Gå til innhold

Vi bør forby Russefeiringen


Anbefalte innlegg

er full klar over hvor mye drit som foregår.. men det er ikke mange skoler som tar det opp. Vi hadde avtale med rektor, og russestyret på skolen min lagde seriøse regler om hva som var lov eller ikke...

Er nok mange flere rektorer/skoler som burde lage avtaler med russen. mange skoler mener at russetida ikke har noe med skolen å gjøre, og gidder ikke bry seg om hva elevene finner på..

 

Hva slags regler var det?

 

De fleste russ oppfører seg kjempefint. Men det er alltid noen få som ødelegger for alle andre... gjelder ikke bare for russen heller.

 

Nettopp. Derfor blir det hverken unikt eller kjempeurettferdig å droppe hele russefeiringen.

 

Og mange artikler i avisene er sinnsykt overdrevne. Vi hadde en greie da jeg var russ;

den største skolen i byen inviterte alle skolene på party, bortsett fra to skoler.

Grunnen var at det var mye svartruss på de skolene. Det ble jo seff noe klaging fra de to skolene på arrangementets facebookside.. hvor en rødruss sa at alle svartruss var nærkiser og småunger. DETTE skrev avisa om. Herregud. Og de intervjua rektorer og russ og elever og hele pakka og fikk det til å virke som om det var ordentlig krig........

 

Men så ille var det ikke... russen løste det hele fredelig uten innblanding fra andre....

 

så ro ned litt når du leser i avisa. Media elsker skandaler, så de legger gjerne litt på.

 

Det er uansett en fillesak. De tingene jeg reagerer på er forferdelig alvorlige hendelser!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva slags regler var det?

 

Det var sånn standard; ikke plag andre. De som oppfører seg dritt i russetida blir utestengt fra diverse russearrangement. Og det gjaldt over hele byen.

Og ting som å ikke sprute vann på folk som fks satt å leste en bok, drev med mobilen sin, røyka osv... Og ikke ha annet enn vann i vannpistolen når man brukte den. osv..

 

Sånne regler er mye bedre å ha enn å bare forby hele greia..

 

 

Du har fremdeles ikke tatt en titt på linken jeg har lagt frem. Den er veldig relevant og sier noe om at media ikke gidder å skrive om russ som oppfører seg bra.

Lenke til kommentar

Så mye som jeg missliker framtreden til russen i enkelte tilfeller så syns jeg at argumentasjonen for å forby hele opplegget er elendig. La dem bruke sparepengene sine på stygge biler, vannpistoler og øl mens to-tre firma i Norge omsetter flere titalls millioner som går tilbake til statskassa. Faktisk så føler jeg meg tryggest mellom 1. og 17. mai, for da ser jeg faktisk politiet i gatene.

Konklusjonen min er at russefeiringen bør eskaleres, dog bør russen få bedre dressur slik at de ikke plager oss som egentlig ikke bryr oss nevneverdig. Med andre ord, politiet bør slå hardt ned på ordensforstyrrelser begått av dem.

 

Så lenge det ikke går ut over noen andre enn russen slik du nevner så er det helt greit for meg.

Lenke til kommentar

Så mye som jeg missliker framtreden til russen i enkelte tilfeller så syns jeg at argumentasjonen for å forby hele opplegget er elendig. La dem bruke sparepengene sine på stygge biler, vannpistoler og øl mens to-tre firma i Norge omsetter flere titalls millioner som går tilbake til statskassa. Faktisk så føler jeg meg tryggest mellom 1. og 17. mai, for da ser jeg faktisk politiet i gatene.

Konklusjonen min er at russefeiringen bør eskaleres, dog bør russen få bedre dressur slik at de ikke plager oss som egentlig ikke bryr oss nevneverdig. Med andre ord, politiet bør slå hardt ned på ordensforstyrrelser begått av dem.

