Gå til innhold

Vi bør forby Russefeiringen


Anbefalte innlegg

Nei, Scrim, du misforstår. Hvis man har en godt innarbeidet tradisjon, så trenger man ikke å argumentere for å ha rett til å opprettholde den, noe man må hvis man vil ulovliggjøre den.

 

Nå ser jeg det en gang til hos Scrim, som jeg så hos Glimti. Dere vil forby i hytt og pine, og når noen spør dere hvordan dere vil gjøre det, sier dere bare at vi skal "få det bort", "gjøre det ulovlig" eller noe i den duren.

 

Og forresten, (dette kommer sikkert Rampage til å kommentere selv), så kaller man ingen "lille venn" i en saklig diskusjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi har vært gjennom russens situasjon nok av ganger her. Vi trenger ikke gjennom det igjen.

 

Jeg lurer på hvordan du i praksis har tenkt å stoppe dette. Har spurt Glimti om det samme, men han klarer ikke presentere en plausibel løsning.

 

Hadde du gått løs på noen med balltre fordi de sprutet vann, vel. Jeg tror ikke jeg trenger å utdype den parten.

 

Når det gjelder gode argumenter for, joda, man kan gjerne snakke om det å feire at man er ferdig. Det hadde man vel gjort uansett. Det er det med tradisjon. Men det er noe langt viktigere. Som blir presentert i en video jeg la inn her tidligere. Som går på å veie opp negative sider ved russefeiringa mot positive sider.

 

For å oppsummere. Så er særlig inkluderingsaspektet veldig viktig her, det er en ypperlig mulighet for folk å komme sammen om noe. Der selv personer som kanskje til vanlig er litt sosialt utilpasset kan "bli med". Noe som er svært positivt for deres del. I vår russefeiring var det en i klassen vår som var veldig, og da mener jeg veldig sjenert og inadvendt. Russefeiringen gav han en ypperlig mulighet til å være med på noe, og da også få noe å snakke om.

 

Også ett punkt som er verdt å ta med, så er det organisering og arbeid når det gjelder russebiler. For de som virkelig gjør innsats. Det er nyttig livserfaring.

 

Men til syvende og sist, hvordan skal du i praksis avslutte russefeiringa?

Lenke til kommentar

Spesifikke lover vil ikke funke. Det som må til er at politiet tar tak og ikke finner seg i noe fra russen som de ikke ville funnet seg i fra andre. Flittig bruk av inntauing for ordensforstyrrelse. Hvis det virkelig var risiko for en kjip natt på kammerset og en god mulkt hadde nok oppførselen endret seg, eller de hadde i hvert fall holdt seg unna sentrum. Det største problemet er jo ikke hva russen gjør, men at de er til plage for alle andre.

 

Vi trenger uansett politivektere her i landet, eller en eller annen underpurk-gjeng som har lov til å gjøre alt det vanlige vektere burde hatt lov til (pågripelser etc). Opprettelse av et politivekterkorps (eller bare mer politi) og fokus på russ.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Spesifikke lover vil ikke funke. Det som må til er at politiet tar tak og ikke finner seg i noe fra russen som de ikke ville funnet seg i fra andre. Flittig bruk av inntauing for ordensforstyrrelse. Hvis det virkelig var risiko for en kjip natt på kammerset og en god mulkt hadde nok oppførselen endret seg, eller de hadde i hvert fall holdt seg unna sentrum. Det største problemet er jo ikke hva russen gjør, men at de er til plage for alle andre.

 

Forsåvidt. Forøvrig tror jeg at all dritten som russen gjør ville hendt uansett, om enn ikke i en så konsentrert periode av året. Vi snakker om en relativt ung og umoden gruppe, der enkelte har mer trang til å gjøre bøll enn andre. Så lenge dette ikke går utover noen, så er det greit. Å samle all dritten i en tidsperiode, med uniformerte utøvere og gjerne samlet på et sted må være arbeidsbesparende for politiet.

 

Vi trenger uansett politivektere her i landet, eller en eller annen underpurk-gjeng som har lov til å gjøre alt det vanlige vektere burde hatt lov til (pågripelser etc). Opprettelse av et politivekterkorps (eller bare mer politi) og fokus på russ.

Her fikk jeg helt hakeslipp, først og fremst fordi det kom fra deg. Det er mange nok idioter i politiet, om man ikke skal ha en halvprivatisert gjeng med adrenalinjunkies som løper rundt og banker opp narkomane på lisens.

Lenke til kommentar

Jeg snakker ikke om noen halvprivatisert gjeng. Et vekterpoliti kan være offentlig, men hovedsaken er at de er en mellomting. Tanken er at det er tull at en politimann skal bruke tid på f.eks. pågripelse av butikknaskere (noe de stort sett heller ikke gjør), men problemet er at dagens vektere egentlig ikke har myndighet eller kursing til å håndtere sånne situasjoner på en rimelig måte. En politivekter vil kunne ta seg av mindre forseelser med politimyndighet og ha bedre mulighet til å påkalle hjelp "ovenfra" enn en vanlig vekter, samtidig som han koster mindre enn en fullblods purk. Slike folk ville kunne brukes mot russ.

