Gå til innhold

Vi bør forby Russefeiringen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Russetiden handler også om noe annet: å ha det dritmoro sammen med folk du har gått på skole med og vært venner med i 12 år :) Hvis man ikke hadde noen venner så er det ikke så rart man ikke hadde det gøy? :p
Irrelevant.
Dere som HATER russefeiringen: feiret dere selv og hadde det moro?
Irrelevant.
De jeg har pratet med som sitter med samme synspunkt som dere har enten aldri vært russ eller feiret ikke russefeiringen slik "alle andre" gjorde det. Lett å ta avstand fra noen man ikke har tatt del i.
Dette har gått igjen flere ganger nå. Er det ingen som har noen faktiske argumenter relatert til problemstillingen?

 

Det er forøvrig en ganske smålig hersketeknikk å antyde at de som er uenige med deg "ikke hadde noen venner".

Endret av Gapwick
Lenke til kommentar

Åffer er folk så sørgelige her? Va russ ifjor, russepresident faktisk. Skolen vår var fornøyd med oss, null bråk. Vel, kanskje bittelitt. Men det var jo snakk om samme folk som ville ha bråket om de ikke var russ heller. Noen er bare idioter, godta det.

 

Vil tro at 90% av russefolka bråker ikke, mens resten fucker og havner i media. I likhet med disse bråkete elevene ifjor på skolen vår, heldigvis var rektoren fornuftig nok til å skjønne det.

Lenke til kommentar
Når moren og faren min var russ. Det blir vel på slutten av 70-tallet/starten av 80-tallet. Da var de ferdige med alle skriftlige eksamener og hadde kun en evt. muntlig eksamen etter russetida.

Jeg har to søsken som var russ i -86 og -91. Når disse var russ, var det like mye festing og drikking som nå. De hadde russekriger, noe som det ikke er noe særlig av lengre her jeg bor.

 

Uansett, jeg syntes det er jævla konservativt gjort av dere som er imot russefeiringa. Tydeligvis har dere noe tungt på skuldrene som kanskje russen har gjort mot deg, men det meste er harmløse handlinger som foregår mest i fylla.

 

Vi kan såklart stramme inn litt på enkelte ting, men det å forby hele russefeiringa er bare så langt bak mål som det går an. Ja, ta fra oss feiringa og mer til, vær så snill.

Lenke til kommentar
Åssen klær har du da, som ikke tåler vann? Og har du vært russ sjøl?

Ting av lær, for eksempel. Og ja, det har jeg.

 

Uansett, jeg syntes det er jævla konservativt gjort av dere som er imot russefeiringa. Tydeligvis har dere noe tungt på skuldrene som kanskje russen har gjort mot deg, men det meste er harmløse handlinger som foregår mest i fylla.

Konservativt? Hvis noe er det radikalt.

 

Men nå får de være nok av disse lett gjennomskuelige forsøkene på å fremstille dine motdebattanter som lite annet enn bitre festbremser. Og hvordan mener du at "fylla" er en formidlende omstendighet? Jeg vil si det har motsatt effekt.

Endret av Gapwick
Lenke til kommentar

Russefeiringen bør ikke forbys. Man bør heller straffe dem som irriterer randoms. At enkelte russ driver med faenskap skal ikke ødelegge for alle. Russen må få lov til å ferie hvis de har lyst til det, så lenge det ikke går utover andre. Hvorfor? Fordi vi ikke vil leve i et land der flere og flere ting blir ulovlig. Det er ikke "russen" som er problemet, det er enkelt personer som ikke kan oppføre seg. Disse bør straffes, ikke "russen" som helhet.

Lenke til kommentar
Åssen klær har du da, som ikke tåler vann? Og har du vært russ sjøl?

Ting av lær, for eksempel. Og ja, det har jeg.

 

Uansett, jeg syntes det er jævla konservativt gjort av dere som er imot russefeiringa. Tydeligvis har dere noe tungt på skuldrene som kanskje russen har gjort mot deg, men det meste er harmløse handlinger som foregår mest i fylla.

Konservativt? Hvis noe er det radikalt.

 

Og nå får de være nok av disse lett gjennomskuelige forsøkene på å fremstille dine motdebattanter som lite annet enn bitre festbremser. Og hvordan mener du at "fylla" er en formidlende omstendighet? Jeg vil si det har motsatt effekt.

