Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Høydekast på dekk. Årsak? Farlig?

Anbefalte innlegg

Har fått høydekast på dekk. Hva er årsaken til at dette oppstår? Ikke "billig-dekk". (Hakkapeliitta piggfri)

Bilen rister bra ved lave hastigheter. Er dette skadelig for bilen? Dekkene skal skiftes uansett (ikke lenger egnet som vinterdekk), men jeg hadde tenkt å slite på de i sommer (ja jeg vet det er "farlig" å kjøre piggfri om sommeren). Men, bør jeg av hensyn til bilen, få av dekkene og sette på sommerdekkene umiddelbart?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høydekast kommer ofte av at dekka er lagret feil. Har de stått i garasjen på gummien kan de forme seg og bli flate..

Dekk bør henges på veggen.. Ellers så er det vel corden i dekket som har tatt kvelden og det er jo ikke helt bra.

Farlig og kjøre med?? tja, nja vetta faen egentlig.. Kommer vel helt ann på hvor mye det rister og hva det er som har skjedd inni dekket. Vibrasjonene vil også forplante seg til understell og gi litt mer slitasje på foringer osv..

Som mekaniker må jeg anbefale deg og bytte dekk..

Du kunna ha prøvd og vri dekket på felgen og se om det hjelper. Fyll 4 bar i dekka og kjøre litt med det også. Det kan hjelpe hvis det er "lagrings" feil.

Lenke til kommentar

Takk! Dekkene er lagret liggende, oppå hverandre. Brukt dekkene hele vinteren, ristingen (høydekast) oppstod i løpet av etterhjulsvinteren. Tenkte det var balansefeil, men tenkte ikke på høydekast. Hvis det er corden :hmm: Det KAN vel bli farlig, blir nok dekkskifte i ettermiddag.

Endret av Gynt
Lenke til kommentar

Ja du har jo selvsagt kjørt med dekkene i vinter så da er det vel ikke lagringsfeil. Sikkert cord feil.

Kan også komme av ekstrem bremsing som gjør at du sliter bort gummien på et sted. Gjerne på piggfrie dekk for de er veldig myke...

Bytt dekk! evt sett det bak hvis du MÅ kjøre med det..

Lenke til kommentar

Gamle dekk?

Hvis det er det er separasjon (corden har røket) en mulighet. Det er forøvrig IKKE anbefalt å kjøre med separerte dekk, du har ingen garanti for at du kommer deg hjem før de eksploderer.

Få fagfolk til å se på dekkene dine, de ser ved første øyekast om det er separasjon.

Separasjon er faktisk så ille at om et dekkverksted ser skaden etter å ha skrudd av hjulet, så skrur de det ikke på igjen før det er byttet (vel, de SKAL ikke gjøre det ihvertfall).

Regner med at det gjelder det samme der som på dekkreparasjoner, reparatør kan bli strafferettslig ansvarlig om noe skulle oppstå (som forøvrig er noe å tenke på neste gang du er innom en bensinstasjon for å foreta en shady reparasjon av dekket ditt).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...