Gå til innhold

Vi bør forby Russefeiringen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
confirmation bias. Du ser negative artikkler og innslag i media som bekrefter din forhåndsstilte mening. ettersom det eneste man hører om russen i media er negativt blir jo hele inntrykket forkludret.

 

Så hvilke positive ting om russen vil du ha fram?

 

Russetiden har jo eksistert lenge nå og så hvorfor fjerne den?

 

Fordi det har tatt helt av !?

 

Dessuten i år har jeg opplevd å bli kastet egg på, ikke av russen men av godt voksne mennesker. Var selv på et reunion for russ på høyden og der ble vi angrepet av en gjeng folk fra 25 + med egg. Har aldri sett så dårlig oppførsel fra voksne folk, de er jo verre enn russen. :thumbdown:

 

Sikkert noen som har blitt bombardert med egg selv av russen og ville ta igjen. Det er fullt forstålig selvom det var andre russ de heiv på.

 

hadde jeg løpt rundt i en russebukse på dette tidspunktet hadde jeg forstått det, men i dette tilfellet ble jeg kastet egg på mens jeg gikk i vanlige klær. Jeg er ikke russ i år jeg, jeg har vært russ

 

Da så. Kansje noen gjenkjente deg og viste at du var russ selvom du ikke hadde russeklærne på.

 

Meh, russ som leker med vannballonger og ropert er gøy. Spesielt i klasserom med bærbare datamaskiner.

 

Sikkert gøy for dem som er med på leken...

Lenke til kommentar
Hva har da dette med russediskusjonen å gjøre?`At folk oppfører seg som tullinger det vet vi allerede. Dette er en diskusjon om hvorvidt de skal få "frikort" til det eller ei ved slutten av tredjeklasse.

 

Diskusjonen er om vi skal straffe en hel gjeng fordi noen oppfører seg som tullinger. Eksemplene viser at det finnes mange flere som oppfører seg som tullinger, og er heller under den oppfatningen av at de som faktisk oppfører seg som tullinger og ødelegger ting skal straffes, ikke alle de som har uskylding morro.

Lenke til kommentar

Diskusjonen er om vi skal "straffe" en hel gruppe fordi denne gruppen avler frem idioti.

 

At det er mange tullinger generelt det vet vi jo allerede, og de får daglig sin straff. Men det hjelper ikke, og russetiden ser ut til å få frem det "beste" i slike tullinger. Derfor er ikke problemet bare at noen er tullinger. Så hvorfor ikke legge den om? Det er enda ingen som har gitt meg noe konkret svar på hva som er så sinnssykt farlig med å, ikke fjerne, men endre russefeiringen. Jeg synes ikke det er riktig å fjerne den, og all annen markering for godt. Men jeg har problemer med å forstå hva det er russefeiringen gir dere idag, som dere ikke kan få på noen som helst annen måte?

Lenke til kommentar

Diskusjonen er om vi skal straffe en hel gruppe fordi denne gruppen inneholder idioter ja. Spørsmålet er om man skal begynne å forby elementære friheter for å få bukt med ett begrenset problem. Jeg er relativt sterkt imot tiltak som hindrer individuell frihet og valgmuligheter, ihvertfall på ett område som dette her. Der det ikke er åpenbare muligheter til å gjennomføre det, ei heller klare vinster ved å faktisk gjøre det.

 

Hvordan ønsker du å endre russefeiringen da?

Lenke til kommentar
Og voldsepisoder skjer hver helg når alkohol er innblandet. Hva sier du til at vi skal forby hele greia når det gjentar seg hver eneste helg?

 

Først og fremst så sier jeg at generelle problemer rundt alkohol ikke er temaet for denne tråden og for det andre så sier jeg som sagt at russetiden er en gyllen anledning for alle til å ta ekstra av, det være seg bråkmakere eller dem som til vanelig tar det med ro. De synes sikkert at vannspruting og eggkasting samt etter hvert kidnapping som russen driver med samt angrep på tilfeldige er kjempemorsomt men det synes ikke alle andre. ;)

Lenke til kommentar

Du føler altså at det er veldig greit å slå ned på problemer ved å straffe en hel gruppe på steder der du ikke liker gruppen. Mens på andre områder så må man tåle det?

 

Faktumet er at alkoholen er en svært essensiell del av russefeiringen, kanskje man burde forby alkohol i mai-perioden? Tror du ikke det ville slått godt ann hos massene?

 

Og de som kaster egg og spruter vann kan kreves erstatning av eller få advarsler, kidnappinger kan anmeldes og slås ned hardere på.

