Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Vi bør forby Russefeiringen

Anbefalte innlegg

Slutt å kom med irrelevante og usaklige kommentarer...

Det var sent og faktisk ganske relevant. Leser du igjennom tråden så er det ganske mye irrelevant og usaklig som foregår her. Slutt å fortell folk hva de skal gjøre.

Litt offtopic, men klarte ikke la være. ;)

Du gjør jo faktisk akkurat det du ber andre om ikke å gjøre..

Men tilbake til sporet igjen.

Jeg har i flere år sett meg lei av russens kromspring, oppførsel og lovbrudd.

Mange russ blir skadet under feiringen, andre blir utsatt for lydforurensing, samt at russens utagerende oppførsel oppleves negativt av svært mange.

De fleste forsøker å unnskylde russen med at det er et nytt kull, vi skal ikke dømme dem for hva andre har gjort eca.

Problemet er at alle russ er individer.

Men når de tar på seg uniformen blir de til en masse, en mobb som oppfører seg som at gjeldene lover, etikk og moral ikke gjelder dem.

Personlig ønsker jeg at russefeiringen slik den er i dag burde vært forbudt, men jeg innser at det ikke lar seg gjøre.

Men da vil mitt ønske være at vi får til form for opplæring/bevisstgjøring av neste kull, hvor de får vite hva som er akseptert av oppførsel, selv av russen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var sent og faktisk ganske relevant. Leser du igjennom tråden så er det ganske mye irrelevant og usaklig som foregår her. Slutt å fortell folk hva de skal gjøre.

Mange russ blir skadet under feiringen, andre blir utsatt for lydforurensing, samt at russens utagerende oppførsel oppleves negativt av svært mange.

De fleste forsøker å unnskylde russen med at det er et nytt kull, vi skal ikke dømme dem for hva andre har gjort eca.

Men når de tar på seg uniformen blir de til en masse, en mobb som oppfører seg som at gjeldene lover, etikk og moral ikke gjelder dem.

Personlig ønsker jeg at russefeiringen slik den er i dag burde vært forbudt, men jeg innser at det ikke lar seg gjøre.

Men da vil mitt ønske være at vi får til form for opplæring/bevisstgjøring av neste kull, hvor de får vite hva som er akseptert av oppførsel, selv av russen.

Hehe ja, selvfølgelig gjorde jeg det. Bra observert! Kunne kansje ordlagt meg anderledes.

Personlig så mener jeg at dere henger dere opp i små ting som har null effekt på samfunnet generelt. Det er en veldig kort periode hvert år som denne russefeiringa faktisk finner sted og selv om inntrykket er stort på noen, så er faktisk det store flertall lite opptatt av selve russefeiringas negative sider. Ja, de har noen råtne epler som gjør ulovlige ting men som samfunnet ellers, det er svært mange av de som følger lovverket. Offentlig drikking er noe som foregår vel så ofte utenfor russefeiringa her i landet men så fort de får på seg russedressen og skiller seg ut, så blir de umiddelbart uglesett av et fåtall. Typisk Norge.

Støy forurensing sier du, hva med Oslo da? En runde på Karl Johan en vanlig hverdag er faktisk verre enn enn en gjeng russebiler som kjører forbi. Skal vi forby all trafikk i Oslo sentrum da eller? Eller hvilken som helst annen by i Norge som har et utbygd veinett med stor trafikk? Konserter er jo også støyforurensing, kansje vi skulle forby alle konserter her i landet som har folk boende like ved? Militære flyplasser også for den saks skyld, enkelte folk klager jo med en gang de kan høre et fly.

Nei, altså, russen bråker selvfølgelig og de lar seg høre men det må da finnes viktigere ting å henge seg opp i enn en stakkars russefeiring med fulle 18-19 åringer. Toleranse er tydeligvis noe mange trenger å lære seg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hehe ja, selvfølgelig gjorde jeg det. Bra observert! Kunne kansje ordlagt meg anderledes.

Personlig så mener jeg at dere henger dere opp i små ting som har null effekt på samfunnet generelt. Det er en veldig kort periode hvert år som denne russefeiringa faktisk finner sted og selv om inntrykket er stort på noen, så er faktisk det store flertall lite opptatt av selve russefeiringas negative sider. Ja, de har noen råtne epler som gjør ulovlige ting men som samfunnet ellers, det er svært mange av de som følger lovverket. Offentlig drikking er noe som foregår vel så ofte utenfor russefeiringa her i landet men så fort de får på seg russedressen og skiller seg ut, så blir de umiddelbart uglesett av et fåtall. Typisk Norge.

