Gå til innhold

Vi bør forby Russefeiringen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Passer egentlig godt å quote et tideligere innlegg jeg hadde i denne tråden. Det tar for seg hvordan man ikke nødvendigivs stanser russetradisjonen umiddelbart men litt etter litt:

 

Snipp...

Bussene kommer nok til å bli mer utbredt om det skjer. Da jeg var russ festet vil aldri i parker eller på offentlige steder, vi festet inne i bussen. Skal sies at det var morsommere enn treffene også, kanskje med unntak av Stavanger treffet som var litt annet.

Her hvor jeg bor og der hvor jeg har vokst opp er det lite russefesting andre steder enn i bussene.

 

Så la russen få drive de få dagene de har lov.

 

Uansett hva som kommer utav det?

Du må slutte å bevege deg ut døren om du tenker sånn.

Tenk hvor farlig det er å gå ute, du kan bli kjørt ned av en bil når som helst!

Og btw, det mest kreftfremkallende vi mennesker gjør er å puste, så best å slutte med det asap!

Lenke til kommentar

Bussene kommer nok til å bli mer utbredt om det skjer. Da jeg var russ festet vil aldri i parker eller på offentlige steder, vi festet inne i bussen. Skal sies at det var morsommere enn treffene også, kanskje med unntak av Stavanger treffet som var litt annet.

Her hvor jeg bor og der hvor jeg har vokst opp er det lite russefesting andre steder enn i bussene.

 

Noe som hadde vært positivt siden de hadde holdt seg for seg selv.

Endret av Glimti
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke at folk blir plaget av andres gleder...

Så lenge det ikke går direkte utover en da, som eggkasting.

 

Jeg blir vekket/holdt våken i noen min hver natt pga russebusser som kjører forbi, men jeg syns det bare er hyggelig å høre at folk har det gøy også mimrer jeg litt tilbake på min russetid.

Hvis man ikke tåler at andre folk lever rundt en så er det bare å flytte ut i skogen, vi har fortsatt god plass her i Norge.

Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar

Så la russen få drive de få dagene de har lov.

 

Uansett hva som kommer utav det?

Jeg mente ikke at de skal få lage atombomber og rane banker. Jeg mente at de får feste slik de gjør nå. Med forbehold at de ikke saboterer på privat eiendom eller offentlig. Og litt bråk må alle tåle.

Lenke til kommentar

Da vil jeg gjerne forby all motorsykkler, alle trikker, busser og biler.

De forstyrrer meg, og det går utover min trivsel her i Oslo. Forsåvidt forby alt uteliv så lenge jeg ikke er en del av det.

Blir ikke mye igjen om alle skal forby det som går ut over noen.

Motorsykkler, alle trikker, busser og biler er noe helt annet... Slik russene feirer fører til bråk, ulykker. Altså skadde folk, ødelagte ting. Biler osv er noe helt annet. Synes argumentene dine er dårlige.

Lenke til kommentar

Ok, man kan se hva som har skjedd her i byen (Bodø), russedåpen medførte litt tagging og noen knuste speil på en vidregående skole pga kommunen aldri kom med latriner. Og det er det som har skjedd hittils ifølge media... Min russetid så lang har vært uskyldige russeknuter, nach og forspil hos noen venner, samt grilling på moloen. Dette blånekter jeg for at dette skal bli forbudt.

Lenke til kommentar

Du henger deg veldig opp i enkeltsaker.

Det skjer dritt overalt hele tiden. Skal vi forby jenter/damer å bevege seg ute etter mørkets fall fordi de kan bli voldtatt?

Jeg vil si voldtekt er verre enn eggkasting, men vi skal fortsatt ikke ta fra folk friheten de har som enkelt individ fordet.

 

Da vil jeg gjerne forby all motorsykkler, alle trikker, busser og biler.

De forstyrrer meg, og det går utover min trivsel her i Oslo. Forsåvidt forby alt uteliv så lenge jeg ikke er en del av det.

Blir ikke mye igjen om alle skal forby det som går ut over noen.

Motorsykkler, alle trikker, busser og biler er noe helt annet... Slik russene feirer fører til bråk, ulykker. Altså skadde folk, ødelagte ting. Biler osv er noe helt annet. Synes argumentene dine er dårlige.

Det var for å sette ting på spissen, det er jo så klart ikke noe jeg mener. For dette er jo ting som kan føre til skader ol det også.

Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar

Du henger deg veldig opp i enkeltsaker.

