Gå til innhold

Vi bør forby Russefeiringen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det skjer ikke nødvendigvis så mye ekstra, det er bare det at det er da du leser om det. Og da har man også noe å kalle de som gjør ugjerningene, nemlig russ.

 

Det står jo sjeldent noe positivt i media da. Hva med alle millioner av kronene som blir samlet inn til veldedige organisasjoner hvert år? Det er faktisk ganske lærerikt det man går igjennom i russetida, tro det eller ei.

 

Når det kommer til det økonomiske gikk jeg (og de andre på bilen min) faktisk med overskudd. Vi gjorde en god jobb med sponsorer og bilen, og vips så ble det en gledelig avslutning på russetida.

 

Du virker å ha et personlig hat mot russ, med et syn som du aldri i verden vil snu på. Stemmer det, eller bare virker det sånn?

Lenke til kommentar

Quoter dette innlegget fra side 9:

 

Fortsatt noen som forsvarer russen?

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article786513.ece

 

Les litt om hva russ foretar seg. Man kan bla. lese følgende to avsnitt:

 

Den kreftsyke piken fikk sprutet eddik i øynene, og sennep og egg smurt over seg. Noen av russen som gikk berserk halte og dro i slangen som fører smertestillende morfin til hjertemuskelen hennes. Resultatet var at hun måtte til sykehus.

 

Flere steder i landet sjokkerer russ med sin oppførsel. I Finnmark har svart-russ tapet fast barn og tegnet med tusj i ansiktene deres. I Kirkenes skal en 10 år gammel gutt ha blitt beskutt med softgun. Også dette skal en gruppe svart-russ ha stått bak. Ifølge NRK Finnmark varsler politijurist Tove Wulf Nilsen etterforskning av hendelsene, som hun ser svært alvorlig på.

 

Tror du fortsatt at det ikke skjer så mye ekstra i russetiden?

 

Jeg antar at du greier å forstå at hva du linker til ikke er spesielt verre enn hva andre mennesker utstår hver dag i form av konemishandling,mobbing osv osv?

Jeg ser ikke noe grunn til at russetiden er noe verre enn hva samfunnet ellers ikke ordner opp i - problemet er vel mer at samfunnet ikke følger opp ungdom, og gjør oppdragerrollen riktig. Artiklene bærer videre preg av vinkling til fordel for en av bussene, mens det tilsynelatende er flere som mente noe annet.

Hva angår jenta så ser jeg ikke hvordan det er forskjellig fra saken i Bergen hvor en 12 åring ble banket opp på skolen, slått og sparket mens han lå på bakken. Han var 12 år - så å avende noen eksempler fra russetiden, når det var 8000 russ på plass der hvor noe av det du linker til og bare det var hva som skjedde, så fremstår ikke det som verre enn å spasere ned Karl Johan fredag natt, som en annen nevner.

Det fremstår heller ikke verre enn hva mange andre, små, eller store utsettes for hver dag - uten at jeg ser noen legge så mye energi ned i å få bukt med det?

 

Løsninegn for samfunnet er ikke å sette oppdragerrollen ut på anbud til skolen, slik det er i dag, den er ikke å forby og kurere en hver ting en ikke liker, heller ikke bruke enkeltepisoder for å kollektivt straffe andre - et sted er å se på seg selv først, spesielt som foresatte og se hva en kan gjøre for at datteren eller sønnen løser sine problemer bedre enn med sten, alkohol eller aggresjon - ikke forby det, og skyve det under teppe til poden er 18 og kan drite seg ut selv...på slutten av dagen tror jeg grensesetting for russen, både før de blir det og etter er viktigere enn den nedlatende holdningen Poliet viser, da spesielt med referanse til "overklasse ungdom" osv, samt holdningene enkelte her bruker ved å kalle ting hårreise og skremmende - gah, det er minimalt i forhold til hva andre utsettes for hver dag....

Lenke til kommentar

Det er det minst koselige jeg kommer på just nu, faktisk.

Finnes det i det hele tatt noe tilsvarende i andre land, bortsett fra nordiske?

Går det virkelig ikke an å feire avslutningen på 13 års skolegang (+/-) på andre sett?

 

Ja det gjør det!:)

Jeg var ferdig med 3vg i år, og i steden for at vi i klassen var russ valgte vi å dra på interrail.

Det var en fantastisk opplevelse!. Var bl.a. innom Praha, Firenze, Roma og Paris, disse stedene inneholder mange kulturskatter som er verdt å se.

 

Selvom jeg ikke var russ mener jeg at en slik tur er mer verdt enn masse fyll. Men det er jo opptil enselv og bestemme hva man verdsetter mest.

Lenke til kommentar

Jeg: Halla, klar for festen eller?

