

 

Jepp, det er det. Og det i altfor konsentrerte og samlede former.

 

Men et forbud, det endrer ikke folks tankegang, holdninger og handlinger. Det positive med dette er å kunne ekskludere de personene som oppfører seg på en uakseptabel måte, nettopp fordi det er slik deres tankegang er.

 

Som sagt så er det ikke unikt at noen ødelegger for andre. Dette har vært tatt ved alle de siste russefeiringene, men problemene får aldri en ende. Da er det på tide å droppe hele greia.

 

Man er nesten et sosialt avvik om man fullfører VGS og ikke deltar i russefeiringene, men jeg er gledelig et sosialt avvik, nettopp fordi jeg synes hele opplegget er flaut og idiotisk, og det gir meg en unik mulighet til å finne ut av hvilke mennesketyper som er i stand til å gjøre ditt og datt av egen frie vilje, uten noen som helst bakgrunn som tilsier at de skulle vært eksponert for å tillate seg selv slike handlinger.

 

Hva er det du vil fram til her?

Lenke til kommentar

 

Ikke for aa vaere frekk, men er du saa trangsynt?

 

Vi har religionsfrihet, religionen kan ikke bryte lover, om du har en religion som sier at du maa drepe folk for aa beholde en stabil populasjon paa kloden, saa kan du ikke gjoere dette!

 

Og Vigrid var aldri en religion, det var en orginisasjon som hadde noe overtroisk svada blandet inn.

 

BTW, dette er sykt off-topic

 

Trangsynt? Det kommer fra en som påstår vi har en liberalistisk frihet i Norge? Vi har som påpekt ikke religionsfrihet, det å drepe noen og det å hevde at enkelte raser er mindreverdige er to ytterst forskjellige ting. I det ene tilfellet har man noe som skader andre og på den andre siden har man en mening.

 

Det er fint for deg at du kan velge å ikke definere det som en religion og dermed fortsatt hevde religionsfrihet.

 

Det er nok litt off-topic ja, men det som alt annet i denne tråden bunner ut i frihet. Der enkelte ønsker å forby mennesker å feire en tradisjon som i seg selv ikke skader noen, fordi enkeltindivider begår alvorlige angrep på andre mennesker og hærverk mens andre forfekter friheten til å gjøre som man ønsker så lenge man ikke skader noen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du vet hvordan det er å være full.. Ofte kan man bruke det som en unnskylding for å gjøre det man har lyst til og allikevel få en aksept for det? Skjønner du? ("Ja, han var jo full, så det er ikke han"). Kanskje er det nettopp slik med russetiden også?

 

Jepp, det er det. Og det i altfor konsentrerte og samlede former.

 

Akkurat det samme argumentet kan brukes på utesteder som selger alkohol, der det relativt ofte forekommer knuffing og mer.

 

Men et forbud, det endrer ikke folks tankegang, holdninger og handlinger. Det positive med dette er å kunne ekskludere de personene som oppfører seg på en uakseptabel måte, nettopp fordi det er slik deres tankegang er.

 

Som sagt så er det ikke unikt at noen ødelegger for andre. Dette har vært tatt ved alle de siste russefeiringene, men problemene får aldri en ende. Da er det på tide å droppe hele greia.

 

Hvorfor droppe det? Hvorfor ikke bare straffe de som ødelegger for andre og så la de som ikke ødelegger få lov til å feire i fred?

Lenke til kommentar

Fordi ungdommer som drikker til tider oppfører seg idiotisk?

 

Jepp, men som jeg nettopp sa blir det ikke på samme måte som med russen.

 

Du forsto ikke poenget med det han sa, gjorde du?

 

Jo, men jeg synes han uttrykket seg ganske klønete. Dette med at de fredelige tingene med russ ikke blir hovedoppslag har jeg dessuten alt gått inn på.

Lenke til kommentar

Jepp, men som jeg nettopp sa blir det ikke på samme måte som med russen.

Det er altså russen du har et problem med, ikke det at enkelte oppfører seg idiotisk. Det hjelper ikke å straffe de som ødelegger for andre da det er idéen bak russ og det de står for du misliker. For hvis jeg hadde tatt feil her, hadde du godtatt en så enkel løsning som å straffe de få som ødelegger hardt og la resten holde på som de gjør.

Lenke til kommentar

Du kan sikkert finne et arkiv og lese lokalavisen i sarpsborg og bekrefte dette selv.

 

Det er ikke min påstand og dermed ikke opp til meg å finne.

 

Hvorfor skal russen prøve å formidle sånt uansett? De gjør det ikke fordi de er PR-kåte. Du mener de bør gjøre det for å fjerne det negative bildet media har lagd av russen? Men da er du jo enig i at det skjer mye fint i russetida, men at russen ikke er flinke nok til å formidle det. For sånne ting, om det handler om masse penger til kreftforeningen, eller bare det at russen leker med barna i barnehagen, eller har en fredelig feiring, skjer overralt. Men media er ikke interessert i det.

