Gå til innhold

Vi bør forby Russefeiringen


Anbefalte innlegg

Vi kan gjerne gå tilbake til å utelukket diskutere om og hvordan russefeiringen bør forbys. Grunnen til at jeg nevnte dette eksemplet samt alle de andre jeg har linket til tideligere er for å vise hvordan russefeiringen har utviklet seg. Rampages kommentar til den artikklen første gang jeg kom med den var at han viste hva slags folk som gjorde slike ting og at de gjorde like mye utenom russetiden, noe som både kan være sant og usant. Russetiden er for de fleste blitt en gyllen anledning til å ta av enten man er er en bråkmaker også til vanelig eller ikke. For noen ås siden her i byen var det en russ som kastet en smågutt uti vannet pga. at gutten hadde sprutet på ham med et vanngevær.

 

Og dersom russetiden faktisk ble avskaffet, ville det være et så forferdelig stort tap for Norge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-77do0b

Så absolutt ikke. Sytinga ville nok nådd nye høyder, men personlig ser jeg ikke problemet med å kunne feire og ha det morsomt, selv om man ikke er russ. Mange vil påstå at da vil de miste en viktig del av feiringa si. Men som sagt. Ingen som stopper de fra å dra fram nye tradisjoner, knuteregler og å feste.

Endret av Slettet-77do0b
Lenke til kommentar

Enig med Glimti. Folk kunne ha feiret skolegangen sin uansett.

 

Edit: Russeknutene er bare enda et lavmål. Jeg er så ekstremt enig med alle lærerne jeg ser rett igjennom. Det holder på å koke over for dem når to-tre russ kommer inn i klasserommet og skal gjøre ett eller annet ekstremt teit, og det er så lett å se.

Endret av fBlikeng
Lenke til kommentar

Om det er et tap for Norge eller ikke er da ytterst irrelevant. Det vil heller ikke være noe tap for Norge om grønne biler blir forbudt, eller barberhøvler med fire blader.

 

Å komme med enkeltepisoder fra media eller andre anekdoter er også dårlige argument. Hva med det jeg skrev på forrige side? Jeg nevnte at jeg i løpet av en uke ble overfalt av en tilfeldig gruppe personer og har flere ganger blitt utsatt for tilfeldige verbale angrep av voksne menn. Hva med kameraten min som opplevde å bli angrepet av en gjeng i bussen sin? Vinduer knust, jenter som gråter og gutter slått ned.

 

Hva er poenget mitt med å nevne dette? Skal man gjøre det forbudt å ikke være russ fordi noen idioter som ikke er russ ikke kan oppføre seg? Så klart ikke. Skal man forby russefeiringen fordi noen idioter ikke kan oppføre seg?

Lenke til kommentar
For min egen del har det lite å si at det ikke var verre før. Hele "feiringa" er patetisk. Hva er det som får russen til å tro at de kan sprute ned hvem som helst med vann bare fordi de er russ? De oppfører seg som noen dritunger som ikke har blitt oppdratt ordentlig. Det var like før jeg helte en kopp varm kaffe på en av de største idiotene her om dagen, han var heldig den vannballongen han akkurat hadde kastet på meg ikke sprakk.

Du skulle ha helt kaffen på han da vøtt.

 

 

Og uansett, dere kan seriøst ikke mene at dere skal forby hele russefeiringen som alle avgangselever i hele Norge deler i glede og felleskap i disse få ukene i året. Og hvorfor? Fordi det er noen få episoder som anses som terror?

 

Det er bare for drøyt å dra alle under en og samme kam. Det finnes andre løsninger man kan prøve først, da jeg syntes det er helt håpløst å forby en slik feiring. Det er så mye morro, glede, sosialt samkvem, festing, og utradisjonelle ting man kan gjøre. Det er det som gjør det hele morro. Mulig dere eldre ikke ser moroa med å ha på seg ei rød snekkerbukse dynket i øl, sprit og annen faenskap med strykemerker og blanko overalt. Men det er faktisk noe av den beste tiden vi ungdom deler i felleskap.

 

Det hadde sikkert ikke vært noe stort tap for Norge å forby det, men jeg syntes vi bør ta vare på tradisjonene våre, og heller prøve å luke vekk de få ugressene som lager oppstyr.

