Gå til innhold

Vi bør forby Russefeiringen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Off-topic, men her i Stavanger er det mange som sier "Greia adle onna ein kam" :p Så vet du det :) On-topic: Det er kanskje unødvendig med så mange dager, men jeg synes ikke det skal forbys slik det er i dag. Men strengere tiltak mot bråket og hærverket, ja kjør på. Men å kvitte seg med en tradisjon som har utviklet seg siden 1905 synes jeg blir litt teit.

Lenke til kommentar
Nå setter du det veldig på spissen. Poenget er at det ikke er det værste som kan skje med deg. Hvilken skade kan litt iskrem eller vann gjøre deg på sommeren? En såppas liten spøk må nesten folk tåle før de begynner å sutre og klage syntes jeg.

Tull. Iskrem og vann ødelegge både klær og, langt verre, mobiltelefoner og bærebare PC-er, som skolelever jo ofte bærer med seg.

 

Jeg synes man bør forby hele opplegget. Greit nok at man vil feire at man snart er ferdig på VGS, men måten det blir gjort på, med uniformer og "knuter" som skal oppfylles, bidrar til å skape en usunn gjengmentalitet blant russen. De forstyrrer fred og orden med store samlinger på offentlig sted og idiotisk russekrav som å "oppholde en skolebuss". Hver eneste vår er det folk som tvier seg for å gå på skolen fordi de konstant blir trakassert og harselert med av drittunger høye på makt, og med god grunn. Alle tre årene jeg gikk på VGS gjorde russen skade for titusener av kroner, ved å dynke elektronisk utstyr i vann (bevisst eller ei) og ved å kaste ting på forbipasserende biler. For ikke å snakke om all forsøplingen.

 

Enkelt og greit: Russefeiringen bidrar ikke med noe som helst positivt, og skadeverket kunne blitt minimert betraktelig ved å få en slutt på "gjeng"-aspektet av feiringen.

 

 

Jeg ser at enkelte forsvarer opprettholdelsen av markeringen ved å kalle motstanderne for festbremser (om enn i litt andre ordelag). Det synes jeg egentlig greit oppsummerer hele debatten.

Endret av Gapwick
Lenke til kommentar

Det må jeg ærlig innrømme at jeg ikke er i stand til.

 

Holdningskampanjer har vi jo allerede sett ikke virker, og jeg ser ikke hvordan man skal kunne tvinge noen til å ikke kle seg i rødt og gjøre dumme ting uten å ty til metoder jeg er en sterk motstander av.

 

Jeg synes rett og slett markeringen er en uting, uten at jeg har den fjerneste anelse hvordan man skal få gjort noe med det. Det er som en forlengelse av den klassiske norske helgefylla.

Endret av Gapwick
Lenke til kommentar
sier gratis utdeling av pott, radikale bøker og kondomer etter fullført eksamen.

 

All den starten de trenger på livet, pluss de ikke løper rundt som hypre kåte kaniner som ødelegger elektronikken din

Store mengder pot i eksamensperioden høres ut som et sjakktrekk, ja. Og jeg ser ikke helt hvordan prevensjon og Mein Kampf skal beskytte en PC mot vannskader.

Endret av Gapwick
Lenke til kommentar

hadde du kanskje fullført vidergående, og lest at jeg skrev "etter" ville vel kanskje du ikke hatt så mye poeng i komentaren din heller, og hvorfor skal radikal være mein kampf?

 

Kan lese alt fra marxismen til kapitalismen, selv radikal har to sider.

 

Men Kan du utdype din missnøye med russetiden ved å forklare litt mer om hva som skjedde i din russetid kanskje ?

 

Fikk ikke noe puttings kanskje ?

Lenke til kommentar
hadde du kanskje fullført vidergående, og lest at jeg skrev "etter" ville vel kanskje du ikke hatt så mye poeng i komentaren din heller,

Og hvordan har du tenkt å få avgangselevene til å vente med russefeiringen til etter avholdt eksamen?

 

og hvorfor skal radikal være mein kampf? Kan lese alt fra marxismen til kapitalismen, selv radikal har to sider.

Det var bare et eksempel, ment til å vise hvor meningsløst forslaget ditt var.

 

Men Kan du utdype din missnøye med russetiden ved å forklare litt mer om hva som skjedde i din russetid kanskje ?

 

Fikk ikke noe puttings kanskje ?

Jeg har ingen utpregede negative minner fra russetiden, hverken min egen eller andres, annet enn at det var litt plagsomt å måtte brøyte seg vei gjennom skolekorridorene i friminuttene, men det er ikke alle som er så heldige.

 

Puttings? Slang for samleie? Jeg ser ikke helt hvordan det er revelant.

Lenke til kommentar
Du endrer ihvertfall standpunkt fort. Det skal du ha. Fra vrede og skambank til gøy og moro.

Vrede og skambank er konsekvenser når ting eskalerer. Hvis noen kids spruter vann på russen, spruter de tilbake. Hvis de gjenger seg opp, så bør ikke russen gjemme seg som noen feiginger. Hvis noen hadde hærpa bilen f. eks. hadde det blitt skambank, men ellers holder man seg til vanngevær og egg.