 

Så lenge det ikke går ut over noen andre enn russen slik du nevner så er det helt greit for meg.

 

selvfølgelig må politiet slå hardt ned på sånne ting.. men det gjør de nok også. sålenge folk anmelder det. Som sagt, får russen mer dressur som dj elmo sier, det gjelder vel moralprekner både fra skole og politi, kanskje andre.. så vil det nok bli bedre der det er ille..

Da vil ingen plage deg Glimti ;) Du kan vel ta en prat med politiet i ditt distrikt, eller med russerepresentant på skolene som ligger nær deg, og høre om de kan få til en ordning. Fordi du og andre blir plaget. Sånne ting blir ikke tatt på alvor om ingen sier ifra.

Endret av lillepy
Lenke til kommentar

Hvis vi fjerner russefeiringen vil de få som ødelegger fortsatt oppføre seg som idioter, men da som "sivile". Er dette bedre? Isåfall, hvorfor?

 

Hvorfor er du sikker på at de vil det? Som hevn for at de ikke får være russ? Husk at langt ifra alle som bedriver ekstra dritt under russefeiringen er slik til vanelig. Hvis de ikke har russetiden som unnskyldning lenger er det ikke sikkert at de tør.

Lenke til kommentar

Hvorfor er du sikker på at de vil det? Som hevn for at de ikke får være russ? Husk at langt ifra alle som bedriver ekstra dritt under russefeiringen er slik til vanelig. Hvis de ikke har russetiden som unnskyldning lenger er det ikke sikkert at de tør.

 

Du vet hvordan det er å være full.. Ofte kan man bruke det som en unnskylding for å gjøre det man har lyst til og allikevel få en aksept for det? Skjønner du? ("Ja, han var jo full, så det er ikke han"). Kanskje er det nettopp slik med russetiden også?

 

Men et forbud, det endrer ikke folks tankegang, holdninger og handlinger. Det positive med dette er å kunne ekskludere de personene som oppfører seg på en uakseptabel måte, nettopp fordi det er slik deres tankegang er.

 

Man er nesten et sosialt avvik om man fullfører VGS og ikke deltar i russefeiringene, men jeg er gledelig et sosialt avvik, nettopp fordi jeg synes hele opplegget er flaut og idiotisk, og det gir meg en unik mulighet til å finne ut av hvilke mennesketyper som er i stand til å gjøre ditt og datt av egen frie vilje, uten noen som helst bakgrunn som tilsier at de skulle vært eksponert for å tillate seg selv slike handlinger.

Lenke til kommentar

Glimti: nei du har ikke hørt om mange 'skandaler' fra jubord etc, fordi media syntes fulle 19-åringer er mer interessant enn dette...

 

Og dette har du kilder til?

 

 

Ja, du sier at de gjerne får ha det gøy sålenge det ikke går utover andre. Mener du da at folk da skal lov til å være russ, de som oppfører seg, men de som ikke oppfører seg skal ikke få lov? Da kan man jo ikke forby hele greia.

 

Det er umulig å skille dem som ikke vil lage bråk fra dem som lager bråk i begynnelsen. Hvis det hadde vært mulig så har du et brukbart forslag.

 

Om noe går galt år etter år så er det viktig å forebygge det ved å informere, jo!

På ungdomsskolen får de fleste klasser undervisning i hvordan de skal forholde seg til alkohol, dop, sex osv.. Uten å forebygge dette hadde ikke de ungene forstått hva de holder på med.

 

Nå er det ikke det jeg har reagert på.

 

Skal vi forby 16åringer å ha sex fordi noen ungdommer blir gravide på ungdomsskolen eller får kjønnsykdommer?

 

Idiotisk kommentar som ikke har noe med saken å gjøre.

 

Og ikke alle 19-åringer i Norge er supersmarte heller. Noen bør få banka det inn med teskje at det ikke er bra å drikke for mye, og at selv om man er russ så kan man ikke ta seg hvilken som helst friheter. Men istedet så gidder ikke rektorer og lærere ha noe med det å gjøre.

