Gå til innhold

Vi bør forby Russefeiringen


Anbefalte innlegg

Du har firhet til å velge din egen religion, du kan vandre ut og inn av landet som du vil, du har ytringsfrihet, dette er bare noen eksempler.

 

Gratulerer, du fant eksempler på _noen_ friheter man har. Når du påstår at vi har absolutt frihet så lenge man ikke krenker andres frihet og rettigheter så holder det ikke med enkelteksempler, da skal man ikke finne ett eneste eksempel som viser det motsatte, og som du ser, har man nok av de.

 

Man har forøvrig ikke frihet til å velge sin egen religion/ideologi. Nazisme er forbudt her til lands såvidt jeg er bekjent, hakekorset er forbudt å bruke. Man kan ikke forlate landet uten pass (med unntak av Schengen). I Norge har vi fortsatt blasfemiloven (i teorien som du så fint påpekte).

 

På tide å revurdere synspunktene sine Rudde.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja vi får nå forby russetid, julebord og fadderuker :p Er bare fyll og drit.... :<

 

Så lenge det går utover andre så. Jeg har imidlertid ikke hørt eller sett om noen av de samme problemene med julebort som med russetiden.

 

nei, la nå ungdommene ha det gøy. Jeg hadde det dritfett i russetida mi, og vi oppførte oss bra. Det blir alltid noe dritt hvert år, men det er bedre å forebygge enn å forby.

I byen min var politiet på besøk på hver skole for å snakke med russen om alkohol, bilkjøring og andre greier vi burde være forsiktige med, og vi kunne stille de spørsmål vi lurte på.

Syns dette var veldig bra, og alle lærte noe av det.

 

De får gjerne ha det gøy så lenge de ikke lar noe gå ut over andre.

 

Om noen syntes at russen oppfører seg dårligere og dårligere, så kankje det hadde vært en ide for de å reise rundt på skoler og holde sånne 'foredrag'? Nytter ikke å sitte hjemme i stua og klage :p

 

Det skulle være helt unødvendig.

 

Russ er også noe som er veldig fint,fks for barn... vi hadde også et russekrav der vi skulle gi russekort til barna på sykehuset.

Ja det er mange andre russekrav som er helt syke i hodet, men igjen... gjør noe med det hvis noen mener det er viktig..

 

Jeg har hørt om flere saker der russ binder barn fast til trærne og maler dem i ansiktet, dynker dem med vann og egg, kaster dem på vannet osv... De er langt ifra bare bra for barna!

Lenke til kommentar

Eller lar være og KUN finne negative artikler. Faktisk leser de positive, og prøver å finne ut hvor mange som faktisk er russ hvert år, og hvor mange som gjør idiotiske ting...

 

Det er det jeg har sagt hele tiden, at problemet er at det går utover andre. og så lenge slike forferdelige saker skjer er det totalt irrelevant at de også har det morro!

 

Forøvrig er det ikke noe nytt eller revolusjonerende med at noen få ødelegger for alle! Det skjer stadig vekk så så urettferdig vil det faktisk ikke være.

Lenke til kommentar

Glimti: nei du har ikke hørt om mange 'skandaler' fra jubord etc, fordi media syntes fulle 19-åringer er mer interessant enn dette...

 

Ja, du sier at de gjerne får ha det gøy sålenge det ikke går utover andre. Mener du da at folk da skal lov til å være russ, de som oppfører seg, men de som ikke oppfører seg skal ikke få lov? Da kan man jo ikke forby hele greia.

 

Om noe går galt år etter år så er det viktig å forebygge det ved å informere, jo!

På ungdomsskolen får de fleste klasser undervisning i hvordan de skal forholde seg til alkohol, dop, sex osv.. Uten å forebygge dette hadde ikke de ungene forstått hva de holder på med.

Skal vi forby 16åringer å ha sex fordi noen ungdommer blir gravide på ungdomsskolen eller får kjønnsykdommer?

Og ikke alle 19-åringer i Norge er supersmarte heller. Noen bør få banka det inn med teskje at det ikke er bra å drikke for mye, og at selv om man er russ så kan man ikke ta seg hvilken som helst friheter. Men istedet så gidder ikke rektorer og lærere ha noe med det å gjøre.

 

Jeg har også hørt om folk som har bindt fast andre folk og sånn, men jeg har vært russ selv, to ganger, og ikke sett noe av det i min by og på de festene jeg har vært på. Hvis det er så ille som du sier, så hadde vel sånt skjedd minst et par ganger i hver by?

