Gå til innhold

Vi bør forby Russefeiringen


Anbefalte innlegg

Var et oppslag i OA om elever som var så irritert over at eksamenene var lagt etter 17 mai, for det ville ødelegge russefeiringen. Bo fucking hoo, de er sentraliserte, get over it. Ingen bryr seg om du stryker fordi du drikker deg fra sans og samling.

 

Men hvis det er sentralisert, så vil jo det ramme flere enn bare de som klaget? Så, jeg ser ikke helt problemet...da burde en jo vitterlig kunne endre det, det burde ikke komme som en overraskelse at tradisjonen med russ fortsetter, mens en opprettholder et rigid skolesystem som i dette tilfellet gjør mer vondt enn godt.

 

Selvsagt er russefeiringen noe som har blitt innført. Mener du at russefeiringen slik vi kjenner den i dag bare er noe som har utviklet seg fra gammle trdisjoner? I så fall, hvorfor er det så umulig å gå tilbake til de gamle tradisjonene?

 

Synes du ordela deg litt uklart.

 

Jeg ville svart at tradisjoner forandrer seg, slik holdninger gjør osv. Kommer det ærlig talt som noe overraskelse? Eller skal en tviholde på tradisjoner av frykt for hvordan de skal utvikle seg i fremtiden?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Var et oppslag i OA om elever som var så irritert over at eksamenene var lagt etter 17 mai, for det ville ødelegge russefeiringen. Bo fucking hoo, de er sentraliserte, get over it. Ingen bryr seg om du stryker fordi du drikker deg fra sans og samling.

 

Men hvis det er sentralisert, så vil jo det ramme flere enn bare de som klaget? Så, jeg ser ikke helt problemet...da burde en jo vitterlig kunne endre det, det burde ikke komme som en overraskelse at tradisjonen med russ fortsetter, mens en opprettholder et rigid skolesystem som i dette tilfellet gjør mer vondt enn godt.

 

Det rammer kun de som drikker seg sørpe og ødelegger for seg selv under russefeiringen. Hvorfor det er noe å klage på i det hele tatt skjønner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Var et oppslag i OA om elever som var så irritert over at eksamenene var lagt etter 17 mai, for det ville ødelegge russefeiringen. Bo fucking hoo, de er sentraliserte, get over it. Ingen bryr seg om du stryker fordi du drikker deg fra sans og samling.

 

Men hvis det er sentralisert, så vil jo det ramme flere enn bare de som klaget? Så, jeg ser ikke helt problemet...da burde en jo vitterlig kunne endre det, det burde ikke komme som en overraskelse at tradisjonen med russ fortsetter, mens en opprettholder et rigid skolesystem som i dette tilfellet gjør mer vondt enn godt.

 

Det rammer kun de som drikker seg sørpe og ødelegger for seg selv under russefeiringen. Hvorfor det er noe å klage på i det hele tatt skjønner jeg ikke.

 

Jeg kan forstå det; det minner om dårlig planlegging, rigidig tenkning og en heller elendig forståelse for unges tradisjoner...noe som ikke virker å være ukjent ellers.

 

Og for ordens skyld; Jeg var ikke russ, jeg tok en runde med hurtigruta istendfor, noe jeg skal gjenta året før jeg fortsetter til master :)

 

Tradisjoner forandrer seg litt med tiden, men russefeiringen har bare utviklet seg til vannspruting, eggkasting og stadig mindre morsomme påfunn fra noen tullinger som kaller seg russ.

 

Det er jo høyst subjektivt av deg da, for mitt vedkommende later det til å være moro, så ser ikke skaden for dere del. Tradisjoner forandrer seg litt, ikke noe eller mye, ...alt ettersom, det kan vel kalles tilpasning til dagens situasjon og personer som etterlever den.

Lenke til kommentar
Var et oppslag i OA om elever som var så irritert over at eksamenene var lagt etter 17 mai, for det ville ødelegge russefeiringen. Bo fucking hoo, de er sentraliserte, get over it. Ingen bryr seg om du stryker fordi du drikker deg fra sans og samling.

 

Men hvis det er sentralisert, så vil jo det ramme flere enn bare de som klaget? Så, jeg ser ikke helt problemet...da burde en jo vitterlig kunne endre det, det burde ikke komme som en overraskelse at tradisjonen med russ fortsetter, mens en opprettholder et rigid skolesystem som i dette tilfellet gjør mer vondt enn godt.