 

Utifra måten du og andre snakker om dette på så er det jo tydelig at dere vil ha det fram så da får det være russens ansvar at det blir oppmerksomhet rundt det. Jeg ville ha fått oppmerksomhet i media selv om jeg var med på noe sånt. Ikke for å være PR-kåt slik du skriver, men for å få folks øyne opp for det og håpe at flere følger deres eksempel. Er ikke dette noe russen også er interessert i?

 

Russen er heller ikke interessert i at sånne ting nødvedigvis MÅ komme i avisa. Russen formidler heller ikke at de har kjørt en 14-åring på fjellet. Men dette skriver media om, uten at noen nødvendigvis har kontakta dem om det. Ingen kontakta media direkte når de greiene med russen i vår by skjedde. Media fulgte med på russens sider etter at noen skrev et lite leserbrev om det i avisa, deretter saumfarte de russens facebooksider og fiska alt det negative de fant.

Sånt gidder de ikke gjøre med positive ting med mindre noen kommer på desken og forteller at de gjerne vil ha en artikkel i avisa om det.

 

Og dermed kan russen i aller høyeste grad takke seg selv dersom media kun skaper et negativt bilde av dem!

 

Jeg kan gjerne nevne skandaler russen har drevet med, hvorfor vil du at jeg skal linke dette? Jeg har jo sagt tidligere at jeg er fullt klar over at det skjer. Jeg fornekter det ikke.

 

Fordi det bør komme fram og denne tråden er et av stedene der det gjøres. Dessuten er dette en diskusjon og en diskusjon blir alltid bedre av eksempler å vise til.

 

Men du fornekter at flesteparten av de som er russ oppfører seg.

 

Hvor har jeg gjort det?

 

Kan du fortelle om episoder der russen har oppført seg dårlig mot DEG? Eller går du kun etter artiklene du har lest?

 

De prøvde seg en gang jeg fortsatt var på videregåend , men skjønte fort at de skulle gi seg og de turde ikke mer etter det. Russen har deretter gjort klokt i å la meg være i fred...

Lenke til kommentar

Hva mener du med 'russen'?

Mener du ALL russ i hele Norge?

 

Og han mente ikke at en campingtur burde være en nyhet.Men media vil kun skrive om skandaler. Derfor har du fått et så dårlig inntrykk av russen. Fordi media tvinger deg til å få det. Media ser bare saken fra en side når de kun ahr artikler om skandaler.

 

Når jeg omtaler russ i denne diskusjonen skriver jeg "russen". Har ikke det vært klart nok? Dessuten er de som bedriver elendigheten mange fordelt utover hele landet så det er en god nok beskrivelse.

 

Som jeg sa i stad kan russen takke seg for dette hvis det er tilfelle. At det ikke var en campingtur i seg selv han mente forsto jeg også, hvilket jeg alt har skrevet.

Lenke til kommentar

Hva baserer du dette på?

 

De som driver med sånn dritt finner alltid en eller annen grunn for å gjøre det.

Se på hooligans/casuals, de bruker fotball som unnskyldning. Men vi skal vel ikke forby fotball fordet?

 

Som jeg har sagt flere ganger, at russetiden er en unnskyldning for dem til å ta ekstra av. Og da er det enklere for dem å snike seg vekk også.

Lenke til kommentar

Akkurat det samme argumentet kan brukes på utesteder som selger alkohol, der det relativt ofte forekommer knuffing og mer.

 

Langt ifra i samme skala.

 

Hvorfor droppe det? Hvorfor ikke bare straffe de som ødelegger for andre og så la de som ikke ødelegger få lov til å feire i fred?

 

Da må man kunne luke ut akkurat dem det gjelder fra år til år. Hvordan skal det gå ann?

Lenke til kommentar

Akkurat det samme argumentet kan brukes på utesteder som selger alkohol, der det relativt ofte forekommer knuffing og mer.

 

Langt ifra i samme skala.

 

Du har helt rett, det forekommer i langt større skala på utesteder, derav vil det følge naturlig at man stenger ned dette alternativet?

 

Hvorfor droppe det? Hvorfor ikke bare straffe de som ødelegger for andre og så la de som ikke ødelegger få lov til å feire i fred?

 

Da må man kunne luke ut akkurat dem det gjelder fra år til år. Hvordan skal det gå ann?

 

Jeg vet ikke, kanskje politiet hvis rolle det er å luke ut dem det gjelder skal kunne gjøre jobben sin? Man kan ikke straffe folk for noe de ikke har gjort, så når de faktisk gjør det så kan man luke de ut (dvs. bøter og eventuell samfunnstraff).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...