Poenget her er at det er ganske forskjellig fra russemiljø til russemiljø, noe det er tydelig eksempler på i denne tråden. Jeg tror det er vanskelig å overbevise deg om at russetiden er en flott tid vi har sammen, da du har slått deg vrang på ditt standpunkt. Det er helt greit det. Du må da få lov til det.

 

Men uansett, virker som mange her har glemt det positive med russetiden og setter KUN fokuset mot deg negative som f.eks dukker opp i media. Jeg er absolutt enig i at enkelte russemiljøer her i Norge kan være litt drøye. Jeg syntes de bør ha det slik som vi har det her på Hadeland. Vi fester samme, har rebuser og andre aktiviteter i fellesskap, har terrordager på ungdomsskolene med vanngevær, og andre milde aktiviteter. Det er selvfølgelig noen som drar det litt ekstra ut, men de er absolutt i mindretall.

Lenke til kommentar
Poenget her er at det er ganske forskjellig fra russemiljø til russemiljø, noe det er tydelig eksempler på i denne tråden. Jeg tror det er vanskelig å overbevise deg om at russetiden er en flott tid vi har sammen, da du har slått deg vrang på ditt standpunkt. Det er helt greit det. Du må da få lov til det.

Jeg har da vitterlig ikke slått meg vrang på noe som helst. Ei heller har jeg uttalt meg om hvorvidt jeg synes russetiden kan være "en flott tid". Nå får du gi deg med å tilegne meg meninger og erfaringer jeg aldri har gitt uttrykk for.

 

Men uansett, virker som mange her har glemt det positive med russetiden og setter KUN fokuset mot deg negative som f.eks dukker opp i media. Jeg er absolutt enig i at enkelte russemiljøer her i Norge kan være litt drøye. Jeg syntes de bør ha det slik som vi har det her på Hadeland. Vi fester samme, har rebuser og andre aktiviteter i fellesskap, har terrordager på ungdomsskolene med vanngevær, og andre milde aktiviteter. Det er selvfølgelig noen som drar det litt ekstra ut, men de er absolutt i mindretall.

Det er ingen som bestrider at russetiden kan være fin for de involverte, men poenget mitt er at man må ikke nødvendigvis være russ, med alt det innebærer, for å få en slik opplevelse.

Endret av Gapwick
Lenke til kommentar
Poenget her er at det er ganske forskjellig fra russemiljø til russemiljø, noe det er tydelig eksempler på i denne tråden. Jeg tror det er vanskelig å overbevise deg om at russetiden er en flott tid vi har sammen, da du har slått deg vrang på ditt standpunkt. Det er helt greit det. Du må da få lov til det.

Jeg har da vitterlig ikke slått meg vrang på noe som helst. Ei heller har jeg uttalt meg om hvorvidt jeg synes russetiden kan være "en flott tid". Nå får du gi deg med å tilegne meg meninger og erfaringer jeg aldri har gitt uttrykk for.

 

Men uansett, virker som mange her har glemt det positive med russetiden og setter KUN fokuset mot deg negative som f.eks dukker opp i media. Jeg er absolutt enig i at enkelte russemiljøer her i Norge kan være litt drøye. Jeg syntes de bør ha det slik som vi har det her på Hadeland. Vi fester samme, har rebuser og andre aktiviteter i fellesskap, har terrordager på ungdomsskolene med vanngevær, og andre milde aktiviteter. Det er selvfølgelig noen som drar det litt ekstra ut, men de er absolutt i mindretall.

Det er ingen som bestrider at russetiden kan være fin for de involverte, men poenget mitt er at man må ikke nødvendigvis være russ, med alt det innebærer, for å få en slik opplevelse.

Poenget med å være russ er jo at det er en annen måte å feire på. Mener du at man kan gi ut russekort, kjøre i russetog på 17.mai med mange morsomme påfunn, henge opp plakater med morsomme kommentarer osv når man ikke er russ?

 

Såklart kan man gjøre det, men det blir absolutt ikke på samme måte, dermed ikke samme opplevelsen.