 

Det rammer kun de som drikker seg sørpe og ødelegger for seg selv under russefeiringen. Hvorfor det er noe å klage på i det hele tatt skjønner jeg ikke.

 

Jeg kan forstå det; det minner om dårlig planlegging, rigidig tenkning og en heller elendig forståelse for unges tradisjoner...noe som ikke virker å være ukjent ellers.

 

Og for ordens skyld; Jeg var ikke russ, jeg tok en runde med hurtigruta istendfor, noe jeg skal gjenta året før jeg fortsetter til master :)

 

Tradisjoner forandrer seg litt med tiden, men russefeiringen har bare utviklet seg til vannspruting, eggkasting og stadig mindre morsomme påfunn fra noen tullinger som kaller seg russ.

 

Det er jo høyst subjektivt av deg da, for mitt vedkommende later det til å være moro, så ser ikke skaden for dere del. Tradisjoner forandrer seg litt, ikke noe eller mye, ...alt ettersom, det kan vel kalles tilpasning til dagens situasjon og personer som etterlever den.

 

At det er en dustete tradisjon som ikke hadde behøvd å gå over en hel måned (én dag, 17 mai, ahdde vært nok) er jo utenkelig. :p

Lenke til kommentar
Det er jo høyst subjektivt av deg da, for mitt vedkommende later det til å være moro, så ser ikke skaden for dere del. Tradisjoner forandrer seg litt, ikke noe eller mye, ...alt ettersom, det kan vel kalles tilpasning til dagens situasjon og personer som etterlever den.

 

Morro for dem sikkert, men ikke for alle dem utenom russefeiringen som blir tvunget med på leken og som blir rammet. Let gjerne litt rundt her i tråden etter linker.

 

For all del så må man gjerne feste og markere slutten på skoletiden, men kan det ikke gjøres uten å kjøpe et vrak av en kassebil som man kliner maling utover for deretter å ikle seg noen av de styggeste plaggene som finnes for så å rase rundt med høy musikk, lekehorn og vannvåpen? Må man absolutt oppføre seg som en idiot som har rømt fra lukket avdeling for å markere at man er ferdig med skolen?

Lenke til kommentar
Lat ja... :roll: Har du hørt om å bli lei av å gjennta seg selv? Men ok, skal se hvor mange linjer det blir.

Er du ikke villig til å argumentere i en diskusjon (uansett grunn) er diskusjonen i bunn og grunn dødfødt. Da er det like greit å bare kaste inn håndklet og begi seg ut på nye debatter hvor man ikke er så lei av å argumentere at man bare dovent referer til noe helt ukonkret.

 

1) Forby produksjon av russeklær og andre russeefekter. 2) Stans ordningen med at russer kan holde avtalte fester. 3) Fjern alle russearangemanger fra det fastsatte 17. Maiprogrammet.

1) Hvordan skal man formulere den loven? Det ville da være den enkleste sak i verden å definere plaggene som noe annet for å omgå lovverket.

2) Det er grovt krenkende mot individers frihet å hindre dem i å møtes. Uansett var en stor del av det bussen min gjorde i russetiden å møte andre russ i uorganiserte arrangementer. Tryvann, landstreff og liknende er overhodet ikke hele russefeiringen.

3) Jeg tror heller ikke her at dette vil ha noen stor effekt. Som sagt er uorganiserte og spontane samlinger ikke akkurat uvanlig.

 

Der har du alt satt en kraftig fot ned. Dersom noen nå skal leke russ så må de kjøpe noen kjeledresser og male på dem selv og de får arragere festene selv uten tillatelse vell vitene om at offentlig fyll på gaten eller i parker er noe de kan bli straffet for. Så får de arrangere togene sine selv ettersom det ikke lenger har plass i arrangemanget av barnetog, folketog og taler.

Og det tror jeg også de hadde gjort. De hadde sannsynligvis heller ikke vært i strålende humor med tanke på at de hadde blitt frarøvet noe de hadde gledet seg til store deler av oppveksten, når generasjoner før dem hadde fått lov, noe som jeg vil tro ikke akkurat hadde slått positivt ut med tanke på hærverk og liknende.

 

Tror de fleste ville mistet interessen allere der ettersom de måtte ordne alt sammen selv og uten offentlighetens oppmerksomhet.

