zeltex Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Hei Når jeg løper et oløp er jeg(vanligvis) god og sliten på sistepost, og det er ikke de mest vettuge tankene som sirkulerer i toppen på vei inn mot målseilet. Men jeg har alltid så mye krefter igjen at jeg, om jeg måtte, kunne fortsatt orienteringen i noen hundre meter til. Dette fører jeg dessverre med meg til andre løp(terrengløp og tester) som jeg er med på. Føler alltid når jeg kommer i mål at jeg har krefter igjen til å ta opp et kart og løpe videre. Har andre følt det samme, eller er det bare min psyke som må arbeides med, slik at jeg klarer å ta ut litt til? Det er litt plagsomt, for på korte og raske løp teller hvert sekund. Lenke til kommentar
Rasks Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Det er noe i det du sier. Selv løper jeg jo nesten bare orientering om sommeren. Før, for 5-6 år siden, drev jeg også en del med friidrett. Da merket jeg ikke så mye forskjell om jeg løp med eller uten kart, jeg klarte å slite meg skikkelig ut, nå er forskjellen ganske stor. De gangene jeg løper uten kart føler jeg at det er vanskeligere å ligge helt opptil grensen av det jeg kan yte, og jeg må presse meg mer for å holde høy fart. Kroppen er heller ikke vant til å ligge høyt i puls lenge (i o-løp svinger det mye opp og ned). Men hvis jeg løper mer vanlige løp i en periode, tåler kroppen bedre å presse seg. Jeg tror at hvis du løper mer vanlige løp, vil du bli flinkere til å presse deg. Lenke til kommentar
Assbear Skrevet 29. mai 2008 Del Skrevet 29. mai 2008 eg har ingen problem med å presse meg maks utanfor o-løypa, men sånn som rasks har eg og problem med å ligge på høg puls når eg spring o-løp. Eg går ut i frå at dette kjem av at eg alltid har i bakhovudet at eg kan komme til å bomme. Det er jo ganske vanskeleg å disponere kreftene i orientering, då vi ikkje er heilt sikre på om vi kjem i mål om eitt minutt eller 5 minutt endar som regel opp med at eg får ei veldig god tid frå siste posten til mål Lenke til kommentar
zeltex Skrevet 30. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2008 Litt pussig at dagen etter dette ble skrevet, klarte å pushe meg meget bra ut på et testløp vi hadde i langrennsgruppen. Vi løper fra Sognsvann til Ullevålseter langs den østgående lysløypen, i fjor høst, oktober 07, var pers på 22:52. Torsdagen kom jeg meg igjennom på 20:12, noe som var en meget god forbedring. Får se om jeg er kommet over litt av problemene med vårens harde trening med Friidrettsgruppen. Lenke til kommentar
Assbear Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Eg klarte å pushe meg veldig godt på o-løp i dag! Løpet var 6.6 km og 250m(!) høgdeforskjell frå høgaste post til lågaste post. Eg trur det hjalp veldig at det var mykje bakkar og dermed tid til å studere kartet litt nøye mens eg gjekk oppover dei tyngste partia. Kan jo og ta med det faktum at huset mitt er nesten med på kartet, så er rimeleg kjent i området. Forresten (litt ot) så fekk eg litt krampe på baksida av leggen då eg byrja å nærme meg mål. Kan dette komme av at eg rett og slett ikkje er vant til lange distansar? 6.6 km er noko av det lengste eg har sprunge av o-løp, så det kan jo vere muleg? Eg hadde krampeproblem på eit løp (ikkje orientering) som varte totalt i ein time. Kjem eg til å bli kvitt krampeproblema dersom eg tar litt lengre treningsøkter? Lenke til kommentar
Niks Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 Jeg pleier å slite litt med å presse meg i o-løp siden jeg må fokusere så mye på kartet, men jeg har blitt bedre. Jeg driver også med langrenn og løper litt terrengløp også om sommeren, da klarer jeg å presse meg mer enn det jeg gjør på o-løp. Lenke til kommentar
Elgvenn2 Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 Sliter med å presse i o-løp, konser mer på å ikke tråkke over. Overtråkksspøkelset er der somregel et par ganger i sesongen for meg, og det har satt sine spor Kommer opp i max-puls når jeg jogger vanlig somregel. Har fått opp dampen litt i oløypa etter jeg begynte å sykle! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå