After Dark Skrevet 2. mai 2017 Rapporter Del Skrevet 2. mai 2017 Finnes det noe sted i tråden noe konkret om hva man faktisk skal forby? Ja, jeg nevnte det for lange tider siden. Sikkert et innlegg fra tidligere år: Produksjon av russeklær og russekort (evnt. import hvis det produseres i utlandet), de organiserte russetreffene og russetoget. Rett og slett alt offentlig med russefeiringen. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 2. mai 2017 Rapporter Del Skrevet 2. mai 2017 Jeg prøver å nå fram med poenget mitt, som jeg trodde kom frem tidligere, ved hjelp av analogier. Som sagt liker jeg å ta ting til ytterpunktene, for det er ofte der man får klarhet i kjernen av hva man snakker om. Men greit nok. Du ønsker ikke å forby kriminelle handlinger, du ønsker å forby et event som (egentlig) ikke har noe med de kriminelle handlingene å gjøre. Jeg spurte ovenfor; hvorfor vil du sette russefeiringen i en slik særstilling? Har jeg sagt at jeg ikke vil ha forbud mot kriminelle handlinger? (Kommer an på hvilke handlinger man ser på som kriminelle. Jeg er selvsagt imot drap, vld, voldtekter, tyveri og lignende). Ja, de tingene er allerede ulovlig. Og derfor lurer jeg på hvorfor man skal forby russefeiringen i tillegg. Og som det påpekes i et godt poeng over her; nøyaktig hva vil du forby helt konkret? Som sagt tidligere er det jeg reagerer på at russen lar påfunnene sine gå ut over andre enn dem som er med på "leken". Samt at feiringen generelt er en elendig unnskyldning til å "ta enda mer av" enn man pleier. Blir det problemer med feiringen hvert år, noe det viser seg å bli, ser jeg ingen grunn til å fortsette det. Men jeg kan nå si jeg har mildnet litt i det siste etter å ha vært i denne tråden. Å oppgi det som skaper mest problemer som kidnappingshelgen og terrordager som nettopp ble nevnt, men la resten av feiringen bestå er en god ide. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 2. mai 2017 Rapporter Del Skrevet 2. mai 2017 Forbud mot bruk av snekkerbukser i raud, blå, svart eller grønn farge for 18 til 20 åringer i månedande april og mai, med mindre ein har tatt fagbrev eller jobber innan byggefag? Og tilsvarande forbud mot å eige, låne eller sitte på i bil eller buss i ovanfornevnte fargar i samme tidsrom? Du ser altså ikke forskjell på tradisjonelle russeklær og vanlige snekkerbukser og/eller kjeledresser? Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 2. mai 2017 Rapporter Del Skrevet 2. mai 2017 Som sagt tidligere er det jeg reagerer på at russen lar påfunnene sine gå ut over andre enn dem som er med på "leken". Samt at feiringen generelt er en elendig unnskyldning til å "ta enda mer av" enn man pleier. Blir det problemer med feiringen hvert år, noe det viser seg å bli, ser jeg ingen grunn til å fortsette det. Men jeg kan nå si jeg har mildnet litt i det siste etter å ha vært i denne tråden. Å oppgi det som skaper mest problemer som kidnappingshelgen og terrordager som nettopp ble nevnt, men la resten av feiringen bestå er en god ide. Men da sier du at du vil kriminalisere noe som allerede er kriminelt, og jeg detter av lasset. Du vil jo tydeligvis kriminalisere noe annet enn det som allerede er kriminelt vil jeg anta. Om jeg skal dra det tilbake til voldtektseksempelet så blir det som å si at man kanskje ikke vil kriminalisere det å være mann egentlig, men bare de som voldtar. Og det er allerede slik det er i dag. 1 Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 2. mai 2017 Rapporter Del Skrevet 2. mai 2017 For å ta den den andre veien støtter jo du i noen samme henger lovbrudd ved for eksempel offentlig drikking på russetreff, noe som til vanlig ikke er tillat, men som plutselig er akseptert fordi det er russ det er snakk om. For øvrig tror jeg vi snakker forbi hverandre. Jeg argumenterer utifra at ting blir verre under russefeiringen mens du argumenterer utifra hva som alt er forbudt. Og poenget mitt er ikke at de sakene jeg har linket til og nevnt alt er forbudt, men at det hoper seg opp med slike saker i russetiden. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 2. mai 2017 Rapporter Del Skrevet 2. mai 2017 Men det er et dårlig argument. Du vil som sagt ikke bare forby det som allerede er forbudt, du har lyst til å forby ellers lovlige omstendigheter som korrelerer med det som er forbudt. Da kan man like gjerne forby all rus, fordi jo mer rus som er med i bildet dess større sjanse er det for ugang. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 2. mai 2017 Rapporter Del Skrevet 2. mai 2017 Finnes det noe sted i tråden noe konkret om hva man faktisk skal forby? Ja, jeg nevnte det for lange tider siden. Sikkert et innlegg fra tidligere år: Produksjon av russeklær og russekort (evnt. import hvis det produseres i utlandet), de organiserte russetreffene og russetoget. Rett og slett alt offentlig med russefeiringen. Med andre ord kan russen selv omdefinere kleskode, og arrangere møter privat, og vips er alt ved det gamle. 1 Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 2. mai 2017 Rapporter Del Skrevet 2. mai 2017 Men det er et dårlig argument. Du vil som sagt ikke bare forby det som allerede er forbudt, du har lyst til å forby ellers lovlige omstendigheter som korrelerer med det som er forbudt. Da kan man like gjerne forby all rus, fordi jo mer rus som er med i bildet dess større sjanse er det for ugang. Hvordan trekker du den konklusjonen? All rus? Jeg har ikke sagt noe om puber, barer, pol, resturanter, andre steder du får servert alkohol eller privat drikking. Jeg har snakket om de offisielle russetreffene. Hva ungdom og unge måtte gjøre privat er en annen ting. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 2. mai 2017 Rapporter Del Skrevet 2. mai 2017 Finnes det noe sted i tråden noe konkret om hva man faktisk skal forby? Ja, jeg nevnte det for lange tider siden. Sikkert et innlegg fra tidligere år: Produksjon av russeklær og russekort (evnt. import hvis det produseres i utlandet), de organiserte russetreffene og russetoget. Rett og slett alt offentlig med russefeiringen. Med andre ord kan russen selv omdefinere kleskode, og arrangere møter privat, og vips er alt ved det gamle. Hvordan trekker du den konklusjonen? Hvordan skulle det bli offentlig igjen? Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 2. mai 2017 Rapporter Del Skrevet 2. mai 2017 Nei, fordi det blir jo aldri bråk i nærheten av puber, barer osv Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 2. mai 2017 Rapporter Del Skrevet 2. mai 2017 Jeg har ikke sagt noe om puber, barer, pol, resturanter, andre steder du får servert alkohol eller privat drikking. Jeg har snakket om de offisielle russetreffene. Hva ungdom og unge måtte gjøre privat er en annen ting. Men så er det som tidligare nevnt heller ikkje dei offisielle russetreffa med skjenkebevilgning og vakter som er problemet med tanke på fyll og støy frå russen. Dei offisielle russetreffa har jo tatt alle forhåndsregler og innhenta tillatelse og aksept frå både politiet og kommunen. 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 2. mai 2017 Rapporter Del Skrevet 2. mai 2017 Forbud mot bruk av snekkerbukser i raud, blå, svart eller grønn farge for 18 til 20 åringer i månedande april og mai, med mindre ein har tatt fagbrev eller jobber innan byggefag? Og tilsvarande forbud mot å eige, låne eller sitte på i bil eller buss i ovanfornevnte fargar i samme tidsrom? Du ser altså ikke forskjell på tradisjonelle russeklær og vanlige snekkerbukser og/eller kjeledresser? Joda, eg ser forskjellen. Men korleis skal politiet som skal håndheve dette forbudet stille seg til saken? Og kva er det eksakt som som skiller ei russebukse frå eit arbeidsantrekk? Kan russen gå i raud snekkerbukse med sitt eige fornavn, navn på skulen samt signaturer og strykemerker på buksene fullt lovlig så lenge det ikkje også står "russ 2018" på buksa? Eller er det alle raude bukser med kvit skrift som skal være ulovleg? Eller er det alle raude snekkerbukser uansett om dei er pynta eller ikkje som skal være ulovleg? Vil det med eit russeforbud fortsatt være fritt fram for å fortsette slik som før så lenge ein ikkje også har visitkort som ein kallar russekort? Skal politiet kunne håndheve eit slik regelverk så må reglane være så runde at ein ikkje kan forbigå regelverket ved å kun gjere små endringar, som f.eks. å stave ordet "russ" som "rus" eller "ruzz", eller ved å kalle russekorta for visitkort. 1 Lenke til kommentar