Argumentet om at hvis de hadde måttet ordne alt sammen selv hadde de ikke giddet stemmer ikke med mitt inntrykk overhodet. De aller fleste kjøpte bussen for egne penger, ordnet alt det praktiske og alt papirarbeidet selv. Russetiden er et samarbeidsprosjekt russen imellom, med lite tilretteleggelse fra andre. Jeg synes faktisk mange viste mer selvstendighet i planleggingen av russetiden enn ellers.

Lenke til kommentar
1) Forby produksjon av russeklær og andre russeefekter. 2) Stans ordningen med at russer kan holde avtalte fester. 3) Fjern alle russearangemanger fra det fastsatte 17. Maiprogrammet.

1) Hvordan skal dette defineres i klartekst? Loven kan ikke være diffus, og det vil dermed være svært vanskelig å forby salg av røde, blå og svarte kjeledresser til ungdom.

2) Hvordan kan du nekte en gruppe personer å ha et arrangement? Og slike uorganiserte treff er i stor grad en del av russefeiringen, iallfall så langt jeg har sett.

3) Kan neppe stoppe russen.

 

Der har du alt satt en kraftig fot ned. Dersom noen nå skal leke russ så må de kjøpe noen kjeledresser og male på dem selv og de får arragere festene selv uten tillatelse vell vitene om at offentlig fyll på gaten eller i parker er noe de kan bli straffet for. Så får de arrangere togene sine selv ettersom det ikke lenger har plass i arrangemanget av barnetog, folketog og taler.

 

Tror de fleste ville mistet interessen allere der ettersom de måtte ordne alt sammen selv og uten offentlighetens oppmerksomhet. Og litt etter litt ville det dødd ut av seg selv. Så hadde det jo ikke skadet å bli mye strengere på offentlig drikking, herværk ol.

Akkurat dette med å organisere og planlegge selv er svært utbredt blant russen, og med unntak av de store treffene som på Tryvann og i Kongeparken, er mye organisert av russen selv med svært liten innblanding fra andre, så her tror jeg absolutt ikke på scenariet ditt om at bare de mest engaserte blir igjen. Med tanke på hærværk og generelle pøbelstreker kan dette slå ut begge veier. En gruppe som blir fratatt rettigheter som "alle" har hatt før dem selv kan fort bli mer voldsomme som en protest. Ikke nødvendigvis hele gruppen, men absolutt mulig at enkelte blir det. Om denne gruppen blir stor nok kan gruppementaliteten smitte fort over på andre som ellers ikke ville gjort noe også.

 

Red.: Så ikke at det var ny side, men ser at Kalinken påpeker mye av det samme. Her har du virkelig noe å svare for, Glimti.

 

Tradisjoner forandrer seg litt med tiden, men russefeiringen har bare utviklet seg til vannspruting, eggkasting og stadig mindre morsomme påfunn fra noen tullinger som kaller seg russ.

Er litt vannspruting virkelig så ille? Selv må jeg si at jeg har merket svært lite til egg de siste fire-fem årene, det har vært betydelig værre fra ungdomsskoleelever som tar terrordagen litt for alvorlig og svarer på russens vannpistoler, bøtter og annet vannholdig med eggekasting.

Endret av Atald
Lenke til kommentar

Kalinken

 

Hvor mange ganger har de spørsmålene dine vært stilt og hvor mange ganger har de litt besvart? Vet ikke da jeg ikke gidder å lete gjennom hele tråden. Vet at de færreste gidder å lese igjennom en hel tråd før de besvarer selv, men det er faktisk ikke så dumt.

 

1) Spør ikke meg da jeg ikke er utdannet innen forming av lover. Det ville sikkert være mulig å finne en klar definisjon på russeklær, russekort og andre russeeffekter som skulle forbys.

2) De kan gjerne møtes, men ikke noe organisert etter avtale med politi eller noen andre. Og selvsagt skulle det bli slått ned på dersom de gjorde noe ulovelig som å drikke i offentlighet slik det blir slått ned på med alle andre.

3) Men det ville altså være fjernet fra det offisielle programmet.

 

Ja, noen ville sikkert fortsatt, men neppe alle. Noen, forhåpentligvis flertallet ville nok akkseptert situasjonen slik den var. Forhåpentligvis vlle de klare å feire slutten på sklen uten å rase rundt i et vrak av en kassebil med maling på mens de tutet med hornet, sprutet vann og blåste i leketrompeter.

