Gå til innhold

Vi bør forby Russefeiringen


Anbefalte innlegg

Det eksisterer ingen tvil om at russen finner på utrolig mye dumt hvert år. Dette vet jeg litt om, jeg var selv russ for noen uker siden. Men det skal huskes at det varierer veldig fra skole til skole. På vår skole klarte vi å være rampete slik det forventes av russ, men samtidig var vi flinke med å rydde opp etter oss. Vi holdt en fest på parkeringsplassen til skolen, og fikk riktignok besøk av politiet 3 ganger, samt nabovarsler. Likevel skyldtes ikke dette russen fra min skole, men russ fra andre skoler som kom på såkalte "raid". Dessverre hadde ryktet spredd seg som ild i tørt gress om at vår skole hadde en fredelig fest på parkeringsplassen, noe som kombinert med egg og annet dritt utartet seg til å bli noe helt annet enn det som var planen i utgangspunktet.

 

At det finnes russ som tror de står hevet over lover og regler fordi de går med en rød eller blå snekkerbukse? Ja, det finnes ikke tvil om det!

 

Men samtidig syns jeg ikke at vi skal forby hele tradisjonen, for da går det ut over oss som ønsker å feire noe, markere noe, fremfor de som ser på russetida som ingenting annet enn en tid for rølpete fyll og hærverk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om russefeiring bør forbys? Nei.

Men som påpekt mange ganger, den bør endres.

 

Om russen er bedre eller værre nå enn før?

Jeg kan bare ta fra hukommelsen. ;)

Slik jeg husker russen fra tidligere år, så har russen vært forfærdelige. Enkeltindivider, selvsagt, men de var russ, og derfor stigmatiserer de hele gruppen.

Eksempler; Raide bensinstasjoner som gruppe, ta med seg mest mulig. Rett og slett kjeltringstreker. Overfall og kidnapping av unger. Nedspruting med vann på intatanende folk. Eggkasting.

 

Russen har blitt bedre de siste årene. Sannsynligvis, og forhåpentligvis så har dette en sammenheng med holdningskapende arbeid på skolen.

 

Jeg har også flere ganger deltatt som sanitetsvakt på russearangement. Der har jeg bare møtt positive russ, som selv om de var søple fulle hørte etter når vi kom med påpakk.

Så arrangerte fester som er planlagt går stort sett bra, så lenge man finner en egnet lokalisering, slik at man ikke er til sjenanse for andre.

 

 

Ellers vil jeg få påpeke at jeg synes det har vært mye useriøsitet i denne tråden. Ja, jeg har fått lest gjennom alt.

 

Og til slutt, ja, jeg har også blitt randem plaget av russ. De som så lett slenger fra seg at skadeerstatning er en privatsak mellom den som ødela og den som fikk ødelagt noe - Hvordan søren skal man kunne finne en russ igjen blant mange hundre?

 

Kansje det kunne være en ide at russen selv tok iniativ til å lage et skadefond? Hvor de selv betaler inn penger som kan gå til å erstatte ting som den uniformerte horde ødelegger uten å være voksne nok til å ta ansvar for sine egne handlinger?

Lenke til kommentar
Kansje det kunne være en ide at russen selv tok iniativ til å lage et skadefond? Hvor de selv betaler inn penger som kan gå til å erstatte ting som den uniformerte horde ødelegger uten å være voksne nok til å ta ansvar for sine egne handlinger?

 

Det er en god ide, men den kommer ikke til å fungere i praksis ettersom altfor mange av russen ville nektet å bidra til fondet. De fleste ville sannsynligvis nektet.

Lenke til kommentar

Her hvor jeg bor så betalte alle en russekontigent for å få lov til å delta på russefester (annet enn parkeringsplassfester og slikt) før russetiden. Vi hadde vel en hver måned, sånn ca. Og noe av denne potten ble brukt til å betale for skader russen var ansvarlige for.

Lenke til kommentar
Det er en god ide, men den kommer ikke til å fungere i praksis ettersom altfor mange av russen ville nektet å bidra til fondet. De fleste ville sannsynligvis nektet.

Vi har hatt det slik her i et par år, og de aller fleste har villig betalt rundt 150,- hver som en forsikring. Det av pengene som måtte stå igjen etter endrt russetid går til veldedige formål. Det eneste problemet her er at det er russen som kjenner til denne ordningen, og ikke de som har vært uheldige å fått noe ødelagt av russen.

Lenke til kommentar
Det er en god ide, men den kommer ikke til å fungere i praksis ettersom altfor mange av russen ville nektet å bidra til fondet. De fleste ville sannsynligvis nektet.

Sånn har det vært i Hønefoss i mange år også. De som ikke betaler kontingenten som går til knusekassa får heller ikke komme inn på russekroer, være med i revyen, stryet etc. Dersom en uidentifisert russ gjør skade tas det midler fra knusekassa. Da jeg var russ for ett år siden ble det minimalt med uttak av knusekassa, noe som resulterte i en flott avslutningsfest og gaver til veldedige organisasjoner.

 

Som regel er det alltid noen få prosent av et russekull som klarer å ødelegge for de andre. Mange ikke-russ benytter også anledningen til å være pøbler og legge skylda på russen. Mediene er også flinke til å dra frem mye av det negative som skjer under russetiden, istedenfor det positive. Mange russekull går innsamlingsakasjoner og sender overskuddet fra revyen til veldedige organisasjoner, men disse millionene blir fort glemt eller ikke nevnt i det hele tatt.