 

Media overdriver alt, akuratt som det eksempelet jeg kom med, at skolene var i heftig krig mot hverandre, og avisa ville også at den største skolen skulle si unnskyld på TV til de andre fordi EN fyr hadde skrevet noe dritt på facebook.

Hvordan tror du ikke de utenfor hadde tatt det? De hadde trodd dette var innsykt alvorlige greier, og at alle hater hverandre...

 

Om noen binder fast noen et sted, så betyr det ikke at det skjer alle steder. At det i den artikkelen da står 'russen' er feil. En russ er ikke hele norge.

Lenke til kommentar

Du vil alltid finne noen idioter enten de er russ eller ikke. Det holder ikke å bare linke noen artikler med små enkelthendelser for å påstå at russen eller russefeiringen utgjør et stort problem. Stort sett er russen harmløse og utgjør i all hovedsak bare et problem for dem selv da de ødelegger kanskje den viktigste perioden i løpet av 13 års skolegang.

 

Bruker man den strategien kan vi lett "bevise" at alle mennesker bør forbys da alle tilhører en eller annen gruppering der det har blitt gjort idiotiske ting.

 

Flere av de tingene jeg har vist til er svært, svært alvorlige og viser til et stort problem. Det holder ikke å bare si at det er enkelthendelser. Du må også se hva disse enkelthendelsene inneholder og hvor ofte det skjer. Det er nemmelig ikke alt som bare er enkelthendelser.

Lenke til kommentar

Du har firhet til å velge din egen religion, du kan vandre ut og inn av landet som du vil, du har ytringsfrihet, dette er bare noen eksempler.

 

Gratulerer, du fant eksempler på _noen_ friheter man har. Når du påstår at vi har absolutt frihet så lenge man ikke krenker andres frihet og rettigheter så holder det ikke med enkelteksempler, da skal man ikke finne ett eneste eksempel som viser det motsatte, og som du ser, har man nok av de.

 

Man har forøvrig ikke frihet til å velge sin egen religion/ideologi. Nazisme er forbudt her til lands såvidt jeg er bekjent, hakekorset er forbudt å bruke. Man kan ikke forlate landet uten pass (med unntak av Schengen). I Norge har vi fortsatt blasfemiloven (i teorien som du så fint påpekte).

 

På tide å revurdere synspunktene sine Rudde.

 

Vaer saa snill quote meg paa at jeg sier vi har absolutt frihet, jeg sa vi har fri vilje om jeg ikke husker feil, som absolutt ikke er samme sak!

 

Og BTW, verikelig Nazisme en religion, du boer kanskje sjekke opp hva Nazisme er.

 

Okey blasfemiloven er forbudt fordi noen idioter i staten mener at det er en form for a hindre en annen religion ved aa ha ett letterlig synspunkt paa sentrale personer i den. Som ja er latterlig. Men vi har fortsatt religionfrihet.

Lenke til kommentar

I tillegg fant jeg dette:

 

"Det er derfor utrolig positivt at russeformann på Greåker vg skole Pernille Marie Olaussen fra Yven på sin facebook side stolt kan informere om at 67 representanter fra Greåker vg har samlet inn utrolige hele 45.945,50 Kr til Krafttak Mot Kreft.

 

Mindre positivt er det at lokalavisen i Sarpsborg ikke er villig til å høre om det positive russen gjør. Sannsynligvis satser de på mere løssalg hvis de kan lage mest mulig skandalerelaterte nyheter om russen, og da kan gode nyheter om russen skade opplegget ."

 

http://mittfb.f-b.no/artikkel.php?aid=12857&ssoAction=getAuthId

 

 

Dette gjelder nok helt sikkert flere aviser. Folk er ikke interessert i å høre om sånne ting. De vil ha skandaler, og noe å diskutere...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Glimti, da jeg begynte å lese denne tråden var det fordi jeg var så jævlig irritert på russene som spilte høy musikk rett utafor vinduet mitt. Akkurat da kunne jeg faktisk ikke fordra russefeiringen. Men jo flere idiotiske poster du kommer med, jo mer tar jeg russens side. Jeg nekter å stå på samme side som deg, rett og slett.

 

Gratulerer, du virker IMOT din hensikt.

 

Gratulerer, du har tydeligvis ikke fått med deg poenget.

