Gå til innhold

Vi bør forby Russefeiringen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men hvis du ikke skall forby det jeg skrev over så blir det jo akkurat det sammen.

 

Kan du utdype?

Skal du forby det du sier, så vil du ende opp med en "russetid" uansett. Folk kommer til å gå med russeklær, kjøpe busser og vaner og feste som de gjør i dag.

 

Hvordan skulle de gå i russeklær om produksjon eller import var forbudt? Og uten noen russeeffekter, organiserte russetreff eller noe innslag fra russen 17. Mai, hvordan skulle det bli russefeiring da?

Lenke til kommentar

Det er en enorm forskjell på å bruke preventive virkemidler for å sørge for at ting ikke spinner ut av kontroll og å rett og slett forby og bøtelegge.

Jepp. Et preventiv virkemiddel kan være å få litt vett i de som burde hatt litt mer vett.

Endret av stianaarskaug
Lenke til kommentar

Men som jeg (og andre) allerede har sagt, så er jo russefeiringen bare et begrep for at avgangselevene tar på seg spesielle bukser, kjører varebil og drikker ekstra mye. Hvis man skal forby det, så hadde den loven sett veldig rar ut. Firmaene som supplerer russen med bukser, russekort osv. er også private, og man kan jo faktisk ikke bare forby et vanlig foretak som holder seg innenfor loven. Og som sagt., hvis man skal forby bruk og salg av røde, grønne, blå og svarte selebukser med tekst og visittkort med useriøs tekst på, så lurer jeg på hva slags land vi bor i.

Lenke til kommentar

Men som jeg (og andre) allerede har sagt, så er jo russefeiringen bare et begrep for at avgangselevene tar på seg spesielle bukser, kjører varebil og drikker ekstra mye. Hvis man skal forby det, så hadde den loven sett veldig rar ut. Firmaene som supplerer russen med bukser, russekort osv. er også private, og man kan jo faktisk ikke bare forby et vanlig foretak som holder seg innenfor loven. Og som sagt., hvis man skal forby bruk og salg av røde, grønne, blå og svarte selebukser med tekst og visittkort med useriøs tekst på, så lurer jeg på hva slags land vi bor i.

Enig. Problemet er jo ikke at folk går med russeklær, kjører russebiler og har russekort. Problemet er at måten de feirer på kan gå og går ut over andre og dem selv. At de har det gøy og feirer er og burde ikke være ulovlig.

Lenke til kommentar

Hvordan skulle de gå i russeklær om produksjon eller import var forbudt? Og uten noen russeeffekter, organiserte russetreff eller noe innslag fra russen 17. Mai, hvordan skulle det bli russefeiring da?

 

Skal ikke forby nyttårsaften og nå? Eller å feste generelt?

Du har vel såpass forståelse at du skjønner at staten ikke bare kan forby random ting?

Men er enig med at russetiden ikke trenger å være midt oppe i eksamenstiden.

Er du bare misunnelig på at andre har det gøy?

Endret av kindermaxxi
Lenke til kommentar

Selvsagt kan man forby produksjon av effekter dersom det disse effektene var ment til er blitt forbudt/avviklet. Og om det er utenlandsfra så er det bare å legge ned importforbud.

Poenget mitt er bare at å forby helt harmløse enkeltgjenstander fordi de ikke liker det de er en del av, kun hører hjemme i et fascistisk regime. En lov mot røde bukser i perioden 1.-17. mai hvis man er avgangselev på videregående høres jo i seg selv bare helt absurd ut. Det samme gjør den forøvrig hvis den gjelder alle dager og aldre også.

Lenke til kommentar

Skal du holde deg til tema?

 

Jeg har forklart hvorfor jeg er imot russefeiringen. Foreslår at du leser tråden.

Virker som om du tror loven ikke gjelder for russen. Vis en russ har kastet egg på deg, kan du selvfølgelig anmelde han for det, eller hvilket som helst lovbrudd.

Lenke til kommentar

Tipper 90% av de som er imot russe feiringen her inne har vært russ selv.

 

Egoistiske folk sier jeg, med engang dem er ferdig med å bli russ, så blir dem imot det.

Tror nok du tar litt feil her. Det er ikke på grunn av egoisme. Du har ikke noe grunnlag til å komme med den påstanden.

 

Kan du ikke se ulempene med denne feiringen? Er du for at russefeiringen skal gå utover andre og dem selv, og alle ulykkene det fører til?

Endret av stianaarskaug
Lenke til kommentar

Hvordan skulle de gå i russeklær om produksjon eller import var forbudt? Og uten noen russeeffekter, organiserte russetreff eller noe innslag fra russen 17. Mai, hvordan skulle det bli russefeiring da?

Tror nok ikke 18åringer er så kørka at de ikke kan ta å lage seg en "russebukse" av hvilken som helst røde bukse. Det går ikke ann å forby organiserte treff, så det kommer man fortsatt til å ha. Ett forbud kommer bare til å få negative konsekvenser. Er det ingen organiserte treff samler man seg andre steder, der hvor det ikke er noen form for sikkerhet og politiet kommer til å få mye mer å gjøre rundt mai enn det de har i dag.

