Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Vi bør forby Russefeiringen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har ikke sagt velge selv, har sagt at eieren av veien skal velge. Det er vel ganske åpenbart at en eier som tillater fyllekjøring driter i å få kunder. Jeg hadde i hvertfall ikke kjørt på den veien.

Hæ? Staten eier så og si all vei i hele Norge. Staten har bestemt at det er ulovlig med fullekjøring på veiene sine. Da er du enig da?

Lenke til kommentar

Dessuten, selv om det bare er noen som fyllekjører så er det nok til at folk blir drept. Jeg synes det er bedre at folk blir hindret å fyllekjøre enn at folk blir drept, eller? "Det er jo bare menneskeliv vi snakker om. Pytt pytt, det er jo mange igjen..."

De som absolutt vil fyllekjøre kan respektere loven. De ikke absolutt kjøre når de har drukket. Hvis de synes fyllekjøring er greit så er de egentlig ganske egoistiske! "Jeg driter i at folk blir drept, jeg vil bare komme meg hjem. Viktigere at jeg får kjøre i ruset tilstand enn folks liv."

Teksten i hermetegn er ironisk ment for de som kanskje misforsto det.

Endret av stianaarskaug
Lenke til kommentar

Har ikke sagt velge selv, har sagt at eieren av veien skal velge. Det er vel ganske åpenbart at en eier som tillater fyllekjøring driter i å få kunder. Jeg hadde i hvertfall ikke kjørt på den veien.

Hæ? Staten eier så og si all vei i hele Norge. Staten har bestemt at det er ulovlig med fullekjøring på veiene sine. Da er du enig da?

Ja er enig i at det er greit ja ikke noe å si på det jeg er bare totalt motstander av at staten skal eie vei.

Og by the way jeg er selvfølgelig helt enig i at fyllekjøring er en uting og umoralskt.

Lenke til kommentar

Hvis du av erfaring vet at du blir pskotisk og livsfarlig hver gang du drikker, ja, så bør du la hver å drikke. Hvis du derimot ikke lar hver å drikke og ender opp med å voldta og drepe en fem år gammel jente, så, fortjener du (etter min mening) å råtne i fengsel.

Men hvis vi (samfunnet) av erfaring vet at det er en statistisk sammenheng mellom drikking og drapsvoldtekter (ditt eksempel, ikke mitt), er det ikke da fornuftig å gjøre noe for å forhindre det? Det hjelper vel den 5-årige jenta lite at drapsmannen havner i fengsel, uansett hvor fortjent det var...?

Og ja, de skarpsindige vil ha fått med seg at jeg leker djevelens advokat her. Jeg er som kjent liberaler, om ikke liberalist.

Problemstillingen er vel kanskje den at russen i en alder av 19 år ikke vet hva de tåler, og når de får i seg for mye mener at såpass må de kunne unne seg "denne ene gangen i livet".

Geir :)

Lenke til kommentar

Hvis du av erfaring vet at du blir pskotisk og livsfarlig hver gang du drikker, ja, så bør du la hver å drikke. Hvis du derimot ikke lar hver å drikke og ender opp med å voldta og drepe en fem år gammel jente, så, fortjener du (etter min mening) å råtne i fengsel.

Men hvis vi (samfunnet) av erfaring vet at det er en statistisk sammenheng mellom drikking og drapsvoldtekter (ditt eksempel, ikke mitt), er det ikke da fornuftig å gjøre noe for å forhindre det?

Nei, det er krisetilfeller. Folk flest klarer å drikke uten problemer. Med den logikken må vi forby alt, da alt fører til ulykker. F.eks kan du jo si at samfunnet VET at det dør så og så mange per 10 000 fallskjerm hopp i gjennomsnitt derfor forbyr vi fallskjerm hopp.

Det hjelper vel den 5-årige jenta lite at drapsmannen havner i fengsel, uansett hvor fortjent det var...?

Vi kan ikke hindre at slike ting skjer. Skal du hindre slikt må du kanskje ha et overvåkningssamfunn hvor alle til en hver tid er under konstant overvåkning. Jeg mener FRIHET går over "sikkerhet".

Og ja, de skarpsindige vil ha fått med seg at jeg leker djevelens advokat her. Jeg er som kjent liberaler, om ikke liberalist.

Problemstillingen er vel kanskje den at russen i en alder av 19 år ikke vet hva de tåler, og når de får i seg for mye mener at såpass må de kunne unne seg "denne ene gangen i livet".