 

Det er heller innlegg som forsvarer russen som er idiotiske her! Jeg har forklart hvorfor jeg er imot russefeirngen for lengst og det burde ikke være vanskelig å forstå. Høy musikk som du peker på her er faktisk ikke det som plager meg da jeg uansett er et nattmenneske og er oppe sent. Dog forståt jeg at det kan være irriterende for andre som prøver å sove mens russen raser rundt på natten med musikken på full guffe.

Lenke til kommentar

Glimti, da jeg begynte å lese denne tråden var det fordi jeg var så jævlig irritert på russene som spilte høy musikk rett utafor vinduet mitt. Akkurat da kunne jeg faktisk ikke fordra russefeiringen. Men jo flere idiotiske poster du kommer med, jo mer tar jeg russens side. Jeg nekter å stå på samme side som deg, rett og slett.

 

Gratulerer, du virker IMOT din hensikt.

 

Gratulerer, du har tydeligvis ikke fått med deg poenget.

 

Det er heller innlegg som forsvarer russen som er idiotiske her! Jeg har forklart hvorfor jeg er imot russefeirngen for lengst og det burde ikke være vanskelig å forstå. Høy musikk som du peker på her er faktisk ikke det som plager meg da jeg uansett er et nattmenneske og er oppe sent. Dog forståt jeg at det kan være irriterende for andre som prøver å sove mens russen raser rundt på natten med musikken på full guffe.

 

Hva med alle andre som har hoeylytte anlegg, boer vi forby privatpersoner og eie anlegg over x db?

Lenke til kommentar

Her kaster politiet ut full nordmann fra flyet

 

Lagde bråk, skadet en politimann, og kameraten (29) forsøkte å urinere i midtgangen

 

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10085411

 

Oisann, noen få av de mange flypassasjerene klarer ikke å oppføre seg. Jeg synes vi skal forby slike flyreiser til syden. Det er jo bare fyll og problemer.

 

Mann skutt med luftgevær i Kongsberg – alvorlig skadd

 

En 53 år gammel mann er alvorlig skadd etter at broren hans skal ha skutt ham med luftgevær i Kongsberg natt til søndag.

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article4114565.ece

 

Men hva i all verden er dette da, Glimti? Noen har misbrukt et luftgevær, og ordet "russ" er ikke en gang nevnt i artikkelen? Det var til og med godt voksne folk som var ansvarlige.

 

Dette er totalt irrelevant da det er russefeiringen vi diskuterer her. Slike saker hører hjemme i en annen tråd.

Lenke til kommentar

Hva med alle andre som har hoeylytte anlegg, boer vi forby privatpersoner og eie anlegg over x db?

Hvorfor ikke?. Vi forbyr jo alt mulig annet som skader og plager mennesker.

 

Hva med de som bor 10 mil fra alt og alle, skal ikke de faa gjoere som de vil da det ikke plager noen?

 

Dette er totalt irrelevant da det er russefeiringen vi diskuterer her. Slike saker hører hjemme i en annen tråd.

 

Nei, han viser at det er individer som er idioter, ikke noedvendigvis en hel flokk. Og media fokuserer jo veldig paa det daarlige russen gjoer. Hvem leser vel om at russen drar paa camping for aa kose seg i det fri?

Endret av Rudde93
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vaer saa snill quote meg paa at jeg sier vi har absolutt frihet, jeg sa vi har fri vilje om jeg ikke husker feil, som absolutt ikke er samme sak!

 

Og BTW, verikelig Nazisme en religion, du boer kanskje sjekke opp hva Nazisme er.

 

Okey blasfemiloven er forbudt fordi noen idioter i staten mener at det er en form for a hindre en annen religion ved aa ha ett letterlig synspunkt paa sentrale personer i den. Som ja er latterlig. Men vi har fortsatt religionfrihet.

 

"Jeg sier dere er kommunistiske fordi dere er mot fri vilje, altså i Norge er vi fri så lenge det ikke går utover friheten og rettigheten til andre."

 

Vi er fri så lenge det ikke går utover friheten og rettigheten til andre, det fører med en naturlig absolutisme der man er totalt fri for ting som ikke går utover friheten og rettighetene til andre. Det er selve definisjonen på den typen frihet. Å blande inn fri vilje er meningsløst, "ja, du kan få lov til å ta valget, enten får du ikke lov til å gjøre dette, eller så får du ikke lov til å gjøre dette. Det gjør deg fri". Er det den retningen du tenker?

 

Nei, nazisme er ikke en religion, men mange aspekter av nazismen har svært religiøse elementer ved seg, det var derfor jeg også inkluderte ideologi. Fordi det går under det samme, å tro på et bestemt livssyn. Hvis religionen din involverer raselære så kan man ikke uttrykke religionen sin fordi rasisme er forbudt ved lov.

 

Vi har en ganske utbredt religionsfrihet, men som påpekt, enkelte lover sørger for at man ikke kan tro på det man ønsker og utøve det selv om det ikke skader andre. Det er en grunn til at Tore Tvedt har blitt dratt for retten og dømt (selv om han senere ble frikjent).

Lenke til kommentar

Så mye penger bruker russen

 

Trenden med storslåtte russefeiringer sprer seg. Også russen i andre landsdeler har fått smaken på det kostbare Oslo-fenomenet.

 

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostlandssendingen/1.7610452

 

Fatter ikke at dette er en god måte å markere at man snart er ferdig med skolen på...

 

og da viser jeg til

 

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Droemmer-om-billig-russetid-2495474.html

 

 

I undersøkelsen fikk russen spørsmål om hvor mye penger de planlegger å bruke i russetiden og flesteparten svarte at de ville bruke under 10.000 kroner på hele feiringen.

 

- Vi er ikke overrasket. Det stemmer godt med de oppfattingene vi har, sier hun.

 

På landsbasis er det ifølge undersøkelsen 37 prosent av russen som planlegger å bruke under 5000 kroner, mens 35 prosent sier de kommer til å bruke mellom 5.000 og 10.000 kroner. Bare 3 prosent planlegger å bruke 30.000 eller mer. I Hordaland svarte hele 45 prosent at det ville bruke under 5000 kroner og under 1 prosent ville bruke 30.000 kroner eller mer.

 

Jepp, media pleier å fortelle litt forskjellig fra avis til avis. Det er ingen som kan slå fast hvilken av aetikklene som er mest troverdig. Men nå er heller ikke problemet hva russen bruker for min del kan de bruke alt de eier og har. Problemet er alt de lar gå ut over andre.

Lenke til kommentar

Vaer saa snill quote meg paa at jeg sier vi har absolutt frihet, jeg sa vi har fri vilje om jeg ikke husker feil, som absolutt ikke er samme sak!

 

Og BTW, verikelig Nazisme en religion, du boer kanskje sjekke opp hva Nazisme er.

 

Okey blasfemiloven er forbudt fordi noen idioter i staten mener at det er en form for a hindre en annen religion ved aa ha ett letterlig synspunkt paa sentrale personer i den. Som ja er latterlig. Men vi har fortsatt religionfrihet.

 

"Jeg sier dere er kommunistiske fordi dere er mot fri vilje, altså i Norge er vi fri så lenge det ikke går utover friheten og rettigheten til andre."

 

Vi er fri så lenge det ikke går utover friheten og rettigheten til andre, det fører med en naturlig absolutisme der man er totalt fri for ting som ikke går utover friheten og rettighetene til andre. Det er selve definisjonen på den typen frihet. Å blande inn fri vilje er meningsløst, "ja, du kan få lov til å ta valget, enten får du ikke lov til å gjøre dette, eller så får du ikke lov til å gjøre dette. Det gjør deg fri". Er det den retningen du tenker?

 

Nei, nazisme er ikke en religion, men mange aspekter av nazismen har svært religiøse elementer ved seg, det var derfor jeg også inkluderte ideologi. Fordi det går under det samme, å tro på et bestemt livssyn. Hvis religionen din involverer raselære så kan man ikke uttrykke religionen sin fordi rasisme er forbudt ved lov.

 

Vi har en ganske utbredt religionsfrihet, men som påpekt, enkelte lover sørger for at man ikke kan tro på det man ønsker og utøve det selv om det ikke skader andre. Det er en grunn til at Tore Tvedt har blitt dratt for retten og dømt (selv om han senere ble frikjent).

 

Ikke for aa vaere frekk, men er du saa trangsynt?

 

Vi har religionsfrihet, religionen kan ikke bryte lover, om du har en religion som sier at du maa drepe folk for aa beholde en stabil populasjon paa kloden, saa kan du ikke gjoere dette!

 

Og Vigrid var aldri en religion, det var en orginisasjon som hadde noe overtroisk svada blandet inn.

 

BTW, dette er sykt off-topic

Endret av Rudde93
Lenke til kommentar

Så hva er det man skal forby her? Røde biler og alkohol i perioden første til 17 mai? Realistisk?