Støy forurensing sier du, hva med Oslo da? En runde på Karl Johan en vanlig hverdag er faktisk verre enn enn en gjeng russebiler som kjører forbi. Skal vi forby all trafikk i Oslo sentrum da eller? Eller hvilken som helst annen by i Norge som har et utbygd veinett med stor trafikk? Konserter er jo også støyforurensing, kansje vi skulle forby alle konserter her i landet som har folk boende like ved? Militære flyplasser også for den saks skyld, enkelte folk klager jo med en gang de kan høre et fly.

Nei, altså, russen bråker selvfølgelig og de lar seg høre men det må da finnes viktigere ting å henge seg opp i enn en stakkars russefeiring med fulle 18-19 åringer. Toleranse er tydeligvis noe mange trenger å lære seg.

Du tollererer at fulle ungdommer sloss, blir utsatt for ulykker, og driver med herværk i tillegg til alt det andre de holder på med?

Jeg personlig, bryr meg ikke om fly, biler, skrikende russer i russebil med høylytt musikk. Er enig at det ikke er noe å henge seg opp i. De fleste burde klare å kontrollere sinnet sitt, eller ikke bli sint i det hele tatt. Med mindre de hadde stått utforbi huset og bråkt, så bryr jeg meg egentlig ikke. Men jeg misliker folk som plager andre bevisst. Det er unødvendig.

Endret av stianaarskaug
Lenke til kommentar

Glimti, vi venter alle spent på at du skal svare på hvorfor du har rett til å bestemme over andre mennesker som ikke har gjort en flue fortred.

Det har han ikke. Heller ikke har han påstått det. Kan du utdype ditt sakrastiske utsagn? ;) Kanskje jeg har gått glipp av starten av denne tråden.

Å forby russetiden er å BESTEMME over andre mennesker som ikke har gjort en flue fortred. For å gjøre dette litt mer virkelighetsnært (virker som en del her har litt problemer med å skjønne hva virkeligheten er) så skal jeg lage en liten historie:

Historien begynner med at jeg mottar russebukse i posten. Glad og fornøyd tar jeg den på å stikker innom kompisen min, Kalle.

Jeg: Halla, klar for festen eller?

Kalle: Yes man, let's go!!

* Festen er på et privat området vi har leid i forbindelse med russefeiringen. Jeg og Kalle velger å gå dit i stedet for å kjøre siden det kan bli litt drikking. *

* Mens vi trasker bortover gaten kommer det plutselig en person løpende ut fra huset sitt *

Glimti: HALLO!! STOPP, I LOVENS NAVN!!.

Jeg: Hææ?

Glimti: Hva er det dere tenker på?

Jeg: Hva mener du?

Glimti: Å være russ er FORBUDT.

Jeg: hehe... forbudt? Men vi har jo ikke gjort noe galt?

Glimti: Ikke gjort noe galt!? *Med mord i blikket og med knallrød skalle peker Glimti på russebuksene*

Jeg: Hva med de?

Glimti: Det er forbudt med sånne bukser, ta dem av nå!...ellers...

Jeg: Ellers hva?

Glimti: Ellers ringer jeg politiet.

Jeg: Er det en trussel?

Glimti: Nei, ingen trussel!

Jeg: Vi skal bare på russefest og ha det litt morro sammen vi, ikke noen grunn til å ringe politiet. Hadet bra.

* Kalle og Jeg trasker videre, fniser litt for oss selv og, ja, rister litt på hodet. *

* Noen minutter senere hører vi plutselig sirener bak oss. I forfjamselse snur vi oss og oppdager en politibil som nærmer seg. Den bråstopper. Ut kommer det en svær konstabel med et skikkelig balltre. *

Politi: Dere to! Kom hit.

Jeg: Hva er det, konstabel?

Politi: Vi må konfiskere de russebuksene, det er nemlig forbudt å bruke slike.

Jeg: Men konstabel, vi er jo russ?

Politi: Russ er forbudt. Nå, skal dere gi meg de buksene eller blir jeg nødt til å ta dere med i kasjotten?

Jeg: Unnskyld meg, men synes du ikke dette er urimelig?

Politi: Overhodet ikke. Vi lever i et demokrati og da må alle akseptere de reglene som blir laget, nå kom igjen. Jeg gir dere 10 sekunder.