 

Jeg syntes ihvertfall russetiden er en flott tid med mye moro. Dumt at enkelte skal gjøre det værre for andre, men alvorlig talt, det er ikke så mye værre nå for tida enn det var før. Virker som vi er veldig kåte på å ulovliggjøre alt som er nå for tida, noe som gjør meg veldig forbanna.

Lenke til kommentar

Forslag til demping av russetiden:

 

- Ha en samtale mellom russepresident/russestyre og styret på skolen om hva som tolereres og hva som ikke tolereres + evt. konsekvenser for å gå for langt.

- Vet ikke om dette er normalt for alle nå, men at politi kommer på besøk på forhånd og går sammen med russen gjennom de forskjellige tradisjonene og hva som er sett på som greit og hva som kan bøtlegges.

- Bruke hodet. Russen er en gjeng med 18-19åringer, og vi bør klare å vite hvor grensen går. Dersom noen går for langt er det heller ikke garantert at dette er p.g.a. den røde buksa.

 

Kjipt at så mange ser på russen som en gjeng med drittunger. Jeg så på de slik selv også, men nå som jeg selv er russ er jeg veldig overrasket over hvor stort flertall som egentlig bare er glade for å få feste litt med alle de har mistet kontakten med osv fra barne-og ungdomskolen. Om de forskjellige utestedene som har arrengert russekroer mente vi var en gjeng med pøbler hadde de ikke trengt å arrangert noe som helst, but that's not the case.

Lenke til kommentar

først av alt.... jeg tror bare en liten prosent av russen ødelegger for andre med mye bråk og fanteri.

 

da jeg var i Svolvær i helgen fikk jeg en god latter, russen der gikk inn på et kjøpesenter og la seg ned på bakken og rullet seg rundt hele kjøpesenteret. :!:

 

man kan ikke ta alle under samme tak, det er ikke riktig, ikke alle fester så øl spruter ut av ørene.

Lenke til kommentar
Lett å ta avstand fra noen man ikke har tatt del i.

 

Og man kan like gjerne flytte ikke helt frem i setningen. Jeg tror det er svært få her som "HATER" russetiden, eller vil ha den avskaffet. Jeg tror derimot det er flere som vil at man skal revidere det allmenne synet på denne såkalte frihetsfeiringen deres.

Lenke til kommentar

Det blir som å stoppe 17 mai toget fordi det hindrer trafikken, eller avlyse okseløpet fordi folk blir trampa på av okser. Det ER faktisk relevant å dra festbremskortet. Dere gjør det til et større problem enn det faktisk er. Bruk hodet og vær litt kreative hvis dere vil unngå russen. Ikke gå med lær eller hvite T-skjorter hvis du vet at russen feirer på skolen din, og ta noen omveier/snarveier rundt hotspots hvor russen samler seg.

 

Det eneste argumentet dere har er at russefeiringen sjenerer den ellers så fredelige A4-tilværelsen deres med pek og fantestreker i 3 uker. Gud forby at noen andre mennesker skal komme inn i livet deres og feire liksom. Nå blir det selvfølgelig feil av tilhengere av russefeiringen å si at dere er pingler og trenger en ny ryggmargtransplantasjon. Vi skjønner selvfølgelig at ikke alle er fair game for russen, men hvor er empatien DERES? Jeg får ingen glede av russefeiringen lenger, men mener at alle har rett til å oppleve denne feiringen etter 13 år med skole. Hvorfor er dere så egoistiske at dere ikke unner folk dette?

Lenke til kommentar
Det blir som å stoppe 17 mai toget fordi det hindrer trafikken, eller avlyse okseløpet fordi folk blir trampa på av okser. Det ER faktisk relevant å dra festbremskortet. Dere gjør det til et større problem enn det faktisk er. Bruk hodet og vær litt kreative hvis dere vil unngå russen. Ikke gå med lær eller hvite T-skjorter hvis du vet at russen feirer på skolen din, og ta noen omveier/snarveier rundt hotspots hvor russen samler seg.

 

Det eneste argumentet dere har er at russefeiringen sjenerer den ellers så fredelige A4-tilværelsen deres med pek og fantestreker i 3 uker. Gud forby at noen andre mennesker skal komme inn i livet deres og feire liksom. Nå blir det selvfølgelig feil av tilhengere av russefeiringen å si at dere er pingler og trenger en ny ryggmargtransplantasjon. Vi skjønner selvfølgelig at ikke alle er fair game for russen, men hvor er empatien DERES? Jeg får ingen glede av russefeiringen lenger, men mener at alle har rett til å oppleve denne feiringen etter 13 år med skole. Hvorfor er dere så egoistiske at dere ikke unner folk dette?