Kalle: Yes man, let's go!!

* Festen er på et privat området vi har leid i forbindelse med russefeiringen. Jeg og Kalle velger å gå dit i stedet for å kjøre siden det kan bli litt drikking. *

 

* Mens vi trasker bortover gaten kommer det plutselig en person løpende ut fra huset sitt *

Glimti: HALLO!! STOPP, I LOVENS NAVN!!.

Jeg: Hææ?

Glimti: Hva er det dere tenker på?

Jeg: Hva mener du?

Glimti: Å være russ er FORBUDT.

Jeg: hehe... forbudt? Men vi har jo ikke gjort noe galt?

Glimti: Ikke gjort noe galt!? *Med mord i blikket og med knallrød skalle peker Glimti på russebuksene*

Jeg: Hva med de?

Glimti: Det er forbudt med sånne bukser, ta dem av nå!...ellers...

Jeg: Ellers hva?

Glimti: Ellers ringer jeg politiet.

Jeg: Er det en trussel?

Glimti: Nei, ingen trussel!

Jeg: Vi skal bare på russefest og ha det litt morro sammen vi, ikke noen grunn til å ringe politiet. Hadet bra.

* Kalle og Jeg trasker videre, fniser litt for oss selv og, ja, rister litt på hodet. *

* Noen minutter senere hører vi plutselig sirener bak oss. I forfjamselse snur vi oss og oppdager en politibil som nærmer seg. Den bråstopper. Ut kommer det en svær konstabel med et skikkelig balltre. *

Politi: Dere to! Kom hit.

Jeg: Hva er det, konstabel?

Politi: Vi må konfiskere de russebuksene, det er nemlig forbudt å bruke slike.

Jeg: Men konstabel, vi er jo russ?

Politi: Russ er forbudt. Nå, skal dere gi meg de buksene eller blir jeg nødt til å ta dere med i kasjotten?

Jeg: Unnskyld meg, men synes du ikke dette er urimelig?

Politi: Overhodet ikke. Vi lever i et demokrati og da må alle akseptere de reglene som blir laget, nå kom igjen. Jeg gir dere 10 sekunder.

* Kalle tar av seg russebuksen *

Kalle: Her konstabel, jeg tar og drar hjem for å finne noen andre klær.

Politi: Ikke så fort du! Det blir 5000 kroner det takk!

Kalle: 5000??

Politi: Ja, er ikke så ille det, vær glad du ikke ble tatt for å kjøpe sex, da skulle jeg hatt dobbelt så mye :)

Kalle: Kan jeg få en regning på det?

* Litt små gretten trekker politiet fram en regning og lar Kalle gå *

Politi: Og hva med deg? Skal jeg få dine russebukser også?

Jeg: Nei, jeg nekter.

Politi: Da blir jeg nødt til å ta deg med i kasjotten da gitt.

Jeg: Ikke tale om! Dette er skandaleløst, jeg har ikke gjort noe galt!

Politi: Jo, det har du, blir jeg nødt til å bruke makt?

* Konstabelen tar opp håndhjern og går mot meg for å sette de på *

* Jeg rygger bakover og begynner å løpe. *

BANG!!!

* Jeg kjenner en uimotståelig smerte i ryggen og faller om på bakken. Jeg kjenner en dam av blod danne seg rundt meg og merker at jeg ikke kan røre meg. Plutselig ser jeg Glimti komme gående, han har et sleskt smil om munnen. *

Glimti: haha ja du ... sånn går det med FORBRYTERE. Du fikk AKKURAT som fortjent ditt kriminelle svin! Du kommer sikkert til å måtte sitte i fengsel mange år for å prøve å stikke av fra politiet. Som fortjent din dust!

Politiet: Sånn går det når man ikke følger reglene. Håper du lærer til neste gang, men som Glimti sier, det blir nok mange år på deg i fengsel før du kan få en ny sjanse.

Jeg: Kan du ringe sykebil, jeg klarer ikke røre meg?

Politiet: Nåja, er det virkelig nødvendig da? Det offentlige sykehuset har nok å gjøre som det er. Vi skulle vel klare å få deg inn i politibilen med litt hjelp fra Herr Glimti.

Glimti: Selvfølgelig herr konstabel! Jeg følger reglene og hjelper til og med å håndheve de. Det gjør jeg med glede!

* Glimti og konstabel bærer meg inn i bilen og vi kjører avgårde. Så ble det ingen russefeiring i år gitt.*

  • Liker 4
Lenke til kommentar

I avisen står det at to russ har overfalt og voldtatt to små jenter på ti år. Samtalen følger:

 

Jeg: Helt grusomt! Håper de blir tatt!

 

Warz: Nei, det er russ. Og russ må ha lov til å voldta og kose seg.