* Kalle tar av seg russebuksen *

Kalle: Her konstabel, jeg tar og drar hjem for å finne noen andre klær.

Politi: Ikke så fort du! Det blir 5000 kroner det takk!

Kalle: 5000??

Politi: Ja, er ikke så ille det, vær glad du ikke ble tatt for å kjøpe sex, da skulle jeg hatt dobbelt så mye :)

Kalle: Kan jeg få en regning på det?

* Litt små gretten trekker politiet fram en regning og lar Kalle gå *

Politi: Og hva med deg? Skal jeg få dine russebukser også?

Jeg: Nei, jeg nekter.

Politi: Da blir jeg nødt til å ta deg med i kasjotten da gitt.

Jeg: Ikke tale om! Dette er skandaleløst, jeg har ikke gjort noe galt!

Politi: Jo, det har du, blir jeg nødt til å bruke makt?

* Konstabelen tar opp håndhjern og går mot meg for å sette de på *

* Jeg rygger bakover og begynner å løpe. *

BANG!!!

* Jeg kjenner en uimotståelig smerte i ryggen og faller om på bakken. Jeg kjenner en dam av blod danne seg rundt meg og merker at jeg ikke kan røre meg. Plutselig ser jeg Glimti komme gående, han har et sleskt smil om munnen. *

Glimti: haha ja du ... sånn går det med FORBRYTERE. Du fikk AKKURAT som fortjent ditt kriminelle svin! Du kommer sikkert til å måtte sitte i fengsel mange år for å prøve å stikke av fra politiet. Som fortjent din dust!

Politiet: Sånn går det når man ikke følger reglene. Håper du lærer til neste gang, men som Glimti sier, det blir nok mange år på deg i fengsel før du kan få en ny sjanse.

Jeg: Kan du ringe sykebil, jeg klarer ikke røre meg?

Politiet: Nåja, er det virkelig nødvendig da? Det offentlige sykehuset har nok å gjøre som det er. Vi skulle vel klare å få deg inn i politibilen med litt hjelp fra Herr Glimti.

Glimti: Selvfølgelig herr konstabel! Jeg følger reglene og hjelper til og med å håndheve de. Det gjør jeg med glede!

* Glimti og konstabel bærer meg inn i bilen og vi kjører avgårde. Så ble det ingen russefeiring i år gitt.*

Litt overdrevet med at politikonstabelen hadde med seg våpen, men prinsippet er det samme. Nekter du blir du tatt med makt, om det så er et skudd i skallen som skal til. Er dette et sånn samfunn dere ønsker? Ja, da håper jeg jammen dere er de første som får smake fascismen.

Endret av Warz
Lenke til kommentar

Det du beskriver her, steinaarskaug, er ikke eksklusivt for russetiden. Politiet har sitt å gjøre hele året de og de har veldig stort fokus på russ også. Det ekke mange russetilstelninger hvor russen ikke blir passa på.

Lovverket gjelder uansett og selvfølgelig tolererer jeg ikke at folk blir overfalt/voldtatt/banka opp og utsatt for blind vold generelt. MEN, blind vold er noe som forekommer HVER ENESTE DAG hele året, spesielt i utelivet på helgene. Hærverk er også noe som forekommer hele året. Det er forskjell på vanlig toleranse og ren apati og det at noen sloss i fylla, blir utsatt for ulykker og driver med hærverk er ihvertfall ikke unikt for russetida.

En drittsekk er en drittsekk. Det spiller liten rolle for en drittsekk om han/hun har på seg russedress eller ikke.

Lenke til kommentar

Ikke forby, men holde russen innenfor samme strafferamme som resten av oss mennesker.

Slå hardt ned på tullekjøring, mobbing og vold!

Det er akkurat det politiet gjør idag. Fikk selv bot og masse kjeft av politiet da jeg var russ, bråk ble tatt kjapt hånd om da de var tilstede.

Lenke til kommentar

Ikke nødvendigvis forby, men avskaffe funker fint! Slutt på å importere russeklær, kort og andre effekter, slutt på å trykke russeaviser og slutt på å inkludere russen i det tradisjonelle 17. Maiprogrammet i tillegg til å slutte å gi lov til treffene i det offentlige. Det trtengs ikke å høres så brutalt ut og det trengs ikke å gjennomføres så brutalt.

Lenke til kommentar

Glimti, vi venter alle spent på at du skal svare på hvorfor du har rett til å bestemme over andre mennesker som ikke har gjort en flue fortred.

