Gå til innhold

Vi bør forby Russefeiringen


Anbefalte innlegg

  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

for å være litt gledesdreper her så må jeg få inn at ei russejente ble truffet i øyet av andre russ som skøyt med paintballmarkør ut fra en bil i år, her i stavanger. men jeg er fullt for russeferingen, la oss som snart er ferdig med 13 års skole ta litt av og gjøre dumme ting vi kan le av senere, det er ingen som dør, det er selvfølgelig noen som har lite nok vett til å tenke seg om slik som hun som ble truffet av paintball i øyet, men det er gjerningspersonene som må stå for dette, det er ikke selve tradisjonen som gjor slik at hun ble truffet, det er idioti å forby noe så hellig som russetiden! AMEN!

Endret av kjellvr
Lenke til kommentar

Man kan ikke forby en tradisjon, man kan ikke nekte folk å gi hverandre gaver og spise god mat 24. desember. Ei heller kan man forby folk å feste, spille høy musikk, drikke alkohol og ta på seg røde klær når de er ferdige med videregående. Er det ordet "Russ" dere vil forby? I såfall er det jo bare å opprette et nytt navn og feire på samme måte som før.

 

Selv er jeg glad i tradisjoner og blir litt lei meg når jeg hele tiden leser om folk som vil avskaffe dem. I jula klages det over for høyt forbruk, for mye usunn mat, gavepress og at man egentlig ikke lenger vet hva man feirer, nyttårsaften missliker mange på grunn av rakettene og nå vil altså noen forby russefeiringen også :( Snart blir det vel bråk om at 17. mai er for nasjonalistisk og at sommerferien er for dyr og unødvendig for samfunnet i stramme tider? Ved en hver tradisjon kan en vel finne argumenter som tilsier at den bør avskaffes, men tenk på all gleden de bringer da. Tenk så grått og trist livet hadde blitt om det ikke fantes dager der man koser seg og feirer noe.

Lenke til kommentar

Man kan ikke forby en tradisjon, man kan ikke nekte folk å gi hverandre gaver og spise god mat 24. desember. Ei heller kan man forby folk å feste, spille høy musikk, drikke alkohol og ta på seg røde klær når de er ferdige med videregående. Er det ordet "Russ" dere vil forby? I såfall er det jo bare å opprette et nytt navn og feire på samme måte som før.

 

Selv er jeg glad i tradisjoner og blir litt lei meg når jeg hele tiden leser om folk som vil avskaffe dem. I jula klages det over for høyt forbruk, for mye usunn mat, gavepress og at man egentlig ikke lenger vet hva man feirer, nyttårsaften missliker mange på grunn av rakettene og nå vil altså noen forby russefeiringen også :( Snart blir det vel bråk om at 17. mai er for nasjonalistisk og at sommerferien er for dyr og unødvendig for samfunnet i stramme tider? Ved en hver tradisjon kan en vel finne argumenter som tilsier at den bør avskaffes, men tenk på all gleden de bringer da. Tenk så grått og trist livet hadde blitt om det ikke fantes dager der man koser seg og feirer noe.

 

Har du ikke lest gjennom noe av tråden? Har du ikke sett HVORFOR flere mener at russefeiringen burde avskaffes?

Lenke til kommentar

Man kan ikke forby en tradisjon, man kan ikke nekte folk å gi hverandre gaver og spise god mat 24. desember. Ei heller kan man forby folk å feste, spille høy musikk, drikke alkohol og ta på seg røde klær når de er ferdige med videregående. Er det ordet "Russ" dere vil forby? I såfall er det jo bare å opprette et nytt navn og feire på samme måte som før.

 

Selv er jeg glad i tradisjoner og blir litt lei meg når jeg hele tiden leser om folk som vil avskaffe dem. I jula klages det over for høyt forbruk, for mye usunn mat, gavepress og at man egentlig ikke lenger vet hva man feirer, nyttårsaften missliker mange på grunn av rakettene og nå vil altså noen forby russefeiringen også :( Snart blir det vel bråk om at 17. mai er for nasjonalistisk og at sommerferien er for dyr og unødvendig for samfunnet i stramme tider? Ved en hver tradisjon kan en vel finne argumenter som tilsier at den bør avskaffes, men tenk på all gleden de bringer da. Tenk så grått og trist livet hadde blitt om det ikke fantes dager der man koser seg og feirer noe.

 

Har du ikke lest gjennom noe av tråden? Har du ikke sett HVORFOR flere mener at russefeiringen burde avskaffes?

Jeg har lest de første og siste sidene av tråden, over 40 sider har jeg dessverre ikke tid til å lese. Selvsagt er jeg mot fyllekjøring, hærværk og vold, men jeg er ikke for å forby russefeiringen i seg selv. Ser du for deg at politiet skal arrestere mennesker som kler seg i røde klær i mai og barn som går rundt med russekort? Eller skal kanskje selve ordet "russ" forbys?

Endret av LucarioX
Lenke til kommentar

.... samt at de offentlige treffene stanses ....

Ja, fordi treff med vakter og organisering er jo idiotisk.

Mye bedre at man bare møtes uten noe form for styring eller sikkerhet. :thumbup:

 

Og det å nekte folk å lage røde snekkerbukser høres også fornuftig ut!

Fordi man kan da virkelig ikke få lov til å gå med de plaggene man selv vil. Jo lite frihet som overhode mulig, da vil vi få det kjempefint alle sammen! For hvis ingen for lov til en dritt så skjer det heller ikke en dritt :D

Endret av PatSharpX
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alt dette er også besvart tideligere. Jeg ser for meg at det legges ned forbud mot produksjon av russeklær og effekter (forbud mot imoprt dersom det kommer fra utlandet) samt at de offentlige treffene stanses og at det ikke blir noe plass til russen i det tradisjonelle 17. Mai-programmet.

