Gå til innhold

Klarer dere å presse maks i andre idretter?

Anbefalte innlegg

Hei

Når jeg løper et oløp er jeg(vanligvis) god og sliten på sistepost, og det er ikke de mest vettuge tankene som sirkulerer i toppen på vei inn mot målseilet. Men jeg har alltid så mye krefter igjen at jeg, om jeg måtte, kunne fortsatt orienteringen i noen hundre meter til. Dette fører jeg dessverre med meg til andre løp(terrengløp og tester) som jeg er med på. Føler alltid når jeg kommer i mål at jeg har krefter igjen til å ta opp et kart og løpe videre.

Har andre følt det samme, eller er det bare min psyke som må arbeides med, slik at jeg klarer å ta ut litt til?

Det er litt plagsomt, for på korte og raske løp teller hvert sekund.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er noe i det du sier. Selv løper jeg jo nesten bare orientering om sommeren. Før, for 5-6 år siden, drev jeg også en del med friidrett. Da merket jeg ikke så mye forskjell om jeg løp med eller uten kart, jeg klarte å slite meg skikkelig ut, nå er forskjellen ganske stor.

De gangene jeg løper uten kart føler jeg at det er vanskeligere å ligge helt opptil grensen av det jeg kan yte, og jeg må presse meg mer for å holde høy fart. Kroppen er heller ikke vant til å ligge høyt i puls lenge (i o-løp svinger det mye opp og ned). Men hvis jeg løper mer vanlige løp i en periode, tåler kroppen bedre å presse seg.

Jeg tror at hvis du løper mer vanlige løp, vil du bli flinkere til å presse deg.

Lenke til kommentar

eg har ingen problem med å presse meg maks utanfor o-løypa, men sånn som rasks har eg og problem med å ligge på høg puls når eg spring o-løp. Eg går ut i frå at dette kjem av at eg alltid har i bakhovudet at eg kan komme til å bomme. Det er jo ganske vanskeleg å disponere kreftene i orientering, då vi ikkje er heilt sikre på om vi kjem i mål om eitt minutt eller 5 minutt :whistle:

endar som regel opp med at eg får ei veldig god tid frå siste posten til mål ;)

Lenke til kommentar

Litt pussig at dagen etter dette ble skrevet, klarte å pushe meg meget bra ut på et testløp vi hadde i langrennsgruppen. Vi løper fra Sognsvann til Ullevålseter langs den østgående lysløypen, i fjor høst, oktober 07, var pers på 22:52. Torsdagen kom jeg meg igjennom på 20:12, noe som var en meget god forbedring. Får se om jeg er kommet over litt av problemene med vårens harde trening med Friidrettsgruppen.

Lenke til kommentar

Eg klarte å pushe meg veldig godt på o-løp i dag! :) Løpet var 6.6 km og 250m(!) høgdeforskjell frå høgaste post til lågaste post. Eg trur det hjalp veldig at det var mykje bakkar og dermed tid til å studere kartet litt nøye mens eg gjekk oppover dei tyngste partia. Kan jo og ta med det faktum at huset mitt er nesten med på kartet, så er rimeleg kjent i området.

Forresten (litt ot) så fekk eg litt krampe på baksida av leggen då eg byrja å nærme meg mål. Kan dette komme av at eg rett og slett ikkje er vant til lange distansar? 6.6 km er noko av det lengste eg har sprunge av o-løp, så det kan jo vere muleg?

Eg hadde krampeproblem på eit løp (ikkje orientering) som varte totalt i ein time. Kjem eg til å bli kvitt krampeproblema dersom eg tar litt lengre treningsøkter?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg pleier å slite litt med å presse meg i o-løp siden jeg må fokusere så mye på kartet, men jeg har blitt bedre. Jeg driver også med langrenn og løper litt terrengløp også om sommeren, da klarer jeg å presse meg mer enn det jeg gjør på o-løp.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Sliter med å presse i o-løp, konser mer på å ikke tråkke over. Overtråkksspøkelset er der somregel et par ganger i sesongen for meg, og det har satt sine spor :(

Kommer opp i max-puls når jeg jogger vanlig somregel. Har fått opp dampen litt i oløypa etter jeg begynte å sykle! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...