Ok visste ikke at du var liberalist, hvorvidt 18 år er en grei myndighetsalder blir vel i grunn en helt annen diskusjon som kan være interessant.
Lenke til kommentar

Mange folk dør av å hoppe i fallskjerm ja. Ikke vet jeg, kanskje det. Men uansett, så er dette noe annet. Mange dør av mange forskjellige grunner. Men dette med drikking, er negativt. Fallskjermhopping er ikke negativ på den måten. Dessuten går drikkingen til andre utover andre folk som regel, og ikke drikkeren selv. Det er noe helt annet. Mange dør av å kjøre bil, mange dør av å spise usundt, mange dør av å puste, mange dør av å gjøre vanlige hobbier osv. La oss gjøre det ulovlig sier du (Warz) ironisk. Man kan dø av mye, men det er annerledes. Det er noe annet når folk drikker seg fulle og at drikkingen deres går utover andre mennesker! Det er noe helt annet enn falskjemhopping!

Lenke til kommentar

Jeg mener FRIHET går over "sikkerhet".

Javel? Det er ikke sånt at vi blir overvåket av flyvende kameraer fra Half Life verdenen. Vi er ganske frie. Tror ikke du egentlig mener at du vil heller ofre flere hundre eller flere tusen liv i året fordi du vil være fri. Du er fri nok. Du har veldig god frihet, og kan gjøre veldig mye som ikke var mulig før.

Lenke til kommentar

Jeg mener FRIHET går over "sikkerhet".

Javel? Det er ikke sånt at vi blir overvåket av flyvende kameraer fra Half Life verdenen. Vi er ganske frie. Tror ikke du egentlig mener at du vil heller ofre flere hundre eller flere tusen liv i året fordi du vil være fri. Du er fri nok. Du har veldig god frihet, og kan gjøre veldig mye som ikke var mulig før.

De fleste "sikkerhetene" er egentlig ikke sikkerheter i det hele tatt. (derfor jeg satte det i gåsetegn). Og derfor mener jeg at frihet går over "sikkerhet". Som ordtaket sier, those who sacrifies freedom for security deserves neither and loses both. Du kan jo spørre dem som levde under fascismen hvor mye sikkerheten egentlig var verdt. Nei du, frihet er viktigst for frihet gjør det mulig for hver enkelt person å sikre seg selv. Uten frihet er man tvunget til å være med, gjerne med mye dårligere sikkerhet. Hvis du er for sikkerhet ville du kjempet for et liberalistisk samfunn, ikke et fascistisk overvåkningsamfunn der død og elendighet er blitt /care. Det er faktisk staten som har drept flest mennesker gjennom historien, det viser hvor farlig denne "sikkerheten" som alle sosialdemokrater snakker så flott om er verdt.

Mange folk dør av å hoppe i fallskjerm ja. Ikke vet jeg, kanskje det. Men uansett, så er dette noe annet. Mange dør av mange forskjellige grunner. Men dette med drikking, er negativt. Fallskjermhopping er ikke negativ på den måten. Dessuten går drikkingen til andre utover andre folk som regel, og ikke drikkeren selv. Det er noe helt annet. Mange dør av å kjøre bil, mange dør av å spise usundt, mange dør av å puste, mange dør av å gjøre vanlige hobbier osv. La oss gjøre det ulovlig sier du (Warz) ironisk. Man kan dø av mye, men det er annerledes. Det er noe annet når folk drikker seg fulle og at drikkingen deres går utover andre mennesker! Det er noe helt annet enn falskjemhopping!

På hvilken måte går det utover deg dersom jeg sitter ensom og forlatt alene i stua mi og drikker meg sørpefull? Ikke så mye nei. Med andre ord, det er ikke drikkingen vi skal forby, men volden som enkelte utøver.

Uansett, jeg stilte et par spørsmål til ANTIRUSS maskotten her men har ikke fått noe svar, da blir det egentlig litt lite vits å forsette diskusjonen her, i hvertfall denne som er såpass off topic.

Lenke til kommentar

Du sier jo egentlig at sikkerhet er viktigst. Fordi frihet gir økt sikkerhet sier du, og derfor er frihet viktigst, fordi det gir best sikkerhet. :p

Fulle folk sitter som oftest ikke i stuen sin, isolert alene. Jeg snakker som de som er ute i offentligheten og drikker seg helt bort og dette fører alltid til noe. Fyllekjøring, aggresjon --> vold, stjelig, hærverk kan være følgene til store mengder alkohol.

Lenke til kommentar

På hvilken måte går det utover deg dersom jeg sitter ensom og forlatt alene i stua mi og drikker meg sørpefull? Ikke så mye nei. Med andre ord, det er ikke drikkingen vi skal forby, men volden som enkelte utøver.

Men russen sitter ikke ensom og forlatt i stua og drikker seg sørpefull. Da hadde vi ikke hatt denne diskusjonen. Drikkingen deres går til stadighet ut over andre sakesløse "ofre".