Det skjer dritt overalt hele tiden. Skal vi forby jenter/damer å bevege seg ute etter mørkets fall fordi de kan bli voldtatt?

Jeg vil si voldtekt er verre enn eggkasting, men vi skal fortsatt ikke ta fra folk friheten de har som enkelt individ fordet.

 

Da vil jeg gjerne forby all motorsykkler, alle trikker, busser og biler.

De forstyrrer meg, og det går utover min trivsel her i Oslo. Forsåvidt forby alt uteliv så lenge jeg ikke er en del av det.

Blir ikke mye igjen om alle skal forby det som går ut over noen.

Motorsykkler, alle trikker, busser og biler er noe helt annet... Slik russene feirer fører til bråk, ulykker. Altså skadde folk, ødelagte ting. Biler osv er noe helt annet. Synes argumentene dine er dårlige.

Det var for å sette ting på spissen, det er jo så klart ikke noe jeg mener. For dette er jo ting som kan føre til skader ol det også.

Men ikke på samme måte. Ja, biler osv kan føre til skader osv, og derfor har vi fartsgrense. Biler er tenkt som et fremkomstmiddel. Det er tenkt som en positiv ting som hjelper folk å komme seg fort frem. Det russene gjør er ofte/av og til ment som faenskap eller morsomt. Og de drikker seg ofte helt bort. Dette vil jeg si at man kan sammenligne med å kjøre for fort, for gøy, eller i ruset tilstand og det er ikke lovlig. Feiringen er tiltenkt som noe kjekt, men mange feirer på den måten at dette går utover andre. Og nei, vi skal ikke forby jenter å bevege seg ute om kvelden fordi de kan bli voldtatt... Og det er fortsatt noe helt annet. Det er det samme som å si at man skal hindre folk å gå ut fordi det er russeperiode. Man skal ikke ta bort friheten til folk, men du skal fortsatt følge loven selv om du er russ. Akkuratt som at voldtekt er ulovlig, drap, tyveri, hærverk osv. Samme om du er russ eller ikke. Når de bruker friheten sin til å begå ugjerninger, så er det fortsatt ulovlig selv om de er russ... Jeg synes du kommer med litt usaklige utsagn.

Endret av stianaarskaug
Lenke til kommentar

Ok, man kan se hva som har skjedd her i byen (Bodø), russedåpen medførte litt tagging og noen knuste speil på en vidregående skole pga kommunen aldri kom med latriner. Og det er det som har skjedd hittils ifølge media... Min russetid så lang har vært uskyldige russeknuter, nach og forspil hos noen venner, samt grilling på moloen. Dette blånekter jeg for at dette skal bli forbudt.

 

Og så skjer du hva som har hendt over hele landet i tideligere feiringer samt denne sålangt. Hva med den paintballkulen i øyet!? Med så mye elendighet som det har vært i de tideligere feiringene, hvorfor må man vente på at det skal gå like langt denne gangen og istedefor å stanse før det?

Lenke til kommentar

Wikipedia har en artikkel om russen. Kan jo ta med den:

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Russ

 

Legg merke til følgende avsnitt:

 

Kritikk av russen

 

Før 1970-tallet var vanligvis det villeste og frekkeste russen gjorde, å vekke lærerne grytidlig 17. mai. Siden har aktivitetene utartet, og hver vår kritiseres russen i massemediene og av enkelte rektorer for alt fra trafikkfarlige russebiler og pengesløsing, til overdreven festing med skadelig alkoholforbruk, sexovergrep og hærverk, samt for uro på skolene og mobbing av andre elever. De fleste russ føler at kritikken er urettferdig og påpeker at de påtalte forholdene er enkelttilfeller. Russens oppførsel forklares vanligvis som utslag av ungdommelig virketrang og behov for frihet og lek etter tretten års skolegang. Dessuten spiller gruppepress, rusmiddelmisbruk, umodenhet og manglende erfaring inn. Russen anmeldes stadig til politiet for å lage høylytt bråk, særlig sent på kvelden og om natten, noe som fører til at folk ikke får sove.

Endret av Glimti
Lenke til kommentar

Glimti, vi venter alle spent på at du skal svare på hvorfor du har rett til å bestemme over andre mennesker som ikke har gjort en flue fortred.

Det har han ikke. Heller ikke har han påstått det. Kan du utdype ditt sakrastiske utsagn? ;) Kanskje jeg har gått glipp av starten av denne tråden.

Endret av stianaarskaug
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...