 

Men til syvende og sist så straffer man bare store mengder ungdommer som bare er ute etter å ha det morro og ikke kommer til å ødelegge for andre. Russetiden er en underholdende opplevelse og den er en svært inkluderende opplevelse. Hvorfor ta bort noe slikt?

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke si at det er fordi gruppen inneholder idioter. Mange av russeidiotene er utenom russetiden ganske vanlige av seg. Russebukser, økt selvtillit og "kongen på haugen" tankegang gjør at mange blir ekstra idiot. Derfor burde det gjøres noe med gruppen, siden det er gruppen som avler frem dette.

 

Jeg er heller ikke så begeistret ovenfor strenge tiltak. Det beste er om ungdommen selv finner ut av at det er et problem og går inn for å gjøre endringer.

 

Hvordan jeg ønsker å endre russefeiringen? Jeg har ingen konkrete idéer, men flytting til etter eksamen? Begrense det til en uke, bytte ut uniformen med en hatt eller noe lignende? Bort med hele russebilen? Satse mer på sosiale arrangement både lokalt og på landsbasis, i bytte mot all den tilfeldige rølpinga i russebilen? Et nærmere samarbeid med skolen slik at russen kan få mer fri og at lærerne ser litt sløvt på fravær, slik at russen holder seg innenfor de sosiale arrangementene istedenfor å rave rundt, og på skolene?

 

Det er som sagt noe som i tilfellet må taes opp til diskusjon. Målet måtte jo være å komme frem til en løsning som gjør tiden mer innholdsrik og givende, først og fremst for russen, siden det er de som blir "ofre", men også for alle andre som en selvsagt nødvendighet. Det jeg forundres over er at det virker som veldig mange tror at dette ikke lar seg gjøre. At russefeiringen vanskelig kan bli bedre, for alle parter.

Endret av Mirzá_Rezá_Kirmán
Lenke til kommentar

Da så. Kansje noen gjenkjente deg og viste at du var russ selvom du ikke hadde russeklærne på.

 

 

 

 

tror eg uttalte meg feil, vi hadde en russe reunion men ingen hadde på seg buksen den kvelden, ettersom det var i slutten av april, så vi satt en hel gjeng i en park og grillet og spiste. Den gjengen som kom forbi var menn rundt 25 år og oppover og bombarderte oss med egg. nei, tviler sterkt på at de visste at vi hadde vært russ i 2007

Lenke til kommentar
Du føler altså at det er veldig greit å slå ned på problemer ved å straffe en hel gruppe på steder der du ikke liker gruppen. Mens på andre områder så må man tåle det?

 

Faktumet er at alkoholen er en svært essensiell del av russefeiringen, kanskje man burde forby alkohol i mai-perioden? Tror du ikke det ville slått godt ann hos massene?

 

Og de som kaster egg og spruter vann kan kreves erstatning av eller få advarsler, kidnappinger kan anmeldes og slås ned hardere på.

 

Men til syvende og sist så straffer man bare store mengder ungdommer som bare er ute etter å ha det morro og ikke kommer til å ødelegge for andre. Russetiden er en underholdende opplevelse og den er en svært inkluderende opplevelse. Hvorfor ta bort noe slikt?

 

Det er ikke det at jeg i utgangspunktet ikke liker russ eller russefeiringen, men jeg liker ikke det det har utviklet seg til. For min del kan avgangselever gjerne ikle seg de styggeste kjelderessene de kan finne, kline en masse maling utover et vrak av en kassebil for deretter å rase rundt uten mål og mening mens de tuter i bilhornet, blåser i leketrompeter og spiller musikk så høyt de kan. Hvis de vil oppføre seg som ifdioter fra lukket avdeling er det deres valg.

Jeg bryr meg heller ikke hvorvidt tåplige unger flyr rundt og samler russekort fra alle russ de kan finne og gjerne river til seg ti - femten kort fra den samme russen.

 

Problemet er vannsprutingen, herværket, eggkastingen, kidnappingen og personskader som russen driver med og de går langt utenfor dem som selv er med på leken! Og dette er hendelser som ekslpoderer i russetiden!

 

Når det gjelder generell fyll og mulige skadevirkninger så er det noe som har vært her i alle år og noe som sikkert har kommet for å bli. Å innføre et alkoholforbud er ikke noe som vil bli gjort bare fordi man fikk gjennomslag for røykeforbudet. Men nå er det slik verden har blitt, folk fester gjerne i helgene og noen blir brutale av det.

 

Men det er ingen vits i å holde live i en tradisjon som bare forsterker det enda mer! Avgangselever kan sikkert klare å finne en annen måte å feire at de er ferdig med skolen på!?