Og begikk de hæerverk ol. så skulle dette selvsagt bli slått ned på. At man ikke får være russ og oppføre seg som en idiot fordi hele feiringen har gått fra festligheter til hærverk, offentlig fyll og plaging av uskyldige folk betyr ikke at det er greit å bedrive hærverk eller annen forstyrrelse av ro og orden. Og argumenter gjerne for at russetiden er noe man gleder seg til gjennom store deler av oppveksten.

 

Selvsagt må de ordne innkjøpene sine ol. selv, men av en eller annen idiotisk grunn tar andre seg bryet med å gi tillatelser til fest/ treff i det offentlige samt å gi russen plass i 17. Maiprogrammet.

Endret av Glimti
Lenke til kommentar

Selv tenkte jeg over hele greia med å være russ et par måneder tilbake og så på det fine såvell som det dårlige, før jeg fant ut at jeg er heller lite fan av hele ordninga. I utgangspunktet synes jeg at en fest for å markere at en er ferdig med skolen er en helt topp idé, når de fleste har klart seg gjennom 13 år skolegang, fortjenes det et pust i bakken og fest og tjohei. Det er dermed synd at det er blitt en søttendagers harryperiode en hel månede før skoleslutt, med en enorm unødvendig og idiotisk bruk av penger på klær og kjøretøy verdt flere årslønner, som kun brukes i disse 17 dagene. Forstå det den som kan, jeg trenger bare et par six packs med øl, venner og god musikk for å ha det mye mer morro, til en brøkdel av prisen. Dersom andre vil løpe rundt i rød drakt, er det derimot helt ok for meg. Det mest irriterende er nok dog russemobiliseringen mot flytting av eksamen, så de kan få holde på som de vil, uten å slippe å tenke på skolen. Hva er egentlig problemet med å flytte russetiden?

Lenke til kommentar

Å hindre russen i å møtes er vel kanskje grunnlovsstridig, er det ikke? Og hvordan i all verden skal man forby russeklær? Skal man foby røde og blå klær, kjeledresser eller klær med klistremerker på? For meg virker det som et utrolig lite gjennomtenkt, på grensen til latterlig, forslag.

 

Det å være russ er heller ikke noe forskjellig fra å feste en måned i strekk, bortsett fra at man har diverse tradisjoner som klesdrakt, russekort og bil/buss for de som har lyst på det.

 

Jeg er russ i år, og selv om det i seg selv ikke er noe som engasjerer meg veldig sier jeg ikke nei til en måned med fest og morro. Om det går ut over karakterene mine er helt og holdent mitt problem og mitt ansvar, bryter jeg loven må jeg selv svare for det. Jeg kan ærlig talt ikke se problemet.

Endret av Sheasy
Lenke til kommentar
Om det går ut over karakterene mine er helt og holdent mitt problem og mitt ansvar, bryter jeg loven må jeg selv svare for det. Jeg kan ærlig talt ikke se problemet.

 

Problemet er at bryter du loven så går det som oftest også utover noen andre. Det er jo disse lovbruddene som er problematiske: vold, fyllekjøring, hærverk etc etc. Gruppepsykologi, uniformering og det store alkoholforbruket gjør at enkelte lettere kan få utløp for sine mer destruktive sider og dette har store negative konsekvenser for andre.

Lenke til kommentar

Veldig mange av de som tar russefeiringen på alvor er ute flere ganger i måneden til vanlig, og dag for dag er ikke en russefeiring så veldig forskjellig fra en annen fest. Den store forskjellen er at det er en måned i strekk, og da vil det naturligvis skje litt mer enn en vanlig måned. I tillegg har man russebiler som øker sjansen for fyllekjøring, det kommer man ikke bort fra, men de som er dumme nok til å kjøre i påvirket tilstand tør jeg påstå vil gjøre det uavhengig om de er russ eller ikke.

 

En person som er ferdig med 13 års skolegang vil naturligvis feire dette. Om det skjer organisert som russ, eller på en annen måte, gjør egentlig liten forskjell. Man kan naturligvis stille spørsmål med å legge feiringen før ekasmener er ferdig, men en feiring vil uansett skje, og den vil være våt. Som et eksempel skal jeg ut å reise i hele sommerferien.

 

Bortsett fra litt hærverk på Fana vgs kan jeg faktisk ikke komme på et eneste lovbrudd i Bergen i fjor som var en direkte konsekvens av russefeiringen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...