Jaha, så politiet skal bruke alle sine ressurser på å arrestere folk med røde bukser i mai? Barn med russekort i hendene skal bøtlegges og politianmeldes? Alle mennesker og varer som kommer inn i landet skal sjekkes for russeklær og effekter? Og du, hva om man bare endrer navnet fra "Russ" til "Russ2" eller noe? ;) Festing blir det uansett om russen har en offisiell plass i 17. mai programmet eller ei :)

 

Nei, dette lar seg nok heldigvis ikke gjennomføre, kan ikke se for meg noe politisk parti eller koallisjon som hadde turt å tvinge gjennom et slikt forbud. Dessuten hadde det nok blitt møtt med massive protester og rare blikk fra utlandet. Vil vi virkelig bli kjent som landet der røde klær, ordet "Russ" og kort med vitser er forbudt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som svar quoter jeg like godt dette som jeg alt har quotet en gang tideligere:

 

Passer egentlig godt å quote et tideligere innlegg jeg hadde i denne tråden. Det tar for seg hvordan man ikke nødvendigivs stanser russetradisjonen umiddelbart men litt etter litt:

 

Lat ja... :roll: Har du hørt om å bli lei av å gjennta seg selv? Men ok, skal se hvor mange linjer det blir.

 

1) Forby produksjon av russeklær og andre russeefekter. 2) Stans ordningen med at russer kan holde avtalte fester. 3) Fjern alle russearangemanger fra det fastsatte 17. Maiprogrammet.

 

Der har du alt satt en kraftig fot ned. Dersom noen nå skal leke russ så må de kjøpe noen kjeledresser og male på dem selv og de får arragere festene selv uten tillatelse vell vitene om at offentlig fyll på gaten eller i parker er noe de kan bli straffet for. Så får de arrangere togene sine selv ettersom det ikke lenger har plass i arrangemanget av barnetog, folketog og taler.

 

Tror de fleste ville mistet interessen allere der ettersom de måtte ordne alt sammen selv og uten offentlighetens oppmerksomhet. Og litt etter litt ville det dødd ut av seg selv. Så hadde det jo ikke skadet å bli mye strengere på offentlig drikking, herværk ol.

 

Din tur. ;)

Lenke til kommentar

Nå er jo 17. mai bare èn del av selve russefeiringen, du klarer nok ikke å kvele tradisjonen ved å ta fra russen noen taler og organiserte tog. Massevis av festene er også i dag private, ved å forby de planlagte arangementene gjør du det hele bare mer ukontrollert.

 

Lurer også veldig på hvordan du ser for deg å realisere disse planene. Hvilke partier tror du ønsker å forby noe så populært og rissikere å miste masse stemmer? Skal dette forslaget få flertall i dag trenger du hvertfall et stort og flere små partier med på laget.

Lenke til kommentar

Hva legger man i "russeklær"?

Forbyr du snekkerbuksen/heldressen så kommer det bare noe nytt.

Og igjen, det må da være bedre at man har organiserte fester med sikkerhetsvakter osv, enn at man bare møtes for å feste uten noen som har ansvar for ting og tang.

Det du kommer med virker svært lite gjennomtenkt.

Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar

Nå er jo 17. mai bare èn del av selve russefeiringen, du klarer nok ikke å kvele tradisjonen ved å ta fra russen noen taler og organiserte tog. Massevis av festene er også i dag private, ved å forby de planlagte arangementene gjør du det hele bare mer ukontrollert.

 

Men så var det heller ikke bare togene og talene under 17 Mai eller de organiserte treffene det var snakk om heller. Det var snakk om å droppe alle russeklær og effekter også.

 

Så de som da på liv og død ville oppføre seg som russ måtte altså kjøpe kjeledresser og noen luer som lignet og lage sine egne russefort. Vet ikke helt hvordan de skulle fått det til, men kansje ved å lime sammen papp og papir og lime på passbilder for så å ha kontaktpapir over? Men jeg tviler sterkt på at alle hadde giddet når de måtte lagew effektene selv og dermed ville det bli redusert. Når det gikk noen år så vkille nok hele oppstyret dødd ut og det er ikke sikkert det hatte tatt så mange årene heller. Husk at russ har latt være å organisere tog i protest mot at de ikke får bruke russebilene.

 

Lurer også veldig på hvordan du ser for deg å realisere disse planene. Hvilke partier tror du ønsker å forby noe så populært og rissikere å miste masse stemmer? Skal dette forslaget få flertall i dag trenger du hvertfall et stort og flere små partier med på laget.

 

Dette er det stadig snakk om og fokus på hver gang elendigheten setter i gang så vet ikke hvor vanskelig det ville være å få det gjennomført.

 

Hva legger man i "russeklær"?

Forbyr du snekkerbuksen/heldressen så kommer det bare noe nytt.

Og igjen, det må da være bedre at man har organiserte fester med sikkerhetsvakter osv, enn at man bare møtes for å feste uten noen som har ansvar for ting og tang.

Det du kommer med virker svært lite gjennomtenkt.

 

Å deffinere russeklær har vi vært igjennom så mange ganger at jeg ikke gidder å ta det opp en gang til. Les igjennom tråden.

 

Skal feiringen fjernes må alt sammen og da også de organiserte treffene fjernes. Private fester er det uansett.

Lenke til kommentar

Men kan du forklare meg hva som er bedre med private fester i forhold til organiserte?

 

Hvis Glimti får det som han vil, så melder jeg meg frivillig til å arrangere en fest (ikke russefest) for avgangselever en gang i mai. Bare husk dette er ikke en russefest, men dresskoden er rød kjeledress!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...