Lami Skrevet 2. mai 2017 Rapporter Del Skrevet 2. mai 2017 Jeg er spent på hvordan det skal være mulig å forby russetiden. Det skal inn en paragraf da eller? Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 2. mai 2017 Rapporter Del Skrevet 2. mai 2017 Men det er et dårlig argument. Du vil som sagt ikke bare forby det som allerede er forbudt, du har lyst til å forby ellers lovlige omstendigheter som korrelerer med det som er forbudt. Da kan man like gjerne forby all rus, fordi jo mer rus som er med i bildet dess større sjanse er det for ugang. Hvordan trekker du den konklusjonen? All rus? Jeg har ikke sagt noe om puber, barer, pol, resturanter, andre steder du får servert alkohol eller privat drikking. Jeg har snakket om de offisielle russetreffene. Hva ungdom og unge måtte gjøre privat er en annen ting. Sukk... Er problemet at det er en årlig tilstelning? Da kan vi forby julebord/nyttårs-sesongen. Mye kvalme som foregår da også. Både bokstavelig og metaforisk sagt. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 5. mai 2017 Rapporter Del Skrevet 5. mai 2017 Jeg har ikke sagt noe om puber, barer, pol, resturanter, andre steder du får servert alkohol eller privat drikking. Jeg har snakket om de offisielle russetreffene. Hva ungdom og unge måtte gjøre privat er en annen ting. Men så er det som tidligare nevnt heller ikkje dei offisielle russetreffa med skjenkebevilgning og vakter som er problemet med tanke på fyll og støy frå russen. Dei offisielle russetreffa har jo tatt alle forhåndsregler og innhenta tillatelse og aksept frå både politiet og kommunen. Nå har det gjort vært vist til artikler hvor også disse treffene har vært gjenstand for bråk. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 5. mai 2017 Rapporter Del Skrevet 5. mai 2017 Nei, fordi det blir jo aldri bråk i nærheten av puber, barer osv Hva har det med russefeiringen å gjøre? Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 5. mai 2017 Rapporter Del Skrevet 5. mai 2017 Hvordan trekker du den konklusjonen? Hvordan skulle det bli offentlig igjen? Om russen arrangerer de samme møtene privat er det lite som er endret. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 6. mai 2017 Rapporter Del Skrevet 6. mai 2017 Her ser dere hva russefeirigen kan resultere i: Tatt for offentlig drikking i russetiden: Slet med å komme seg inn i USA Christine (24) drakk på offentlig sted i russetiden. Det kostet henne et rent rulleblad og ga uante konsekvenser. Ikke kunne hun søke på Politihøgskolen rett etter videregående siden skolen forutsetter plettfri vandel, og ferien i New York måtte hun bare glemme. Det viste seg nemlig å være svært vanskelig å få innreisetillatelse til USA. – Dette har hjemsøkt meg noen ganger. Når du er ung klarer du ikke å tenke så langt, sier Christine, som vil advare dagens russ mot å ta for lett på ting. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/russen/tatt-for-offentlig-drikking-i-russetiden-slet-med-aa-komme-seg-inn-i-usa/a/23987177/ Og ikke kom med slikt som "Folk drikker jo aldri offentlig utenfor russetiden" eller lignende. Dette er en hendelse koblet til russetiden. Og hvor ofte går folk rundt med alkoholholdig drikke ellers? Rent bortsett fra festivaler da. Lenke til kommentar
Lami Skrevet 6. mai 2017 Rapporter Del Skrevet 6. mai 2017 (endret) Nei når man går med alkohol ellers ... Jeg går hver gang jeg skal på byn, og kommer fra et vors. Drikke offentlig som russ skjedde sjeldent når jeg var russ. Ikke så jeg noen heller. Står jo ikke utenfor bussen/vanen og drikker, det gjør man inne som oftest. Drikker man utenfor er det på øde steder man har fått være der politiet ikke er til stede. Mener også at jeg drakk et sted der politiet var og så, men gjorde ingenting. Hun i saken var jo så dum at hun drakk selv om Politiet ba hun helle ut. Endret 6. mai 2017 av Lami Lenke til kommentar
afterall Skrevet 6. mai 2017 Rapporter Del Skrevet 6. mai 2017 «Eksemplarisk oppførsel» på russ i Kongeparken "Politiet er fornøyd med oppførselen til 12.500 russ som fester i Kongeparken. Den første kvelden og natten på landstreffet gikk rolig for seg." 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå