Gå til innhold

Vi bør forby Russefeiringen


Anbefalte innlegg

Det som absolutt må forbys i Norge er folk som ikke klarer å se noe de ikke liker uten å snakke om forbud. Og det kommer fra en som tok avstand fra alt som het russefeiring.

 

Trangen til å gjøre livet så trygt og forutsigbart som mulig er det mest ødeleggende som fins for livskvaliteten vår.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tvert imot, det ville kunne sende et sterkt signal.

Til hvem? Fortelle ungdommmen at "hei, vi forbyr noe dere trives med fordi vi får vondt i hodet av å høre litt fløyteblåsing og biltuting fra slutten av april til 17. mai"?

 

Hvor mange russ har vi (cirka) i Norge hvert år? Hvor mange av disse skaper avisoverskrifter?

Og hvor mange av avisoverskriftene kommer nettopp fordi de innblande er russ.

Masse av det som blir skrevet hadde ikke blitt skrevet om hvis ikke russ var involvert.

Lenke til kommentar

At det skjer resten av året også er ikke noe argument for å forhindre en ordning/tradisjon der det skjer ekstra mye.

 

Tvert imot, det ville kunne sende et sterkt signal.

 

Synes vi burde innføre permanent portforbud mellom klokken 20.00 og 04.00 jeg. Tenk så rolig og anstendig samfunnet vårt ville ha vært da.

 

Det ville sendt signaler det. Her er ingen ugagnskråker eller rabagaster akseptert; kun ro, lov og orden!

Endret av KEBABavSVIN
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ved å forby det ene og det andre vil man aldri kunne fjerne hverken mennesker eller handlinger, heller tvert om. Jo mer åpent og ærlig samfunnet er i slike saker jo større sannsynlighet er det for at man innser at dette ikke er av noen samfunnsmessig nytte.

 

Ikke ta fra meg den gleden jeg har av å kunne observere dyrearten "menneske" på sitt aller beste, ikke ta fra meg muligheten til å kunne filtrere disse mennesketypene ut av min vennekrets.

 

Hvem er det som stropper et annlegg til flere titusenere om ikke hundretusener av kroner til taket på en bil? Er det for at de som er på innsiden av bilen også skal kunne høre musikken eller? Hvem er det som finner glede av å ha sex med en tilfeldig person midt i en rundkjøring kun for å få noe søppel å knyte i en lue? Det er idioter, bare la de holde på. Selv dyr midt i jungelen oppfører seg bedre og det er fakta.

 

Ingenting av dette var frekt ment. Det er bare min objektive mening og jeg bryr meg ikke ett sekund om disse menneskene og deres handlinger. For min del er det kun positivt.

Lenke til kommentar

Hvordan kan man tro at det HJELPER å bannlyse russ? Da kan man jo bare komme opp med noe nytt, ala ruzz.

 

Og uansett om man får bannlyst russebuksene, er det fremdeles veldig vanskelig å hindre avgangselever å feste - for tradisjonen blir nok ikke glemt med det aller første. :)

 

De som er i mot russ burde slutte å generalisere. Russen har, med HUMAK, samlet inn flere millioner kroner til veldedighet. Mange russ har gjort noe positivt, hvorfor la fåtallet ødelegge?

Lenke til kommentar

Dette du mener?

 

Nei, dette:

 

1) Forby produksjon av russeklær og andre russeefekter. 2) Stans ordningen med at russer kan holde avtalte fester. 3) Fjern alle russearangemanger fra det fastsatte 17. Maiprogrammet.

 

Der har du alt satt en kraftig fot ned. Dersom noen nå skal leke russ så må de kjøpe noen kjeledresser og male på dem selv og de får arragere festene selv uten tillatelse vell vitene om at offentlig fyll på gaten eller i parker er noe de kan bli straffet for. Så får de arrangere togene sine selv ettersom det ikke lenger har plass i arrangemanget av barnetog, folketog og taler.

 

Tror de fleste ville mistet interessen allere der ettersom de måtte ordne alt sammen selv og uten offentlighetens oppmerksomhet. Og litt etter litt ville det dødd ut av seg selv. Så hadde det jo ikke skadet å bli mye strengere på offentlig drikking, herværk ol.

 

Din tur. ;)

Lenke til kommentar

Så hvis foreldre går inn å arrangerer noe for barna sine så skal det være ulovlig?

Jeg regner med at det er noe mine foreldre hadde gjort hvis noe så idiotisk skulle skje.

Kanskje naboene dine også hadde arrangert noe, hadde det vært fint?

 

Det er russen selv som har mye av ansvaret for Tryvann om jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar

Hva har et foreldrearrangement med dette å gjøre?

 

2) Stans ordningen med at russer kan holde avtalte fester.

 

... de får arragere festene selv uten tillatelse vell vitene om at offentlig fyll på gaten eller i parker er noe de kan bli straffet for.

 

Tror de fleste ville mistet interessen allere der ettersom de måtte ordne alt sammen selv og uten offentlighetens oppmerksomhet.

Er det greit om foreldre går sammen å arrangerer? Hva med skolene?

Lenke til kommentar

Kan ikke det være en avtalt fest? ;)

 

1.Ved å forby russeklær og effekter, så fjerner du kun klesstilen.

2.Ikke tillatt for russ. Men for alle andre. Så i perioden man vanligvis var russ, så kan man ikke møtes for å gå på fest hos andre når man er i store gjenger? Eller er man fortsatt russ mener du?

3.Også forby alt som feirer grunnloven, da vi ofte bryter den utenom å bry oss! Det liker ikke jeg.

Lenke til kommentar

Er det greit om foreldre går sammen å arrangerer? Hva med skolene?

 

Det jeg snakket om her var noe i offentligheten. Hvis du snakker om private arrangeringer så kan det ikke sammenlignes i det hele tatt.

 

Dessuten er det bedre om du faktisk kommenterer forslagene/svarene jeg har kommet med istedefor å begynne med en masse sammenligninger.

Endret av Glimti
Lenke til kommentar

Altså de arrangementene som er blir arrangert av private.

Det er åpent for alle som er registrerte russ.

Hvis det er denne type arrangementer du tenker på sliter man igjen med å gjennomføre ett forbud.

Hvordan skal forbudet låte "Ikke lov å arrangere noe med russ i navnet"? "Ikke lov å arrangere treff for avgangselever ved videregående skoler".

Det er veldig lett å komme seg rundt slike forbud da ser jeg heller at det er bedre sånn som det er i dag. Hvor kun registrerte russ har avgang osv.

 

Produksjon av russeefekter er også vanskelig å håndheve. Skal man ikke kunne selge fløyter i tiden april - 17 mai.

Klær har samme problemet. Ikke lov å selge røde plagg i samme tidsperiode feks.

 

Det siste punktet ditt har jeg egentlig ingen kommentar på, annet at jeg syns det skal være opp til hver enkelt arrangør å selv velge hva man vil ha med i programmet.

Busser har jo ikke lengre adgang til russetoget her i Oslo lengre, noe jeg ser på som uproblematisk.

Lenke til kommentar

Turistforeningen sponser russe-bussen til Krohn Devolds datter

 

Den Norske Turistforening (DNT) har som politikk at de ikke sponser. I år gjør de et unntak for å sponse russebussen til generalsekretær Kristin Krohn Devolds datter.

 

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7608115

 

 

DNT trekker støtte til russebuss

 

DNT har bestemt seg for å trekke annonsen på russebussen til generalsekretærens datter. Støtten til bussen var på 5.000 kroner.

 

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7610724

 

 

Få vil sponse russen

 

Det er vanskelig for russen å skaffe sponsorer. Det er som regel arbeidsplassen til foreldrene som stiller opp og redder russen.

 

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostafjells/buskerud/1.7610819

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...