Gå til innhold

Vi bør forby Russefeiringen


Anbefalte innlegg

Du hopper over to av de faktorene jeg nevner: Gruppepsykologien og uniformeringen. Mange (ikke alle) har lettere for å gå over streken når de er del av en stor gruppe og "alle de andre også gjør det" og når uniformeringen gjør at det er lettere å skjule seg bak alle andre som har samme uniform. Det er vanskeligere å bli avslørt og tatt og det er det mange som utnytter. Det er akkurat det samme som når noen går bananas på vei til eller fra fotballkamp i supporterutstyr.

 

Det er derfor all grunn til å stramme inn en del på russefeiringen slik den utarter seg mange steder. Det kan være begrensninger i tid, tettere samarbeid med politi etc.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du hopper over to av de faktorene jeg nevner: Gruppepsykologien og uniformeringen. Mange (ikke alle) har lettere for å gå over streken når de er del av en stor gruppe og "alle de andre også gjør det" og når uniformeringen gjør at det er lettere å skjule seg bak alle andre som har samme uniform. Det er vanskeligere å bli avslørt og tatt og det er det mange som utnytter. Det er akkurat det samme som når noen går bananas på vei til eller fra fotballkamp i supporterutstyr.

 

Det er derfor all grunn til å stramme inn en del på russefeiringen slik den utarter seg mange steder. Det kan være begrensninger i tid, tettere samarbeid med politi etc.

 

Det er gode poeng, og jeg er helt enig i at det kan føre til problemer. Jeg mener ikke at russefeiringen er samfunnsnyttig, for all del, men jeg synes ikke det er et stort nok problem til at man skal begynne å regulere den (noe som vil være svært vanskelig juridisk sett).

 

Angående fotballeksempelet så mener jeg at det ikke er det samme. Fotballpøbler bruker ofte fotballen som en unnskyldning til å sloss, det er noe annet enn gruppepsykologi.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Uansett hvor tragisk russefeiringen er, hvorfor forby den? Jeg skjønner ikke helt hva problemet ditt er. Hva er det du mener kan gå galt? Folk kan drikke og feste så mye de vil uten å være russ. Så lenge ingen lover blir brutt bør det ikke være noe problem. Hvis du blir "plaget" av russ kan du annmelde det?

Lenke til kommentar
Det er ikke en god nok grunn til å forby russefeiringen...

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/russen/...hp?artid=542313

 

Men det er grunn nok til å vurdere tiltak som kan gjøre at ikke så mange går så totalt av skaftet.

Et par personer ødelegger altså for alle hvis vi nekter russefeiringen. Det som kan gjøres er at voldsutøverene blir buret inne et halvt års tid eller mer.
Lenke til kommentar
er enig, russetiden burde bli lagt til etter eksamen, hva er problemet med å gi ungdom som har gått 13 år på skole fylla til sommerferien slutter :D

 

Støtter den. Jeg er russ i år, og vi har vært så heldige at vi har fått alle heldagsprøver før mai. Så blir det eksamen fra den 20. mai og utover. Det er selvfølgelig ikke ideelt det heller, men da får vi det i hvertfall litt roligere under russetida :)

Lenke til kommentar

Det er typisk avholds, kristne eller tilbakeståandes folk som alltid vil forby ting(No offence). Har dere ikke vært russ selv? Og opplevd hvor morro det er å samlast hele gjengen inni en bil og ha det kjekt? Jo, mi russetid for noen år siden var knallartig. Og russetiden skal aldri noen få ta ifra oss.

Lenke til kommentar

Er russ selv og her hvor jeg bor er problemet at folk, som ikke er russ. ser på russen som et lovlig offer for vold og hærverk. Det går i sport i å ødelegge russebiler og plage russen mest mulig. Noen slåss også med russen fordi en eller annen russ er uvenn med vedkommende eller lignende og da er jo selvfølgelig alle med på det. Vi som er russ i år har faktisk fått ros av både politi og skoleledelse over at vi ikke lager "bråk" og holder oss i skinnet, mens problemet ligger i diverse 1. og 2. klassinger som kun er ute etter å ødelegge...

 

Ser poengene med å fjerne russetiden både for andre og for russens egen del, men det er jo syykt gøy å være russ :grin:

Lenke til kommentar
Gjest member-101642
Vi som er russ i år har faktisk fått ros av både politi og skoleledelse over at vi ikke lager "bråk" og holder oss i skinnet

 

Ja, men så har jo ikke russetiden begynt engang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...