 

Jeg: Mener du at man ikke skal reagere når barn blir overfallt og voldtatt?

 

Warz: Ikke når det er av russ!

 

Jeg: Hvorfor ikke?

 

Warz: Fordi russen er fritatt! Og de er så og si ferdig med skolen og må få lov til å more seg litt før de går ut i arbeidslivet.

 

Jeg: Det er fortsatt overfall og voldtekt av barn.

 

Warz: Men det er greit når det gjelder russ.

 

Jeg: Hvorfor det?

 

Warz: Fordi russefeiringen er bare en gang i livet og da må man få gjøre som man vil selvom det plager andre!

 

Jeg: Så hva ville du sagt om russen hadde tatt livet av de barna?

 

Warz: At det gikk for langt, men de kan fortsatt ikke straffes for det når de er russ.

 

Jeg: Mener du det?

 

Warz: Selvsagt! Det er jo bare russ!

 

Osv...

Lenke til kommentar

Dere to vil ikke forstå.

 

Jeg har fra begynnelsen av sagt at jeg ikke har noe imot russefeiringen i seg selv, men at det nå har gått fra å være uskyldig morro til å bli stadig styggere og flere voldsepisoder hver eneste gang og at det stadig går utover flere uskyldige og at det derfor er på tide å stoppe hele greia. Og det er komplett løgn åpåstå at avgangselever er avhegie av russefeiringen for å kunne feire at de er ferdig med skolen.

Lenke til kommentar

Du vet det foregår mye vold andre steder også? Jeg har jo feks tatt opp julebordssesongen her før uten å få noe respons fra deg.

Personlig så har jeg og de rundt meg opplevd mer ubehag under den enn russetiden. Så for min del holder ikke argumentene dine. Og når det i tillegg kommer til å bli mer bråk og mas om du forbyr det og alt skjer lukket og bak dører uten noe form for arrangement hvor folk tar/har ansvar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva har julebord og andre ting med denne tråden å gjøre? Denne diskuterer russefeiringen.

Å forby russefeiringen fordi et fåtall av de som deltar ikke klarer å oppføre seg, blir det samme som å forby julebord og lignende fordi et fåtall oppfører seg som idioter. Dessverre er dette for innviklet for deg noen å forstå, så jeg regner ikke med at du er enig.

Endret av Runar
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Forsåvidt enig her med Runar, man kan ikke fjerne en ordning pga at noen misbruker den, da får man heller sørge for at man tilpasser ordningene og elementene rundt den sånn at den fungerer.

 

For Mange personer er russefeiringen en naturlig del av overgangen til voksenlivet og selv om det er mye støy og "horing/drikking/whatever" forbindet med den så er det en relativ kort periode i livet til et gjennomsnittsmenneske.

 

Husk uansett å passe på at tråden ikke går på person og tar heller saken som er diskutert, uansett hvor irritert man blir (noe jeg selv ærlig talt ofte også blir) og tar seg en pause om mulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forsåvidt enig her med Runar, man kan ikke fjerne en ordning pga at noen misbruker den, da får man heller sørge for at man tilpasser ordningene og elementene rundt den sånn at den fungerer.

Hvis alle (eller flertallet) misbruker den, derimot, da er det på tiden med en seriøs vurdering av hele ordningen. Men dette er ikke tilfellet med russefeiringen. Hvor mange tusen russ har vi vært år? Hvor mange av disse blir negativt omtalt i media?

Lenke til kommentar

Det er tradisjon at tidene forandrer seg og nå er det på tide med en forandring igjen og bli kvitt russefeiringen.

 

Du er kanskje klar over at du selv oppfordrer til usakelig argumentasjon med dette innlegget? Ikke minst vil jeg anta at det provoserer svært mange brukere at du kommer med et slikt argument uten å komme med gode nok forklaringer i en og samme post.

Anbefaler du tar deg en liten pause så vi får tid til å vurdere tråden litt mer, forsåvidt kan dette også gjelde for andre parter som føler at de har tatt litt av.

 

Hvis alle (eller flertallet) misbruker den, derimot, da er det på tiden med en seriøs vurdering av hele ordningen. Men dette er ikke tilfellet med russefeiringen. Hvor mange tusen russ har vi vært år? Hvor mange av disse blir negativt omtalt i media?

 

Svært få blir nok omtalt i media i forhold til alle som blir russ , men det finnes et par punkter som kan forbedres :

 

Examenstida bør komme før drikkinga. Tidligere examener eller senere russefeiring.

Russ = Rus? Her bør man nok få til russeknuter og m.m som ikke vektlegger drikking , faktisk så føler jeg at slike knuter som belønner drikking bør fjernes (jeg er ikke mot russ som drikker, kun drikkepresset).

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...