 

Merk at dette er noe jeg nevner som en mulig løsning på det som diskuteres i tråden, ikke noe jeg nødvendigvis er overbevist om at landet trenger.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Hvordan stoppe russen? Enkelt og greit, stoppe russetradisjonen. Det handler ikke om å forby alt man ikke liker, men å forby noe som går utover så mange mennesker. Hvis majoriteten av de som drakk hadde drukket for å bli fulle og finne på faenskap, ja, så hadde jeg sagt at vi kanskje burde forbydd det og. En annen ting er at det er nesten klin umulig å holde seg unna russefeiringen. For å unngå å bli utsatt må man mure seg inne i den perioden, og det er ikke mulig, man må jo jobbe, må man ikke? Eller hva med å handle matvarer? Det er umulig å unnslipe det, og man skal ikke går rundt og tenke "når får jeg et egg i trynet".

Mange mennesker? Hvor mange er det snakk om? Jeg kjenner INGEN som noen gang har fått problemer med russen. Kanskje jeg er heldig? Tror nesten ikke jeg møtte på mer enn en titalls russ i år jeg, og de var normale ungdom alle sammen. Hvor er det du opplever alt dette? Kan det være at de ville gjort en del av dette også uten russedress, men da ville vi ikke sagt: ååå, den russen! men kanskje: ungdommen nå om dagen!

Russ før i tiden fant på uskyldige pek, helt harmløs moro, men dagens russ, eller tidlig 90 tallet og oppover så gikk alt skeis. Det handler om å finne på så mye faenskap og tragiske påfunn på så kort tid som overhodet mulig. Og dette med balltre, hør her lille venn, jeg sa HVIS de gjorde noe lignende med meg så ville jeg ha gitt dem en omgang med balltre. Kanskje de da skjønner at den stygge russeluen ikke gjør dem til overmennesker, og at dem kan gjøre hva f de vil.

Detta gjelder vel ca 2-4% av all russ? Men at man som russ føler seg litt fri er jeg enig i, men det trenger ikke være av negativ betydning for alle.. Og kanskje det kan være bra å få føle litt på den friheten før man blir helt voksen og skal ta vare på seg selv?

Hvis folk ikke klarer å komme med et godt argument på hvorfor vi skal ha den tradisjonen, så kan vi like greit droppe det. Og med godt argument mener jeg ikke "Man må jo feire at man er ferdig med mange års skole" osv, for dette kan man fint klarte å feire på andre måter. Det er det eneste argumentet jeg ser, og det holder ikke, det er som sagt andre måter å feire på. Lei dere et festlokale, gjerne en helg, drikk dere fra sans og samling og skål for årene dere har slitt dere gjennom. Dette går an, og dette går heller ikke utover noen andre.

Det er nesten som et langt utdrikningslag. Man har liksom siste mulighet til å gjøre dumme ting(jeg rettferdiggjør ikke det som går negativt utover andre mennesker). Man får lov til å være barnlige uten at noen syns en er teit. Man blir kjent med nye folk og alle blir mer godtatt i russesamfunnet. Det er en god "premie" til en selv for mange år på skole, og en tankevekker at etter dette står jeg på egne bein! Etter dette begynner faktisk valga man tar å telle for resten av livet.

edit: Jeg glemte helt å kommentere dette med "det verste de gjør er å kaste egg og spyle med vann". Dette er ikke det verste de gjør, nei så langt derifra. Nå for tiden er det blitt mer populært å erstatte vannet med både øl og urin (ja, du leste riktig). For å ikke snakke om kidnapping av unger eller ungdom, legge gjenstander uti veien, og det var jeg faktisk vitne til. Som jeg nevnte i en annen tråd, jeg fjernet alt de hadde lagt uti veibanen, det var faktisk farlig, jeg saboterte for russen og det er jeg glad for.

Jeg og andre kan sikkert komme med hundrevis av andre eksempler, og du er ganske naiv hvis du tror at å spyle vann og kaste egg er det verste de gjør. :p

Det er mye de gjør som er på kanten, det er klart. Men at det har blitt populært å putte andre ting ann vann i vannpistoler er ikke noe nytt. De ryktene hørte jeg også for 10 år siden. Og det kan vel hende at en eller annen gjør det iblant men det er ikke mer enn den ene som sikkert ville finni på noe like teit uten russedress på..

Syns forøvrig det var bra at du fjærna det russen hadde lagt i veien. Har forøvrig gjort det samme med noen tiåringer som la store steiner i veien og snakka til noen 16åringer som kasta snøballer og småstein etter bilene selv jeg(syns nå at det er vårt ansvar å passe på hverandre på den måten).

edit:leif..