Lenke til kommentar
Jeg vil ikke si at det er fordi gruppen inneholder idioter. Mange av russeidiotene er utenom russetiden ganske vanlige av seg. Russebukser, økt selvtillit og "kongen på haugen" tankegang gjør at mange blir ekstra idiot. Derfor burde det gjøres noe med gruppen, siden det er gruppen som avler frem dette.

 

Jeg er heller ikke så begeistret ovenfor strenge tiltak. Det beste er om ungdommen selv finner ut av at det er et problem og går inn for å gjøre endringer.

 

Hvordan jeg ønsker å endre russefeiringen? Jeg har ingen konkrete idéer, men flytting til etter eksamen? Begrense det til en uke, bytte ut uniformen med en hatt eller noe lignende? Bort med hele russebilen? Satse mer på sosiale arrangement både lokalt og på landsbasis, i bytte mot all den tilfeldige rølpinga i russebilen? Et nærmere samarbeid med skolen slik at russen kan få mer fri og at lærerne ser litt sløvt på fravær, slik at russen holder seg innenfor de sosiale arrangementene istedenfor å rave rundt, og på skolene?

 

Det er som sagt noe som i tilfellet må taes opp til diskusjon. Målet måtte jo være å komme frem til en løsning som gjør tiden mer innholdsrik og givende, først og fremst for russen, siden det er de som blir "ofre", men også for alle andre som en selvsagt nødvendighet. Det jeg forundres over er at det virker som veldig mange tror at dette ikke lar seg gjøre. At russefeiringen vanskelig kan bli bedre, for alle parter.

 

Jeg kan være enig med utsettelsen av russfeiringen, men å bytte ut buksen med en hatt eller noe annet uff nei, liker buksene jeg synes de er fargerike og man får mange flere minner nedskrevet på en bukse enn på en hatt. For min del er russebilen en genial ide, der lærer jo man å administrere en økonomi, samarbeide hardt med vennegjengen og ikke minst det er en god opplevelse å endelig beundre det ferdige produktet etter flere måneders hardt arbeid.

Lenke til kommentar
Du føler altså at det er veldig greit å slå ned på problemer ved å straffe en hel gruppe på steder der du ikke liker gruppen. Mens på andre områder så må man tåle det?

 

Faktumet er at alkoholen er en svært essensiell del av russefeiringen, kanskje man burde forby alkohol i mai-perioden? Tror du ikke det ville slått godt ann hos massene?

 

Og de som kaster egg og spruter vann kan kreves erstatning av eller få advarsler, kidnappinger kan anmeldes og slås ned hardere på.

 

Men til syvende og sist så straffer man bare store mengder ungdommer som bare er ute etter å ha det morro og ikke kommer til å ødelegge for andre. Russetiden er en underholdende opplevelse og den er en svært inkluderende opplevelse. Hvorfor ta bort noe slikt?

 

Det er ikke det at jeg i utgangspunktet ikke liker russ eller russefeiringen, men jeg liker ikke det det har utviklet seg til. For min del kan avgangselever gjerne ikle seg de styggeste kjelderessene de kan finne, kline en masse maling utover et vrak av en kassebil for deretter å rase rundt uten mål og mening mens de tuter i bilhornet, blåser i leketrompeter og spiller musikk så høyt de kan. Hvis de vil oppføre seg som ifdioter fra lukket avdeling er det deres valg.

Jeg bryr meg heller ikke hvorvidt tåplige unger flyr rundt og samler russekort fra alle russ de kan finne og gjerne river til seg ti - femten kort fra den samme russen.

 

Problemet er vannsprutingen, herværket, eggkastingen, kidnappingen og personskader som russen driver med og de går langt utenfor dem som selv er med på leken! Og dette er hendelser som ekslpoderer i russetiden!

 

Når det gjelder generell fyll og mulige skadevirkninger så er det noe som har vært her i alle år og noe som sikkert har kommet for å bli. Å innføre et alkoholforbud er ikke noe som vil bli gjort bare fordi man fikk gjennomslag for røykeforbudet. Men nå er det slik verden har blitt, folk fester gjerne i helgene og noen blir brutale av det.

 

Men det er ingen vits i å holde live i en tradisjon som bare forsterker det enda mer! Avgangselever kan sikkert klare å finne en annen måte å feire at de er ferdig med skolen på!?

 

Man kan muligens finne en annen måte å feire på, men samtidig er dette noe mange har gledet seg til fra de var små av. Og vil ikke endre dem, tradisjoner kan bli forbedret ja. Det med vannballonger, eggkasting etc. er faktisk ikke det alle holder på med, selvfølgelig liker ingen å bli kastet egg på eller utsatt for hærverk. For meg virker det som mange bare venter til russetiden med å slippe seg selv løs og deretter skylde på russen, som har blitt og er ganske tam i forhold til andre årskull.