 

-

 

Det har såklart noe å si hvordan det var før, når dere står på og sier at russen er så jævla ille nå for tida? Ikke prøv å skyv fra dere faktumet at russen ikke var noe bedre før. Om ikke værre, noe jeg faktisk tror de var.

Lenke til kommentar

Sant nok, dårlig innlegg av meg. Jeg ble bare litt irritert fordi den jeg svarte snakker om hvor patetiske russen er og at de bare er drittunger. Ikke det at det nødvendigvis er feil, men det er totalt irrelevant og hører etter min mening ikke hjemme i en tråd som omhandler russetidens rett til å eksistere. Hvis ikke han faktisk mener at det er en gyldig grunn til å forby feiringen, men da er innlegget mitt plutselig ikke så dumt lenger.

Lenke til kommentar

Da var russetiden over, og det føles litt vemodig. Jeg vil bare si til alle dere som er i mot russetida og som er yngre enn russen ikke burde stå utenfor. Jeg gledet meg ikke noe spesielt til russetiden, men jeg har hatt det veldig gøy og det er faktisk litt vemodig at jeg ikke skal bruke russebuksa mere (utenom evt. x-russefester ;) ).

 

Det jeg egentlig prøver og si er at selv om man synes russetiden er "teit" så skapes det mange minner, man har mye moro med venner og man treffer igjen folk man ikke har sett på lenge!

 

For å være litt klisjé:

Det er bedre å angre på noe du har gjort, enn å angre på noe du ikke har gjort.

Endret av haarod
Lenke til kommentar

Russetiden er over. Litt godt å kunne dra på seg vanlige bukser igjen. Hadde det veldig gøy, selv om jeg gjorde noe på fylla som jeg angrer på nå. On the other hand: Vi skværet opp, og vel så det.

 

Alt i alt en hyggelig tid å tenke tilbake på. Kastet noen vannballonger, men dog bare på bekjente. Lett å se hvem som har noe imot å få en i trynet, og en som helst vil slippe.

Lenke til kommentar

Finnes mange måter, men slik er tradisjonen. :) Litt glad for å være fedig som russ selv, ble litt for lei av å bli skutt på med soft-gun og vannballonger og gut vet hva bare fordi jeg hadde på meg rød bukse i dag. Menmen. Har vært en hyggelig tid med fylle og kos og det blir en koslig tid å se tilbake på, og en fin avslutning på 13 år med skole.

Lenke til kommentar
Og dere mener at dere ikke kunne ha feiret eller markert at dere er så og si ferdig med skolen på noen annen måte enn ved å være russ?

Det kunne vi nok gjort. Jeg hadde helst sett at det hadde vært en ordentlig feiring av samme type nærmere sommerferien, etter eksamener.

Endret av haarod
Lenke til kommentar
Dei burde ha kvoter for kor mykje dei får lov til å gå ut - 13 års skolegong er tross alt ingenting å feire!

Hvorfor akkurat 13? Ikke akkurat et typisk jubileumsår, og de fleste har enda mange år igjen.

 

Reductio ad absurdum er forresten er lite hederlig debatteknikk.

 

Mener man har vært innom dette før... for min del mener jeg det er fint å feire etter endt videregående, man er 18 man skal til og ta steget ut i den virkelige verden og faktisk lære å bli voksen, så hvorfor skal man ikke feire at man nå er ferdig med ungdomsårene sånn sett? Mange har flere år igjen ja, men jeg ville ikke ha vært foruten min russetid, synes det var en flott ting å gjennomføre og minne oss på at nå, nå er vi ikke unger når vi er ferdige her. etter sommeren skal vi ut og bli seriøse..

Lenke til kommentar

Aritg å forsøke og lage et lovoppsett for å forby dette :)

Forby mennesker over 18 år og feste på privat grunn?

Forby mennesker over 18 år og kjøpe alkohol mellom 1. og 17. mai?

Forby mennesker over 18 år og gå med lue med knuter i?

Forby mennesker over 18 år og sitte på med en privateid og godkjent buss med høytaleranlegg?

Forby mennesker over 18 år og gå i rød bukse mellom 1. og 17. mai?

 

.. and so on. Hvorfor kan man ikke bare la dem ha det gøy? Det er en fest for livet!

Nok av steder det ikke er russefester, for å si det sånn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...