 

Da er det altså enda mindre poeng i å opprettholde tradisjonen.

 

Jeg har også hørt om folk som har bindt fast andre folk og sånn, men jeg har vært russ selv, to ganger, og ikke sett noe av det i min by og på de festene jeg har vært på. Hvis det er så ille som du sier, så hadde vel sånt skjedd minst et par ganger i hver by?

 

Ikke nødvendigvis.

 

Media overdriver alt, akuratt som det eksempelet jeg kom med, at skolene var i heftig krig mot hverandre, og avisa ville også at den største skolen skulle si unnskyld på TV til de andre fordi EN fyr hadde skrevet noe dritt på facebook.

Hvordan tror du ikke de utenfor hadde tatt det? De hadde trodd dette var innsykt alvorlige greier, og at alle hater hverandre...

 

Som sagt var det en fillesak i utgangspunktet. Var det foresten noen som snakket med media før de skrev om dette eller bare tok de sine egne undersøkelser uten at noen gav kommentar?

 

Om noen binder fast noen et sted, så betyr det ikke at det skjer alle steder. At det i den artikkelen da står 'russen' er feil. En russ er ikke hele norge.

 

Det blir ikke mindre alvorlig av det.

Lenke til kommentar

Hvis vi fjerner russefeiringen vil de få som ødelegger fortsatt oppføre seg som idioter, men da som "sivile". Er dette bedre? Isåfall, hvorfor?

 

Hvorfor er du sikker på at de vil det? Som hevn for at de ikke får være russ? Husk at langt ifra alle som bedriver ekstra dritt under russefeiringen er slik til vanelig. Hvis de ikke har russetiden som unnskyldning lenger er det ikke sikkert at de tør.

 

Tror du ikke disse 18-19 åringene vil drikke og være idioter en annen gang forde? Eneste forskjellen er at de ikke får mediadekke av det

Lenke til kommentar

I tillegg fant jeg dette:

 

"Det er derfor utrolig positivt at russeformann på Greåker vg skole Pernille Marie Olaussen fra Yven på sin facebook side stolt kan informere om at 67 representanter fra Greåker vg har samlet inn utrolige hele 45.945,50 Kr til Krafttak Mot Kreft.

 

Mindre positivt er det at lokalavisen i Sarpsborg ikke er villig til å høre om det positive russen gjør. Sannsynligvis satser de på mere løssalg hvis de kan lage mest mulig skandalerelaterte nyheter om russen, og da kan gode nyheter om russen skade opplegget ."

 

http://mittfb.f-b.no/artikkel.php?aid=12857&ssoAction=getAuthId

 

 

Dette gjelder nok helt sikkert flere aviser. Folk er ikke interessert i å høre om sånne ting. De vil ha skandaler, og noe å diskutere...

 

Flott sak det der, men artikklen du linker til er ikke akkurat nøytral. De kunne gjerne linket til lokalavisen i Sarpsborg da for å bekrefte at dette ikke nevnes med et eneste ord og at det er mer interessangt å lese om skandaler.

 

Dessuten tror jeg du tar feil. En sak som dette hadde absolutt vært interessangt å lese for folk flest. Kansje problemet ligger i at russen ikke er særlig flink til å formidle slikt selv når de gjør en innsatts.

 

Vise til andre aviser hvor det heller nevnes skandaler fra russen istedefor dette kan du heller ikke...

Lenke til kommentar

Nei, han viser at det er individer som er idioter, ikke noedvendigvis en hel flokk. Og media fokuserer jo veldig paa det daarlige russen gjoer. Hvem leser vel om at russen drar paa camping for aa kose seg i det fri?

 

Dette unnskylder ikke hva russen gjør. Selvsagt skjer slike hendelser alltid innimellom, men når det kommer til russefeiringen så er det en eksplosjon av det i forhold til vanelig samt at hauevis som ikke er russ blir plaget av russen.