 

Jeg har aldri vært forbanna på russen for at de dynker meg i vann og egg, hiver meg på vannet, eller kidnapper og slipper meg av flere kilometer unna hjemmet mitt uten sko da jeg var mindre. Jeg ble ganske enkelt tatt av russen, er ikke noe spesielt med det. Gøy var det og. Mennesker som er redd for russen overdriver fullstendig, med mindre det er verdens undergang å få vann på skjorta eller softis i trynet. Såpass må du tåle.

 

Og slik burde det ikke være. Skolegården skal ikke være en "slagmark" mellom elevene. Russen skal ikke behøve skambanke noen for å kødde med de, akkurat som andre ikke skal behøve kødde med de. Man går på skolen for fanden, ikke i barnehagen.

 

At du ikke følte russen på nervene er fint for deg, litt vell arrogant av deg å forvente det samme av alle andre kanskje? Enten det eller så eier du ikke emapti.

 

Hva er det som er så galt med å legge om russerfeiringen slik at den legger mer vekt på festing, kos og sosiale aktiviteter enn å løpe rundt som en gjeng med drittunger egentlig? Er dere så redde for forandring?

Lenke til kommentar
de som vil Forby russefeiering tror jeg går under to katogorier:

 

1 : de som ikke har vært russ

 

2 : Russ som ikke fikk puttings (ikke ble puttet )

 

:new_woot:

 

Ser helt klart en sammenheng der, med de jeg har pratet med fjes-to-fjes, sykt men sant. Men bare fordi man ikke putter betyr jo ikke at man ikke hadde det gøy. Puttet selv, men det har ingen ting med saken å gjøre. Russetiden handler også om noe annet: å ha det dritmoro sammen med folk du har gått på skole med og vært venner med i 12 år :) Hvis man ikke hadde noen venner så er det ikke så rart man ikke hadde det gøy? :p

 

Dere som HATER russefeiringen: feiret dere selv og hadde det moro?

 

De jeg har pratet med som sitter med samme synspunkt som dere har enten aldri vært russ eller feiret ikke russefeiringen slik "alle andre" gjorde det. Lett å ta avstand fra noen man ikke har tatt del i.

Lenke til kommentar

For å forby russefeiringen kan man

1. Ha masse eksamner i russeferingen

2. Forby russeklær. Skolen min forbød russeklær før 1.mai, så det er absolutt mulig.

3. Forby russearrangementer (i tilegg gi klekkelige bøter til de som har arrangementer som fører til mye forsøpling)

4. Forby russbusser

5. Få mer politi i gatene som kan gjennomføre forbudet

 

Selv om du kan spørre, hvordan skal man forby russeklær og russebusser? De klarer alltid lage noen gode lover på hva som er russeklær eller ikke, i tilegg med russebusser. Det er ikke mitt mål å lage lovene. Jeg støtter ikke å forby russetiden, men det er mulig hvis man virkelig vil.

Lenke til kommentar

Er enig med at russetida har blitt dratt ganske langt ut. Jeg synes russetida burde starte 16. mai slik den gjorde før. Det er jo ingen grunn til å ha eksamen etter da man får akkurat den samme tida på seg. Nå er jo russetida en slags "ferie" før eksamen begynner, og det at eksamen kommer etter setter ingen demper på russetida, tvert i mot.

 

EDIT: Jeg er forøvrig russ i år, så det løpet er kjørt for meg.

Endret av haarod
Lenke til kommentar
Nå setter du det veldig på spissen. Poenget er at det ikke er det værste som kan skje med deg. Hvilken skade kan litt iskrem eller vann gjøre deg på sommeren? En såppas liten spøk må nesten folk tåle før de begynner å sutre og klage syntes jeg.

Tull. Iskrem og vann ødelegge både klær og, langt verre, mobiltelefoner og bærebare PC-er, som skolelever jo ofte bærer med seg.

 

Jeg synes man bør forby hele opplegget. Greit nok at man vil feire at man snart er ferdig på VGS, men måten det blir gjort på, med uniformer og "knuter" som skal oppfylles, bidrar til å skape en usunn gjengmentalitet blant russen. De forstyrrer fred og orden med store samlinger på offentlig sted og idiotisk russekrav som å "oppholde en skolebuss". Hver eneste vår er det folk som tvier seg for å gå på skolen fordi de konstant blir trakassert og harselert med av drittunger høye på makt, og med god grunn. Alle tre årene jeg gikk på VGS gjorde russen skade for titusener av kroner, ved å dynke elektronisk utstyr i vann (bevisst eller ei) og ved å kaste ting på forbipasserende biler. For ikke å snakke om all forsøplingen.

 

Enkelt og greit: Russefeiringen bidrar ikke med noe som helst positivt, og skadeverket kunne blitt minimert betraktelig ved å få en slutt på "gjeng"-aspektet av feiringen.

 

 

Jeg ser at enkelte forsvarer opprettholdelsen av markeringen ved å kalle motstanderne for festbremser (om enn i litt andre ordelag). Det synes jeg egentlig greit oppsummerer hele debatten.

Åssen klær har du da, som ikke tåler vann? Og har du vært russ sjøl?

 

Er enig med at russetida har blitt dratt ganske langt ut. Jeg synes russetida burde starte 16. mai slik den gjorde før. Det er jo ingen grunn til å ha eksamen etter da man får akkurat den samme tida på seg. Nå er jo russetida en slags "ferie" før eksamen begynner, og det at eksamen kommer etter setter ingen demper på russetida, tvert i mot.

Når er det russetida starta 16. mai?

Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...