Det har han ikke. Heller ikke har han påstått det. Kan du utdype ditt sakrastiske utsagn? ;) Kanskje jeg har gått glipp av starten av denne tråden.

Å forby russetiden er å BESTEMME over andre mennesker som ikke har gjort en flue fortred. For å gjøre dette litt mer virkelighetsnært (virker som en del her har litt problemer med å skjønne hva virkeligheten er) så skal jeg lage en liten historie:

Historien begynner med at jeg mottar russebukse i posten. Glad og fornøyd tar jeg den på å stikker innom kompisen min, Kalle.

"Historien"

Litt overdrevet med at politikonstabelen hadde med seg våpen, men prinsippet er det samme. Nekter du blir du tatt med makt, om det så er et skudd i skallen som skal til. Er dette et sånn samfunn dere ønsker? Ja, da håper jeg jammen dere er de første som får smake fascismen.

Hahahah, den historien din var realistisk gitt. :p Skjønner at du satt det på spissen, men synes det var litt vel overdrevent. Som jeg skrev, synes jeg det blir å ta fra folk friheten som du sa, hvis man skal gjør russetiden og alt russetingene ulovlig.

Det du beskriver her, steinaarskaug, er ikke eksklusivt for russetiden. Politiet har sitt å gjøre hele året de og de har veldig stort fokus på russ også. Det ekke mange russetilstelninger hvor russen ikke blir passa på.

Lovverket gjelder uansett og selvfølgelig tolererer jeg ikke at folk blir overfalt/voldtatt/banka opp og utsatt for blind vold generelt. MEN, blind vold er noe som forekommer HVER ENESTE DAG hele året, spesielt i utelivet på helgene. Hærverk er også noe som forekommer hele året. Det er forskjell på vanlig toleranse og ren apati og det at noen sloss i fylla, blir utsatt for ulykker og driver med hærverk er ihvertfall ikke unikt for russetida.

En drittsekk er en drittsekk. Det spiller liten rolle for en drittsekk om han/hun har på seg russedress eller ikke.

Det vet jeg. Verre ting skjer utenom russetiden. Det jeg argumenterer om her, gjelder også utenom russetiden. Hver helg drikker mange seg fulle, og dette får ofte konsekvenser. Da snakker jeg om ulykker. Dette er noe av det jeg er imot. Og ja, det er det samme hvem det er, hvor de er og hva de har på seg.

Lenke til kommentar

Ikke nødvendigvis forby, men avskaffe funker fint! Slutt på å importere russeklær, kort og andre effekter, slutt på å trykke russeaviser og slutt på å inkludere russen i det tradisjonelle 17. Maiprogrammet i tillegg til å slutte å gi lov til treffene i det offentlige. Det trtengs ikke å høres så brutalt ut og det trengs ikke å gjennomføres så brutalt.

Det er jo folk som ikke gjør noe galt i russetiden også. Det blir feil å nekte slikt. De hadde nok fått tak i russeklær, eller lagd selv. Kan fint bestille store mengder klær fra nettet som er designet selv. Det hadde garrantert vært noen som hadde organisert dette. Uansett, så hadde de festet og kanskje til og med begynt med demonstasjoner og lagt opprør. Det er ikke så brutalt å nekte russeklær osv. nei, men det er feil. Det er ikke russetiden som egentlig er problemet. Det er de som utfører med ugjerningene. Jeg skjønner at du mener at et forbud hadde stoppet ugjerningene, men slik er det ikke. Det hadde fortsatt. Det må håndteres på andre måter.

Endret av stianaarskaug
Lenke til kommentar

Så å fjerne russeklær og russekort hindrer dem i å drikke seg drita og feste og lage bråk? De kan fortsatt ordne seg transport og de kan fortsatt skaffe seg sprit så jeg tviler på at dette vil hjelpe..

Dessuten så er ikke all russ like ikke. Du bor sikker i det verste russemiljøet siden du må få vekk rødnisser og blåsmurfer.

Lenke til kommentar

Det dreier seg ikke om retten til å bestemme over andre mennesker, den er implisitt i alle politisk forslag. Det dreier seg om retten til å fremme forslag som går ut over andre menneskers frihet. Med mindre man tilhører de 0,1% av befolkningen som tror på anarki eller libertarianisme så mener alle at noen må ha den retten. Det er så godt som ingen som ikke vil ha lover i det hele tatt. Enten det er skatter eller fartsgrenser så vil kollektivet gi noen (Stortinget) myndighet til å bestemme over mennesker som ikke har gjort en flue fortred, fordi man anser det for å være til felleskapets beste.