 

Mener du at en campingtur er en nyhet?

Lenke til kommentar

Hvis vi fjerner russefeiringen vil de få som ødelegger fortsatt oppføre seg som idioter, men da som "sivile". Er dette bedre? Isåfall, hvorfor?

Hvorfor er du sikker på at de vil det?

Fordi ungdommer som drikker til tider oppfører seg idiotisk?

 

Mener du at en campingtur er en nyhet?

Du forsto ikke poenget med det han sa, gjorde du?

Lenke til kommentar

I tillegg fant jeg dette:

 

"Det er derfor utrolig positivt at russeformann på Greåker vg skole Pernille Marie Olaussen fra Yven på sin facebook side stolt kan informere om at 67 representanter fra Greåker vg har samlet inn utrolige hele 45.945,50 Kr til Krafttak Mot Kreft.

 

Mindre positivt er det at lokalavisen i Sarpsborg ikke er villig til å høre om det positive russen gjør. Sannsynligvis satser de på mere løssalg hvis de kan lage mest mulig skandalerelaterte nyheter om russen, og da kan gode nyheter om russen skade opplegget ."

 

http://mittfb.f-b.no/artikkel.php?aid=12857&ssoAction=getAuthId

 

 

Dette gjelder nok helt sikkert flere aviser. Folk er ikke interessert i å høre om sånne ting. De vil ha skandaler, og noe å diskutere...

 

Flott sak det der, men artikklen du linker til er ikke akkurat nøytral. De kunne gjerne linket til lokalavisen i Sarpsborg da for å bekrefte at dette ikke nevnes med et eneste ord og at det er mer interessangt å lese om skandaler.

 

Dessuten tror jeg du tar feil. En sak som dette hadde absolutt vært interessangt å lese for folk flest. Kansje problemet ligger i at russen ikke er særlig flink til å formidle slikt selv når de gjør en innsatts.

 

Vise til andre aviser hvor det heller nevnes skandaler fra russen istedefor dette kan du heller ikke...

 

 

Du kan sikkert finne et arkiv og lese lokalavisen i sarpsborg og bekrefte dette selv.

 

Hvorfor skal russen prøve å formidle sånt uansett? De gjør det ikke fordi de er PR-kåte. Du mener de bør gjøre det for å fjerne det negative bildet media har lagd av russen? Men da er du jo enig i at det skjer mye fint i russetida, men at russen ikke er flinke nok til å formidle det. For sånne ting, om det handler om masse penger til kreftforeningen, eller bare det at russen leker med barna i barnehagen, eller har en fredelig feiring, skjer overralt. Men media er ikke interessert i det.

 

Russen er heller ikke interessert i at sånne ting nødvedigvis MÅ komme i avisa. Russen formidler heller ikke at de har kjørt en 14-åring på fjellet. Men dette skriver media om, uten at noen nødvendigvis har kontakta dem om det. Ingen kontakta media direkte når de greiene med russen i vår by skjedde. Media fulgte med på russens sider etter at noen skrev et lite leserbrev om det i avisa, deretter saumfarte de russens facebooksider og fiska alt det negative de fant.

Sånt gidder de ikke gjøre med positive ting med mindre noen kommer på desken og forteller at de gjerne vil ha en artikkel i avisa om det.

 

Jeg kan gjerne nevne skandaler russen har drevet med, hvorfor vil du at jeg skal linke dette? Jeg har jo sagt tidligere at jeg er fullt klar over at det skjer. Jeg fornekter det ikke.

 

Men du fornekter at flesteparten av de som er russ oppfører seg.

 

Kan du fortelle om episoder der russen har oppført seg dårlig mot DEG? Eller går du kun etter artiklene du har lest?