Lenke til kommentar
Da så. Kansje noen gjenkjente deg og viste at du var russ selvom du ikke hadde russeklærne på.

 

 

 

 

tror eg uttalte meg feil, vi hadde en russe reunion men ingen hadde på seg buksen den kvelden, ettersom det var i slutten av april, så vi satt en hel gjeng i en park og grillet og spiste. Den gjengen som kom forbi var menn rundt 25 år og oppover og bombarderte oss med egg. nei, tviler sterkt på at de visste at vi hadde vært russ i 2007

 

Ok, missforsto vist. Kansje de trodde dere var russ eller kansje de bare var blitt dårlig påvirket av russ de hadde støtt på. :D

Lenke til kommentar
Når det gjelder generell fyll og mulige skadevirkninger så er det noe som har vært her i alle år og noe som sikkert har kommet for å bli. Å innføre et alkoholforbud er ikke noe som vil bli gjort bare fordi man fikk gjennomslag for røykeforbudet. Men nå er det slik verden har blitt, folk fester gjerne i helgene og noen blir brutale av det.

Hvor godt liker du dette argumentet om du bytter ut "alkohol" med "russ"? For det fungerer like bra slik.

Endret av Gapwick
Lenke til kommentar
Jeg vil ikke si at det er fordi gruppen inneholder idioter. Mange av russeidiotene er utenom russetiden ganske vanlige av seg. Russebukser, økt selvtillit og "kongen på haugen" tankegang gjør at mange blir ekstra idiot. Derfor burde det gjøres noe med gruppen, siden det er gruppen som avler frem dette.

 

Jeg er heller ikke så begeistret ovenfor strenge tiltak. Det beste er om ungdommen selv finner ut av at det er et problem og går inn for å gjøre endringer.

 

Hvordan jeg ønsker å endre russefeiringen? Jeg har ingen konkrete idéer, men flytting til etter eksamen? Begrense det til en uke, bytte ut uniformen med en hatt eller noe lignende? Bort med hele russebilen? Satse mer på sosiale arrangement både lokalt og på landsbasis, i bytte mot all den tilfeldige rølpinga i russebilen? Et nærmere samarbeid med skolen slik at russen kan få mer fri og at lærerne ser litt sløvt på fravær, slik at russen holder seg innenfor de sosiale arrangementene istedenfor å rave rundt, og på skolene?

 

Det er som sagt noe som i tilfellet må taes opp til diskusjon. Målet måtte jo være å komme frem til en løsning som gjør tiden mer innholdsrik og givende, først og fremst for russen, siden det er de som blir "ofre", men også for alle andre som en selvsagt nødvendighet. Det jeg forundres over er at det virker som veldig mange tror at dette ikke lar seg gjøre. At russefeiringen vanskelig kan bli bedre, for alle parter.

 

Jeg kan være enig med utsettelsen av russfeiringen, men å bytte ut buksen med en hatt eller noe annet uff nei, liker buksene jeg synes de er fargerike og man får mange flere minner nedskrevet på en bukse enn på en hatt. For min del er russebilen en genial ide, der lærer jo man å administrere en økonomi, samarbeide hardt med vennegjengen og ikke minst det er en god opplevelse å endelig beundre det ferdige produktet etter flere måneders hardt arbeid.

 

I mangel på gode argumenter så kommer du med de vanlige forklaringene på hvor godt du liker dette. Er det den eneste måten å lære, oppleve, føle dette på? Er det umulig med alternativer som er mer givende, og samtidig mer vennlige mot resten av folket?

Lenke til kommentar

Eneste måten man i såfall kan forandre russefeiringa er ved at skolen samarbeider tettere med russestyret og man prøver å etablere normer for russefeiringen. Jeg ser ikke hvordan forbud av hverken russeklær, kjøretøy, visittkort eller lignende kan føre med seg noe positivt, annet enn å drepe en gammel tradisjon som for de fleste er en positiv opplevelse (uten at det nødvendigvis er mulig, hvordan forby en malt bil med anlegg og røde klær med merker)

 

Jeg ser ikke noen grunn til at russen skal få mer fri fra skolen (tilretteleggelse for at prosjekttimer kan brukes til å bygge biler kanskje), jeg ser heller ingen grunn til at russens kreative muligheter skal begrenses (ved å ta fra de russekjøretøyene).