Og det er den retten Glimti, i likhet med alle som synser om ulike saker her på forumet, tar seg. Ikke retten til å bestemme, men retten til å mene noe om hva samfunnet skal bestemme, akkurat som du har rett til å være uenig. Det er et ledd i det å være et demokrati, og det er en god ting.

Geir :)

Lenke til kommentar

Det dreier seg ikke om retten til å bestemme over andre mennesker, den er implisitt i alle politisk forslag. Det dreier seg om retten til å fremme forslag som går ut over andre menneskers frihet. Med mindre man tilhører de 0,1% av beolkningen som tror på anarki eller libertarianisme så mener alle at noen må ha den retten. Det er så godt som ingen som ikke vil ha lover i det hele tatt. Enten det er skatter eller fartsgrenser så vil kollektivet gi noen (Stortinget) myndighet til å bestemme over mennesker som ikke har gjort en flue fortred, fordi man anser det for å være til felleskapets beste.

Og det er den retten Glimti, i likhet med alle som synser om ulike saker her på forumet, tar seg. Ikke retten til å bestemme, men retten til å mene noe om hva samfunnet skal bestemme, akkurat som du har rett til å være uenig. Det er et ledd i det å være et demokrati, og det er en god ting.

Alle som stemmer på eller støtter slike forslag bestemmer, nettopp fordi vi i Norge har flertallstyranni (demokrati du liksom). Jeg er i mot å straffe mennesker som ikke har gjort en flue fortred og synes derfor dette er et vesentlig (og forløpig ubesvart) spørsmål å stille dem som ønsker å forby fredelige handlinger.
Lenke til kommentar

Fair nok, og fordi dette er et demokrati /flertallstyranni så får du si hva du mener om saken. Jeg aksepterer at noen ikke vil ha fartsgrenser i det hele tatt, men istedet straffe dem som er så dumme å kjøre på noen. Men i og med at vi i russetiden snakker om unge mennesker, mye alkohol og gruppepress/-dynamikk, er det så åpenbart at løsningen ikke bør være proaktiv? Vi vet at alkohol øker sjansene for bilulykker, og gitt at bilulykker ikke sjelden har uskyldige ofre, er det dumt å forby kjøring i påvirket tilstand? Det er ikke det samme som å forby drikking som sådan, folk må gjerne drikke så lenge de ikke utsetter andre enn seg selv for fare/skade, men skal samfunnet ikke gjøre noe for å avverge potensiell skade på sakesløse ofre?

Lenke til kommentar

Fair nok, og fordi dette er et demokrati /flertallstyranni så får du si hva du mener om saken. Jeg aksepterer at noen ikke vil ha fartsgrenser i det hele tatt, men istedet straffe dem som er så dumme å kjøre på noen. Men i og med at vi i russetiden snakker om unge mennesker, mye alkohol og gruppepress/-dynamikk, er det så åpenbart at løsningen ikke bør være proaktiv? Vi vet at alkohol øker sjansene for bilulykker, og gitt at bilulykker ikke sjelden har uskyldige ofre, er det dumt å forby kjøring i påvirket tilstand? Det er ikke det samme som å forby drikking som sådan, folk må gjerne drikke så lenge de ikke utsetter andre enn seg selv for fare/skade, men skal samfunnet ikke gjøre noe for å avverge potensiell skade på sakesløse ofre?

Etter min mening må det være opptil eieren av veien hvorvidt fyllekjøring skal være lov. I dette tilfellet eier staten veien ergo kan de forby fyllekjøring. Jeg mener det er bedre at vi straffer dem som gjør slike dumme ting enn at vi forbyr noe som egentlig ikke har noe med saken å gjøre. Å forby russefeiringen er ikke å forby dumme handlinger da ikke alle russ handler dumt. Det blir som å forby kjøring fordi NOEN kjører i fylle. Da er det etter min mening bedre å straffe dem som har kjørt i fylla. Er straffene store nok bør dette i seg selv være nok til at ingen tørr å kjøre i fylla. Som jeg nevnte tidligere i tråden som en overdrivelse. Hvor mange russ ville sprutet vann på familiefar med barnevogn dersom de visste at straffen var 3 år i fengsel?
Lenke til kommentar

Oki, strengere straffer ja. Ville russen og deres foreldre gått med på et straffenivå på 3 års fengsel for vanngevær-skyting tror du?