Lenke til kommentar

Tipper 90% av de som er imot russe feiringen her inne har vært russ selv.

 

 

Hvis du snur den helt om så er jeg enig med deg. Så godt som samtlige av de jeg var russ sammen med, svart, blå eller rød, for 12 år sida har gode minner fra russetida. Hender fortsatt at det dukker opp en historie fra den tida når vi er ute og koser oss med en pils.

 

Russefeiringa HAR faktisk sklidd ut litt i forhold til pengebruk etc. men det er ingenting ved russetida idag som ikke reflekterer samfunnet generellt.

Lenke til kommentar

Poenget mitt er bare at å forby helt harmløse enkeltgjenstander fordi de ikke liker det de er en del av, kun hører hjemme i et fascistisk regime. En lov mot røde bukser i perioden 1.-17. mai hvis man er avgangselev på videregående høres jo i seg selv bare helt absurd ut. Det samme gjør den forøvrig hvis den gjelder alle dager og aldre også.

 

Jeg snakker ikke om hvilke som helst røde bukser, men om russeklær. og ja, det finnes en deffinisjon på hva som er russeklær. Akkurat som det finnes en deffinisjon på hva som er russekort.

 

Hvordan skulle de gå i russeklær om produksjon eller import var forbudt? Og uten noen russeeffekter, organiserte russetreff eller noe innslag fra russen 17. Mai, hvordan skulle det bli russefeiring da?

Tror nok ikke 18åringer er så kørka at de ikke kan ta å lage seg en "russebukse" av hvilken som helst røde bukse. Det går ikke ann å forby organiserte treff, så det kommer man fortsatt til å ha. Ett forbud kommer bare til å få negative konsekvenser. Er det ingen organiserte treff samler man seg andre steder, der hvor det ikke er noen form for sikkerhet og politiet kommer til å få mye mer å gjøre rundt mai enn det de har i dag.

 

Hvorfor går det ikke ann å forby slike treff?

Lenke til kommentar

Tror nok ikke 18åringer er så kørka at de ikke kan ta å lage seg en "russebukse" av hvilken som helst røde bukse. Det går ikke ann å forby organiserte treff, så det kommer man fortsatt til å ha. Ett forbud kommer bare til å få negative konsekvenser. Er det ingen organiserte treff samler man seg andre steder, der hvor det ikke er noen form for sikkerhet og politiet kommer til å få mye mer å gjøre rundt mai enn det de har i dag.

 

Hvorfor går det ikke ann å forby slike treff?

Du kan ikke begynne å nekte folk å oppholde seg på steder bare fordi de har på seg en rød bukse. Og det vil komme til å bi hold treff bare under andre navn. Ikke kalle det russetreff, men noe annet. Og om det blir forbudt så vil det ha liten eller ikke noe virkning som du ser i innlegget du quoter...

Lenke til kommentar

Russefeiringen eksisterer, som så mange andre ting, kun i tankene til dem som feirer den. Hvis det ikke hadde vært noen til å feire den, hadde den ikke blitt feiret, og på samme måte vil uansett de som ønsker det kunne feire den også. Hvis man forbyr russeklær, hvilket er mer enn noe man bare kan gjøre, finner russen seg bare noen andre klær istedenfor. Den er bare en idé, og ideer er skuddsikre.

 

Jeg er enig i at russen kunne fått med seg noen råd og holdninger med på veien, men å forby spesielle typer klær, biler og vanlige handlinger (drikke, kjøre bil og sprute med vanngevær) er et stort skritt i retning fascisme.

 

Husk at du fortsatt kan politianmelde russen hvis de gjør noe mot deg, men så lenge de ikke gjør det, har du faktisk ingenting du skulle sagt.

Lenke til kommentar

Passer egentlig godt å quote et tideligere innlegg jeg hadde i denne tråden. Det tar for seg hvordan man ikke nødvendigivs stanser russetradisjonen umiddelbart men litt etter litt:

 

Lat ja... :roll: Har du hørt om å bli lei av å gjennta seg selv? Men ok, skal se hvor mange linjer det blir.

 

1) Forby produksjon av russeklær og andre russeefekter. 2) Stans ordningen med at russer kan holde avtalte fester. 3) Fjern alle russearangemanger fra det fastsatte 17. Maiprogrammet.

 

Der har du alt satt en kraftig fot ned. Dersom noen nå skal leke russ så må de kjøpe noen kjeledresser og male på dem selv og de får arragere festene selv uten tillatelse vell vitene om at offentlig fyll på gaten eller i parker er noe de kan bli straffet for. Så får de arrangere togene sine selv ettersom det ikke lenger har plass i arrangemanget av barnetog, folketog og taler.

 

Tror de fleste ville mistet interessen allere der ettersom de måtte ordne alt sammen selv og uten offentlighetens oppmerksomhet. Og litt etter litt ville det dødd ut av seg selv. Så hadde det jo ikke skadet å bli mye strengere på offentlig drikking, herværk ol.

 

Din tur. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...