 

Problemet er vannsprutingen, herværket, eggkastingen, kidnappingen og personskader som russen driver med og de går langt utenfor dem som selv er med på leken! Og dette er hendelser som ekslpoderer i russetiden!

 

Og dette er problem som kan slås ned på, for å være nettopp det det er, herværk og angrep. Dette kan slås ned på gjennom bøtelegging, advarsler og så videre. Det er ikke noe videre behov for å kneble hele gruppen de hører til.

 

Merkelig hvordan du avfeier tradisjonsargumentet for russen, men bruker det samme for å vedlikeholde alkoholen.

Endret av Rampage
Lenke til kommentar
Jeg vil ikke si at det er fordi gruppen inneholder idioter. Mange av russeidiotene er utenom russetiden ganske vanlige av seg. Russebukser, økt selvtillit og "kongen på haugen" tankegang gjør at mange blir ekstra idiot. Derfor burde det gjøres noe med gruppen, siden det er gruppen som avler frem dette.

 

Jeg er heller ikke så begeistret ovenfor strenge tiltak. Det beste er om ungdommen selv finner ut av at det er et problem og går inn for å gjøre endringer.

 

Hvordan jeg ønsker å endre russefeiringen? Jeg har ingen konkrete idéer, men flytting til etter eksamen? Begrense det til en uke, bytte ut uniformen med en hatt eller noe lignende? Bort med hele russebilen? Satse mer på sosiale arrangement både lokalt og på landsbasis, i bytte mot all den tilfeldige rølpinga i russebilen? Et nærmere samarbeid med skolen slik at russen kan få mer fri og at lærerne ser litt sløvt på fravær, slik at russen holder seg innenfor de sosiale arrangementene istedenfor å rave rundt, og på skolene?

 

Det er som sagt noe som i tilfellet må taes opp til diskusjon. Målet måtte jo være å komme frem til en løsning som gjør tiden mer innholdsrik og givende, først og fremst for russen, siden det er de som blir "ofre", men også for alle andre som en selvsagt nødvendighet. Det jeg forundres over er at det virker som veldig mange tror at dette ikke lar seg gjøre. At russefeiringen vanskelig kan bli bedre, for alle parter.

 

Jeg kan være enig med utsettelsen av russfeiringen, men å bytte ut buksen med en hatt eller noe annet uff nei, liker buksene jeg synes de er fargerike og man får mange flere minner nedskrevet på en bukse enn på en hatt. For min del er russebilen en genial ide, der lærer jo man å administrere en økonomi, samarbeide hardt med vennegjengen og ikke minst det er en god opplevelse å endelig beundre det ferdige produktet etter flere måneders hardt arbeid.

 

I mangel på gode argumenter så kommer du med de vanlige forklaringene på hvor godt du liker dette. Er det den eneste måten å lære, oppleve, føle dette på? Er det umulig med alternativer som er mer givende, og samtidig mer vennlige mot resten av folket?

 

beklager men jeg ser faktisk ikke hva som er i veien med de argumentene, jeg uttrykker for hva jeg liker. det stemmer kanskje ikke med din mening, men sånn er det. Om jeg har bede argumenter? Jeg har ikke tenkt mer på det utenom at jeg likte den buksen og bilen og det jeg opplevde som russ og derfor unner jeg det samme til andre. hvis du vil ha skikkelige kalde fakta og argumenter da må du finne noen andre. Jeg sier ikke at det ikke finnes andre alternativer som kanskje er givende, men til syvende og sist så handler dette om de som er ferdig på videregående, den siste sjansen til å faktisk være barnslig og bare ha det gøy. Dersom alle andre skulle legge begrensninger så hadde ikke denne feiringen vært noe å se frem til og da hadde man kanskje avviklet hele feiringen.

Lenke til kommentar

Et tettere samarbeid er én ting som er nødvendig ja. Jeg snakker ikke om forbud, skal dette virke så må ungdommen selv forstå at forandring kan fryde. Det må gjøres på eget initiativ.

 

Hva er så mye bedre med en gammel tradisjon som er positiv for de fleste, enn en ny tradisjon som er positiv for alle?

 

Du ser ingen grunn? Grunnen er jo for at russefeiringen skal bli bedre. F.eks med opprettelse av en festuke hvor skolen ikke bryr seg så mye om fravær. Denne festuken kan stappes full av morsomme arrangement. Dette er noe som må arrangeres, da må man være kreativ. At man bare kan være kreativ med en russebil er det dummeste jeg har hørt.

 

Jeg spør deg igjen: Er det umulig med alternativer som er mer givende, og samtidig mer vennlige mot resten av folket?

Endret av Mirzá_Rezá_Kirmán
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...