Nå sier ikke jeg at vi skal forby russefeiringen. Ikke at vi skal forby bilkjøring heller. Men kanskje var det en idé om vi forbød russen - i likhet med bilister - å gjøre det i påvirket tilstand? Vi vet jo faktisk at alkoholen har noe med russens oppførsel å gjøre. Jeg tror ikke så mange av dem hadde gjort slikt om de ikke var beruset og hisset hverandre opp...

Det er jo staten som stort sett eier de offentlige gatene og plassene der russen går bananas også, så sånn sett måtte det vel være greit...?

Lenke til kommentar

Oki, strengere straffer ja. Ville russen og deres foreldre gått med på et straffenivå på 3 års fengsel for vanngevær-skyting tror du?

Som sagt, jeg vet ikke hva straffen bør være, men det bør være en straff og loven bør håndheves. Ingen av delene skjer nå.

Nå sier ikke jeg at vi skal forby russefeiringen. Ikke at vi skal forby bilkjøring heller. Men kanskje var det en idé om vi forbød russen - i likhet med bilister - å gjøre det i påvirket tilstand? Vi vet jo faktisk at alkoholen har noe med russens oppførsel å gjøre. Jeg tror ikke så mange av dem hadde gjort slikt om de ikke var beruset og hisset hverandre opp...

Som russ er du myndig, velger du da å drikke velger du samtidig å ta konsekvensen av det. Hvis du av erfaring vet at du blir pskotisk og livsfarlig hver gang du drikker, ja, så bør du la hver å drikke. Hvis du derimot ikke lar hver å drikke og ender opp med å voldta og drepe en fem år gammel jente, så, fortjener du (etter min mening) å råtne i fengsel.

Det er jo staten som stort sett eier de offentlige gatene og plassene der russen går bananas også, så sånn sett måtte det vel være greit...?

Staten kan forby russefeiring på sine områder ja det er greit. MEN jeg mener at staten ikke skal ha noen offentlige områder (bortsett fra det absolutt nødvendige), så da blir det plutselig de privates valg. Og kjenner jeg folk flest vil de neppe godta vill russefeiring på eiendommen sin. Der betyr at russen må leie seg et området eller feire i private hjem. Noe som forsåvidt er greit, da slipper nemlig folk som ikke liker russen å se noe særlig til dem. OG vi slipper å forby russen. Med andre ord: en vin-vin situasjon.
Lenke til kommentar

Etter min mening må det være opptil eieren av veien hvorvidt fyllekjøring skal være lov. I dette tilfellet eier staten veien ergo kan de forby fyllekjøring. Jeg mener det er bedre at vi straffer dem som gjør slike dumme ting enn at vi forbyr noe som egentlig ikke har noe med saken å gjøre. Å forby russefeiringen er ikke å forby dumme handlinger da ikke alle russ handler dumt. Det blir som å forby kjøring fordi NOEN kjører i fylle. Da er det etter min mening bedre å straffe dem som har kjørt i fylla. Er straffene store nok bør dette i seg selv være nok til at ingen tørr å kjøre i fylla. Som jeg nevnte tidligere i tråden som en overdrivelse. Hvor mange russ ville sprutet vann på familiefar med barnevogn dersom de visste at straffen var 3 år i fengsel?

Mennesker fungerer ikke sånn. Har vi ikke lover, regler, straffer og være redde for, gjør alle hva de vil og folk blir likegyldige til ugjerninger. Å forby noen å kjøre når de har drukket er ikke dumt. Det går som regel dårlig hvis sjoføren er sterkt beruset. Man kan ikke si til en person som er i drømmeland at "Hvis du kjører på noen nå, kommer du i fengsel, mister førerkortet og får bot. Tviler på at de oppfatter det i det hele tatt. Når folk er sterkt beruset er de ikke skikkelig tilstede og har lite fornuftighet igjen.

Skal vi la ham kjøre og risikere andre liv, eller hindre ham? Tror du han tenker på folkene han setter i fare? Tror du han tenker på boten han kan få, eller førerkortet han mister? Jeg tror ikke det foregår så veldig mye oppi skallen på en sterkt beruset person i det hele tatt. Selv om han ikke har drukket veldig mye, så er ikke alle istand til å ta fornuftige valg, så at de bør få kunne velge selv er jeg sterkt imot.

"Han" kunne godt ha vært ei "hun". Det var bare en eksempelperson.

Endret av stianaarskaug
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...