 

Tja, la oss nå ser her: Kan du skille mellom russeklær og kjeledresser? Jeg ser i iallefall svært godt forskjellen. Ser du forskjell på russekort og andre typer plastkort? Det gjør iallefall jeg. Ser du hva som er en russebill og hva som ikke er det? Jeg synes ikke det er vanskelig. Ser du forskjell på et russetreff og et hvilket som helst annet treff eller arrangement? Det gjør jeg.

 

Først så er det bare å forby produksjon av russeklær og kort. Om det kommer utenfra er det bare å forby import. Så er det bare å stanse alle de avtale russetreffene. Og fjerne russetog og taler fra det offisielle 17 maiprogrammet. Og der har du alt satt foten ned.

 

Det har vært snakk om å ikke selge egg i denne perioden. Eller kun selge til voksne. Det er ikke det beste forslaget ettersom mange tennåringer og unge som ikke har noe med russefeiringen å gjøre sikkert vil handle egg for å ha det til mat. Det som går er derimot å ikke selge vannvåpen i denne perioden. Litt trist for barn som vil ha, men det er snakk om en kort periode.

 

Så om noen fortsatt vil være russ må de selv kjøpe seg noen kjeledresser og kline dem til med malte hender, bokstaver ol. Og når det gjelder russekortene får de vel kjøpe plastbrikker el. som er i riktig farge og så klippe ut for å lage kort av det. Om de ikke klarer å skrive på kortene så får de ta vanelig papir over og kontaktpapir over der igjen. Å kjøpe noen kassebilder de kan kline maling over og rase rund med musikk kan man selvsagt ikke stoppe. Å forby salg av slike biler eller biler totalt i den periode vil være altfor diktatorisk.

 

Men om dette med klær, kort, fester/treff og 17. maiprogrammet ble gjennomført, hvordan ser du da for deg at russetradisjonen skulle kunne overleve?

 

Og når man hører om 2-3 voldtektstilfeller blant russen så mener jeg seriøst at det er gode tall. En promille med voldtektstilfeller har man uavhengig om ungdom er kledd i rødt eller ikke. Det samme gjelder bilulykker, vold, og alle andre "problemene".

 

Unnskylder dette russen der man gjerne bruker hele feiringen som enn unnskyldning mener du? Hva som skjer utenfor russetiden er ikke tema i denne tråden. Voldtekter er et problem det må tas mye mer tak i enn det gjøres nå uansett, men russefeiringen er altså noe folk bruker mer og mer som en unnskyldning til å ta ekstra av og når man er russ er det også lettere å stikke seg vekk blant alle de andre for ikke å bli tatt. Dessuten er det ekstra mye fyll på disse treffene og mange som dermed ikke er i stand til å gjøre motstand mot voldtekter.

 

Eksisterer ganske enkelt ingen gode argument for at man skal forby russetiden. At noen har en interesse for å ødelegge denne gleden for mange tusen ungdommer forstår jeg ganske enkelt ikke.

 

Jo, og argumentet er godt ettersom russen plager og ødelegger for andre!

Lenke til kommentar

Glimti; jeg linker fremdeles til denne artikkelen; http://mittfb.f-b.no/artikkel.php?aid=12857&ssoAction=getAuthId

 

hva mener du om det? Mener du at det kun er avisen i sarpsborg som gjør sånt?

og at tiltak som dette og lignende ikke skjer andre steder?

 

Hvor mye salg tror du og en avis ville fått hvis den store overskriften hadde vært: 'Rolig russefest iår. Les om grillfesten til Norge videregående og les intervjuer fra russepresidentene om hvordan de har planlagt russeknuter som å drikke en liter juice på 10 minutter, og å leke med barna i barnehagen i mindt 15 minutter!!!'

Endret av lillepy
Lenke til kommentar

Først så er det bare å forby produksjon av russeklær og kort. Om det kommer utenfra er det bare å forby import. Så er det bare å stanse alle de avtale russetreffene. Og fjerne russetog og taler fra det offisielle 17 maiprogrammet. Og der har du alt satt foten ned.

 

Bare bare. Ikke vet jeg hvilken verden du lever i, men dette er vel så urealistisk som man får det.

 

"Forby produksjon av russeklær". Virkelig vanskelig å ta sånne forslag seriøst.

 

Hva som skjedde i den tida du var russ må gudene vite, kan umulig ha vært noe hyggelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...