 

Nå får du vitterlig gi deg da...en skal ikke tvinge andre til å ungå normal ferdsel eller klesstil bare fordi noen 18 åringer skal bli MINDRE fristet til å lage problemer...bare den holdningen der er nok for enkelte til å ta avstand fra dere.

 

jeg forstår at dere vil lage lyd og kose der, og jeg klør meg i hodet hver gang det dukker opp i lokalavisen at man ringer politiet før en tilsynelatende går og ber russen flytte seg av hensyn til nattesøvnen...

 

For egen del så har enda russen til gode å skape sjeanse for meg, så noe forbud forstår jeg ikke vitsen med.

Lenke til kommentar
Nå får du vitterlig gi deg da...en skal ikke tvinge andre til å ungå normal ferdsel eller klesstil bare fordi noen 18 åringer skal bli MINDRE fristet til å lage problemer...bare den holdningen der er nok for enkelte til å ta avstand fra dere.

Jeg har aldri sagt at folk skal skygge banen for å ikke irritere russen. Jeg sier at det ikke er noe problem å unngå russen. Med litt sundt vett kan man unngå sjenansen fra russen uten regler og forud. Og nei, det vil jeg aldri gi meg på.

Lenke til kommentar
Det blir som å stoppe 17 mai toget fordi det hindrer trafikken, eller avlyse okseløpet fordi folk blir trampa på av okser. Det ER faktisk relevant å dra festbremskortet. Dere gjør det til et større problem enn det faktisk er. Bruk hodet og vær litt kreative hvis dere vil unngå russen. Ikke gå med lær eller hvite T-skjorter hvis du vet at russen feirer på skolen din, og ta noen omveier/snarveier rundt hotspots hvor russen samler seg.

 

Det eneste argumentet dere har er at russefeiringen sjenerer den ellers så fredelige A4-tilværelsen deres med pek og fantestreker i 3 uker. Gud forby at noen andre mennesker skal komme inn i livet deres og feire liksom. Nå blir det selvfølgelig feil av tilhengere av russefeiringen å si at dere er pingler og trenger en ny ryggmargtransplantasjon. Vi skjønner selvfølgelig at ikke alle er fair game for russen, men hvor er empatien DERES? Jeg får ingen glede av russefeiringen lenger, men mener at alle har rett til å oppleve denne feiringen etter 13 år med skole. Hvorfor er dere så egoistiske at dere ikke unner folk dette?

Jeg elsker deg. Bra svart!

Lenke til kommentar
Det blir som å stoppe 17 mai toget fordi det hindrer trafikken, eller avlyse okseløpet fordi folk blir trampa på av okser. Det ER faktisk relevant å dra festbremskortet. Dere gjør det til et større problem enn det faktisk er. Bruk hodet og vær litt kreative hvis dere vil unngå russen. Ikke gå med lær eller hvite T-skjorter hvis du vet at russen feirer på skolen din, og ta noen omveier/snarveier rundt hotspots hvor russen samler seg.

 

Jeg kan ikke se hvordan du ser på det som et godt argument mot en revidering av russe-"tradisjonen"? Det er da nettopp dette som er problemet. Jeg har, som jeg tidligere har skrevet, ingen problemer med at folk kaster bort pengene sine på russetida, og drikker seg drita og raver rundt, folk må få ha det gøy på den måten de selv vil. Jeg har derimot noe i mot å risikere å bli nedspylt av russen med iPod og mobiltelefon i lommene og laptop og kamera i sekken. Jeg skal ikke behøve å måtte foreta endringer i mitt levesett disse søtten dagene bare for at noen andre skal kunne behandle russekortet som et frikort for å gjøre stort sett som de vil.

 

Det eneste argumentet dere har er at russefeiringen sjenerer den ellers så fredelige A4-tilværelsen deres med pek og fantestreker i 3 uker.

 

Skulle da tro det er dere som lever en A4-tilværelse dersom dere trenger denne tradisjonen som en unnskyldning for å feste midt i eksamenstiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...