Endret av lillepy
Lenke til kommentar

Nei, han viser at det er individer som er idioter, ikke noedvendigvis en hel flokk. Og media fokuserer jo veldig paa det daarlige russen gjoer. Hvem leser vel om at russen drar paa camping for aa kose seg i det fri?

 

Dette unnskylder ikke hva russen gjør. Selvsagt skjer slike hendelser alltid innimellom, men når det kommer til russefeiringen så er det en eksplosjon av det i forhold til vanelig samt at hauevis som ikke er russ blir plaget av russen.

 

Mener du at en campingtur er en nyhet?

 

Hva mener du med 'russen'?

Mener du ALL russ i hele Norge?

 

Og han mente ikke at en campingtur burde være en nyhet.Men media vil kun skrive om skandaler. Derfor har du fått et så dårlig inntrykk av russen. Fordi media tvinger deg til å få det. Media ser bare saken fra en side når de kun ahr artikler om skandaler.

Endret av lillepy
Lenke til kommentar

Glimti; jeg linker fremdeles til denne artikkelen; http://mittfb.f-b.no/artikkel.php?aid=12857&ssoAction=getAuthId

 

hva mener du om det? Mener du at det kun er avisen i sarpsborg som gjør sånt?

og at tiltak som dette og lignende ikke skjer andre steder?

 

Jeg har alt kommentert den. Da jeg gjenopptok denne tråden tidleigere i dag var det sinnsykt med innlegg å besvare så dermed har jeg bare besvart dem etter hverandre. Nå er jeg heldigvis ferdig med alle som ikke er fra i dag så kansje det kan gå litt fortere fra nå av. Dog er ikke dette den tråden jeg henger mest i lenger da det finnes så mange andre saker som er mye viktigere for tiden.

 

Hvor mye salg tror du og en avis ville fått hvis den store overskriften hadde vært: 'Rolig russefest iår. Les om grillfesten til Norge videregående og les intervjuer fra russepresidentene om hvordan de har planlagt russeknuter som å drikke en liter juice på 10 minutter, og å leke med barna i barnehagen i mindt 15 minutter!!!'

 

Trenger egentlig russen å være hovedoverskriften? Om det sto en artikkel om russ som hadde oppført seg bra ville nok folk ha lest det ja, men hovedoppslaget hadde det ikke vært nødt til å være. Men interesse hadde det absolutt gitt, ikke minst blant alle dem som har opplevd russen negativt og klagd på dem selv gjennom årene.

 

Hvor finner jeg stoff om denne festen og disse knutene?

Lenke til kommentar

Bare bare. Ikke vet jeg hvilken verden du lever i, men dette er vel så urealistisk som man får det.

 

"Forby produksjon av russeklær". Virkelig vanskelig å ta sånne forslag seriøst.

 

Hva som skjedde i den tida du var russ må gudene vite, kan umulig ha vært noe hyggelig.

 

Vet heller ikke hvilken verden du lever i, men med tanke på alle forbud, lover og regler som finnes virker dette faktisk svært, svært enkelt. Det finnes en masse tåpelig tiltak som landet ikke hadde trengt i det hele tatt mens dette faktisk hadde vært noe man hadde tjent på.

 

Innbiller du deg virkelig at jeg gadd å være russ? :roll:

Lenke til kommentar

Hvis vi fjerner russefeiringen vil de få som ødelegger fortsatt oppføre seg som idioter, men da som "sivile". Er dette bedre? Isåfall, hvorfor?

 

Hvorfor er du sikker på at de vil det? Som hevn for at de ikke får være russ? Husk at langt ifra alle som bedriver ekstra dritt under russefeiringen er slik til vanelig. Hvis de ikke har russetiden som unnskyldning lenger er det ikke sikkert at de tør.

Hva baserer du dette på?

 

De som driver med sånn dritt finner alltid en eller annen grunn for å gjøre det.

Se på hooligans/casuals, de bruker fotball som unnskyldning. Men vi skal vel ikke forby fotball fordet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...