Gå til innhold

Vi bør forby Russefeiringen


Anbefalte innlegg

Altså er det bare å fordype seg i stoff. De tideligere årene har det vært hauevis av reportasjer om bråk i russetiden så da kan man jo ta dem og sammenligne med hva som har kommet ellers i året. Eller man kan begynne å studere de forskjellige reportasjene under og utenom russetiden dette året.

 

Akkurat nå dreide det seg jo om noen som kastet egg på en russ så da går det jo fint ann å sjekke om avisene er interessert i å skrive om det dersom han selv oppsøker dem og forteller om hendelsen.

 

Hvilke positive ting i forhold til negative ting mener du pressen burde da opp med russen da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selvsagt fører russetiden til litt tull, men ærlig talt synes jeg vannspruting må gå greit. Det er jo bare gøy og det tror jeg faktisk de fleste elevene som ikke er russ også synes. Eggkasting derimot er å gå for langt.

 

Til disse høyre-misjonærende: Å flytte russetiden til når skolen er over og sommerferien har begynt er ensbetydende med å avskaffe russetiden. Forslag nedstemt.

Lenke til kommentar

Jo, men så var da også "russetiden" noe litt annet før. Da var det faktisk bare et fåtall av ungdommen som ble russ.

og hvor mange år tilbake snakker vi da?

 

Husker fra da jeg var russ for to år siden. Vi var oftere offer for eggkasting enn russen selv kastet. Disse som gjorde dette var også kun noen svært få av over 200 russ fra distriktet. Men hvem fikk skylda hvis det var noe negativt? Jo russen. Hvorfor? Fordi noen i russebukse hadde blitt sett i nærheten, eller at det jo var russetid, og da måtte det jo så klart være russen. At vi samlet inn flere hundre tusen til Kreftforeningen og andre veldedige formål kom aldri på trykk.

 

Og som tidligere nevnt vil det ikke fungere å flytte alle eksamene en måned frem i tid uten å endre på Kunnskapsløftet. Dessuten er det jo ikke uka før eksamen man skal lære seg ting. Kan man ikke det da hjar man bare seg selv å takke. Når man er såpass gammel bør man også klare å ta ansvar for egen læring.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jo, men så var da også "russetiden" noe litt annet før. Da var det faktisk bare et fåtall av ungdommen som ble russ.

og hvor mange år tilbake snakker vi da?

 

I 1979 vedtok Arbeiderparti-regjeringa å legge eksamensdagene etter 17. mai for å dempe en for vill russefeiring og gi elevene mer tid til faglige forberedelser.

 

Før 1970-tallet var vanligvis det villeste og frekkeste russen gjorde, å vekke lærerne grytidlig 17. mai.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Russefeiring

Lenke til kommentar

Selvsagt fører russetiden til litt tull, men ærlig talt synes jeg vannspruting må gå greit. Det er jo bare gøy og det tror jeg faktisk de fleste elevene som ikke er russ også synes. Eggkasting derimot er å gå for langt.

 

Joda, vannkrig er null problem så lenge det kun gjelder dem som er med på det. Det samme gjelder forsåvidt eggkasting selvom jeg har problemer med å forstå dem som er med på det.

 

Men hva med vannspruting og eggkasting på småbarn, hva med paintballskyting i øyet, hva med å angripe og ødelegge en buss, hva med å rive ut smertestillende på en kreftsyk elev slik det har blitt linket til tideligere i tråden? Skal man bare si at det var tideligere hendelser og ignorere det? At russetiden i seg selv er skylden i så mye elendighet, skal man overse det totalt?

Lenke til kommentar
Men hva med vannspruting og eggkasting på småbarn
Vannspruting: samfunnstraff. Eggkasting: Noen dager i fengsel + erstatning

 

hva med paintballskyting i øyet
Noen ti-år i fengsel.
hva med å angripe og ødelegge en buss
Fengsel og/eller erstattning.
hva med å rive ut smertestillende på en kreftsyk elev slik det har blitt linket til tideligere i tråden?
wtf?
Skal man bare si at det var tideligere hendelser og ignorere det? At russetiden i seg selv er skylden i så mye elendighet, skal man overse det totalt?

Det er ikke russetiden som er problemet, det er enkeltpersoner som ikke klarer å beherske seg. Det finnes ikke noe som heter en gruppe "russ". Det finnes bare enkeltpersoner. De må hver og en ta ansvar for sine egne handlinger.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så du mener at man skal forby hele russetia pga hva minoriteten av russen har gjort?

 

helt enig, da kan vi jo forby alle innvandring og alle menn, i samme slengen så er vi kvitt voldtekter og 80% av all kriminalitet!!!

 

 

Også dør menneskeheten pga det ikke finnes flere menn :D

Endret av Andzel
Lenke til kommentar

Selvsagt fører russetiden til litt tull, men ærlig talt synes jeg vannspruting må gå greit. Det er jo bare gøy og det tror jeg faktisk de fleste elevene som ikke er russ også synes. Eggkasting derimot er å gå for langt.

 

Joda, vannkrig er null problem så lenge det kun gjelder dem som er med på det. Det samme gjelder forsåvidt eggkasting selvom jeg har problemer med å forstå dem som er med på det.

 

Men hva med vannspruting og eggkasting på småbarn, hva med paintballskyting i øyet, hva med å angripe og ødelegge en buss, hva med å rive ut smertestillende på en kreftsyk elev slik det har blitt linket til tideligere i tråden? Skal man bare si at det var tideligere hendelser og ignorere det? At russetiden i seg selv er skylden i så mye elendighet, skal man overse det totalt?

Vannspruting er på sett og vis blitt implementert i russetiden, så dette må nok russen stå til ansvar for. Eggkastin er et problem selv om det forekommer skjeldent. Resten av tingene ser jeg ikke at har noe som helst med russetiden å gjøre.

Lenke til kommentar

Så du mener at man skal forby hele russetia pga hva minoriteten av russen har gjort?

 

Har du aldri opplevd at ting blir avlyst/stanset selvom det er noen som ødelegger for alle? Det vil altså langt ifra være noe unikt å avlyse russefeiringen pga alle disse enkelthendelsene vi har sett de siste årene.

Lenke til kommentar

wtf?

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article786513.ece

 

Det er ikke russetiden som er problemet, det er enkeltpersoner som ikke klarer å beherske seg. Det finnes ikke noe som heter en gruppe "russ". Det finnes bare enkeltpersoner. De må hver og en ta ansvar for sine egne handlinger.

 

Russefeiringen er anledningen for dem enten de opperer som grupper eller som enkeltpersoner så da er russefeiringen enten selve problemet eller en stor del av det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...