Endret av Miss_Pepsi
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg lurer på hvordan du i praksis har tenkt å stoppe dette. Har spurt Glimti om det samme, men han klarer ikke presentere en plausibel løsning.

 

Jeg har foreslått å slutte å produsere russeklær og kort samt slutte å ha russetog som et obligatorisk 17. Maiinnslag.

 

Synes du ikke den løsningen høres fullt brukbar ut? Sikkert noen som kommer til å kjøpe kjeledresser og kassebiler for å kline dem til med maling og rase rundt med et musikkannlegg, noen vannvåpen og leketrompeter mens de tuter i bilhornet og tror de er kule, men den tradisjonelle russefeiringen vil få seg et allvorlig slag i ansiktet og sakte, men sikkert vil sikkert elendigheten gi seg.

 

Russefeiringen var morsommere før da det var mer uskyldig moro og lek fra russen istedefor organisert hærverk og bråk. Desuten dreier russefeiringen seg mer og mer om å drikke og lage bråk enn å feire slutten på skoletiden.

Lenke til kommentar
Jeg lurer på hvordan du i praksis har tenkt å stoppe dette. Har spurt Glimti om det samme, men han klarer ikke presentere en plausibel løsning.

 

Jeg har foreslått å slutte å produsere russeklær og kort samt slutte å ha russetog som et obligatorisk 17. Maiinnslag.

 

Synes du ikke den løsningen høres fullt brukbar ut? Sikkert noen som kommer til å kjøpe kjeledresser og kassebiler for å kline dem til med maling og rase rundt med et musikkannlegg, noen vannvåpen og leketrompeter mens de tuter i bilhornet og tror de er kule, men den tradisjonelle russefeiringen vil få seg et allvorlig slag i ansiktet og sakte, men sikkert vil sikkert elendigheten gi seg.

 

Russefeiringen var morsommere før da det var mer uskyldig moro og lek fra russen istedefor organisert hærverk og bråk. Desuten dreier russefeiringen seg mer og mer om å drikke og lage bråk enn å feire slutten på skoletiden.

 

Løsningen høres ikke helt brukbar ut i det hele tatt. Ettersom at de som produserer russeklær og kort tjener penger på det. Så ingen har noe ønske om å slutte å produsere klær eller kort. Som jeg har forklart deg ett utall ganger før.

Lenke til kommentar
Men de kan bli tvunget til å slutte med det!

 

Høres ut som ett steg i riktig retning for den norske nasjonen, eller hva?

 

Jeg hatet russen som pesten i fjor og i forfjor. Vannsprutende bunch of cunts, men i år er jeg en av de. Jeg gleder meg virkelig til å kaste en ballong eller to, men jeg skal i det minste være selektiv. Bare folk jeg kjenner, og som jeg vet ikke går rundt med en kameraveske på ryggen, eller mobiltelefon, mp3spiller og alt slags rabl.

Lenke til kommentar
Men de kan bli tvunget til å slutte med det!

 

Høres ut som ett steg i riktig retning for den norske nasjonen, eller hva?

 

Mener du det er å gå i feil rettning? Det ville det sikkert vært for flere år siden mens russefeiringen var noe kontrollert, men problemet er altså at nå har gått alt for langt!

 

Forbud mot fargede klær med merker på og visittkort? Lykke til med det.

 

Folk vet forksjellen på russeklær og kort samt andre klær og kort med farger og mønster på.

Som sagt: Det trenger ikke være så komplisert som du vil ha det til!

Lenke til kommentar
Men de kan bli tvunget til å slutte med det!

 

Høres ut som ett steg i riktig retning for den norske nasjonen, eller hva?

 

Mener du det er å gå i feil rettning? Det ville det sikkert vært for flere år siden mens russefeiringen var noe kontrollert, men problemet er altså at nå har gått alt for langt!

 

Forbud mot fargede klær med merker på og visittkort? Lykke til med det.

 

Folk vet forksjellen på russeklær og kort samt andre klær og kort med farger og mønster på.

Som sagt: Det trenger ikke være så komplisert som du vil ha det til!

 

Men russeklær er bare fargede klær med merker på og russekort er ikke noe annet enn visittkort. Det er faktisk så komplisert.

Lenke til kommentar

Skal man bli arresteert hvis man går med røde bukser med skrift på? Må man skrive på buksene med tusj for å bli arrestert? Kan man da skrive med data-skrift og lime på? Hvilken farge må man skrive på buksene med for å bli arrestert? Kan man da skrive med svart i stedenfor hvit og gå fri?

Lenke til kommentar
Men akkurat de klærne og de kortene er altså ment for russen og burde ikke lenger produseres. Det er så enkelt!

 

Hvorfor er du egentlig så interessert i å forsvare denne tradisjonen?

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=505663

 

Jeg har sagt hvorfor jeg ønsker å forsvare tradisjonen.

 

Nå lurer jeg på hvordan du skal gjennomføre forbudet ditt. Arne viser jo ganske greit problemet bak forbudet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...