Lenke til kommentar

Men russen sitter ikke ensom og forlatt i stua og drikker seg sørpefull. Da hadde vi ikke hatt denne diskusjonen. Drikkingen deres går til stadighet ut over andre sakesløse "ofre".

Jeg er veldig skeptisk til utviklinga når man tenker på hvor grensa ligger for hvor folk gjør seg til ofre idag. Det er liksom alltid noen som lider uansett, selv om de gjør mye ut av ingenting sett utifra et vanlig oppegående menneskes grenser og toleranse. Noen russ som springer forbi deg i fylla og skriker og skråler er liksom så ille for noen at de vil forby hele russefeiringa.... Folk blir bare mer og mer pingler.

Lenke til kommentar

Ikke nødvendigvis forby, men avskaffe funker fint! Slutt på å importere russeklær, kort og andre effekter, slutt på å trykke russeaviser og slutt på å inkludere russen i det tradisjonelle 17. Maiprogrammet i tillegg til å slutte å gi lov til treffene i det offentlige. Det trtengs ikke å høres så brutalt ut og det trengs ikke å gjennomføres så brutalt.

Så å fjerne russeklær og russekort hindrer dem i å drikke seg drita og feste og lage bråk? De kan fortsatt ordne seg transport og de kan fortsatt skaffe seg sprit så jeg tviler på at dette vil hjelpe..

Dessuten så er ikke all russ like ikke. Du bor sikker i det verste russemiljøet siden du må få vekk rødnisser og blåsmurfer.

Nei, det gjør det ikke, men det fjerner russefeiringen. Og det er russefeiringen som diskuteres her. Mange vil nok ut å feste og drikke uansett siden de går mot slutten av skoletiden, men drikker de og lager bråk offentlig er det faktisk noe de kan bli tatt for.

Vi har vært inne på dette med alle rus i forhold rtil dem som lager bråk flere ganger. Det er faktisk iblant slik at enkelte ødelegger for alle og uansett hvordan du snur og vender på det så er russetiden da de alle sammen går mye lengre enn de pleier og det er ikke til nekte for at en god del stygge hendelser hører spesielt til russetiden!

Lenke til kommentar

Litt off topic er slettet. Beskjeder om når og om folk skal gå og legge seg er forbeholdt admins... ;)

Hæhæ! Humor på bord vøtt!

Glimti, du har noen meninger som er så konservative, og lite tolerange, at jeg begynner å bli overbevist om at du spiller djevelens advokat her. Samfunnet har veldig lite nytte av at ting bare skal "forsvinne" for deretter å bli forvandlet til en grå linje som alle følger uansett. Det er akkurat det samfunnet blir hvis alle skrikerunger får vilja si, alt som skiller seg ut vil bli forbudt fordi "noen" kan finne det forstyrrende. Henge seg opp i små detaljer for så å gjøre en stor ting utav det, som at akkurat det skal være løsningen, er hva jeg vil kalle strutsepolitikk. Det nytter ikke å sminke en gris kompis. Uansett vil den sminka bare være der midlertidig hvis noen skulle finne grisen mere attraktiv.

Lenke til kommentar

Oki, strengere straffer ja. Ville russen og deres foreldre gått med på et straffenivå på 3 års fengsel for vanngevær-skyting tror du?

Nå sier ikke jeg at vi skal forby russefeiringen. Ikke at vi skal forby bilkjøring heller. Men kanskje var det en idé om vi forbød russen - i likhet med bilister - å gjøre det i påvirket tilstand? Vi vet jo faktisk at alkoholen har noe med russens oppførsel å gjøre. Jeg tror ikke så mange av dem hadde gjort slikt om de ikke var beruset og hisset hverandre opp...

Det er jo staten som stort sett eier de offentlige gatene og plassene der russen går bananas også, så sånn sett måtte det vel være greit...?

To utklipp fra ØB, samme dag:

Det skal ikke mer til enn å kaste vann på noen før det er legemsfornærmelse, sier jourhavende jurist ved Follo politidistrikt, Heidi Reinholdt.

Om russ som går ut over normal folkeskikk, ØB

Titalls klager over russefester, ØB

Lenke til kommentar

Jeg har blitt dynket med både det ene og andre av russ fra mange kull, helt fra grunnskolen til VG2. Lot det ikke gå særlig innpå meg, selv om det var særs unødvendig. Forstår virkelig ikke hvorfor russedrakten gjør en mer tilbøyelig til slik simpel "moro". Men jeg kan love at hvis noen russetasser forsøker slikt nå kommer de til å få juling.

Endret av Raudridder
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...