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

Vi trenger ikke flere lover politiet ikke kan håndheve, det vi trenger er færre forbud mot fredelige aktiviteter, som vil frigjøre ressurser til å håndheve de lovene vi allerede har. I tillegg må vi ta lovene våre på alvor - dvs. ikke lage lover for så ta for lett på dem som bryter dem.

Endret av T.F.T
Lenke til kommentar

Nei vet du hva! Norge er et trygt nok land fra før av, og ja vi setter stor pris på det, men snart er det jo samme sikkerhetstilltakene om nyttårsfeiringene og alle feiringene som det er i barnehagen. Snart må vi sitte alle foran et bord med kake på plast-fat og uten kniver og gafler, og istedet for biler må vi sykle på trehjulsykler.

Lenke til kommentar
Kritikk av politiet i Norge er patetisk. Se litt på hva som kan bli gjort, og hva som beskytter flest folk, så er det kanskje ikke så ille at de passer litt på i trafikken.

Skjerp deg. Du veit like godt der inne som oss at politiet i Norge kunne ha prioritert mye bedre. Det er det ihvertfall ingen tvil om. Men uansett, dette er OT.

Lenke til kommentar

Russefeiringen bør selvfølgelig ikke forbys, men den bør utsettes til etter eksamen. Samtidig bør eksamen holdes tidligere. Vi ble ferdig med pensum tidlig i mai i alle fag, før russefeiringen begynte. (Går på VG2) så hadde noen av oss, inkludert meg, skriftlig eksamen. Resten skal ha muntlig eksamen neste uke. Akkurat nå går 90% av timene vekk til avspasering, gåter i mattetimen på tavlen (sitter her og forsøker å engasjere meg i de vittige gåtene min lærer skriver på tavlen), mens resten av elevene "øver seg" til muntlig eksamen. Nå er det jo slik at flere av ukene i VG3 går vekk til eksamener, men hvorfor ikke begynne med eksamen tidligere og så bruke de siste ukene til russefeiringen? Så slipper vi all russen på fotballarenaer rundtomkring i landet på 16. mai også, det er jo et pluss..

Lenke til kommentar
Russefeiringen bør selvfølgelig ikke forbys, men den bør utsettes til etter eksamen. Samtidig bør eksamen holdes tidligere. Vi ble ferdig med pensum tidlig i mai i alle fag, før russefeiringen begynte. (Går på VG2) så hadde noen av oss, inkludert meg, skriftlig eksamen. Resten skal ha muntlig eksamen neste uke. Akkurat nå går 90% av timene vekk til avspasering, gåter i mattetimen på tavlen (sitter her og forsøker å engasjere meg i de vittige gåtene min lærer skriver på tavlen), mens resten av elevene "øver seg" til muntlig eksamen. Nå er det jo slik at flere av ukene i VG3 går vekk til eksamener, men hvorfor ikke begynne med eksamen tidligere og så bruke de siste ukene til russefeiringen? Så slipper vi all russen på fotballarenaer rundtomkring i landet på 16. mai også, det er jo et pluss..

Det hadde vært helt fantastisk. Var det ikke slik før?

Lenke til kommentar

Det var det. Systemet i dag er helt latterlig. Jeg var russ i år, og vi var også ferdig med bortimot alt pensum før russetiden (utenom i historie). Det er altså en dødperiode på 2-3 uker før vi får bruk for det vi har lært til de skriftlige eksamene. Og for mange går det ganske mye tapt i løpet av 3 uker.

Lenke til kommentar

Tja.. Å forby russefeiringen helt er jo litt drøyt, men alle dere som skryter av at russen er så flink og så snill og alt det bullshitet der, kan dere forklare meg poenget med alle de helt syke russeknutene? Leste i en russe"avis" der alle knutene sto, og det var bl.a "Teipe en førsteklassing til en flaggstang", "Stjele matpakken til en førsteklassing" osv. HVORFOR? Hva i guds navn er poenget med å få stemplet "DRITTSEKK" midt i panna? Hvis noen gjør det mot meg når jeg begynner på vgs så kommer jeg til å politianmelde jævlene og ikke gi meg før de er kastet ut av skolen før vitnemålet kommer. Hørte om noen som ble båret vekk HELT rundteipet (rundt hele kroppen untatt nesa) og ble ikke funnet før et døgn senere.

Lenke til kommentar
Tja.. Å forby russefeiringen helt er jo litt drøyt, men alle dere som skryter av at russen er så flink og så snill og alt det bullshitet der, kan dere forklare meg poenget med alle de helt syke russeknutene? Leste i en russe"avis" der alle knutene sto, og det var bl.a "Teipe en førsteklassing til en flaggstang", "Stjele matpakken til en førsteklassing" osv. HVORFOR? Hva i guds navn er poenget med å få stemplet "DRITTSEKK" midt i panna? Hvis noen gjør det mot meg når jeg begynner på vgs så kommer jeg til å politianmelde jævlene og ikke gi meg før de er kastet ut av skolen før vitnemålet kommer. Hørte om noen som ble båret vekk HELT rundteipet (rundt hele kroppen untatt nesa) og ble ikke funnet før et døgn senere.

Det er jo helt sykt. :ohmy:

Fant en litt morsom;

"Binde en lærer til flaggstanga og danse krigsdans rundt i et friminutt".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...